18. elokuuta 2008
17.8.2008 sunnuntai
Kävelin merenrantaa muutamia kilometrejä ja tapasin jonkin verran paikallisia aamulenkillä olijoita. Matkalla oli hiekkaranta, joka oli sopiva uimaranta. Näin pari uimaria ja ranta hietikolla oli ratsastajia hevosineen. Parkkipaikalla oli hevoskuljetusautoja ja näytti siltä, että aamuratsastus rantahietikolla oli suosittua.
Aamiaisen jälkeen tehtiin veneessä huoltoa ja Ylermin opastuksella selviteltiin Navtex - laitteen toimintaa ja sen lähettämiä sanomia. Navtex on tärkeä säätiedotusten ja erilaisten merenkulun varoitusten vastaanottolaite.
Iltapäivällä paikallinen purjehtija poikkesi veneellä. Hänellä oli samanlainen vene ja hän oli erittäin kiinnostunut kaikista asennetuista lisävarusteista. Illalla järjestelin karttoja ja yllättäen Jukka poikkesi veneellä Valeryn Samin ja Valeryn siskon kanssa. Ylermin ja Jukan tavatessa kävi ilmi, että he olivat käyneet samaa koulua Turun läänin Koskella ja Jukka muisti tämän myöhemmän merenkulkijan menestyneen erinomaisesti taideaineissa.
Yöpuulle mentiin toiveikkaana, että huomenna tämä asfaltilla seilaaminen loppuun ja saadaan Meritähti laskettua omaan elementtiinsä suolaiseen veteen.
16.08.2008 lauantai
Muutaman tunnin odottelun jälkeen piti luopua toivosta, ilma vain paheni. Tämä tarkoitti sitä, että seuraava tilaisuus olisi maanantaina. Aloimme elää sen mukaan. Ensiksi asensimme istumalaatikon kaikki sivut ym kiinni, ettei pelkkä katos lennä tuulen mukana Irlannin mereen.
Kävimme hakemassa Ylermille purjehdusvarusteita. Etsimme takkia, housuja ja saappaita. Paikallisessa sinänsä hyvin varustetussa liikkeessä tahtoivat koot loppua kesken, mutta saappaita lukuun ottamatta löysimme sopivat tamineet hintaa 220 euroa. Parhaan laadun valtamerelle tarkoitettu puku oli maksanut yli 1000 euroa, Ylermin rahat säästyivät kun koko ei ollut sopiva. Myyjänä oli viehättävä Portugalilais - rouva, joka olisi helposti saanut Ylermin avaamaan lompakkonsa reilumminkin. Saappaat haettiin
paikallisesta rautakaupasta. Rautakauppa oli semmoinen vanhanajan rautakauppa jollaisena tämänikäiset rautakaupan muistavat. Saappaat haettiin puisen varastorakennuksen ullakkokerroksesta, joka oli täynnä puusta paikalla tehtyjä hyllykköjä täynnä tavaraa hintamerkintä mukana. Tässä tapauksessa vähän alle 20 euroa. Muistui mieleen myös Speden elokuva jossa rautakaupan toimintaa kuvattiin.
Iltapäivällä tuuli laantui ja aloin tehdä huoltotöitä. laitoin Vesan ansiokkaasti tekemälle 3-osaiselle lisäpuomille ( 4 - 9m ) kaidekiinnityksen. Tätä puomia on tarkoitus käyttää tarvittaessa myös hätärikinä. Asensin turvaliinan istumalaatikkoon. Se kiertää nyt istumalaatikon lattialla pöydän ympäri. Siihen voi kiinnittyä kajuutasta noustessa kohta portailta ja siirtyä yhdellä kiinnityksellä ruorille. Kannelle liinat on asennettu jo aiemmin. Kursseilla ja pelastuskoulutuksessa on käyty läpi monia
asioita millä pelastetaan ihminen, joka on veden varassa. Se on tärkeää. Vielä tärkeämpää on mielestäni kuitenkin se johtopäätös, jonka olen monen muun ohella tehnyt: - veteen ei pidä joutua - tee kaikkesi ettet sinne joutuisi. Merestä ei ketään helposti pelasteta vaikka olet kuinka kurssitettu ja varustettu.
Illalla sain houkuteltua Ylermin pubiin, siinä oli yllätys yllätys hieman tekemistä. Luulisin, että vanha maailman meriä kolunnut seilori haluasi Irlantilaiseen pubiin vuosien tauon jälkeen. Pubiin mentiin ja paikka oli viehättävä väkeä runsaasti ja muutenkin ok. Ylermi tilasi juomaksi Black and Ten. Baarimikko ymmärsi mitä se tarkoittaa ja allekirjoittaneelle selitettiin, että siinä on puolet Guinesiä ja puolet lageria. Jotain kummaa on kuitenkin vuosien saatossa tapahtunut. Parikymmentä vuotta
sitten tämmöisiltä reissuilta olisi palattu aamulla lompakko huomattavasti kevyempänä 5 -10 olutta nauttineena. Nykyisin ensimmäisen pintin puolivälissä rupeaa miettimään, että eiköhän lähdetä kotiin. Varhaiset aamuhetket aivot kirkkaina, hyvin nukutun yön jälkeen, ovat houkuttelevampi vaihtoehto kuin riehakas ilta ja yö.
Iltapalaksi makkara ja sitten nukkumaan.
15.08.2008 perjantai
Matkan aikana tulleeseen vaivaan sain aimo annoksen uusia lääkkeitä. Veneen lääkevarasto on jo melkoinen. Mitenkähän selvitään, jos joudutaan veneen kanssa huumeratsiaan jossain Portugalin rannikolla.. Ylermi tuli ja Marjatan kyydissä lähdimme kohti Pirkkalan kenttää. Lähtöselvittelyt menivät muuten ok mutta tietenkin monitoimityökalu oli unohtunut käsimatkatavaroiden joukkoon. Oli vähällä, että olisin joutunut luopumaan siitä, mutta Marjatta kävi pelastamassa sen tarkastajien kynsistä.
.
Koneessa oli hauskaa, kun Ylermi ei saanut turvavyötä riittämään. Se oli parikymmentä senttiä lyhyt vaikka hän oli juuri kertonut laihtuneensa. Lentoemäntäkään ei onnistunut ja toi lopulta metrin mittaisen jatkopalan varastoistaan. Siinä oli jo kasvuvaraakin. Tilanne selvisi kuitenkin, takana oleva matkustaja lopulta huomasi, että turvavyö kierteli väärästä paikasta ja jäi sen vuoksi lyhyeksi. Uskottavuus laihtumisväitteelle parani oleellisesti.
Dublinissa koneelta poistuessa riittää käytäviä käveltäväksi. Lopulta saavuttuamme matkatavarahihnalle jouduimme odottelemaan lähes tunnin ennen kuin Tampereen laukut ilmestyivät hihnalle. Meidän laukkumme oli avattu. Johtuisiko myöhästely siitä, että koneen laukut olivat käyneet läpi jonkin erikoistarkastuksen.
Selvittyämme terminaalista ulos otimme taksin 15 km päähän marinaan veneelle. Veneessä kaikki oli ok. Paikat olivat kuivat erittäin runsaista sateista huolimatta. Sateita ja myrskyistä keliä oli riittänyt koko kolmen viikon ajan jonka olemme nyt olleet poissa mereltä. Emme olisi sanottavasti päässeet eteenpäin vaikka olisimme olleet täällä odottamassa.