16. maaliskuuta 2009
13 – 19.02.2008 purjehdukset
Jukka, Valery ja Sami saapuivat veneelle perjantaina. Esiinmarssi oli Jukalle ominainen vesitaksilla suoraan laiturille.
Suunnitelmissa oli mennä Martiniquelle, mutta siellä puhjenneiden rauhattomuuksien vuoksi päätimme pysytellä Lucialla. Tarkoitus oli kierrellä saaren rantoja veneellä ja sisäosia autolla. Jäimme vielä yhdeksi yöksi marinaan että kaikki löytäisivät veneestä oman paikkansa. Lauantaina bunkrasimme veneen viikon matkaa varten ja iltapäivällä siirryimme Rodney Bay – lahteen ankkuriin. siellä uitiin puhtaassa ja kirkkaassa merivedessä ja jollailtiin illansuussa Pigeon Islandille. Yö nukutti hyvin. Vallinnut tuuli piti veneen viileähkönä.
Aamulla aamiaisen ja uintien jälkeen suuntasimme kohti Marigot Baytä. Saavuimme sinne hyvissä ajoin iltapäivällä ja kiinnityimme poijuun. Hinta 65 EC$. Olin kuunnellut jo jonkin aikaa veneestä kuuluvaa outoa ääntä. Se kuului vaihde vapaalla tyhjäkäynnillä. Kävin rannalla kyselemässä olisiko ketään huoltomiestä tavoitettavissa. Mooringsin mekaanikko ”BaBa” sanoi, että hän voisi tulla kuulostelemaan ääntä työajan jälkeen.
Hän tutki ja kuunteli aikansa ja ehdotti, että otettaisiin moottori irti vetolaitteesta ja katsotaan mistä ääni tulee. Pitäisi ottaa aamulla laituripaikka marinasta. Hän tulisi illalla töihin. Samalla kun me ihmettelimme outoja ääniä, muu miehistö viihtyi uimarannalla ja marinapalvelujen parissa.
Sain aamulla laituripaikan ja aloin siirtää venettä sinne. Silloin selvisi, että veto oli kadonnut täysin. Saimme avuksi kolme venettä - yksi veti ja kaksi jarrutti. Niin mentiin onnistuneesti laituripaikalle. Jukka vuokrasi auton ja muu miehistö lähti sillä tutustumaan saareen. He olettivat veneilyn loppuneen muutamaksi päiväksi.
Baba saapui kaverinsa kanssa välittömästi irrottamaan moottoria. Tunnin kuluttua tiedettiin että moottorin ja vaihteiston yhdistävien laippojen väliset kumit olivat murtuneet väsymällä tai ylikuormituksesta. Rodney Bayn Volvo huollosta löytyi uusi osa. Se haettiin ja paikalleen asennus alkoi Baban varsinaisen työajan jälkeen. Koekäyttö tapahtui kahden tunnin kuluttua. Kaikki tuntui olevan ok. Juotiin porukalla oluet kerättiin työkalut ja siivottiin paikat. Baban poistuessa kavereineen autoilevat turistit palasivat veneelle. Työ sujui uskomattoman ripeästi. Kiitos vielä Baballe.
Autoileva miehistö oli päivän aikana tutustunut mm tulivuoreen ja Jalousie Plantation Resorts´in uimarantaan Pitonien juurella. Iltapala nautittiin veneellä Marigot Bayn iltahämyssä. Marinassa oli muutama miljoonapursi palkattuine miehistöineen. Niiden kimpussa oli yleensä useampi henkilö pesu- ja kiillotuspuuhissa.
Tiistaina jatkoimme matkaa Pitonien väliseen lahteen saman rannan läheisyyteen jossa muut olivat jo autolla vierailleet. Jukka tuli paikalle autolla ja muut veneellä. Paikka on mahtava, uimme ja snorklasimme. Paikallinen venebisnesmies ”Malcom” organisoi meille grilli-illan. Hän pystytti grillin rannalle ja tuotti sinne tarvittavat illallisainekset juomineen. Aperitiivit olivat tuliset ja vahvat. Tarjottavat maistuivat. Palveluun sisältyi kotiin / veneelle kuljetus. Se osoittautui tarpeelliseksi pimeällä lahdella. Oman veneen erottaminen ei ollut helppoa. Jukka tuli yksin jollalla ja eksyi kauas Meritähdestä. Puhelimen ja runsaiden valotunnisteiden avulla mies saatiin käännytettyä takaisin matkalta kohti Meksikonlahtea.
Keskiviikkona lähdimme porukalla tutustumaan kasvitieteelliseen puutarhaan. Marjatan ollessa mukana ne on vaikea ohittaa. Tutustuimme myös muuhun ympäristöön. Trooppinen ilmasto ja tuliperäinen maa valtavine korkeuseroineen synnyttävät mahtavan kasvillisuuden ja jylhät maisemat.
Veneelle palatessa vietimme muutaman tunnin uimarannalla. Valery ja Sami kävivät paikallisen järjestämällä sukellusmatkalla. Vedenalaiset maisemat olivat myös olleet vaikuttavat.Yö kului rauhallisesti.
Torstaina oli vieraiden kotiinpaluupäivä. Aamupäivä käytettiin uintiin ja pakkaamiseen. Lentokentälle lähtö tapahtui hyvissä ajoin puolen päivän aikaan. Marjatta ja minä jäimme kahden. Irrotimme Meritähden poijusta ja suuntasimme kohti Rodney Bayn lahtea odottamaan uusia vieraita
15. maaliskuuta 2009
Paluu Meritähdelle
Suomessa aika kului nopeasti askarten ja asioiden parissa. Lähdin takaisin veneelle maanantaiaamuna 9.2. lentäen Helsingistä Pariisin kautta Martiniquelle Fort de Franceen. Matka meni hyvin vaikka Pariisissa kentän vaihtaminen on aina hieman sotkuinen operaatio. Bussi piti nytkin tunnin tauon 20 min sijasta, mutta ehdin kuitenkin lennolle ajoissa.
Pariisin kentällä kuulin muutamalta kanssamatkustajalta Martiniquelle levinneistä lakoista ja levottomuuksista. Perillä tilanteen huomasi vaikeudesta saada taksi ja äänekkäästi käyttäytyvistä väkijoukoista. Tilanne oli kuitenkin vielä kohtalaisesti hallinnassa. Sain taksin ja laiturilla oli Kale odottamassa jollan kanssa. Hän tarjosi kyydin Meritähdelle, joka oli kaupungin lahdella ankkurissa.
Illan aikana vaihdoimme kuulumiset ja minä päivitin itseäni veneelle niin pitkään kuin silmät pysyivät avoinna. Vappu ja Kalevi kertoivat laajenneista lakoista ja levottomuuksista. Se oli harmi, koska olimme ajatelleet tutustua saareen loppuviikolla. Suunnitelmia piti tarkistaa.
Aamulla kävin ensin kirjautumassa ulos maasta. Sen jälkeen hyvästelin Vapun ja Kalevin viemälle heidät jollalla kaupungin rantaan odottamaan kyytiä lentokentälle.
Lähdin purjehtimaan kohti Luciaa ja Rodney Baytä. Tuuli ja aallokko olivat kohtalaiset ja matka eteni reippaasti purjeita reivaillen. Kuuden tunnin seilauksen jälkeen saavuin perille. Ehdin hyvissä ajoin ottamaan vastaan perheen naisväen, joka oli tulossa Lontoon kautta Lucialle.
Marjatta, Tiina ja Hilla tulivat veneelle juuri ennen pimeän tuloa. Matka saaren eteläkärjessä olevalta Hewanorran lentokentältä oli taittunut mukavasti ilmastoidulla taksilla. 1h 20 min ja 75 US$.
Tahti veneellä muuttui välittömästi kun naiset kolmessa polvessa asettuivat taloksi. Jäimme marinaan kolmeksi päiväksi odottelemaan lisää vieraita englannista. Jukka, Valery ja Sami olivat tulossa Wakefieldistä. Näiden päivien aikana uitiin sataman altaalla ja hiekkarannalla ja tehtiin tuttavuutta kansainvälisen marinaelämän kanssa.
Sain samalla tilaisuuden hoidella erilaisia papan tehtäviä, jotka olivat matkan aikana jääneet vajaalle hoidolle.
31. joulukuuta 2008
Hyvää Uutta Vuotta 2009 lukijoille
Mikäli etsit edullisia lentoja Karibialle niin me olemme löytäneet edullisimmat seuraavalla reitillä. Helsinki - Lontoo Catwick Easy Jet, Lontoo Catwick - Saint Lucia VirginAirlines. Edestakaisen koko matkan hinta on jäänyt hieman alle 700 euron. Virgin lentää lisäksi mm Antiqualle, Tobagolle ja Barbadokselle. Catwikissä pitää yöpyä menomatkalla ( 1 h huone n. 30€ ja 2h huone n. 50€ edullisimmillaan ). Liput pitää tai ainakin voi ostaa netistä ja ne on hyvä varata useita viikkoja aikaisemmin, jolloin hinta on edullisempi. Vihjatkaa jos löytyy parempia vaihtoehtoja.
Tarkoitukseni on päivittää tätä blogia veneelle palattuani viikottain. Lähiaikoina yritän saada sivustolle videoklippejä matkan varrelta, mikäli taidot ovat tallella ja laitteet toimivat.
MERITÄHTI SIJALLE 2. OMASSSA LUOKASSAAN CRUISING B.
Kilpailun lopputulokset on julkistettu 20.12.2008 palkintojenjakotilaisuudessa Rodney Bayssä St Lucialla. Meritähden sijoitus varsinkin omassa luokassaan Cruising B parani oleellisesti. Loppusijoitus oli TOINEN. Sijoituksen paranemiseen omassa sarjassa vaikutti oleellisesti pienet koneajotunnit verrattuna kilpailijoihin. Meidän koneajotuntimme olivat 5,5 h. Eniten moottorilla ajaneet ilmoittivat yli 100 h. Sarjassa oli myös muutama, joka ei ollut käyttänyt moottoria lainkaan.
Sarjan lopputulokset on nähtävissä täällä http://www.worldcruising.com/content/S633650346601743750/ARC%202008%20Results%20by%20Class.pdf
Cruising sarjan kokonaistuloksissa sijoituksemme oli 33. Nämä tulokset on luettavissa täältä http://www.worldcruising.com/content/S633653906697056250/ARC%202008%20Results%20by%20Division.pdf
Lopputulokseen vaikuttaa käytetty kokonaisaika, moottorilla ajomatka ja ns TCF kerroin, jolla tasataan veneiden välisiä laskennallisia eroja. Kertoimen määrittelyssä huomioidaan veneen koko, pituus, leveys, paino, purjeet ja veneen ikä. Laskentakaava on tämmöinen:
The following formula is used to calculate corrected time (CT): CT = ((Elapsed Time + (Engine Hours x Motoring Factor)) x WCC TCF)
Motoring factor oli tänä vuonna tulkintani mukaan 1,1. Tästä voisi päätellä, että moottorilla kilpailun lopputulosten kannalta, kannatti ajaa aina kun nopeus oli enemmän kuin 2,1 x purjeilla saavutettu nopeus.
Polttoainetta mahtuu omaan tankkiimme niin, että sillä voidaan ajaa 60h ja varakanisterien kanssa se olisi riittänyt n. 100 tunnin ajoon.eli parhaassakin tapauksessa sillä olisi voitu tehdä n. 20% matkasta. Purjehtimatta matkaa ei näillä veneillä voi tehdä.
Fort de France Martinique
Maanantaina 15.12.2008 siirryimme Martiniquen saarelle Fort de France kaupungin lahdelle ankkuriin. Täältä olisi lyhyt matka lentokentälle hakemaan Vappu ja Hanna illalla. Halusimme myös Martin ja Lassen kanssa löytää mahdollisimman pikaisesti lennon kotiin. Ennen sitä piti löytää maahan sisään kirjautumispiste. Sitä etsittiin kiihkeästi ja seurattiin erilaisia ystävällisiä neuvoja. Välillä löysimme itsemme jonosta jossa meitä ennen oli parisataa Haitilaista. He jonottivat työlupa asioissa. Lopulta löysimme veneilijöille tarkoitetun sisään kirjautumispisteen venetarvikeliikkeen yhteydestä. Sisään kirjautuminen tehtiin itse tietokoneelle. Tulostettiin aikaansaannos ja kassalta saatiin leima paperiin. Helppoa. Lentoliput onnistuimme hankkimaan tiistai-illalle Pariisin kautta Helsinkiin.
Illanvietto Meritähdellä
Päätimme lähteä maanantaiaamuna eteenpäin vastaanottamaan Vappua ja Hannaa Fort de France lentokentältä. Kutsuimme muut paikalla olevat suomalaiset illaksi veneellemme. Illan aikana selvisi, että eräs mukana oleva kauniimman sukupuolen edustaja vietti 35 vuotispäiväänsä. Taiteellinen osasto suoriutui kiitettävästi onnittelulaulusta serenadeineen.
Vaihdoimme kuulumisia pitkään iltaan ja viimeiset kuulumiset taisivat vaihtua varhain aamulla. Ennen lähtöämme jouduimme pieneen kenkien etsintä- ja vaihto-operaatioon. Kaikkien kengät kuitenkin löytyivät.
Rodney Bay marinassa Saint Lucialla
Maaliin tulon jälkeen oli edessä laituripaikan etsiminen pimeässä, mutta erilaisin sekavin valoin koristellusta satamasta. Meidät kuten muutkin toivotettiin tervetulleeksi pienin lahjoin mm hedelmäkorilla.
Aamulla hyvin nukutun yön jälkeen oli vuorossa itse järjestämämme shampanja-aamiainen. Satamassa oli erilaista ohjelmaa. Tutustuimme satamaan, teimme huoltotöitä, pesetimme pyykit ja Jaakon matkan aikana bongaamia amatööri tuttavia kävi vierailulla veneessä. Jaakko kävi heidän mukanaan tutustumassa saareen ja otti samalla muutamia kuvia maisemista ja paikallisesta naiskauneudesta ( tytöt näyttävät kovin nuorilta mutta herttaisilta ). Satamassa oli sunnuntai-iltana lastentapahtuma, jota joulupukkikin kunnioitti läsnäolollaan.