Heräsin aamulla hyvissä ajoin ja valmistelin merelle lähtöä. Irrotin köydet 7.45 ja ajoin ulos. Rannan tuntumassa ei tuulta ollut lainkaan, mutta olin ilmeisesti viisastunut omasta kokemuksesta ja satamassa saamastani vihjeestä, jonka mukaan tuuli olisi heikkoa aluksi, mutta kun tulisin saaren itäisimmän pisteen itäpuolelle pääsisi pohjoistuuli puhaltamaan vapaasti ja itäinen niemenkärki kiihdyttäisi sen vielä voimakkaammaksi.
Ohjeet ja olettamukset pitivät paikkansa tuuli tuli suoraan pohjoisesta ja synnytti melkoisen aallokon. Minua ei kiinnostanut lainkaan jatkaa matkaa kryssien tuulta vastaan vaan vedin genuan sisään ja jätin puolet isosta purjeesta tasapainottamaan menoa. Ajoin koneella, mutta suoraan aaltoja vastaan ei voinut ajaa ryskytys oli liian kova. Luovin koneella ajaen 30 astetta kummankin puolen. Silti meno oli ikävää ja ryskäytteli aina välillä tosi epämukavasti.
Yritin ajaa varovasti, mutta yhdellä heilahduksella astiakaapin ovi rävähti auki, lautaset ja mukit levisivät pentterin lattialle. Onneksi ne eivät olleet särkyvää materiaalia. Mikroaaltouunin pohja-alusta sen sijaan oli lasia ja sen sain satamaan päästyäni kerätä pieninä murusina lattialta. Uunin oven lukko ei pitänyt vaikka uuni on asennettu veneeseen nähden poikittain.

Lähdin siirtämään venettä kohti paikkaa no 43. Lähestyin sitä peruuttaen ja huomasin kohta suomen lipun ja veneen perässä heiluttavan miehen. Siellä oli Jussi toivottamassa tervetulleeksi. Olin kuullut Jussista tuttavien kautta aikaisemmin. Hän on maailman ympäripurjehduksensa jälkeen viettänyt useita vuosia talvet Las Palmasin satamassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti