5. kesäkuuta 2009
Perjantai 5.6.2009 Ranskan puolelle
Onnistuimme sisäänajossa ja löysimme huviveneille tarkoitetun altaan ja laiturit. Kiinnityimme ensin lähimpään vapaaseen paikkaan. Tutkittuamme muita vapaita paikkoja siirryimme vielä mielestämme paremmalle paikalle. Olimme perillä 22.30. Legi Cowes´ista kesti 26 tuntia ja siitä koneajoa 24,7 tuntia. Matka lokin mukaan oli 145 mailia. Nautimme iltadrinkit ja painuimme nukkumaan. Huomenna päivänvalossa katseltaisiin minne on tultu
4. kesäkuuta 2009
Torstai 4.6.2009 Kierros Isle of Wightilla
Lähdimme aamulla saarikierrokselle vuokra-autolla. Kiersimme saarta vastapäivään. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Fort Victorian Viewpoint . Muurien päältä näki lahden yli mantereen puolelle. Linnoituksia oli lahden molemmin puolin. Ne on aikoinaan tehty puolustustarkoituksiin. Salmessa olleen kovan virtauksen johdosta syntyi huvittavia tilanteita. Kalastajat veneineen kulkivat virran mukana poikittain 3 – 4 solmun nopeudella. Näimme myös purjeveneiden liikkuvan samoin poikittain. Luultavasti ne tulivat virran suunnan käännyttyä takaisin.
Jatkoimme matkaamme pysähtyen Sandown kaupunkiin katselemaan lomalaisten rantaelämää. Jatkoimme edelleen Rydeen, jossa nautimme burgerit . Ryde on myös lomanviettäjien rantalomapaikka. Vastakkaisella puolella salmea on Portsmouth´in kaupunki. Täällä tuli tunne, että päivän turismiannos on täynnä. Suuntasimme takaisin satamaan ja luovutimme auton.
Otin veneellä seuraavien päivien säätiedot. Ne näyttivät että olisimme saamassa vastatuulta seuraavana iltapäivänä. Päätimme lähteä vielä illalla yöksi merelle. Kävimme ensin kaupassa täydentämässä ruokavarastoamme. Samalla Jatta sai postitettua kirjoittamansa kortit. Palatessamme veneelle ostimme paikalliset pikaruoka-annokset Fish & Shipsit.
Irrotimme köydet 20.30. Suuntasimme kohti kanaalin kapeinta kohtaa päämääränä Calais ranskan puolella.
Otin ensimmäisen vahti / ruorivuoron ja lupasin hoitaa sen kolmeen asti aamulla. Jatta tulisi jatkamaan. Aurinko laski nopeasti liikkeelle lähdön jälkeen. Portsmountin edustalla salmessa oli kova liikenne. Tarkkaillessani edessä olevaa ja sivuilta tulevaa liikennettä huomasin yllättäen valtavan tumman hahmon takana oikealla puolella. Suuri rahtilaiva oli huomaamatta äänettömästi tullut sivulle takaa ohittaessaan Meritähteä. Turvallinen liikkuminen yöllä ilman tutkaa ja plotteria olisi mielestäni kyseenalaista. Reittien lukuisat opastevalot hukkuvat kaupunkien taustavaloihin ja siitä sekamelskasta ei tahdo saada selvää. Avomerelle päästyämme navigointi ja tähystys tulivat helpommiksi.
3. kesäkuuta 2009
Keskiviikko 3.6.2009 Saapuminen Cowesiin
2. kesäkuuta 2009
Tiistai 2.6.2009 Kohti Isle of Wightia
Aamuherätys oli 06.30. Aamiaisvastuu minulla. Laitoin sen valmiiksi seitsemäksi. Polttoainelaiturin tankkauspiste avattiin kello kahdeksan. Siirsimme veneen sinne hyvissä ajoin tankkausta varten. Tankkasimme dieseliä 108,7 litraa hinta 105,15£. Hintaa laskettaessa laitettiin tankkiin 60% verollista ja 40% verotonta. Veroton osuus vastasi lämmityslaitteen tarvitsemaa polttoainetta. Jouduin antamaan siitä kirjallisen vakuutuksen.
Xian miehistö oli laiturilla avustamassa ja hyvästelemässä meidät matkaan. Jorma sanoi heidän jatkavan kahden miehen voimin eteenpäin seuraavana päivänä.
Tuuli oli heikko ja jouduimme enimmäkseen ajamaan koneella. Tavoitteena oli ensin siirtyä päivämatkana Dartmounth´iin. Minulla oli kovat menohalut ja sain Jatalta ja Karilta hyväksymisen että ajettaisiin yli yön Isle of Wight´in Cowes´iin. Iltapäivän aikana huomasimme olevamme viiden englantilaisen sota-aluksen joukossa. Alukset pyörivät Plymoythin edustan lahdella kuin ajokoirat etsien jotain. Heillä oli jotkin harjoitukset menossa.
Yöllä pidimme kahden tunnin vahteja.
1. kesäkuuta 2009
Falmouth maanantai 1.6.2009
Aamiaisen jälkeen hankkiuduimme takaisin satamaan. Minä jäin odottelemaan Jattaa ja Karia saapuvaksi puolen päivän aikoihin. Kari soitti aikataulussa ja ilmoitti heidän palauttaneen jo vuokra-autonsa ja istuvan taksissa matkalla satamaan.
He saapuivat pirteinä ja energisinä. Pitkä ajomatka ei ollut vienyt voimia. Kari ajeli ensimmäistä kertaa vasemmanpuoleisen liikenteen seassa ja oli vähän ymmällään runsaista ”roundabout” eista. Totesi, että kaikki tulivat väärää puolta vastaan.
Seuraavassa heidän matkaraporttinsa:
MATKA FALMOUTHIIN
Su 31.5.09
Lento Tampere – Gatwick klo 8.00. Terhi ja Ville veivät Pirkkalaan. Marjatta Mattila oli tuomassa kassin Jarille vietäväksi. Halasi meidät lähtiessään. Riiassa viivyttiin 1,5 h. Syötiin pizzat. Lennolla sieltä Lontooseen näkyi lähes koko paluureitti veneellä. Friisein saaret, Hollanti, Ijisselmeer. Kanaali.
Gatwickistä Europcarin auto, löytyi hyvin South Terminalista. Työnnyimme vasemmanpuoleiseen liikenteeseen rohkeasti. Apuna vain yleiskartta joka oli netistä tulostettu. Kohti Brightonia ensin, rantatielle joka veisi Falmouthiin. Liikenne oli outoa, ympyröitä, ”roundabouts” PALJON. Oli navigaattorikin joka vähän auttoi, mutta emme osanneet käyttää tarpeeksi. Ajo pitkin maaseutua oli uuvuttavaa ja upeaa. Kun pääsimme Brightonin ohi, meno alkoi tuntua sujuvan, mutta samalla aikaa kului hurjasti. Yritimme jaksaa mahdollisimman pitkälle mutta oli pakko luovuttaa ja yövyimme Dorchesterissa hyvässä, 1500 luvulta peräisin olevassa Best Western hotellissa. Koko kaupunki oli kuin siltä ajalta. Kaunein näkemämme kaupunki. Englantilainen aamiainen oli suuri pettymys Karille. Yö maksoi 107 puntaa. Ehkä noin 130 euroa.
Ma 1.6.09
Ajo alkoi sujua helpommin. Läksimme Dorchesterista klo 8.15 ja olimme Falmouthissa klo 12.30, noin puoli tuntia ennen auton määräaikaa. Palautusosoitekin oli kadonnut kaikessa tohinassa. Onneksi navigaattorissa oli päämäärä suht lähelle, parin km päähän, kyselemällä saimme selville Europcarin toimiston paikan erääseen marinaan. Sieltä taksilla Visitors Yacht Haveniin missä Jari oli vastassa. Kävimme kaupungilla syömässä, kaupassa ja illalla oluella rannassa. Xian porukan kanssa juttelimme. Olivat edellispäivänä tulleet Atlantilta.
Jatta ja Kari majoittuivat veneeseen. Karilla on jo kokemusta oltuaan Meritähden matkassa Cascaisista ( Lissabon ) Kanarialle. Iltapäivällä valmisteltiin venettä lähtökuntoon. Pesimme mm köydet makealla vedellä. Ne olivat ”kangistuneet” pahasti suolavedestä. Xian miehistön kanssa vaihdettiin kokemuksia. Heidän kasvoiltaan alkoivat Atlantin rasitukset kaikota. Kävimme syömässä ja iltadrinkeillä lähipubissa. Päätimme lähteä aamulla merelle, saatuamme ensin tankin täyteen dieseliä. Yömyssyksi Kari tarjosi Riikasta hankkimaansa Black Balsamia.
31. toukokuuta 2009
Falmouth sunnuntai 31.5.2009
Katselin Xialle sopivaa laituripaikkaa. Sellainen löytyi toisen veneen kyljestä. Ennakoitu aikataulu piti paikkansa. Xian valot ilmestyivät näkyviin 22.45 ja vene kiinnittyi laituriin tasan 23.00.
Varasin 24 tölkkiä olutta laiturille alkupaloiksi. Tölkit sihahtelivat auki kiivasta vauhtia. Xialla oli ollut vatsatautia riesana tällä legillä. Jorma vallankin vaikutti huonokuntoiselta. Olutkaan ei hänelle maistunut. Xiassa ei myöskään ollut pidetty lämmityslaitetta merellä päällä. Vene oli kylmä ja kostea. Lämmitys saatiin päälle ja olo veneessä muuttui miellyttävämmäksi aste asteelta.
30. toukokuuta 2009
Falmouth lauantai 30.5.2009
Lähdin pääkadulla olleen kyltin perusteella hakemaan korttelin sisäpihan kahviota. Se osoittautui viehättäväksi. Kahvio oli rakennettu osittain puutarhaan ja sitä hoiti jonkin yleishyödyllinen yhdistys. Silmäilin läpi paikallisia päivän lehtiä. Jatkoin pesulaan n. 20 min kävelymatkan päähän. Kävely sai jälleen pulssin kohoamaan. Pyykit olivat sovitusti valmiina hintaan 17£. Matka veneelle sujui alamäkeä. Pyykkisäkki oli kohtalaisen painava kannettava.
Jätin kaupassa käynnin myöhempään etten myöhästyisi sovitusta tapaamisesta veneellä.
Asentaja tuli paikalle riuskaotteisen tyttöystävänsä kanssa sovittuun aikaan. Hän avasi Furleksin rullan etuharuksen irrottamiseksi. Löysäsin takaharuksen ja lisäksi kiristimme kutteristaagin. Saimme etuharuksen vaurioituneen tokkelin irrotettua ja pienten ponnistelujen kautta uuden kiinnitettyä. Vantteja ei tarvinnut löysätä ja se helpotti operaatiota. Olin tyytyväinen kun olin tilannut asennusapua. Yksin en olisi työstä selviytynyt.