8. kesäkuuta 2009

Maanantai 8.6.2009 Päivä Amsterdamissa

Lähestyessämme aamuyöllä Ijmuidenia ohitimme öljyn / kaasunporaustorneja. Päivän valjetessa olimme jo Hollannin rannikon läheisyydessä näköetäisyydellä rantaan. Satama oli suuri ja aallonmurtajien sisään ajoivat myös Amsterdamin satamiin suuntaavat laivat.

Löysimme huvivenesataman ja sieltä laituripaikan pienen etsiskelyn jälkeen. Perillä olimme 09.30. Legin pituus oli tripin mukaan 134 Nm, Aika 25 tuntia, josta moottorilla 15 h. Xia ja Jorma olivat jo ehtineet satamaan. Jorma oli saattelemassa gastiaan lentokentälle.

Sataman palvelut olivat erinomaiset. Peseytymis- ym tilat olivat ok. Suihkussa riitti lämmintä vettä. Aamupuurot syötiin hieman normaalia myöhemmin. Saatuamme veneen ja itsemme kuntoon suuntasimme Amsterdamin keskustaan. Sinne oli bussiyhteys satamasta. Matka kesti tunnin ja reitti kulki osittain mereltä kaupungin keskustaan johtavan kanavan vierellä. Reitin varrella oli runsaasti tuulimyllyjä. Ne olivat nykyaikaisia sähköntuotantoon tarkoitettuja. Siipien pituus useita kymmeniä metrejä. Ne pyörittävät yläilmoissa olevaa bussin kokoista ”dynamoa”. Niitä on kaupungin ja sataman välillä kymmeniä, mahdollisesti satoja. Kanavan viertä bussilla ajaessa oli hämmentävää nähdä kanavassa oleva valtamerialus. Sen nähdäkseen joutui katsomaan ylöspäin. Kanavan veden pinta oli paljon tien pintaa korkeammalla.

Saavuimme lopulta keskustaan. Olimme jo puolimatkassa hyppäämässä bussista ulos. Kuljettaja onneksi pelasti tilanteen kysymällä, että emmekö tulekaan perille asti. Päätepysäkillä tuli uusi ongelma. Missä me olemme. Kukaan ei osannut näyttää turistikartaltamme, minne olemme tulleet. Lopulta tämäkin ongelma ratkesi ja uskoimme, että osaamme ”navigoida” kaupungilta takaisin.

Kaupunki oli keväisen vehreä ja suurkaupungin tavoin täynnä elämää. Kiertelimme kanavan reunoja. Polkupyöriä, kahviloita ja baareja oli runsaasti. Monen hämärän kuppilan edustalla oli outo imelä tuoksu. Mieleen tuli että niissä poltellaan muutakin kuin kevyt savukkeita. Amsterdamin kierros ei ole mitään, ellei tutustuta punaisten lyhtyjen alueeseen. Kiertelimme alueella. Varhaisesta ajankohdasta huolimatta useissa ikkunoissa oli esittely alkanut – varsinainen mannekiini esitys.

Kävimme syömässä kiinalaisessa ravintolassa. Ravintola oli korkeatasoinen ja laskukin osoittautui olevan sen mukainen. Jatkoimme vielä kaupunkikierrosta. Seurasimme mm eräällä aukiolla jalkapallo-ottelua pehmeällä hiekkapohjalla. Aukiolle oli tuotu pehmeää hiekkaa ja aidatulla alueella oli menossa kova ottelu. Ymmärsimme, että joukkueissa oli paikallisten seurojen senioripelaajia.

Päätettyämme lähteä takaisin veneelle löysimme bussipysäkille yllättävän hyvin. Olimme valmiina odottamassa 10 min ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Bussi tuli parin minuutin kuluttua ja lähti samantien ennen aikatauluun merkittyä aikaa. Onneksi hyppäsimme mukaan. Meille jäi sellainen vaikutelma, että pysäkin aikataulu on ohjeellinen ja siitä voi poiketa hieman kumpaankin suuntaan.

Veneellä nautimme vielä iltateet ja pienen drinkin Kari mielijuomasta salmiakinmakuisesta tummasta siirappimaisesta yskänlääkkeestä.

7. kesäkuuta 2009

Sunnuntai 7.6.2009 Kohti Amsterdamia


Aloitimme päivän normaalisti aamiaisella ja suihkulla. Tämän jälkeen siirryimme polttoainelaituriin tankkaamaan. Tankkasimme 89,24 l dieseliä. Hinta 95,49 €. Kello 08.30 irrotimme köydet ja lähdimme matkaan kohti Amsterdamin edustalla olevaa Ijmudenin satamaa.
Tarkoitus oli jatkaa suoraan kanaaliin, mutta kartassa ei ollut viitoitettua reittiä matalikkojen läpi. Päätimme ajaa tuloväylää takaisin 10 mailia ja kääntää sitten kanaaliin. Tämän ensimmäisen 10 mailia jouduimme ajamaan koneella vastatuuleen. Päästyämme kääntymään ensin kohti pohjoista ja sitten koilliseen purjeet vetivät vauhdikkaasti sivu- ja takamyötäisessä.
Päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Jatta ja Kari saivat ensimmäisen kerran tällä matkalla nauttia vauhdikkaasta purjehduksesta. Liikenne kanaalissa oli vilkasta. Matkalla sivuutimme kaksi ”laivaparkkia”. Niissä oli suuri määrä toimettomia laivoja ankkurissa odottamassa rahtia. Toisessa ankkurointipaikassa oli yli sata laivaa. Tämä on yksi osoitus nykyisestä lamasta ja rahtien vähyydestä. Olemme paluumatkalla nähneet varmaankin muutaman sata ankkurissa olevaa alusta. Paljonkohan niitä on kaikkiaan maailmassa.

6. kesäkuuta 2009

Lauantai 6.6.2009 Päivä Dunkerquessa

Aamiaisen jälkeen kävin kirjautumassa sisään satamaan ja sain koodit suihkuun ja muihin saniteettitiloihin. Sää oli aurinkoinen, mutta tuulinen. Satama osoittautui kaikin puolin viihtyisäksi. Kielivaikeuksia oli hieman jo satamassa ja myöhemmin kaupungilla enemmän. Ranskalaiset eivät ole kovin aktiivisia englanninkielen harrastajia.

Kävimme suihkussa ja valmistauduimme visiitille kaupungille. Veneemme vieressä laiturilla oli pantupystyyn jonkinlaiset kekkerit. Tarjolla oli syötävää ja juotavaa. Väkeä kerääntyi paikalle runsaasti. Päätimme olla osallistumatta kemuihin, koska emme näyttäneet kuuluvan kohderyhmään.

Satamassa oli menossa myös jokin meripelastusharjoitus. Altaassa esiteltiin pelastuslautan laukaisua. Seurasin puuhaa hetken. Laukaisun kanssa oli suuria vaikeuksia. Pitkän työskentelyn jälkeen lautta saatiin laukeamaan ja se avautui oikeaan muotoon. Esitys oli varoittava esimerkki siitä miten laukaisun ei olisi pitänyt mennä. Luulen, että tositilanteessa myrskyävällä merellä lauttaa ei olisi saatu avattua lainkaan.

Teimme kävelylenkin kaupungille. Tutustuimme mm suureen kirkkoon ovien ollessa houkuttelevasti avoinna. Osuimme kirpputorille, joka oli pystytetty viikonvaihteen ajaksi. Sieltä löytyi kaikkea mahdollista rihkamaa, tarpeellisiakin tavaroita ja elintarvikkeita.

Minä päätin palata täältä takaisin veneelle. Jatta ja Kari jatkoivat vielä kierrostaan. Kari ilmestyi veneelle seuraavaksi. Jatta oli mennyt tutustumaan sataman yhteydessä olevaan sotamuseoon. Siellä oli II -maailmansodan maihinnousuun liittyviä juhlallisuuksia ja näyttely.

Illan vietimme veneellä keräten voimia seuraavaa legiä varten.

5. kesäkuuta 2009

Perjantai 5.6.2009 Ranskan puolelle

Yö kului rauhallisesti moottorilla ajellessa. Jatta tuli vuoroon kolmelta ja minä painuin nukkumaan. Päivä valkeni utuisena. Ohitimme Hastingsin voimalaitokset ja pian niiden jälkeen lähdimme ylittämään kanaalia. Suuntasimme Calaisin sijasta Dunkerque´n satamaan. Liikenne oli vilkasta. Kanaalin suuntaisen liikenteen lisäksi oli paljon poikittaista liikennettä Dower – Calais. Navigoimme muun liikenteen seassa onnistuneesti. Päästyämme ranskan rannikon läheisyyteen jouduimme toteamaan että vastassamme on sekä vastavirta ja vastainen tuuli. Yön pimeys oli myös laskeutumassa maiseman ylle. Etenimme loppumatkan 3 solmun nopeudella. Päästyämme sataman sisäänajoaukolle oli jo täysi pimeys ja merenkäynti oli noussut navakaksi. Ennen sisäänajoa varmistelin moneen kertaan, että olemme oikealla aukolla. Valomeri taustalla häiritsi varsinaisten navigoinnin avuksi tarkoitettujen valojen näkyvyyttä.
Onnistuimme sisäänajossa ja löysimme huviveneille tarkoitetun altaan ja laiturit. Kiinnityimme ensin lähimpään vapaaseen paikkaan. Tutkittuamme muita vapaita paikkoja siirryimme vielä mielestämme paremmalle paikalle. Olimme perillä 22.30. Legi Cowes´ista kesti 26 tuntia ja siitä koneajoa 24,7 tuntia. Matka lokin mukaan oli 145 mailia. Nautimme iltadrinkit ja painuimme nukkumaan. Huomenna päivänvalossa katseltaisiin minne on tultu

4. kesäkuuta 2009

Torstai 4.6.2009 Kierros Isle of Wightilla

Lähdimme aamulla saarikierrokselle vuokra-autolla. Kiersimme saarta vastapäivään. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Fort Victorian Viewpoint . Muurien päältä näki lahden yli mantereen puolelle. Linnoituksia oli lahden molemmin puolin. Ne on aikoinaan tehty puolustustarkoituksiin. Salmessa olleen kovan virtauksen johdosta syntyi huvittavia tilanteita. Kalastajat veneineen kulkivat virran mukana poikittain 3 – 4 solmun nopeudella. Näimme myös purjeveneiden liikkuvan samoin poikittain. Luultavasti ne tulivat virran suunnan käännyttyä takaisin.

Jatkoimme matkaamme pysähtyen Sandown kaupunkiin katselemaan lomalaisten rantaelämää. Jatkoimme edelleen Rydeen, jossa nautimme burgerit . Ryde on myös lomanviettäjien rantalomapaikka. Vastakkaisella puolella salmea on Portsmouth´in kaupunki. Täällä tuli tunne, että päivän turismiannos on täynnä. Suuntasimme takaisin satamaan ja luovutimme auton.

Otin veneellä seuraavien päivien säätiedot. Ne näyttivät että olisimme saamassa vastatuulta seuraavana iltapäivänä. Päätimme lähteä vielä illalla yöksi merelle. Kävimme ensin kaupassa täydentämässä ruokavarastoamme. Samalla Jatta sai postitettua kirjoittamansa kortit. Palatessamme veneelle ostimme paikalliset pikaruoka-annokset Fish & Shipsit.

Irrotimme köydet 20.30. Suuntasimme kohti kanaalin kapeinta kohtaa päämääränä Calais ranskan puolella.

Otin ensimmäisen vahti / ruorivuoron ja lupasin hoitaa sen kolmeen asti aamulla. Jatta tulisi jatkamaan. Aurinko laski nopeasti liikkeelle lähdön jälkeen. Portsmountin edustalla salmessa oli kova liikenne. Tarkkaillessani edessä olevaa ja sivuilta tulevaa liikennettä huomasin yllättäen valtavan tumman hahmon takana oikealla puolella. Suuri rahtilaiva oli huomaamatta äänettömästi tullut sivulle takaa ohittaessaan Meritähteä. Turvallinen liikkuminen yöllä ilman tutkaa ja plotteria olisi mielestäni kyseenalaista. Reittien lukuisat opastevalot hukkuvat kaupunkien taustavaloihin ja siitä sekamelskasta ei tahdo saada selvää. Avomerelle päästyämme navigointi ja tähystys tulivat helpommiksi.

3. kesäkuuta 2009

Keskiviikko 3.6.2009 Saapuminen Cowesiin

Aamulla saavuimme mantereen ja Isle of Wight väliseen salmeen. Saavuimme sinne virtausten kannalta huonoon aikaan. Jouduimme taistelemaan 2 - 3 solmun virtaa vastaan lähestyessämme Cowesin satamaa. Sen edustalla oli paljon veneitä. Siellä oli alkamassa jokin purjehduskisa. Selvisimme veneiden ja lauttojen seasta satamaan. Olimme perillä Cowes Yacht Haven marinan laiturissa 12:45. Matkaa oli tehty lokin mukaan 151 mailia. Aikaa kului n. 29 tuntia ja siitä koneajoa 27 tuntia. Tankkasimme 73 l ja siirryimme lopulliseen laituripaikkaamme. Illan vietimme satamassa ja veneellä. Suihku oli virkistävän kylmä. Varasimme vuokra-auton seuraavaksi päiväksi.

2. kesäkuuta 2009

Tiistai 2.6.2009 Kohti Isle of Wightia

Aamuherätys oli 06.30. Aamiaisvastuu minulla. Laitoin sen valmiiksi seitsemäksi. Polttoainelaiturin tankkauspiste avattiin kello kahdeksan. Siirsimme veneen sinne hyvissä ajoin tankkausta varten. Tankkasimme dieseliä 108,7 litraa hinta 105,15£. Hintaa laskettaessa laitettiin tankkiin 60% verollista ja 40% verotonta. Veroton osuus vastasi lämmityslaitteen tarvitsemaa polttoainetta. Jouduin antamaan siitä kirjallisen vakuutuksen.

Xian miehistö oli laiturilla avustamassa ja hyvästelemässä meidät matkaan. Jorma sanoi heidän jatkavan kahden miehen voimin eteenpäin seuraavana päivänä.

Tuuli oli heikko ja jouduimme enimmäkseen ajamaan koneella. Tavoitteena oli ensin siirtyä päivämatkana Dartmounth´iin. Minulla oli kovat menohalut ja sain Jatalta ja Karilta hyväksymisen että ajettaisiin yli yön Isle of Wight´in Cowes´iin. Iltapäivän aikana huomasimme olevamme viiden englantilaisen sota-aluksen joukossa. Alukset pyörivät Plymoythin edustan lahdella kuin ajokoirat etsien jotain. Heillä oli jotkin harjoitukset menossa.

Yöllä pidimme kahden tunnin vahteja.