19. marraskuuta 2008

19.11.2008 keskiviikko. Suomi-kerholla ja Sirpan luona

Olimme saaneet Las Palmasiin lähtöämme seuraamaan ystäväni ja kurssikaverini laivurikurssilta Veikon vaimoineen. Veikko on Loimaan seudulla ja ulkopuolellakin tunnettu hanuristi.

Keskiviikko iltana Veikko soitti Suomi – kerholla ja menimme joukolla kuuntelemaan häntä. Veikko soitti ja yleisö viihtyi. Mukana oli myös Veikon vaimo Salme ja heidän ystävänsä Sirpa, jonka luo he olivat majoittuneet matkansa ajaksi.

Lasse voitti arpajaisten pääpalkinnon ja odotamme joukolla, että pääsemme nauttimaan palkinnosta matkan aikana tai jälkeen. Sirpa kutsui meidät lopuksi kotiinsa jossa suunnittelimme Meritähden muonahankintoja ja sopivia ostopaikkoja.

Oli mieleenpainuvaa saada tutustua Sirpan ja hänen miehensä taiteella ja maulla sisustettuun kotiin. Se sijaitsi Canterasin rannan tuntumassa. Asunto oli kolmessa tasossa, ensimmäinen kahdeksannessa kerroksessa. Kolmas taso oli kattotasanteella ja sieltä avautui mahtava näköala merelle Teneriffan suuntaan. Taustalla Teide – vuori.

Ilta oli unohtumaton. Kiitos Sirpalle kutsusta ja Veikolle musisoinnista.

19.11.2008 Keskiviikko. Päivä merellä.

ARC – kilpailun säännöt edellyttävät, että jokainen miehistö tekee mm ”Mies yli laidan” – harjoituksen. Säännöissä ja ohjeissa painotetaan myös miehistön tutustumista veneen toimintaan ja erityisesti turvavarustukseen.

Lähdimme päiväksi merelle tarkoituksena kokeilla kaikkia purjeita, testata köysijärjestelyt, tuuliperäsin, laahusgeneraattori ja ajoankkuri, MOB harjoituksen lisäksi. Liikkeelle lähdettäessä perehdytettiin miehistö pakoputken sulkuventtiilin toimintaan. Moottori ei käynnisty mikäli venttiili ei ole täysin avoinna. Moottorin käynnistymättömyyttä ihmeteltiin porukalla ja kun hehku ei auttanut starttimoottorin pyörittämiseen paljastin asian ja venttiili käytiin avaamassa.

Olimme olleet turvallisesti laiturissa useita viikkoja ja merelle lähtöön piti varautua huolellisesti. Satama- altaasta ulos ajettuamme nousi aallokko 3 – 4 m korkuiseksi. Testasimme purjeita vastaiseen halsseja vaihdellen. Miehistön hilpeys katosi kasvoilta pikkuhiljaa kokeilujen edetessä. Aaltojen keinutus sai aikaan kutkutusta vatsanpohjaan useammalle.

Makeavesikoneen kokeilu epäonnistui. Pumppu ei lähtenyt toimimaan ja kohtalaisen keinutuksen vuoksi päätimme siirtää kokeilun satamaan. Siellä käynnistys onnistui illansuussa.

Kalevi viritti tuuliperäsimen. Se osoittautui toimivaksi ja uskomme sen palvelevan hyvin ylityksen aikana. Merilounaan ajaksi laskimme ajoankkurin mereen. Lilluimme lounaan ajan ankkurin varassa ja nopeutemme oli n. 0,7 solmua.

Ruokailu piristi mainiosti kalvenneita ilmeitä ja jatkoimme harjoituksia uusin voimin. Niitä tarvittiinkin välittömästi. Ajoankkurin nostaminen osoittautui työläämmäksi kuin olimme ajatelleet. Seuraavalla kerralla sekin onnistuisi mallikkaasti.

”Mies yli laidan” – harjoitukseen olimme Kalevin kanssa suunnitelleet yllättävää tilannetta, joka vastaisi mahdollisimman paljon aitoa putoamista mereen. Ilmoitin, että mereen hyppääjä valittaisiin vetämällä pitkää tikkua – lyhin tikku hyppää pelastettavaksi. Kaikki olivat juuri vetäneet tikkunsa ja keskittyivät vertailemaan tikkujen pituuksia, niin kuului veneen perästä loiskahdus ja huuto APUA. Olimme sopineet Kalevin kanssa, että en puutu tilanteeseen mitenkään vaan taltioin tapahtumat videolle.

Tilanne tuli yllätyksenä muulle miehistölle. Valitettavasti kaikki olivat niin ymmällä tilanteesta, että kukaan ei ryhtynyt varsinaisiin pelastustoimiin. Jokainen vain ihmetteli, mitäs tämä nyt on? Odottelin jonkin aikaa ja ryhdyin sitten antamaan komentoja Kalevin pelastamiseksi. Aloin pelätä harjoituksen muuttuvan tositoimiksi, kun vene etääntyi pelastettavasta. Kalevi saatiin ylös, mutta tilanne oli yllättäen kääntynyt vakavaksi. Kalevin liivi oli alkanut tyhjentymään ja hän pysyi lopuksi pinnalla pelkän uimataitonsa ansiosta.

Tapahtuma käytiin läpi tarkkaan ja yksimielisesti todettiin harjoitus tarpeelliseksi.

16. marraskuuta 2008

16.11.2008 sunnuntai. Avajaisseremonia






Kilpailun viralliset avajaiset järjestettiin sunnuntaina. Tilaisuudessa eri maiden veneitten miehistöt muodostavat lippukulkueen. Kunkin maan ja pursiseurojen lippuja pidettiin esillä mahdollisimman näyttävästi. Suomalaismiehistöjen keskuudessa oli syntynyt idea näkyvyyden ja huomion maksimoimiseksi. Neljä miestä kannatteli olkapäillään kahta puomia ja Tenarezen perämies Senja kantoi lippua istuen puomilla. Saimme tavoiteltua huomiota. Kahden kilometrin marssi meni hyvin, Senja putosi puomeilta vain kerran, eikä silloinkaan maahan asti.

Perillä oli virallisten lippujen nostotilaisuus. Suomen lippu nousi Senjan toimesta salkoon ryhdikkäästi ja ARC 2008 tuli virallisesti avatuksi.

Martti saapui viimeisenä miehistön jäsenenä paikalle iltapäivällä.

14. marraskuuta 2008

14.11.2008 perjantai. Las Palmasin kaupungin vastaanotto


ARC – organisaatio järjestää runsaasti ohjelmaa kahden viikon ajan ennen lähtöä. Päivisin on luentoja ylitykseen liittyvistä aiheista ja iltaisin erilaisia iltatilaisuuksia, joissa osallistujat voivat tutustua toisiinsa ja vaihtaa kokemuksia. Osallistuminen tilaisuuksiin on vapaaehtoista lukuun ottamatta kipparikokousta.
Päätimme osallistua Las Palmasin kaupungin järjestämään tilaisuuteen perjantaina. Se oli hieno, ympäristö juhlallinen, ohjelma ja tarjoilu laadukas. Kuvat kertokoot lopun.

13. marraskuuta 2008

09.11.2008 sunnuntai. Miehistön saapuminen Las Palmasiin ja veneen varustelun aloittaminen



Miehistö saapui veneelle. Vesa ehti ensimmäisenä kohta puolenpäivän aikaan. Olin häntä vastassa ja toivottamassa tervetulleeksi helteiseen Las Palmasiin. Teimme veneessä aluksi suursiivouksen odotellessamme Kalevia, Jaakkoa ja Lassea tulevaksi puolen yön aikaan.
Hain heidät kentältä ja olin hukata autoni kentän parkkitaloon. Auto kuitenkin löytyi ja pääsimme ongelmitta veneelle. Nyt oli paikalla koko Atlantin ylittävä miehistö Marttia lukuun ottamatta. Hän tulee viikon kuluttua ja hoitaa samalla viimeisten tarvikkeiden ja varusteiden keräilyn.

Listalla oli vielä mm seuraavia asioita kolmen vuoden puuhailun jälkeen. Ne työllistivät miehistön melkein täyspäiväisesti kahden viikon ajaksi. Tämä lista sopii myös vihjeeksi ja motivaation lähteeksi vastaavaa matkaa suunnitteleville. ARC :n turva- ja katsastusvaatimukset ovat erittäin tiukat ja vaativat. Kaikki pienimmätkin veneen osat tarkistetaan ja varmistetaan








.Muistilistan otos:
- Päivitä Winlinkin positiot
- Irrota HF – puhelimen kaapelit
- Kiinnitä pelastusrenkaan laukku
- Kysy Marjatalta ja Jaskalta jollan peitteestä
- Pyydä alumiiniprofiilia kotoa
- Selvitä tekstiviestit satelliittipuhelimen kautta
- Soita autovuokraamoon 669767515
- Webaston glykolikiertoon venttiili.
- Parraslistan suojalistan ruuvien kiristäminen
- Takareunan kumilistan kiinnitys
- Etuharuksen tokkelin pultin varmistaminen
- Tukirengas pienten kaasupullojen päällekkäin pitämiseksi.
- kaasuliittimen kuparinen tiivisteholkki
- hanki torakkaloukkuja
- Mikroaaltouunin kiinnitys ja uusi lasialusta
- Hae kaasupullot täytöstä
- Volvon varaosat ja tunti mittariongelman ratkaisu
- Impellerin vaihto
- Lukitussokat kaikkien luukkujen kiinnityssäppiin
- Polttoainesuodattimen vaihto
- Hedelmien säilytysverkkojen asennus
- Vanttien läpivientipulttien tiivistäminen
- Etuvessan sulkuventtiilin kahvan kiinnitys
- Alumiinikulmalistaa mukaan Loimaalta
- Sprayhood kuomun tuenta
- Hanki Lehjaa ( keltainen purkki )
- Paikallinen HF - radiomies Las Palmasissa Manfred
- Volvo Suomi ota yhteys
- Toisen 11 kg kaasupullon täyttö Inglesissä
- Rakettien täydentäminen 4 kpl valkoisia
- Vetolaitteen öljyn pinnan tarkastaminen
- Dan Boyn ja pelastusrenkaan/heittoliinan kiinnityksen ja toiminnan tarkastus
- Pelastusrenkaiden, ajoankkurien ja valon kiinnitykset toisiinsa ja testaukset
- Kaurapuuroainekset
- Aurinkopaneelien kiinnityksen tarkastus
- Mistä saa tuoretta leipää
- Hanki halpa kello
- Vanerin palat isoihin luukkuihin
- Vesiletkun jatkopala
- Vodafonen kortin lataus
- Kännykkä
- Vodafonen liittymän kautta tiedonsiirtonopeus on 19,2 kbps
- Tuuliperäsimen lavan kiinnitys ja peräsimen toiminnan selvittäminen.
- Merestä nosto harjoitukset
- Meripunkkien rakentaminen
- Ikkunaluukkujen varakiinnityssysteemin tarkastaminen
- Sisäänmenoluukkujen kiinnitysvaijerit
- Osta kaksi vinssin veiviä.
- Pelastuslautan kiinnityksen tarkastus
- Aurinkopaneelien kiinnityksen tarkastus
- Polttoaine ja vesitankkien korkit vaijerilla kiinni
- Tarkista targan kiinnitys
- Tarkista peräharuksen kiinnitys ja varmista se.
- Radio ym kaapelien niputtaminen
- Epirb – laitteen manuaalilaukaisu
- Hanki ja asenna avotilan valo
- Köysiin muovirinkulat rottien pääsyn estämiseksi
- Hio mukiteline ja liimaa jalkalista
- Kysy leimasimen valmistamista
- Hanki valkoiset raketit 4 kpl
- Pelastusliivien tarkistus ja valojen vaihdot
- Hanki puukkoja 2 kpl
- Hanki purkinavaajia 2 kpl
- Kalastusvälineet pelastuslauttaa.
- Hanki Minigrib pusseja
- Sammutintarroja 4 kpl
- Teippaukset mantookien ym rengassokkiin itsevuganoituvalla teipillä.
- Sakkelien lukitseminen nippusiteillä
- Furlexin rullausköyden pylpyröitten tarkistaminen ja teippaus
- Lifelinen etupään kiinnitys palomiehenhaka vaihdetaan sakkeliksi, joka varmistetaan nippusiteellä.
- Ankkuriluukun aukko tiivistettävä, pohja-aukkojen tarkistus
- Ankkuriin lisäkiinnitys.
- Vanttivaijeripihtien terät rasvattava ja muovipussipäälle,
- Muiden työkalujen suojaus
- Veneen nimi kaikkiin kelluviin esineisiin ( myös jolla ja fendarit)
- Vessapaperia grabbpackiin.
- Köysien tarkistaminen
- Lieden lukituksen tarkistaminen
- Meripunkkien rakentaminen
- Veneen pohjan tarkistaminen sukeltamalla
- Perätilan tavaroitten lukitseminen
- Osta vulkanoituvaa teippiä
- Rautasahan teriä 4 kpl
- Vanttien sokkien tarkistus
- Tuuliperäsimen säätö
- Ohjauslaitteiden tarkastaminen.
- Valokuvien kopiointi yhteen pisteeseen
- Muonan määrän laskeminen
- Muonan hankkiminen
- Volvon varaosien palautus / vaihtaminen laturin hihna, polttoainesuodatin, öljysuodatin,
- Polttoainekanisterien osto / täyttö
- Polttoainekanisterien kiinnityslautojen hankinta ja kanisterien kiinnitys
- Satelliittipuhelimen datakitin testaus
- Positio s-postin lähettäminen
- Tyfonin johdon jatkaminen ja kiinnitys
- Veneen koko varustuksen inventointi ja sijaintiluettelon päivitys
- Työkalujen suojaaminen öljyämällä
- Laahusgeneraattorin virittäminen
- Yhteydenpito muihin suomalaisveneisiin
- Yhteydenpito muihin ARC veneisiin
- Jollan säilytyksestä päättäminen legin aikana
- HF – antennin kaapelin erottaminen kukonjalan vaijerista.
- 12V latausvirran varmistaminen ( sytkäripistokeliitokset )
- Turkuradion numeron tallentaminen satelliittipuhelimen pikavalintaan
- Varmista miten hankitut vara-akut toimivat
- Blokisivun testilähetys s-puhelimen datakitin avulla. Kuva liitteenä
- Turvarutiineista päättäminen
- Vessan pumpun tiivisteet
- Vahdinvaihto, ruuanlaitto ja siivousrutiineista päättäminen
- Liikuntarutiinien luominen purjehduksen ajaksi
- Perälipun vaihtaminen kansallislippuun
- Pelastusliivien tarkastaminen, patruuna, valo, sprayhood, tiiveys ja liivien kasaaminen
- Luennoille osallistuminen
- Sähkön ja veden käyttö matkan aikana, luodaan käytäntö
- Torstai-illan illanvietto Teemun veneellä: Yhteydenpito, lauluilta, Veikko ja Jussi mukana
- Atlantin kartan ostaminen
- Pikkupyykkin pesuaine
- Jaakko testaa vararadionsa
- Kokin turvavyön testaus kumin lisäys paikallaan pysymiseen.
- Allaskaapin luukkuun saranat
- Veneen kalastusvälineet
- Lääkevarastoon tutustuminen
- Hiomakiven ostaminen
- Pelastusliivin valon hankkiminen
- Lifelinet kiinni ja testaus
- Biminin muutos niin, että tuuliperäsin pääsee kääntymään myötätuulella
Meripäivän ohjelma
- Purjeitten, genaakkeri, spinnu, myrskyfokka, iso ja genua testaus
- Preventterin rakentaminen
- Puomien toiminta
- Merivesikoneen koeajo
- Tuuliperäsimen viritykset
- MOB – harjoitus
- Turvaliinojen testaus
- Ajoankkurin toiminnan selvitys
- Laahusgeneraattorin testaus
- Kilpailunumeron kiinnitys baarbuurin puoleiseen takakaiteeseen. Maaliin tultaessa pitää olla vastakkaisella puolella.
- Villalangat purjeisiin
- Lääkevaraston inventointi ja lääkevastaavan valinta. Pitää mahdollisesti hankkia sidetarpeita lisää.
- Vesan pelastusliivin valo, Kalevin liivin vaihto
- Ruokien bunkraus
- Kauppahallissa käynti vihannesten ja juuresten nostossa, Syytä mennä aamulla kohta kun kaikki varmaan suunnittelee samaa.
- Kauraryynejä Mercadonasta ja sideharsoa
- Polkupyörien pakkaaminen kasseihin ja siirto veneentakatilaan
- Check - out
- Pyykit pesulasta
- s-postin tarkistaminen ja kuittaus
- Käy katsomassa kaasupulloa ja vaihda bluegas –pullo täyteen
- Lokipyörän putsaaminen ja mahdollinen pohjanharjaaminen
- Tarkista paristotilanne
- Ikkunatiivisteiden puhdistus ja voitelu silikonilla
- Ison alaliesman vetoköyden uusiminen
- Preventterin bloki
- Koukut istumalaatikkoon
- Muutama teippaus ( Lasse ja Martti tietää )
- Sakkelivarmistuksia lisää
- Genaakkeripuomin säilytystelineestä puuttuu pultti.
- Köysilukkojen puhdistaminen
- Tuuligeneraattori ylös

Lista ja muutakin tuli tehtyä. Vaativa katsastus mm meni läpi ensi yrittämällä huomautuksitta. Kiitos ahkeralle ja motivoituneelle miehistölle.

7. marraskuuta 2008

02 – 06.11.2008. Markun vierailu


Markku oli luvannut tulla käymään veneellä marraskuun alussa. Hän lensi Las Palmasiin lauantaina Tukholman ja Madridin kautta. Sain Jussilta ohjeet miten kentältä tullaan marinaan. Ensin otetaan bussi no 60, sillä päätepysäkille ja loppupätkälle taksi. Välitin ne Markulle. Hän vanhana maailman matkaajana selvisi reissusta hyvillä tyylipisteillä, vaikka ei malttanutkaan noudattaa annettua ohjetta.
Ainoa ongelma syntyi matkalaukusta. Moganin bussin kuljettaja vaatii Markkua laittamaan laukkunsa ruumaan. Päätepysäkillä kuljettaja lähti niin kiireesti, että Markku ei ehtinyt ottamaan sitä ulos ruumasta.

Laukunmetsästys värittikin seuraavan parin päivän ohjelmaamme. Pelastukseksi osoittautui tallella ollut matkalippu. Bussiaseman palvelupisteessä ilmoitettiin, että lipussa olevan koodin perusteella tiedetään bussin numero ja kuljettajan nimi.


Tiistaiaamuna palvelupisteestä soitettiin ja ilmoitettiin, että laukun voi noutaa heiltä. Sisällön tarkastuksessa myöhemmin ilmeni, että sieltä oli verotettu kaksi pakettia kahvia ja sateenvarjo. Reissulla aina rähjääntyy ja mittatappioita tahtoo syntyä.

Vietimme aikaa tutustuen kaupunkiin. Maanantai – iltana kävimme tutustumassa paikalliseen Suomi – kerhoon. Kerholla oli tanssi-ilta ja Markku innokkaana tanssijana tanssitti kaikki vapaat tytöt. Kerholla oli iloinen tunnelma ja vilkas meno päällä. Jäsenten ikärakenteesta johtuen siellä tunsi itsensä nuoreksi. Nautimme kerhon baarin edullisista antimista ja osallistuimme arpajaisiin. Illan arpajaisten pääpalkinto, hunaja rommi pullo, osui Markulle. Arpajaisvoiton jälkeen alkoi kuulua supinaa, että paikka on tarkoitettu vain jäsenille. Lähdimme jatkamaan matkaa.


Markku tuli muutamaksi päiväksi ottamaan aurinkoa. Valitettavasti sitä oli tarjolla hyvin rajallisesti. Taivaalla roikkui useina päivinä sitkeästi pilvipeite. Päätimme mennä viimeisenä päivänä saaren eteläosaan Puerto Ricon turistikeskukseen. Gran Canarian eteläosa on melko aurinkovarmaa aluetta. Saaren keski- ja pohjoisosan vuoret pysäyttävät pohjoisesta tulevat sadepilvet.

Vuokrasimme auton ja ajoimme Markulle ennestään tutun hotellin paikoitusalueelle. Markku parkkeerasi itsensä hotellin uima-altaalle ja minä sisälle jonkinmoiseen yhteistilaan kirjoittelemaan näitä tarinoita. Illalla auringon laskeuduttua ajoimme Inglesiin. Tutustuimme siellä ostoskeskukseen ja myöhemmin Jorma Kalevin ylläpitämään Tiffany yökerhoon. Paikka oli vilkas ja muistutti sisustukseltaan suomalaisia 70 luvun yökerhoja.

Markun lento lähti perjantaiaamulla 02:45, joten emme voineet viipyä illan vietossa puoltayötä pidempään. Markku lähti ja kuin kohtalon oikusta seuraava päivä avautui aurinkoisena ja lämpimämpänä kuin ennen.

2. marraskuuta 2008

28.10 – 01.11.2008. Valmistelutöitä Las Palmasissa



Las Palmasissa käytin ensimmäiset päivät tutustumalla paikkoihin ja selvittämällä töitä, jotka ovat edessä ennen lähtöä. Markku on tulossa käymään veneellä marraskuun alussa ennen kilpailumiehistön saapumista. Olisi tärkeää saada ajoissa suomeen tieto kaikista sieltä tuotavista tavaroista.

Yksi tärkeimmistä on etuharuksen pultin vaihtaminen paremmin lukittavaan ja varmistettuun. Kesällä on Hangon edustalla vastaavasta veneestä kaatunut masto. Veneen kippari varoitti asiasta soittamalla ja asia on hoidettava ennen lähtöä. Meritähdessä on jälkiasennuksena tehty kutteristaagi ja se osaltaan varmistaa edellisen kaltaisen onnettomuuden mahdollisuutta. Pultti on kuitenkin vaihdettava pidempään ja paremmin lukittavaan.

Vesa teki hyviä korjausehdotuksia ja niistä valittiin lopulta kahdella mutterilla lukittava ja sokalla varmistettu malli. Aluksi oli tarkoituksena vaihtaa yksi pultti, mutta Vesa ilmoitti, että lähes samalla vaivalla vaihdetaan kaikki kolme etuharuksen alapään pultit. Niin tehtiin.

Veneen käyttöönotosta lähtien Volvon kierrosluku / tuntimittaria on vaivannut digitaalisen käyttötunteja osoittavan näytön sammuminen eripituisiksi ajoiksi. Olen ollut yhteydessä Volvoon useaan otteeseen ja saanut erilaisia vastauksia ongelmaan. Olin nytkin yhteydessä Suomen Volvoon ja nyt lopullinen päätös oli, että ongelma ei ole enää takuun piirissä aika on kulunut umpeen. Kaikki tähänastinen osoittautui asian pitkittämiseksi.

Ei ollut helppoa asioida mittariasiassa paikallisen marinassa sijaitsevan Volvo edustajankaan kanssa. Täällä ongelmat liittyivät enemmänkin yhteisen kielen puutteeseen ja paikalliseen toimintatapaan. Menin esittämään asiani yhtenä aamuna. Kohtalaista englantia puhuva myyjä ymmärsi asiani ja kertoi, että pitää odottaa johtajan saapumista paikalle, koska hänellä on kokemusta tämmöisistä asioista. Johtaja tulisi tunnin kuluttua. Tulin tunnin kuluttua uudelleen. Johtaja ei ollut ilmestynyt paikalle, oli jostain syystä myöhässä. Ehdottivat, että tulisin iltapäivällä uudelleen. Menin uudelleen ja tapasin herran. Hän kuunteli asiani, mutta yhteinen kommunikointi kielemme sisälsi niin vähän molempien ymmärrettävissä olevia sanoja, että jouduimme odottelemaan puoli tuntia ennen kuin saimme apua kaupungilta palanneelta sihteeriltä.

Lopulta uskoimme ymmärtävämme toisiamme ja keskityimme varsinaiseen tekniseen ongelmaan ja sen ratkaisuun. Johtaja päätyi ehdottamaan, että hän lähettää paikalle asiantuntijan, tässä tapauksessa veneen sähköistyksestä ymmärtävän henkilön. Useiden puheluiden jälkeen hän ilmoitti kaverin tulevan paikalle seuraavana aamulla 8 – 9 ja minun pitäisi olla paikalla. Olin paikalla ja odottelin kello 11 asti ennen kuin menin kysymään pitääkö odottelua vielä jatkaa ja kuinka kauan. Johtaja oli paikalla kun astuin sisään ja ilmeisesti arvasi asiani kun kysyi heti, eikö kukaan ole tullut vielä. Vastasin, että ei ole. Muutaman puhelinsoiton jälkeen minulle ilmoitettiin uusi aika klo 13:30.Olin veneellä odottamassa ja 13:45 ilmestyi paikalle kaksi hyvää englantia puhuvaa nuorehkoa reipasta kaveria. He ryhtyivät ripeästi selvittämään asiaa ja viiden minuutin kuluttua ilmoittivat, että mittari on rikki ( yllätys ) ja pitää laittaa uusi tilalle.


Kerroin että olen taistellut mittarin kanssa kolme vuotta ja ennen kuin ostan uuden haluaisin tietää olisiko se parempi. Kaverit ymmärsivät ongelmani ja sanoivat, että pitää kysyä johtajalta. he soittivat ja hän ilmoitti tulevansa heti n. 300 m kävelymatkan päästä. 15 min odottelun jälkeen he soittivat uudelleen ja konttorilta ilmoitettiin johtajan kyllä lähteneen jo jonkin aikaa sitten. Jatkoimme odottelua, mutta puolen tunnin kuluttua luovuimme. Sihteeri pyysi puhelimessa minua tulemaan huomenna myymälään.

Edellä kerrottu on n. puolet mittarinvaihtotarinasta. Lopulta, kun mittari otettiin hyvin varustetun varaosavaraston hyllystä, sen vaihtoon kului minulta puolituntia. Koko operaatioon kului kaikkiaan 8 pv. Toivottavasti se täyttää odotukset.

Tilaamani varaosapaketin kiemuroista voisi kertoa samantyyppisen tarinan. Samoin kaasupullojen täytöstä, Minigripp tyyppisten suljettavien pussien hankkimisesta jne. Vastapainona voisi myös luetella erinomaisesti toimivia palveluita.

Ongelmissa pitänee katsoa itseensä ja sitkeästi opetella maan tavoille. Turha ihmetellä miksei maa opi omille tavoille. Kaikissa tilanteissa palvelu on ollut ystävällistä ja käytös miellyttävää.Olen listannut erilaisia asioita runsaat kaksi sivua. Varaamani kuukauden aika ennen lähtöä ei tunnu tällä vauhdilla ylimitoitetulta.