4. kesäkuuta 2009

Torstai 4.6.2009 Kierros Isle of Wightilla

Lähdimme aamulla saarikierrokselle vuokra-autolla. Kiersimme saarta vastapäivään. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Fort Victorian Viewpoint . Muurien päältä näki lahden yli mantereen puolelle. Linnoituksia oli lahden molemmin puolin. Ne on aikoinaan tehty puolustustarkoituksiin. Salmessa olleen kovan virtauksen johdosta syntyi huvittavia tilanteita. Kalastajat veneineen kulkivat virran mukana poikittain 3 – 4 solmun nopeudella. Näimme myös purjeveneiden liikkuvan samoin poikittain. Luultavasti ne tulivat virran suunnan käännyttyä takaisin.

Jatkoimme matkaamme pysähtyen Sandown kaupunkiin katselemaan lomalaisten rantaelämää. Jatkoimme edelleen Rydeen, jossa nautimme burgerit . Ryde on myös lomanviettäjien rantalomapaikka. Vastakkaisella puolella salmea on Portsmouth´in kaupunki. Täällä tuli tunne, että päivän turismiannos on täynnä. Suuntasimme takaisin satamaan ja luovutimme auton.

Otin veneellä seuraavien päivien säätiedot. Ne näyttivät että olisimme saamassa vastatuulta seuraavana iltapäivänä. Päätimme lähteä vielä illalla yöksi merelle. Kävimme ensin kaupassa täydentämässä ruokavarastoamme. Samalla Jatta sai postitettua kirjoittamansa kortit. Palatessamme veneelle ostimme paikalliset pikaruoka-annokset Fish & Shipsit.

Irrotimme köydet 20.30. Suuntasimme kohti kanaalin kapeinta kohtaa päämääränä Calais ranskan puolella.

Otin ensimmäisen vahti / ruorivuoron ja lupasin hoitaa sen kolmeen asti aamulla. Jatta tulisi jatkamaan. Aurinko laski nopeasti liikkeelle lähdön jälkeen. Portsmountin edustalla salmessa oli kova liikenne. Tarkkaillessani edessä olevaa ja sivuilta tulevaa liikennettä huomasin yllättäen valtavan tumman hahmon takana oikealla puolella. Suuri rahtilaiva oli huomaamatta äänettömästi tullut sivulle takaa ohittaessaan Meritähteä. Turvallinen liikkuminen yöllä ilman tutkaa ja plotteria olisi mielestäni kyseenalaista. Reittien lukuisat opastevalot hukkuvat kaupunkien taustavaloihin ja siitä sekamelskasta ei tahdo saada selvää. Avomerelle päästyämme navigointi ja tähystys tulivat helpommiksi.

3. kesäkuuta 2009

Keskiviikko 3.6.2009 Saapuminen Cowesiin

Aamulla saavuimme mantereen ja Isle of Wight väliseen salmeen. Saavuimme sinne virtausten kannalta huonoon aikaan. Jouduimme taistelemaan 2 - 3 solmun virtaa vastaan lähestyessämme Cowesin satamaa. Sen edustalla oli paljon veneitä. Siellä oli alkamassa jokin purjehduskisa. Selvisimme veneiden ja lauttojen seasta satamaan. Olimme perillä Cowes Yacht Haven marinan laiturissa 12:45. Matkaa oli tehty lokin mukaan 151 mailia. Aikaa kului n. 29 tuntia ja siitä koneajoa 27 tuntia. Tankkasimme 73 l ja siirryimme lopulliseen laituripaikkaamme. Illan vietimme satamassa ja veneellä. Suihku oli virkistävän kylmä. Varasimme vuokra-auton seuraavaksi päiväksi.

2. kesäkuuta 2009

Tiistai 2.6.2009 Kohti Isle of Wightia

Aamuherätys oli 06.30. Aamiaisvastuu minulla. Laitoin sen valmiiksi seitsemäksi. Polttoainelaiturin tankkauspiste avattiin kello kahdeksan. Siirsimme veneen sinne hyvissä ajoin tankkausta varten. Tankkasimme dieseliä 108,7 litraa hinta 105,15£. Hintaa laskettaessa laitettiin tankkiin 60% verollista ja 40% verotonta. Veroton osuus vastasi lämmityslaitteen tarvitsemaa polttoainetta. Jouduin antamaan siitä kirjallisen vakuutuksen.

Xian miehistö oli laiturilla avustamassa ja hyvästelemässä meidät matkaan. Jorma sanoi heidän jatkavan kahden miehen voimin eteenpäin seuraavana päivänä.

Tuuli oli heikko ja jouduimme enimmäkseen ajamaan koneella. Tavoitteena oli ensin siirtyä päivämatkana Dartmounth´iin. Minulla oli kovat menohalut ja sain Jatalta ja Karilta hyväksymisen että ajettaisiin yli yön Isle of Wight´in Cowes´iin. Iltapäivän aikana huomasimme olevamme viiden englantilaisen sota-aluksen joukossa. Alukset pyörivät Plymoythin edustan lahdella kuin ajokoirat etsien jotain. Heillä oli jotkin harjoitukset menossa.

Yöllä pidimme kahden tunnin vahteja.

1. kesäkuuta 2009

Falmouth maanantai 1.6.2009

Olimme sopineet Xian miehistön kanssa yhteisestä aamiaisesta jossakin lähistön ravintolassa. Lähdimme aamulla yhdeksän aikoihin liikkeelle. Aluksi etsimme pankkiautomaatin ja sen jälkeen aamiaispaikkaa hakemaan. Ystävällisiä neuvoja ja hymyjä saimme. Niiden perusteella ei aamiaispaikkaa tahtonut löytyä. Aikamme marssittuamme otimme suunnan mutu – tuntumalla ja se tehosi. Päätimme nauttia englantilaisen aamiaisen pekonilla, munilla, paahtoleivällä jne – vastoin kaikkia terveysohjeita. Aamiainen maistui hyvältä. Jorman ruokahalu ei ollut vielä palannut.
Aamiaisen jälkeen hankkiuduimme takaisin satamaan. Minä jäin odottelemaan Jattaa ja Karia saapuvaksi puolen päivän aikoihin. Kari soitti aikataulussa ja ilmoitti heidän palauttaneen jo vuokra-autonsa ja istuvan taksissa matkalla satamaan.

He saapuivat pirteinä ja energisinä. Pitkä ajomatka ei ollut vienyt voimia. Kari ajeli ensimmäistä kertaa vasemmanpuoleisen liikenteen seassa ja oli vähän ymmällään runsaista ”roundabout” eista. Totesi, että kaikki tulivat väärää puolta vastaan.

Seuraavassa heidän matkaraporttinsa:

MATKA FALMOUTHIIN

Su 31.5.09
Lento Tampere – Gatwick klo 8.00. Terhi ja Ville veivät Pirkkalaan. Marjatta Mattila oli tuomassa kassin Jarille vietäväksi. Halasi meidät lähtiessään. Riiassa viivyttiin 1,5 h. Syötiin pizzat. Lennolla sieltä Lontooseen näkyi lähes koko paluureitti veneellä. Friisein saaret, Hollanti, Ijisselmeer. Kanaali.
Gatwickistä Europcarin auto, löytyi hyvin South Terminalista. Työnnyimme vasemmanpuoleiseen liikenteeseen rohkeasti. Apuna vain yleiskartta joka oli netistä tulostettu. Kohti Brightonia ensin, rantatielle joka veisi Falmouthiin. Liikenne oli outoa, ympyröitä, ”roundabouts” PALJON. Oli navigaattorikin joka vähän auttoi, mutta emme osanneet käyttää tarpeeksi. Ajo pitkin maaseutua oli uuvuttavaa ja upeaa. Kun pääsimme Brightonin ohi, meno alkoi tuntua sujuvan, mutta samalla aikaa kului hurjasti. Yritimme jaksaa mahdollisimman pitkälle mutta oli pakko luovuttaa ja yövyimme Dorchesterissa hyvässä, 1500 luvulta peräisin olevassa Best Western hotellissa. Koko kaupunki oli kuin siltä ajalta. Kaunein näkemämme kaupunki. Englantilainen aamiainen oli suuri pettymys Karille. Yö maksoi 107 puntaa. Ehkä noin 130 euroa.

Ma 1.6.09
Ajo alkoi sujua helpommin. Läksimme Dorchesterista klo 8.15 ja olimme Falmouthissa klo 12.30, noin puoli tuntia ennen auton määräaikaa. Palautusosoitekin oli kadonnut kaikessa tohinassa. Onneksi navigaattorissa oli päämäärä suht lähelle, parin km päähän, kyselemällä saimme selville Europcarin toimiston paikan erääseen marinaan. Sieltä taksilla Visitors Yacht Haveniin missä Jari oli vastassa. Kävimme kaupungilla syömässä, kaupassa ja illalla oluella rannassa. Xian porukan kanssa juttelimme. Olivat edellispäivänä tulleet Atlantilta.

Jatta ja Kari majoittuivat veneeseen. Karilla on jo kokemusta oltuaan Meritähden matkassa Cascaisista ( Lissabon ) Kanarialle. Iltapäivällä valmisteltiin venettä lähtökuntoon. Pesimme mm köydet makealla vedellä. Ne olivat ”kangistuneet” pahasti suolavedestä. Xian miehistön kanssa vaihdettiin kokemuksia. Heidän kasvoiltaan alkoivat Atlantin rasitukset kaikota. Kävimme syömässä ja iltadrinkeillä lähipubissa. Päätimme lähteä aamulla merelle, saatuamme ensin tankin täyteen dieseliä. Yömyssyksi Kari tarjosi Riikasta hankkimaansa Black Balsamia.

31. toukokuuta 2009

Falmouth sunnuntai 31.5.2009

Sää oli aurinkoinen ja lämmin. Tänään Jatta ja Kari lähtisivät Raumalta Tampereen, Riian ja Gatwickin kautta kohti Falmouthia. Päivän vietin pääosin veneellä kirjoitellen blokia ja järjestellen sisätiloja. Kuntoa hoidin tekemällä parin tunnin kävelylenkin. Illan suussa tuli Xialta puhelu kännykkään. He olivat saapuneet Englannin rannikon läheisyyteen GSM verkon kantoalueelle. Jorma ilmoitti Xian saapuvan n. 5 tunnin kuluttua satamaan. Hän pyysi järjestämään riittävästi olutta paikalle. Miehistö oli seilannut nollatoleranssilla Azoreilta. Laituriin päästyä olisi janon sammuttaminen ajankohtaista.

Katselin Xialle sopivaa laituripaikkaa. Sellainen löytyi toisen veneen kyljestä. Ennakoitu aikataulu piti paikkansa. Xian valot ilmestyivät näkyviin 22.45 ja vene kiinnittyi laituriin tasan 23.00.
Varasin 24 tölkkiä olutta laiturille alkupaloiksi. Tölkit sihahtelivat auki kiivasta vauhtia. Xialla oli ollut vatsatautia riesana tällä legillä. Jorma vallankin vaikutti huonokuntoiselta. Olutkaan ei hänelle maistunut. Xiassa ei myöskään ollut pidetty lämmityslaitetta merellä päällä. Vene oli kylmä ja kostea. Lämmitys saatiin päälle ja olo veneessä muuttui miellyttävämmäksi aste asteelta.

30. toukokuuta 2009

Falmouth lauantai 30.5.2009

Vietin rauhallisen aamun veneellä yksin. Söin aamiaisen ja luin netin kautta uutiset erityisesti Suomesta. Ennen puoltapäivää lähdin kaupungille. Piti käydä pesulassa, ruokakaupassa ja tietenkin kahvilla jossain houkuttelevassa kahviossa. Takaisin pitäisi ehtiä sovittuun aikaan asentamaan eilen hankittua tokkelia.

Lähdin pääkadulla olleen kyltin perusteella hakemaan korttelin sisäpihan kahviota. Se osoittautui viehättäväksi. Kahvio oli rakennettu osittain puutarhaan ja sitä hoiti jonkin yleishyödyllinen yhdistys. Silmäilin läpi paikallisia päivän lehtiä. Jatkoin pesulaan n. 20 min kävelymatkan päähän. Kävely sai jälleen pulssin kohoamaan. Pyykit olivat sovitusti valmiina hintaan 17£. Matka veneelle sujui alamäkeä. Pyykkisäkki oli kohtalaisen painava kannettava.

Jätin kaupassa käynnin myöhempään etten myöhästyisi sovitusta tapaamisesta veneellä.

Asentaja tuli paikalle riuskaotteisen tyttöystävänsä kanssa sovittuun aikaan. Hän avasi Furleksin rullan etuharuksen irrottamiseksi. Löysäsin takaharuksen ja lisäksi kiristimme kutteristaagin. Saimme etuharuksen vaurioituneen tokkelin irrotettua ja pienten ponnistelujen kautta uuden kiinnitettyä. Vantteja ei tarvinnut löysätä ja se helpotti operaatiota. Olin tyytyväinen kun olin tilannut asennusapua. Yksin en olisi työstä selviytynyt.

Kävin kaupassa hakemassa ruokatarpeita, laitoin ruokaa ja otin makoisat päivätorkut. Iltaa vietin kävelemällä kaupungilla ja nauttimalla oluet Chain Locker - pubissa.

29. toukokuuta 2009

Falmouth perjantai 29.5. 2009

Aamiaisen jälkeen jatkoimme veneen siivousta. Minä keräsin pesulaan lähtevät vaatteet ja pojat keräilivät tavaroitaan kotimatkaa varten. Lähdimme kävellen kaupungin halki pesulan kautta hakemaan varattua autoa. Pesula sijaitsi korkealla kukkulalla. Nouseminen sinne sai hengityksen keuhkoihin liikettä. Autovuokraamo sijaitsi marinassa, jossa oli runsaasti palveluja. Sain marinassa sijainneesta huoltoliikkeestä myös tilaamani etuharuksen tokkelin. Varasin myös huoltomiehen auttamaan sen vaihdossa.
Palasimme autolla veneelle. Saku, Pekka ja Hannu pakkasivat tavaransa autoon. Hyvästelyjen jälkeen he lähtivät kohti Gatwick´iä. Heidän lentonsa Helsinkiin lähtisi seuraavana päivänä.