12. kesäkuuta 2009

Perjantai 12.6.2009 Kielin kanavaan

Perjantaipäivä valkeni aurinkoisena ja selkeänä, mutta vielä erittäin tuulisena. Lähdimme polkupyörillä kaupungille hakemaan muona täydennystä. Satamasta sai lainata polkupyöriä. Kolmella pyörällä lähdimme liikkeelle ja etsimään sopivaa markettia. Sellainen löytyi pienen etsinnän jälkeen ja saimme ostettua tarvitsemamme tavarat.

Päätimme lähteä eteenpäin tuulisesta kelistä huolimatta. Tuulta oli 15 - 20 m/s. Meille tuuli oli takamyötäinen, eikä haitannut matkantekoa merkittävästi. Toiseen suuntaan pyrkineen Immigrantin se piti laiturissa. Immigrant olisi ulkomerellä joutunut pohjanmerellä syntyneeseen aallokkoon. Se on tällä tuulella liikaa turvalliselle purjehdukselle.

Irrotimme köydet kello 10.15 ja suuntasimme Elben suistoa myöten kohti Brünsbuttel´ia Kielin kanavan sisäänajosulkua. Erittäin voimakkaaksi noussut tuuli ja vilkas liikenne teki jokisuistossa purjehtimisen vaativaksi. Väistelimme tulevia ja meneviä laivoja. Saavuimme sululle kahden tunnin seilauksen jälkeen.

Ajoitus onnistui hyvin. Emme joutuneet odottelemaan sisäänajoa vaan pääsimme ajamaan suoraan sisään toisten perässä. Yritimme tulkita ohjausvaloja netistä tulostamamme oppaan avulla. Oman ymmärryksemme mukaan sulkuun ei ollut ajolupaa, mutta ajoimme kuitenkin sisään kun toisetkin niin tekivät.

Kielin kanavassa on sulut ainoastaan molemmissa päissä. Korkeusero on metrin luokkaa ja sulutus on sen vuoksi yksinkertaista. Sulun selvittämiseen kului puoli tuntia. Lähtiessämme sulusta liikkeelle Jatta meinasi jäädä kyydistä. Hän onnistui lopulta kipuamaan mukaan Karin avustuksella. Ajelimme kahden muun purjeveneen kanssa kuuden solmun nopeutta eteenpäin. Rahtilaivoja ja muita suurempia aluksia tuli vastaan ja ohitteli meitä harvakseltaan. Matkalla vastaamme tuli suomalainen Meriauran alus. Innokkaana tervehdimme, mutta emme huomanneet aluksessa mitään vastareaktiota. Vahdin oli oltava tarkkana. Yhden rahtialuksen ohittaessa meidät lähietäisyydeltä tempaisi potkurivirran imu veneemme keulaa voimakkaasti. Törmäyksen estämiseksi piti automaattiohjauksesta siirtyä nopeasti käsiohjaukseen.

Kanavan poikki oli useita siltoja ja losseja. Eräs lossi oli erityisen mielenkiintoinen. Se liikennöi rautatiesillan alla ja koko lossi riippui vaijereilla sillan rakenteista. Lossi ei koskettanut vettä lainkaan. Autoilijan kannalta se vastasi normaalia uivaa lossia. Hyvin näytti toimivan.

Kanavassa huvialusten liikennöinti on sallittua ainoastaan päivänvalolla. Laskimme ehtivämme Obereider – järvelle ennen pimeän tuloa. Löysimme sopivan marinan järven pohjukasta. Ajoimme Regatta-Verein Rendsburg marinaan. Saimme kylkipaikan polttoainelaiturista, koska tulimme niin myöhään ja lähtisimme varhain. Kovan sivutuulen johdosta ahtaisiin väleihin ajaminen olisi ollut hankalaa. Marina oli korkealaatuinen ja kohtuuhintainen. Otimme lämpimät suihkut ja painuimme pehkuihin. Unta ei tarvinnut pitkään odotella.

Ei kommentteja: