15. kesäkuuta 2009

Maanantai 15.6.2009 Päivä Bornholmissa

Jatta oli vahtivuorossa yöllä yhdestä neljään. Hän raportoi joutuneensa väistämään tankkeria, joka muuten olisi ohittanut meidät 0,2 Nm etäisyydeltä. AIS mukaan tankkerin nopeus oli 14 solmua ja se oli matkalla Pietariin.
Tuuli oli yön aikana noussut ja lähestyessämme Bornholmia pienensimme purjeita kaksi kertaa. Meno oli mukavaa ja päätimme mennä saman tien Rønnen sijasta saaren pohjoisosaan Allingeen. Saavuimme Allinge satamaan kello 08.30. Legin pituudeksi tuli tripin mukaan 167 Nm, Aikaa kului 28h 15min, siitä ajettiin koneella 10,7h. Satama-allas oli pieni, mutta suojainen. Siellä oli 12 muuta venettä 28 – 33 jalan pituisia. Meritähti vaikutti altaassa isohkolta. Se ei pitkiin aikoihin ollut kooltaan erottunut muista marinoissa olleista veneistä, ellei sitten pienempänä. Karibialla seurana oli yli satajalkaisia.

Paikka oli idyllinen ja kaunis. Jatta lähti hakemaan kahvipullia, olimmehan Tanskassa. Ostokset konditoriasta eivät onnistuneet käteisen puutteessa. Minä lähdin myös etsimään ja löysin kahvileipää pienestä marketista, jossa sain maksettua Visalla. Pullat olisivat konditoriassa olleet houkuttelevamman näköisiä. Otimme pienet päiväunet ja lähdimme sen jälkeen nauttimaan rannan savustamon ravintolan kalapöydästä. Kalapöytä oli mainio hinta 98 DKK ( 13,16 euroa ). Ruokajuomaksi tilasimme ison keskioluen 0,5l. Laskussa oluen hinta yllätti se oli 58 Tanskan kruunua ( 7,8 euroa ). Ellei olut ollut kallis niin kalapöytä oli edullinen.

Ruuan jälkeen menimme suihkuun ja sitten kauppaan. Juuri rantautuneesta aluksesta oli tullut kymmeniä 13 – 15 vuotiaita nuoria. He olivat kaikki samaan aikaan meidän kanssamme kaupassa. He liikkuivat kolmen ryhmissä ja jokaisella oli ostoslista kädessä. Hyörinä oli melkoista, mutta nuoret olivat silti kohteliaita. Heitä tuntui olevan kaikkialla menossa hyllyjen välissä kovalla tohinalla. Ilmeisesti he olivat koulustaan luokkaretkellä ja hakivat ruokatarvikkeita illallista varten.
Veneelle päästyämme nautimme jälkiruokana pakkauksen jäätelöä ja sitten nukkumaan.