31. joulukuuta 2008

Lähtö 23.11.2008 veneestä kuvattuna

Kaksi tuntia ennen starttia veneet alkoivat siirtyä laitureista lähtöalueelle. Satama-altaassa mentiin jonossa muiden veneitten seassa. Laitureilla ja rannoilla oli runsaasti saattajia. Saattelijoiden mukana oli ilahduttavan paljon suomalaisia.

Lähtölinjalla syntyi ruuhkaa kun veneet hakivat sopivaa väliä ja tuulta. Törmäyksiltä ilmeisesti vältyttiin ainakin oman veneemme kohdalla. Muutaman tunnin aikana veneet hajaantuivat niin, että tilaa oli kaikille. Seuraavana aamuna oli näkyvissä enää kaksi venettä.


18. joulukuuta 2008

Maaliin päästiin onnellisesti

Valitettavasti en pystynyt päivittämään tätä blokia johtuen heikoista linjoista, kiireistä ja ehkä pienestä väsymyksestäkin. Viivyimme Saint Lucialla maanantaiaamuun asti. Maanantaina purjehdimme Martiniquelle Fort-de-France´n edustalle. Hoidimme siellä maahantulo muodollisuudet ja ostimme lentoliput kotiin kolmelle. Martti, Lasse ja minä lensimme kotiin ja kirjoitan tätä jo kotona Loimaalta. Veneeseen jäi Kalevi, Jaakko ja Vesan. Kalevin ja Vesan vaimot liittyivät myös mukaan miehistöön.

ARC - kilpailussa kokonaisaikamme oli 19 vrk 11 tuntia 7 min 20s. Tulimme maaliin sijalla 81. Lopulliset tulokset julkistetaan 20.12.2008 palkintojen jakotilaisuuden jälkeen myös netissä. Lopullisissa tuloksissa otetaan huomioon moottorilla ajotunnit ja ja ns. tasoituskerroin, jolla tasataan eri veneiden ja miehistöjen välisiä laskennallisia ja tilastollisia eroja. Uskomme, että sijoituksemme paranee ainakin omassa luokassamme B, johtuen vähäisistä moottorilla ajotunneista (5,5 h ).

Itse palaan veneelle helmikuun 9 päivänä. Tarkoituksena on tutustua purjehtien Karibian saaristoon ja päättää mihin suunnata veneen kokka huhtikuun lopussa. Vaihtoehtoina on telakoida vene Karibialle, suunnata Panaman kanavaan ja Tyynelle merelle, tai lähteä paluumatkalle kohti Suomea. Vaikea päätös, mutta eiköhän se synny.

Mikäli olet kiinnostunut lähtemään miehistöön mukaan jollekin näistä vaihtoehdoista laita viestiä osoitteeseen symeritahti@gmail.com.


Lähipäivinä teen yhteenvedon kuvien kera kisaosuudesta.

Kiitos omalle miehistölle erinomaisesta jaksamisesta ja aktiivisuudesta ylityksen aikana.


Kiitos Katriinalle,Antille, Sakulle ja muille, jotka tukivat matkantekoa lähettämällä erilaista informaatiota sähköpostilla.


Kiitos kaikille niille, jotka ovat edesauttaneet tämän matkan toteutumista eritavoin.


Kiitos tämän blokin lukijoille mielenkiinnosta. Kilpailun aikana päivittäinen lukijajoukko nousi satoihin ja lähes kymmenkertaiseksi alkumatkaan verraten. Sivustoa on luettu 19 eri maassa suomenkieltä taitavien toimesta.



12. joulukuuta 2008

XIX - päivä merellä. 12.12.2008 perjantai

Purjehdimme yön genualla ja isolla spiirattuna virsikirjaksi. Aallokko, jonka korkeus oli 3 - 4 m, veneen takaa työnteli meitä tuulen ja virran ohella kohti Saint Luciaa 6 - 7 solmun nopeudella.
Aamulla aamiaisen jälkeen meri oli tasaantunut niin, että päätimme vaihtaa spinaakkerin loppurutistusta varten. Kaikki oli valmiina sukan ylös vetoa varten, kun Vesa pyysi odottamaan. Hän oli huomannut styyrpuurin puoleisen ylävantin vaijerissa kolme katkennutta säiettä. Tuuli oli 16 - 20 solmua. Päätimme olla avaamatta spinnua turvallisuussyistä. Jatkoimme virsikirjalla pitkälle iltapäivään. Menetimme tällä luultavasti 2 tuntia ja 1 - 2 sijaa kilpailussa. On kuitenkin parempi tulla maaliin parin
kolmen katkenneen vaijerisäikeen kanssa kuin katkenneella mastolla. Vaurio ilmeisesti tuli eilisessä ukkospuuskassa, kun emme ehtineet rullata spiirattua genuaa sisään ennen myräkkää. Ylävantin vaijeri on pieni, mutta ilmeisesti silläkin on oma tehtävänsä maston tuennassa.

Illansuussa tuuli vaimeni alle 10 solmun ja vauhtimme laski oleellisesti. Päätimme nostaa spinnun lopputunneiksi. 24 tunnin aikana kertyi matkaa n. 160 mailia.

Päivän aikana meitä seurasi yksittäinen delfiini noin 3 tunnin ajan. Siitä ei kuitenkaan onnistuttu saamaan kunnon kuvaa. Se ilmestyi pintaan aina odottamattomasta paikasta ja sukelsi takaisin pinnan alle saman tien.

Olemme koko päivän eläneet maaliintulon odotustunnelmissa. Kaikki ovat käyneet pesulla ja osa on ajanut partansa. Edustuspaitoja on katseltu valmiiksi päälle puettavaksi kun maalilinja lähestyy.
Olemme saaneet monia onnentoivotuksia omaisilta, tuttavilta ja ystäviltä. Kiitos niistä.

"Maata näkyvissä" huusi vahtivuorossa ollut Vesa klo 19.30. Kaikki ryntäsivät kannelle ihmettä katsomaan. Martiniquen vuoret alkoivat erottua horisontista. Matkaa maaliin oli vielä silloin yli neljä tuntia.

Miehistö ravittiin tänään seuraavalla menulla:
Aamiainen normaali totuttu puuro ja muut lisukkeet. Lounas Pasta Catalonia ja uunituoreet patongit. Päivällinen, Pasta Berlusconi. Siihen käytettiin lounaan tähteet ja jatkettiin edellispäivän päivällistähteillä. Lopputulos oli sekava kuin Italian poliittinen tilanne, värikäs ja maukas. Jälkiruokana Magedonia de Frutas.
Ylijäämäisen papuvarastomme hyödyntämiseksi olemme vastaanottaneet muutamia hyviä reseptejä. Kiitos niistä. Kaikissa oli huomattu varoittaa tämän ruoka-aineen kiusallisesta sivuvaikutuksesta. Se on nyt arvioitava entistä tarkemmin, kun emme enää ole merellä.

Arvioimme ylittävämme maalilinjan kolmen tunnin kuluttua. Maalilinjan ylityksen kunniaksi veneessä tarjotaan kaakaorommitoti "pikkujalka special".

Matkan ollessa viimeisillä metreillä on todettava, että miehistö on hämmästyttävän pirteässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin. On vaikea kuvitella, että olemme olleet tässä veneessä lähes kolme viikkoa, eikä missään vaiheessa ole ilmennyt mitään pitkästymisen merkkejä. Kaikilla on ollut koko ajan puuhaa riittävästi.

Uskon, että tarkka päivärytmi jota olemme noudattaneet tiukasti esim ruokailujen, siivouksen ja levon kanssa on oleellinen osa jaksamista. Välillä tuntuu, että ruokaa tehdään koko ajan. Joskus seuraava kokki on joutunut odottamaan että edellinen on saanut tiskit valmiiksi ennen kuin on voinut aloittaa seuraavan aterian valmistelut. Tästä on seurannut, että ns välipaloja on koko matkalla nautittu erittäin vähän. Niitä ovat olleet lähinnä kahvin kanssa nautitut korput, jotka maultaan eivät ole vastanneet
kotona saatavia korppuja.

11. joulukuuta 2008

XVIII - päivä merellä. 11.12.2008 torstai

Yön purjehdimme virsikirja - asetuksella myötätuuleen suoraan kohti maalia. Illalla yritimme pohjoisemmaksi, mutta voimakas aallokko teki hankalaksi purjehtimisen muuhun kuin myötätuuleen ja - aallokkoon. Loivasti poikittain aaltoon nähden purjehdittaessa aallokko rullasi venettä voimakkaasti. Se taas lätkytti purjeita ja nopeus kokonaisuudessaan putosi liikaa.
Taivaalla oli koko päivän uhkaavia pilviä. Ne saivat aikaan lyhyehköjä sadekuuroja ja tuulenpuuskia.
Yksi näistä voimakkaimmista pääsi yllättämään meidät. Ehdimme rullata ison purjeen sisään, mutta emme puomilla tuettua genuaa. Myräkkä nousi, tuuli puhalsi ja satoi voimakkaasti. Genuan skuutin bloki särkyi, mutta muuten säästyimme vahingoilta. Positiiviselle puolelle voi laskea perusteellisen suihkun vesisateessa. Päivän peseytymistarpeet tuli hoidettua samalla hampaita lukuun ottamatta. Maileja kertyi 24 tunnin aikana 174. Tulos ei ole huono, mutta liian moni kilpailija on saanut aikaan enemmän
maileja.

Tällä hetkelläkin purjehdimme virsikirja asetuksella myötätuulessa ja -aallokossa suoraan kohti maalia. Nyt haluaisimme hieman enemmän etelään.

Päivän menu: aamiaiseksi puuro, kahvi, tee, tuoremehu, näkkileipä, leikkeleet ja luumuja. Lounas: Pasta - nakki - perunahöystö. Maistui mainiolle. Meritähden oman reseptin mukaan.
Päivälliseksi on luvassa erikoishöystöä, jossa on pohjana lounaalta jäänyt perushöystö. Sen kokki jatkaa sopivaksi katsomillaan veneestä löytyvillä eineksillä. Jälkiruuaksi on luvassa räiskäleitä.

Ruokatarpeista on toistaiseksi koskemattomana hernekeittona ostetut purkit. Ne osoittautuivat pavuiksi tomaattiliemessä. Pavut eivät toistaiseksi ole improvisoineet kokkeja.

Matkaa maaliin on tällä hetkellä jäljellä n. 190 mailia. Uskallamme odottaa, että seuraava yö on viimeinen matkalla nukuttava yö. Parhaassa tapauksessa tulemme maaliin valoisana aikana. Tuskin kukaan kuitenkaan malttaa nukkuen odottaa maalilinjan ylitystä vaikka se tapahtuisikin yön hiljaisina ja pimeinä vaikkakin kuun valaisemina tunteina.

10. joulukuuta 2008

XVII- päivä merellä. 10.12.2008 keskiviikko

Illalla pohdimme millaisilla purjeilla ajetaan yöhön. Tenareze oli saanut selvästi meitä paremman nopeuden spinnulla, mutta me päädyimme genaakkeriin. Pidimme sitä turvallisempana käytettäessä yön pimeydessä.

Tuulen nopeus vaihteli 6 - 7 m/s yön aikana ja se antoi meille kohtalaisen nopeuden. Tuulen suunta oli muuttunut epäsuotuisammaksi. Emme voineet enää leikata yhtä reilusti VMG olisi pudonnut liikaa ( VMG = maalin lähestymisnopeus ). Nopeutemme maan suhteen ( COG ) vaihteli 6,5 - 8,5 solmun välillä.

Aamulla päivän valjettua vaihdoimme genaakkerin tilalle spinnun ja saimme 1 - 1,5 solmuun lisänopeutta. Spinnulla jatkettiin koko päivä ja se on ylhäällä vielä illallakin tätä kirjoitettaessa. Päivän aikana olemme joutuneet tarkkailemaan paikallisia sadepilviä, jotka saavat aikaan tuulenpuuskia ja voivat rikkoa spinnun. Ensimmäinen pääsi yllättämään lounaan päätteeksi. Saimme kuitenkin vedettyä purjeen sukkaan ennen kuin tuulen voima kasvoi liikaa. Toimenpide sai hien pintaan, mutta palkinto tuli
taivaalta. Mukava sadekuuro huuhteli kansimiehet raikkaalla vedellä. Harvoin sadekuurosta nauttii niin kuin täällä lämpimässä.

Sadepilvet havaitsimme silmin ja niiden läheisyyttä seurasimme tutkan avulla. Kerran eräs pilvi tuli niin lähelle, että vedimme spinnun sukkaan varmuuden vuoksi. Se nostettiin kuitenkin ylös nopeasti.

24 tunnin aikana saimme kasaan lähes 170 mailia. Tenareze oli saanut aikaan selvästi enemmän, mutta lähimmät kilpailijat, jotka olemme itse valinneet, olivat jääneet hieman.

Yöt vahdissa ovat upeita. Kuu valaisee taivaan ja meren pinnan, ilma on lämmin. Vastaavan tunnelman voi saavuttaa elokuisella yöpurjehduksella Suomessa. Lasse sanoi, että eihän tästä puutu kuin pullo olutta ja makkara.

Päivän ruokalista: Aamiainen tavanomainen, lounaaksi valkoviinillä ja merivedellä maustettua parsakeittoa. Viiniä oli jäänyt eilen pullon pohjalle ja sen tasapuolinen jakaminen voitiin tehdä näin, Keitto sai kivan lisämaun. Merivesi tuli keittoon kutsumatta pentterin avoimesta ikkunasta, kun keittopuuhat olivat parhaassa vedossa. Päivällisenä on luvassa pasta carbonada lisättynä Corner pihvillä. Lasse kokkina valmistelee päivällistä parasta aikaa ja ilmoitti juuri, että tarkempi määrittely tehdään
sen mukaan mitä käytetyistä aineksista tulee.

Tällä hetkellä vaikutta siltä, että ehdimme maaliin vielä perjantain aikana. Todennäköisesti emme kuitenkaan valoisaan aikaan, mikä olisi ollut toivottua. Emme kuitenkaan aio jäädä odottamaan lauantaita ja päivän valoa.

XVI- päivä merellä. 09.12.2008 tiistai

Purjehdus oli vauhdikasta. Jatkoimme yön yli genaakkerilla ja isolla leikaten reilusti tuuleen että tosituuli tuli lähes veneen sivulta styyrbuurin puolelta. Nopeutemme vaihteli 8 - 9 solmun välillä ja kävi hetkellisesti yli kymmenen solmun. Tuulen suunta ja nopeus 7 - 8 m/s pysyi tasaisen muutamia puuskia lukuun ottamatta. Illan ja alkuyön ajoimme mukavalla "varmuuskertoimella".

Yön aikana vahdissa laskin saavutettuja maileja. Totesin että 200 mailia 24 aikana olisi saavutettavissa, mikäli pystyisimme säilyttämään siihen mennessä saavutetun jakson keskinopeuden 8,33 kn. Aloimme ottaa enemmän riskejä ja lisäsimme ison purjeen pinta-alaa kohta kun tuuli osoitti heikkenevän ja päinvastoin.

Muutaman kerran tuulenpuuskan aikana olimme menettää veneen hallinnan, mutta onnistuimme kuitenkin aina palauttamaan kurssin ennen nopeuden menettämistä. Suuri pinta-alaisen genaakkerin menettäessä vetonsa on sen täyttymisessä aina suuret riskit. Purje voi pettää saumoistaan tai jokin kiinnityspiste voi pettää.

Köydet ovat kovilla ja ne kuluvat kohdista, joissa syntyy mahdollisesti hankausta. Muutimme köysien paikkoja muutaman tunnin välein, jotta hankautumiset eivät tulisi samaan kohtaan ja johtaisi köyden katkeamiseen.

Vesalla on eniten kokemusta, näkemystä ja intoa purjeiden trimmaukseen. Hän tuli vahtivuoroon minun jälkeeni aamulla kuudelta. kerroin tilanteen ja ehdotin, että hän tekisi pitkän kuuden tunnin jakson vastaten purjeista ja ohjaamisesta. Aamiainen hoidettaisiin muiden toimesta.

Tavoitteessa pysyttiin tunti tunnilta ja viimeisen tunnin aikana riski jäädä siitä hieman nousi tuulen heikentyessä, Vesa otti veneen käsiohjaukseen ja oman sen hetkisten kirjaustemme perusteella saavutimme lukeman 201 mailia. Tarkistettuamme tilanteen myöhemmin meidän oli pettymykseksemme todettava, että tulos oli vain 199,4 Nm. Virallisiin tuloksiin merkittiin 199 Nm.
Meitä harmitti, mutta emme antaneet masennukselle valtaa muutimme omia sääntöjämme. Otettiin mutkan mukaan ja silloinhan 200 meni kirkkaasti rikki. Tämä tulos on kohtalaisen hyvä ja vaatii olosuhteiden ja oikeiden valintojen lisäksi herpaantumatonta tarkkailua koko 24 tunnin ajan.

Olimme VHF kautta yhteydessä Tenarezen kippariin Teemuun. Totesimme olevamme 3 mailin päässä toisistamme. Sovimme, että he ajavat viereemme ja suoritetaan muutama ohitus molemmin puoli paraatipurjeilla miehistöt kannella. Tämä antoi mahdollisuuden hienoihin kuviin ja videoihin.

Tenareze tuli viereemme ja teki ohituksen takakautta, mutta Meritähti oli niin kovassa menossa, että Tenareze ei pystynyt takakautta enää nousemaan ohitse. Vedimme ison sisään ja kuristimme genaakkeria vauhdin hillitsemiseksi. Tenareze paikkasi spinnusta löytyneen pienen repeämän teippaamalla ennen sen nostamista. Saatuaan spinnunsa ylös Tenareze lähti nousemaan takaa paarbuurin puolelta ohitsemme lähietäisyydeltä. Vene oli niin kaunis kuin Swan vaan voi olla ja keinui ylväästi Atlantin aalloilla.
Saimme mahtavia kuvia. Tenarezesta ilmoitettiin samaa meille. Ennen kisan jatkamista Jaakko esitti huuliharpulla VHF välityksellä Tenarezelle Merimiesvalssin. Kiitos takaisin välittyneistä runsaista abloodeista. Toivotettiin toisillemme hyvää matkaa, reippaita tuulia ja reilua kisaa.

Parin tunnin kuluttua alkoi tuntua ettei tilanne ollutkaan reilu. Tenarezen masto eteni etenemistään emmekä saaneet Meritähteä enää samaan vauhtiin jolla olimme ottaneet Tenarezen kiinni. Tuntui, että se vei meiltä vauhdin mennessään.
Päivän ruokalista: Aamiainen normaali puuroa, mysliä, jogurttia, kahvia, teetä tuoremehua. Lounaaksi oli tarjolla Italialainen antipasta Martin kokkaamana. Siihen sisältyi paistettua pekonia, keitettyjä nakkeja, maustettua espanjalaista Curazon - makkaraa, salaattia, oliiveja ja jalopenoja. Päivälliskokkivuoro oli tällä kerralla minulla. Päätin tarjota Corner-pihvi munakkaan ( jauhelihamunakas ) ja riisiä. Hienosäätö ja maustaminen tapahtui pääkokin Kalen ohjeiden mukaan. Munien ja Cornerpihvin annostelun
tein summittaisesti ja siitä seurasi, että lopputulosta ei voinut kutsua munakkaaksi vaan Corner - pihviksi. Tavoite toteutui ja ruoka kelpasi.

Illalla ennen nukkumaan menoa tehtiin vielä tankkiin vettä, makean veden riittävyyden varmistamiseksi. vettä on nyt niin runsaasti, että uskallamme ottaa makeavesi suihkun aina merivedellä peseytymisen jälkeen.

8. joulukuuta 2008

XV- päivä merellä. 08.12.2008 maanantai

Pääsimme illalla mukavaan menoon piristyneiden tuulien ansiosta. Aloitimme yön genualla ja isolla turvallisuussyistä. Tuuli oli yöllä vakaa ja sen nopeus vaihteli 4 - 6 m/s. Kahden aikaan vahdin vaihdon yhteydessä vaihdoimme myös purjeita. Genua rullattiin sisään ja tilalle nostettiin genaakkeri. Nopeutta saatiin lisää 1 - 2 solmua ja se vaihteli 6 - 8 solmua. Näillä purjeilla jatkettiin aamuun ja ne ovat ylhäällä vieläkin tätä kirjoitettaessa.

Päivällä tuuli voimistui hieman ja vaihteli 6 - 8 m/s. Venettä se kuljetti 7,5 - 8 solmun nopeudella ja hetkittäiset huiput olivat vähän päälle 10 solmua. Tilanne on muuttunut. Nyt voi ja pitää mennä lujaa jos aikoo pitää kiinni asemistaan. Tämä tulisi tehdä niin, että laitteet pysyvät ehjänä. Maileja syntyi 24 tunnin hieman yli 150.

Sääennuste lupasi tasaista reipasta tuulta koko loppumatkalle. Nämä lienevät niitä paljon puhuttuja pasaatituulia ja me olemme päässeet niihin kiinni. Aallokko on pientä eikä häiritse veneen kulkua. Näin vene saa tuulen voimakkuuteen nähden hyvän nopeuden.

Veden kohina veneen perässä on niin kova, ettei normaalia puhetta tahdo istumalaatikossa kuulla.

Päivä oli erittäin lämmin ja aurinkoinen. Mittasimme lämpötilaksi biminikatteen alla +31 astetta. Merivesi on mittarimme mukaan 27 asteista.

Miehistö ruokittiin tänään seuraavan menun mukaan: Aamiainen puuro, mysli, kahvi, tee, näkkileipä ja leikkeleet. Lounas sienikeitto ja jälkiruokana ananasviipaleita. Päivällinen hyvin maustettu meririsotto.

Matkantekoa vauhditettiin musiikin avulla. Tällä kerralla soitimme CD levyiltä hienoja merimies aiheisia ja muita kappaleita. Illalla Jaska tunnelmoi huuliharpun kanssa.

Matkan päämäärä lähestyy hyvää vauhtia. Tätä kirjoitettaessa matkaa maaliin oli n. 720 Nm. Mikäli kaikki menee hyvin, voimme odottaa ehtivämme perille St Lucialle viikonvaihteen aikana.