12. joulukuuta 2008

XIX - päivä merellä. 12.12.2008 perjantai

Purjehdimme yön genualla ja isolla spiirattuna virsikirjaksi. Aallokko, jonka korkeus oli 3 - 4 m, veneen takaa työnteli meitä tuulen ja virran ohella kohti Saint Luciaa 6 - 7 solmun nopeudella.
Aamulla aamiaisen jälkeen meri oli tasaantunut niin, että päätimme vaihtaa spinaakkerin loppurutistusta varten. Kaikki oli valmiina sukan ylös vetoa varten, kun Vesa pyysi odottamaan. Hän oli huomannut styyrpuurin puoleisen ylävantin vaijerissa kolme katkennutta säiettä. Tuuli oli 16 - 20 solmua. Päätimme olla avaamatta spinnua turvallisuussyistä. Jatkoimme virsikirjalla pitkälle iltapäivään. Menetimme tällä luultavasti 2 tuntia ja 1 - 2 sijaa kilpailussa. On kuitenkin parempi tulla maaliin parin
kolmen katkenneen vaijerisäikeen kanssa kuin katkenneella mastolla. Vaurio ilmeisesti tuli eilisessä ukkospuuskassa, kun emme ehtineet rullata spiirattua genuaa sisään ennen myräkkää. Ylävantin vaijeri on pieni, mutta ilmeisesti silläkin on oma tehtävänsä maston tuennassa.

Illansuussa tuuli vaimeni alle 10 solmun ja vauhtimme laski oleellisesti. Päätimme nostaa spinnun lopputunneiksi. 24 tunnin aikana kertyi matkaa n. 160 mailia.

Päivän aikana meitä seurasi yksittäinen delfiini noin 3 tunnin ajan. Siitä ei kuitenkaan onnistuttu saamaan kunnon kuvaa. Se ilmestyi pintaan aina odottamattomasta paikasta ja sukelsi takaisin pinnan alle saman tien.

Olemme koko päivän eläneet maaliintulon odotustunnelmissa. Kaikki ovat käyneet pesulla ja osa on ajanut partansa. Edustuspaitoja on katseltu valmiiksi päälle puettavaksi kun maalilinja lähestyy.
Olemme saaneet monia onnentoivotuksia omaisilta, tuttavilta ja ystäviltä. Kiitos niistä.

"Maata näkyvissä" huusi vahtivuorossa ollut Vesa klo 19.30. Kaikki ryntäsivät kannelle ihmettä katsomaan. Martiniquen vuoret alkoivat erottua horisontista. Matkaa maaliin oli vielä silloin yli neljä tuntia.

Miehistö ravittiin tänään seuraavalla menulla:
Aamiainen normaali totuttu puuro ja muut lisukkeet. Lounas Pasta Catalonia ja uunituoreet patongit. Päivällinen, Pasta Berlusconi. Siihen käytettiin lounaan tähteet ja jatkettiin edellispäivän päivällistähteillä. Lopputulos oli sekava kuin Italian poliittinen tilanne, värikäs ja maukas. Jälkiruokana Magedonia de Frutas.
Ylijäämäisen papuvarastomme hyödyntämiseksi olemme vastaanottaneet muutamia hyviä reseptejä. Kiitos niistä. Kaikissa oli huomattu varoittaa tämän ruoka-aineen kiusallisesta sivuvaikutuksesta. Se on nyt arvioitava entistä tarkemmin, kun emme enää ole merellä.

Arvioimme ylittävämme maalilinjan kolmen tunnin kuluttua. Maalilinjan ylityksen kunniaksi veneessä tarjotaan kaakaorommitoti "pikkujalka special".

Matkan ollessa viimeisillä metreillä on todettava, että miehistö on hämmästyttävän pirteässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin. On vaikea kuvitella, että olemme olleet tässä veneessä lähes kolme viikkoa, eikä missään vaiheessa ole ilmennyt mitään pitkästymisen merkkejä. Kaikilla on ollut koko ajan puuhaa riittävästi.

Uskon, että tarkka päivärytmi jota olemme noudattaneet tiukasti esim ruokailujen, siivouksen ja levon kanssa on oleellinen osa jaksamista. Välillä tuntuu, että ruokaa tehdään koko ajan. Joskus seuraava kokki on joutunut odottamaan että edellinen on saanut tiskit valmiiksi ennen kuin on voinut aloittaa seuraavan aterian valmistelut. Tästä on seurannut, että ns välipaloja on koko matkalla nautittu erittäin vähän. Niitä ovat olleet lähinnä kahvin kanssa nautitut korput, jotka maultaan eivät ole vastanneet
kotona saatavia korppuja.

Anonyymi kirjoitti...

Taidatte näillä hetkillä saavuttaa maalin. Mahtava suoritus vaikkei pasatiituulet kaiketi olleet tällä kertaa suotuisammasta päästä.

Miellyttävää lukemista ovat olleet nämä blogiteksit, jotka verbaalisella värityksellä ovat olleet varsin "eläväistä" etenemisen seurantaa.

Nauttikaa ansaitusti Rodney Bayn saapumisjuhlista ja tukevasta maankamarasta!

T: Lassen gastit

Onnittelut rapakon ylityksesta

ja hienosta kisasta. Oli mukava seurata niin blogista kuin järjestäjien sivuilta etenmistänne.

Ja miehistölle tiedoksi, että kisa loppuu vasta kun kippari on uitettu vaatteet päällä Scuttlebutt Restaurantint uima-altaassa.

Saku

Sail Fast Team kirjoitti...

Taidatte siis jo olla maalissa ja jihlatunnelmissa. Onnitelut koko porukalle mahtavasta suorituksesta.
//Eero

Anonyymi kirjoitti...

Isot onnittelut mahtavasta purjehduksesta ja maaliin saapumisesta! Mielenkiinnolla olemme seuranneet etenemistä aina lähdöstä tähän St. Lucialle saapumiseen. Nauttikaa auringosta ja lämmöstä! Toivottavsti saadaan vaari jouluksi kotiin.
t. Aleksi, Niklas, Juha ja Paula

Onnittelut suorituksenne johdosta. Kiitokset mukavista matkaraporteista. 73 de Pekka OH1PP

Onnitelut
Mukava on ollut seurata Kustavin Peterzeniltä asti teidän mukava ja hyvinkirjoitettu purjedusta kyllä käy kateeksi.
Nauttika säästä täällä on kylmä ja märkä.
Terveisin SY Defyr

Anonyymi kirjoitti...

Onnea ylityksen johdosta ja kiitokset mukavasta matkapäiväkirjasta. S/Y Meri Di Anne, miehistö

Onnittelut hienosta purjehduksesta.
Säikeiden katkeaminen saattaa johtua liian löysästä vantista.