2. kesäkuuta 2009

Tiistai 2.6.2009 Kohti Isle of Wightia

Aamuherätys oli 06.30. Aamiaisvastuu minulla. Laitoin sen valmiiksi seitsemäksi. Polttoainelaiturin tankkauspiste avattiin kello kahdeksan. Siirsimme veneen sinne hyvissä ajoin tankkausta varten. Tankkasimme dieseliä 108,7 litraa hinta 105,15£. Hintaa laskettaessa laitettiin tankkiin 60% verollista ja 40% verotonta. Veroton osuus vastasi lämmityslaitteen tarvitsemaa polttoainetta. Jouduin antamaan siitä kirjallisen vakuutuksen.

Xian miehistö oli laiturilla avustamassa ja hyvästelemässä meidät matkaan. Jorma sanoi heidän jatkavan kahden miehen voimin eteenpäin seuraavana päivänä.

Tuuli oli heikko ja jouduimme enimmäkseen ajamaan koneella. Tavoitteena oli ensin siirtyä päivämatkana Dartmounth´iin. Minulla oli kovat menohalut ja sain Jatalta ja Karilta hyväksymisen että ajettaisiin yli yön Isle of Wight´in Cowes´iin. Iltapäivän aikana huomasimme olevamme viiden englantilaisen sota-aluksen joukossa. Alukset pyörivät Plymoythin edustan lahdella kuin ajokoirat etsien jotain. Heillä oli jotkin harjoitukset menossa.

Yöllä pidimme kahden tunnin vahteja.

1. kesäkuuta 2009

Falmouth maanantai 1.6.2009

Olimme sopineet Xian miehistön kanssa yhteisestä aamiaisesta jossakin lähistön ravintolassa. Lähdimme aamulla yhdeksän aikoihin liikkeelle. Aluksi etsimme pankkiautomaatin ja sen jälkeen aamiaispaikkaa hakemaan. Ystävällisiä neuvoja ja hymyjä saimme. Niiden perusteella ei aamiaispaikkaa tahtonut löytyä. Aikamme marssittuamme otimme suunnan mutu – tuntumalla ja se tehosi. Päätimme nauttia englantilaisen aamiaisen pekonilla, munilla, paahtoleivällä jne – vastoin kaikkia terveysohjeita. Aamiainen maistui hyvältä. Jorman ruokahalu ei ollut vielä palannut.
Aamiaisen jälkeen hankkiuduimme takaisin satamaan. Minä jäin odottelemaan Jattaa ja Karia saapuvaksi puolen päivän aikoihin. Kari soitti aikataulussa ja ilmoitti heidän palauttaneen jo vuokra-autonsa ja istuvan taksissa matkalla satamaan.

He saapuivat pirteinä ja energisinä. Pitkä ajomatka ei ollut vienyt voimia. Kari ajeli ensimmäistä kertaa vasemmanpuoleisen liikenteen seassa ja oli vähän ymmällään runsaista ”roundabout” eista. Totesi, että kaikki tulivat väärää puolta vastaan.

Seuraavassa heidän matkaraporttinsa:

MATKA FALMOUTHIIN

Su 31.5.09
Lento Tampere – Gatwick klo 8.00. Terhi ja Ville veivät Pirkkalaan. Marjatta Mattila oli tuomassa kassin Jarille vietäväksi. Halasi meidät lähtiessään. Riiassa viivyttiin 1,5 h. Syötiin pizzat. Lennolla sieltä Lontooseen näkyi lähes koko paluureitti veneellä. Friisein saaret, Hollanti, Ijisselmeer. Kanaali.
Gatwickistä Europcarin auto, löytyi hyvin South Terminalista. Työnnyimme vasemmanpuoleiseen liikenteeseen rohkeasti. Apuna vain yleiskartta joka oli netistä tulostettu. Kohti Brightonia ensin, rantatielle joka veisi Falmouthiin. Liikenne oli outoa, ympyröitä, ”roundabouts” PALJON. Oli navigaattorikin joka vähän auttoi, mutta emme osanneet käyttää tarpeeksi. Ajo pitkin maaseutua oli uuvuttavaa ja upeaa. Kun pääsimme Brightonin ohi, meno alkoi tuntua sujuvan, mutta samalla aikaa kului hurjasti. Yritimme jaksaa mahdollisimman pitkälle mutta oli pakko luovuttaa ja yövyimme Dorchesterissa hyvässä, 1500 luvulta peräisin olevassa Best Western hotellissa. Koko kaupunki oli kuin siltä ajalta. Kaunein näkemämme kaupunki. Englantilainen aamiainen oli suuri pettymys Karille. Yö maksoi 107 puntaa. Ehkä noin 130 euroa.

Ma 1.6.09
Ajo alkoi sujua helpommin. Läksimme Dorchesterista klo 8.15 ja olimme Falmouthissa klo 12.30, noin puoli tuntia ennen auton määräaikaa. Palautusosoitekin oli kadonnut kaikessa tohinassa. Onneksi navigaattorissa oli päämäärä suht lähelle, parin km päähän, kyselemällä saimme selville Europcarin toimiston paikan erääseen marinaan. Sieltä taksilla Visitors Yacht Haveniin missä Jari oli vastassa. Kävimme kaupungilla syömässä, kaupassa ja illalla oluella rannassa. Xian porukan kanssa juttelimme. Olivat edellispäivänä tulleet Atlantilta.

Jatta ja Kari majoittuivat veneeseen. Karilla on jo kokemusta oltuaan Meritähden matkassa Cascaisista ( Lissabon ) Kanarialle. Iltapäivällä valmisteltiin venettä lähtökuntoon. Pesimme mm köydet makealla vedellä. Ne olivat ”kangistuneet” pahasti suolavedestä. Xian miehistön kanssa vaihdettiin kokemuksia. Heidän kasvoiltaan alkoivat Atlantin rasitukset kaikota. Kävimme syömässä ja iltadrinkeillä lähipubissa. Päätimme lähteä aamulla merelle, saatuamme ensin tankin täyteen dieseliä. Yömyssyksi Kari tarjosi Riikasta hankkimaansa Black Balsamia.

31. toukokuuta 2009

Falmouth sunnuntai 31.5.2009

Sää oli aurinkoinen ja lämmin. Tänään Jatta ja Kari lähtisivät Raumalta Tampereen, Riian ja Gatwickin kautta kohti Falmouthia. Päivän vietin pääosin veneellä kirjoitellen blokia ja järjestellen sisätiloja. Kuntoa hoidin tekemällä parin tunnin kävelylenkin. Illan suussa tuli Xialta puhelu kännykkään. He olivat saapuneet Englannin rannikon läheisyyteen GSM verkon kantoalueelle. Jorma ilmoitti Xian saapuvan n. 5 tunnin kuluttua satamaan. Hän pyysi järjestämään riittävästi olutta paikalle. Miehistö oli seilannut nollatoleranssilla Azoreilta. Laituriin päästyä olisi janon sammuttaminen ajankohtaista.

Katselin Xialle sopivaa laituripaikkaa. Sellainen löytyi toisen veneen kyljestä. Ennakoitu aikataulu piti paikkansa. Xian valot ilmestyivät näkyviin 22.45 ja vene kiinnittyi laituriin tasan 23.00.
Varasin 24 tölkkiä olutta laiturille alkupaloiksi. Tölkit sihahtelivat auki kiivasta vauhtia. Xialla oli ollut vatsatautia riesana tällä legillä. Jorma vallankin vaikutti huonokuntoiselta. Olutkaan ei hänelle maistunut. Xiassa ei myöskään ollut pidetty lämmityslaitetta merellä päällä. Vene oli kylmä ja kostea. Lämmitys saatiin päälle ja olo veneessä muuttui miellyttävämmäksi aste asteelta.

30. toukokuuta 2009

Falmouth lauantai 30.5.2009

Vietin rauhallisen aamun veneellä yksin. Söin aamiaisen ja luin netin kautta uutiset erityisesti Suomesta. Ennen puoltapäivää lähdin kaupungille. Piti käydä pesulassa, ruokakaupassa ja tietenkin kahvilla jossain houkuttelevassa kahviossa. Takaisin pitäisi ehtiä sovittuun aikaan asentamaan eilen hankittua tokkelia.

Lähdin pääkadulla olleen kyltin perusteella hakemaan korttelin sisäpihan kahviota. Se osoittautui viehättäväksi. Kahvio oli rakennettu osittain puutarhaan ja sitä hoiti jonkin yleishyödyllinen yhdistys. Silmäilin läpi paikallisia päivän lehtiä. Jatkoin pesulaan n. 20 min kävelymatkan päähän. Kävely sai jälleen pulssin kohoamaan. Pyykit olivat sovitusti valmiina hintaan 17£. Matka veneelle sujui alamäkeä. Pyykkisäkki oli kohtalaisen painava kannettava.

Jätin kaupassa käynnin myöhempään etten myöhästyisi sovitusta tapaamisesta veneellä.

Asentaja tuli paikalle riuskaotteisen tyttöystävänsä kanssa sovittuun aikaan. Hän avasi Furleksin rullan etuharuksen irrottamiseksi. Löysäsin takaharuksen ja lisäksi kiristimme kutteristaagin. Saimme etuharuksen vaurioituneen tokkelin irrotettua ja pienten ponnistelujen kautta uuden kiinnitettyä. Vantteja ei tarvinnut löysätä ja se helpotti operaatiota. Olin tyytyväinen kun olin tilannut asennusapua. Yksin en olisi työstä selviytynyt.

Kävin kaupassa hakemassa ruokatarpeita, laitoin ruokaa ja otin makoisat päivätorkut. Iltaa vietin kävelemällä kaupungilla ja nauttimalla oluet Chain Locker - pubissa.

29. toukokuuta 2009

Falmouth perjantai 29.5. 2009

Aamiaisen jälkeen jatkoimme veneen siivousta. Minä keräsin pesulaan lähtevät vaatteet ja pojat keräilivät tavaroitaan kotimatkaa varten. Lähdimme kävellen kaupungin halki pesulan kautta hakemaan varattua autoa. Pesula sijaitsi korkealla kukkulalla. Nouseminen sinne sai hengityksen keuhkoihin liikettä. Autovuokraamo sijaitsi marinassa, jossa oli runsaasti palveluja. Sain marinassa sijainneesta huoltoliikkeestä myös tilaamani etuharuksen tokkelin. Varasin myös huoltomiehen auttamaan sen vaihdossa.
Palasimme autolla veneelle. Saku, Pekka ja Hannu pakkasivat tavaransa autoon. Hyvästelyjen jälkeen he lähtivät kohti Gatwick´iä. Heidän lentonsa Helsinkiin lähtisi seuraavana päivänä.

28. toukokuuta 2009

Falmouth torstai 28.05.2009

Saatuamme veneen kiinni laituriin aloitimme sen siivoamisen. Itse kävimme pesulla ja hemmottelimme itseämme lämpimässä suihkussa. Onnistuin käynnistämään veneen lämmityslaitteen. Lämmin vene tuntui taivaalliselta ja puhaltimet kuivasivat kosteita paikkoja mukavasti. Satamassa oli hyvä langaton maksullinen nettiyhteys. Sen kautta päivitimme itseämme kotimaan ja muun maailman tapahtumiin. Saku, Hannu ja Pekka varasivat sen kautta vuokra-auton seuraavalle päivälle aloittaakseen kotimatkansa. Illalla menimme syömään ja drinkille the Chain Locker Pubiin. Pubi on perustettu vuonna 1742. Olut ja muut juomat ovat maistuneet aina. Uni maistui lämpimässä veneessä pubissa nautittujen juomien auttaessa asiaa.

Tapahtumia matkalla Azorit – Falmouth ( Englanti )

Lähdimme merelle tiistaiaamuna 19.05. klo 07.00. Sää oli tuulinen ja sateinen. Ajoimme koneella tuulta vastaan ensimmäiset viisi tuntia. Kiersimme Sao Jorgen saaren luoteiskärjen ja tämän jälkeen jatkoimme purjeilla. Tuuli puhalsi suunnasta 45 astetta eli sieltä minne olimme menossa. Pystyimme etenemään kurssilla 90 – 100 astetta. Ensimmäisen vuorokauden etenimme tällä kurssilla. Toisen vuorokauden etenimme styyrpuurihalssilla suuntaan 340 astetta.

Vastatuuleen ja -aaltoon edetessämme meno oli kohtalaisen hurjaa. Keula putosi aallonharjalta alas aiheuttaen joka kerta kovan ”lämäyksen”. Koko vene tärisi ja tutisi. Merenkäynti teki sen, että koko porukan ruokahalut olivat tipotiessään. Ne alkoivat palata kolmantena päivänä. Sen merkkinä oli ensimmäisen oluttölkin avaaminen.

Matkalla näimme delfiinejä ja valaan hahmoja kauempana veneestä. Nähtyämme myöhemmin kauempaa valaiden suihkuja olimme varmoja näkemästämme. Kilpikonna ui vastaamme keskellä Atlanttia. Minnekähän sekin oli matkalla?

Matkalla vastaan tullut rahtialus väisti meitä kohteliaasti. Samoin teki suoraan törmäyskursilla vastaamme tullut 2004 maailman suurimpana matkustaja aluksena vesille laskettu Queen Mary II. Se oli valmistuessaan historian suurin matkustaja-alus. Pituutta sillä on 345 metriä ja leveyttä 42 metriä. Korkeutta laivalla on 70 metriä. Mitoistaan huolimatta Atlantin aallot saivat sen keinumaan merellä.

Matkan puolivälissä huomasimme etuharuksen kiinnityshelan puoliksi murtuneen. Maston pystyssä pysymisestä vastasi etupäässä jälkeenpäin asentamani fokkastaagi. Rullasimme genuan sisään ja kiristimme yhden nostimen mastolle lisätueksi. Nostimme fokan fokkastaagiin ja jatkoimm

e sen ja ison avulla eteenpäin. Hela on oletettavasti murtunut vasta-aaltoon ajaessamme. Murtuma on osittain tullut jo edellisen legin alkuvaiheissa, koska murtumakohdassa oli ruostetta. Nyt meillä oli luvassa sivu- ja myötätuulta, joten rasitus ei olisi samaa luokkaa. Fokka toimi erittäin hyvin. Tuulen voimistuessa vaihdoimme sen myrskyfokkaan.

Tiistaina 26.5 kuulimme radiosta sota-alus York´in varoituksen. Se ampuisi kevyitä ohjuksia ilmoitetusta sijaintipaikastaan 100 N

m säteellä. Tarkistimme olemmeko ehkä vaaravyöhykkeellä. Olimmehan me 30 Nm ilmoitetusta ampumapaikasta. Otimme VHF yhteyttä Warship York´iin ja ilmoitimme sijaintimme suuntamme ja nopeutemme. Aluksi meidät komennettiin siirtymään etelään 15 mailia eli palaamaan osittain takaisin. Ilmoitin että se ei ole mahdollista ja että meillä on vaurioitunut maston tuenta

. Sen vuoksi meidän pitää edetä myötätuulessa. Seuraavaksi he kysyivät tarvitsemmeko apua. Ilmoitimme pärjäävämme jos saamme pitää kurssimme. Parin tinkikierroksen jälkeen lopputulos oli, että he toivoivat meidän hidastavan ja ajavan mahdollisimman paljon etelään. Yksikään ohjus ei osunut.

Matkan aikana oli tavattoman kylmää ja märkää. Välillä tuntui, että olemme eksyneet Grönlannin vesille. Tilanteen teki hankalammaksi se että en pystynyt käynnistämään lämmityslaitetta. Kummasti ne kosteatkin vaatteet lämmittävät kun ensin saa ne puettua päälleen.

Vastapainona oli muutama aurinkoinen sivumyötäinen päivä. Nämä saivat unohtamaan muut vaikeudet. Autopilotti hoiti mainiosti ohjaamisen. Käsiohjauksella ajoimme tuskin 15 min koko matkan aikana.

Lähestyessämme kanaalia liikenne vilkastui ja tähystykseen tuli kiinnittää enemmän huomiota. AIS oli mainio apu suurempien alusten havaitsemisessa. Kiusallisia aluksia ovat kalastusalukset. Niillä on harvoin AIS lähetin ja niiden valoista ei osaa päätellä mitä ne puuhailevat ja minne ovat menossa. Scilly saarten edustan liikenteenjako väylillä laivaliikenne ryhmitellään kanavalle. Huviveneiden pitää pysyä poissa liikennealueelta.

Muonat riittivät hyvin vaikka Hortassa hankittiin ainoastaan tuoremuonaa. Suuri osa appelsiineista ehti pilaantua ennen kuin ymmärsimme syödä ne. Säilykemuonasta corner-pihvi on selvästi aliarvostettu. Meillä se oli monipuolisesti käytössä.

Perillä Falmouth´in Visitors Yacht Haven´issa olimme 28.05 klo 12.30 UTC. Matkaa kului aikaa 8 vrk 5 h 30 min. Matkaa teimme lokin mukaan 1384 Nm.