31. joulukuuta 2008
Hyvää Uutta Vuotta 2009 lukijoille
Mikäli etsit edullisia lentoja Karibialle niin me olemme löytäneet edullisimmat seuraavalla reitillä. Helsinki - Lontoo Catwick Easy Jet, Lontoo Catwick - Saint Lucia VirginAirlines. Edestakaisen koko matkan hinta on jäänyt hieman alle 700 euron. Virgin lentää lisäksi mm Antiqualle, Tobagolle ja Barbadokselle. Catwikissä pitää yöpyä menomatkalla ( 1 h huone n. 30€ ja 2h huone n. 50€ edullisimmillaan ). Liput pitää tai ainakin voi ostaa netistä ja ne on hyvä varata useita viikkoja aikaisemmin, jolloin hinta on edullisempi. Vihjatkaa jos löytyy parempia vaihtoehtoja.
Tarkoitukseni on päivittää tätä blogia veneelle palattuani viikottain. Lähiaikoina yritän saada sivustolle videoklippejä matkan varrelta, mikäli taidot ovat tallella ja laitteet toimivat.
MERITÄHTI SIJALLE 2. OMASSSA LUOKASSAAN CRUISING B.
Kilpailun lopputulokset on julkistettu 20.12.2008 palkintojenjakotilaisuudessa Rodney Bayssä St Lucialla. Meritähden sijoitus varsinkin omassa luokassaan Cruising B parani oleellisesti. Loppusijoitus oli TOINEN. Sijoituksen paranemiseen omassa sarjassa vaikutti oleellisesti pienet koneajotunnit verrattuna kilpailijoihin. Meidän koneajotuntimme olivat 5,5 h. Eniten moottorilla ajaneet ilmoittivat yli 100 h. Sarjassa oli myös muutama, joka ei ollut käyttänyt moottoria lainkaan.
Sarjan lopputulokset on nähtävissä täällä http://www.worldcruising.com/content/S633650346601743750/ARC%202008%20Results%20by%20Class.pdf
Cruising sarjan kokonaistuloksissa sijoituksemme oli 33. Nämä tulokset on luettavissa täältä http://www.worldcruising.com/content/S633653906697056250/ARC%202008%20Results%20by%20Division.pdf
Lopputulokseen vaikuttaa käytetty kokonaisaika, moottorilla ajomatka ja ns TCF kerroin, jolla tasataan veneiden välisiä laskennallisia eroja. Kertoimen määrittelyssä huomioidaan veneen koko, pituus, leveys, paino, purjeet ja veneen ikä. Laskentakaava on tämmöinen:
The following formula is used to calculate corrected time (CT): CT = ((Elapsed Time + (Engine Hours x Motoring Factor)) x WCC TCF)
Motoring factor oli tänä vuonna tulkintani mukaan 1,1. Tästä voisi päätellä, että moottorilla kilpailun lopputulosten kannalta, kannatti ajaa aina kun nopeus oli enemmän kuin 2,1 x purjeilla saavutettu nopeus.
Polttoainetta mahtuu omaan tankkiimme niin, että sillä voidaan ajaa 60h ja varakanisterien kanssa se olisi riittänyt n. 100 tunnin ajoon.eli parhaassakin tapauksessa sillä olisi voitu tehdä n. 20% matkasta. Purjehtimatta matkaa ei näillä veneillä voi tehdä.
Fort de France Martinique
Maanantaina 15.12.2008 siirryimme Martiniquen saarelle Fort de France kaupungin lahdelle ankkuriin. Täältä olisi lyhyt matka lentokentälle hakemaan Vappu ja Hanna illalla. Halusimme myös Martin ja Lassen kanssa löytää mahdollisimman pikaisesti lennon kotiin. Ennen sitä piti löytää maahan sisään kirjautumispiste. Sitä etsittiin kiihkeästi ja seurattiin erilaisia ystävällisiä neuvoja. Välillä löysimme itsemme jonosta jossa meitä ennen oli parisataa Haitilaista. He jonottivat työlupa asioissa. Lopulta löysimme veneilijöille tarkoitetun sisään kirjautumispisteen venetarvikeliikkeen yhteydestä. Sisään kirjautuminen tehtiin itse tietokoneelle. Tulostettiin aikaansaannos ja kassalta saatiin leima paperiin. Helppoa. Lentoliput onnistuimme hankkimaan tiistai-illalle Pariisin kautta Helsinkiin.
Illanvietto Meritähdellä
Päätimme lähteä maanantaiaamuna eteenpäin vastaanottamaan Vappua ja Hannaa Fort de France lentokentältä. Kutsuimme muut paikalla olevat suomalaiset illaksi veneellemme. Illan aikana selvisi, että eräs mukana oleva kauniimman sukupuolen edustaja vietti 35 vuotispäiväänsä. Taiteellinen osasto suoriutui kiitettävästi onnittelulaulusta serenadeineen.
Vaihdoimme kuulumisia pitkään iltaan ja viimeiset kuulumiset taisivat vaihtua varhain aamulla. Ennen lähtöämme jouduimme pieneen kenkien etsintä- ja vaihto-operaatioon. Kaikkien kengät kuitenkin löytyivät.
Rodney Bay marinassa Saint Lucialla
Maaliin tulon jälkeen oli edessä laituripaikan etsiminen pimeässä, mutta erilaisin sekavin valoin koristellusta satamasta. Meidät kuten muutkin toivotettiin tervetulleeksi pienin lahjoin mm hedelmäkorilla.
Aamulla hyvin nukutun yön jälkeen oli vuorossa itse järjestämämme shampanja-aamiainen. Satamassa oli erilaista ohjelmaa. Tutustuimme satamaan, teimme huoltotöitä, pesetimme pyykit ja Jaakon matkan aikana bongaamia amatööri tuttavia kävi vierailulla veneessä. Jaakko kävi heidän mukanaan tutustumassa saareen ja otti samalla muutamia kuvia maisemista ja paikallisesta naiskauneudesta ( tytöt näyttävät kovin nuorilta mutta herttaisilta ). Satamassa oli sunnuntai-iltana lastentapahtuma, jota joulupukkikin kunnioitti läsnäolollaan.
Maaliin tulo
Kohtaaminen Tenarezen kanssa
VHF kautta saimme selville, että olemme Tenarezen kanssa lähellä toisiamme. Teemu ehdotti, että pidetään pieni breikki ja kuvataan toistemme veneitä täysillä purjeilla. Meille idea sopi ja ohessa muutamia otoksia molemmista veneistä.