28. toukokuuta 2009

Tapahtumia matkalla Azorit – Falmouth ( Englanti )

Lähdimme merelle tiistaiaamuna 19.05. klo 07.00. Sää oli tuulinen ja sateinen. Ajoimme koneella tuulta vastaan ensimmäiset viisi tuntia. Kiersimme Sao Jorgen saaren luoteiskärjen ja tämän jälkeen jatkoimme purjeilla. Tuuli puhalsi suunnasta 45 astetta eli sieltä minne olimme menossa. Pystyimme etenemään kurssilla 90 – 100 astetta. Ensimmäisen vuorokauden etenimme tällä kurssilla. Toisen vuorokauden etenimme styyrpuurihalssilla suuntaan 340 astetta.

Vastatuuleen ja -aaltoon edetessämme meno oli kohtalaisen hurjaa. Keula putosi aallonharjalta alas aiheuttaen joka kerta kovan ”lämäyksen”. Koko vene tärisi ja tutisi. Merenkäynti teki sen, että koko porukan ruokahalut olivat tipotiessään. Ne alkoivat palata kolmantena päivänä. Sen merkkinä oli ensimmäisen oluttölkin avaaminen.

Matkalla näimme delfiinejä ja valaan hahmoja kauempana veneestä. Nähtyämme myöhemmin kauempaa valaiden suihkuja olimme varmoja näkemästämme. Kilpikonna ui vastaamme keskellä Atlanttia. Minnekähän sekin oli matkalla?

Matkalla vastaan tullut rahtialus väisti meitä kohteliaasti. Samoin teki suoraan törmäyskursilla vastaamme tullut 2004 maailman suurimpana matkustaja aluksena vesille laskettu Queen Mary II. Se oli valmistuessaan historian suurin matkustaja-alus. Pituutta sillä on 345 metriä ja leveyttä 42 metriä. Korkeutta laivalla on 70 metriä. Mitoistaan huolimatta Atlantin aallot saivat sen keinumaan merellä.

Matkan puolivälissä huomasimme etuharuksen kiinnityshelan puoliksi murtuneen. Maston pystyssä pysymisestä vastasi etupäässä jälkeenpäin asentamani fokkastaagi. Rullasimme genuan sisään ja kiristimme yhden nostimen mastolle lisätueksi. Nostimme fokan fokkastaagiin ja jatkoimm

e sen ja ison avulla eteenpäin. Hela on oletettavasti murtunut vasta-aaltoon ajaessamme. Murtuma on osittain tullut jo edellisen legin alkuvaiheissa, koska murtumakohdassa oli ruostetta. Nyt meillä oli luvassa sivu- ja myötätuulta, joten rasitus ei olisi samaa luokkaa. Fokka toimi erittäin hyvin. Tuulen voimistuessa vaihdoimme sen myrskyfokkaan.

Tiistaina 26.5 kuulimme radiosta sota-alus York´in varoituksen. Se ampuisi kevyitä ohjuksia ilmoitetusta sijaintipaikastaan 100 N

m säteellä. Tarkistimme olemmeko ehkä vaaravyöhykkeellä. Olimmehan me 30 Nm ilmoitetusta ampumapaikasta. Otimme VHF yhteyttä Warship York´iin ja ilmoitimme sijaintimme suuntamme ja nopeutemme. Aluksi meidät komennettiin siirtymään etelään 15 mailia eli palaamaan osittain takaisin. Ilmoitin että se ei ole mahdollista ja että meillä on vaurioitunut maston tuenta

. Sen vuoksi meidän pitää edetä myötätuulessa. Seuraavaksi he kysyivät tarvitsemmeko apua. Ilmoitimme pärjäävämme jos saamme pitää kurssimme. Parin tinkikierroksen jälkeen lopputulos oli, että he toivoivat meidän hidastavan ja ajavan mahdollisimman paljon etelään. Yksikään ohjus ei osunut.

Matkan aikana oli tavattoman kylmää ja märkää. Välillä tuntui, että olemme eksyneet Grönlannin vesille. Tilanteen teki hankalammaksi se että en pystynyt käynnistämään lämmityslaitetta. Kummasti ne kosteatkin vaatteet lämmittävät kun ensin saa ne puettua päälleen.

Vastapainona oli muutama aurinkoinen sivumyötäinen päivä. Nämä saivat unohtamaan muut vaikeudet. Autopilotti hoiti mainiosti ohjaamisen. Käsiohjauksella ajoimme tuskin 15 min koko matkan aikana.

Lähestyessämme kanaalia liikenne vilkastui ja tähystykseen tuli kiinnittää enemmän huomiota. AIS oli mainio apu suurempien alusten havaitsemisessa. Kiusallisia aluksia ovat kalastusalukset. Niillä on harvoin AIS lähetin ja niiden valoista ei osaa päätellä mitä ne puuhailevat ja minne ovat menossa. Scilly saarten edustan liikenteenjako väylillä laivaliikenne ryhmitellään kanavalle. Huviveneiden pitää pysyä poissa liikennealueelta.

Muonat riittivät hyvin vaikka Hortassa hankittiin ainoastaan tuoremuonaa. Suuri osa appelsiineista ehti pilaantua ennen kuin ymmärsimme syödä ne. Säilykemuonasta corner-pihvi on selvästi aliarvostettu. Meillä se oli monipuolisesti käytössä.

Perillä Falmouth´in Visitors Yacht Haven´issa olimme 28.05 klo 12.30 UTC. Matkaa kului aikaa 8 vrk 5 h 30 min. Matkaa teimme lokin mukaan 1384 Nm.

Ei kommentteja: