9. kesäkuuta 2009
Tiistai 9.6.2009 Kohti Kielin kanavaa
Tankkasin veneeseen polttoainetta kahdesta kanisterista 40 litraa ja vaihdoin 3 kg BlueGas – kaasupullojen tilalle 11 kg pullot. Tuuli oli kohtalainen ja sai aikaan melkoisen konsertin veneiden mastoissa vinguttaen ja läpsyttäen vaijereita ja köysiä.
Jatta ja Kari palasivat kaupunkikierrokseltaan. Sääennuste ei ollut muuttunut. Teimme päätöksen lähteä merelle yötä vasten. Tavoitteenamme olisi saksan rannikolla Borkumin satama. Köydet irrotimme 15.25. Ajoimme ulos sataman pääaltaasta samaan aikaan keskikokoisen tankkerin kanssa. Tuuli puhalsi mukavasti ja antoi meille 8 – 9 solmun nopeuden. Aluksi ohitimme suuren tuulivoimalapuiston. Tuulimyllyjä oli satakunta suorissa riveissä. Ennen pimeän tuloa kohtasimme kalastusaluksen. Ohitimme sen perän kautta melko läheltä. Huomasimme, että se oli kelannut perässä vetämänsä nuotan näköisen pyydyksen aivan kiinni omaan ahteriinsa. Ohituksemme jälkeen se laskettiin mereen. Lähtiessämme tuuli oli 7 m/s, mutta voimistui koko ajan aina 15 m/s asti.
8. kesäkuuta 2009
Maanantai 8.6.2009 Päivä Amsterdamissa
Lähestyessämme aamuyöllä Ijmuidenia ohitimme öljyn / kaasunporaustorneja. Päivän valjetessa olimme jo Hollannin rannikon läheisyydessä näköetäisyydellä rantaan. Satama oli suuri ja aallonmurtajien sisään ajoivat myös Amsterdamin satamiin suuntaavat laivat.
Löysimme huvivenesataman ja sieltä laituripaikan pienen etsiskelyn jälkeen. Perillä olimme 09.30. Legin pituus oli tripin mukaan 134 Nm, Aika 25 tuntia, josta moottorilla 15 h. Xia ja Jorma olivat jo ehtineet satamaan. Jorma oli saattelemassa gastiaan lentokentälle.
Sataman palvelut olivat erinomaiset. Peseytymis- ym tilat olivat ok. Suihkussa riitti lämmintä vettä. Aamupuurot syötiin hieman normaalia myöhemmin. Saatuamme veneen ja itsemme kuntoon suuntasimme Amsterdamin keskustaan. Sinne oli bussiyhteys satamasta. Matka kesti tunnin ja reitti kulki osittain mereltä kaupungin keskustaan johtavan kanavan vierellä. Reitin varrella oli runsaasti tuulimyllyjä. Ne olivat nykyaikaisia sähköntuotantoon tarkoitettuja. Siipien pituus useita kymmeniä metrejä. Ne pyörittävät yläilmoissa olevaa bussin kokoista ”dynamoa”. Niitä on kaupungin ja sataman välillä kymmeniä, mahdollisesti satoja. Kanavan viertä bussilla ajaessa oli hämmentävää nähdä kanavassa oleva valtamerialus. Sen nähdäkseen joutui katsomaan ylöspäin. Kanavan veden pinta oli paljon tien pintaa korkeammalla.
Saavuimme lopulta keskustaan. Olimme jo puolimatkassa hyppäämässä bussista ulos. Kuljettaja onneksi pelasti tilanteen kysymällä, että emmekö tulekaan perille asti. Päätepysäkillä tuli uusi ongelma. Missä me olemme. Kukaan ei osannut näyttää turistikartaltamme, minne olemme tulleet. Lopulta tämäkin ongelma ratkesi ja uskoimme, että osaamme ”navigoida” kaupungilta takaisin.
Kaupunki oli keväisen vehreä ja suurkaupungin tavoin täynnä elämää. Kiertelimme kanavan reunoja. Polkupyöriä, kahviloita ja baareja oli runsaasti. Monen hämärän kuppilan edustalla oli outo imelä tuoksu. Mieleen tuli että niissä poltellaan muutakin kuin kevyt savukkeita. Amsterdamin kierros ei ole mitään, ellei tutustuta punaisten lyhtyjen alueeseen. Kiertelimme alueella. Varhaisesta ajankohdasta huolimatta useissa ikkunoissa oli esittely alkanut – varsinainen mannekiini esitys.
Kävimme syömässä kiinalaisessa ravintolassa. Ravintola oli korkeatasoinen ja laskukin osoittautui olevan sen mukainen. Jatkoimme vielä kaupunkikierrosta. Seurasimme mm eräällä aukiolla jalkapallo-ottelua pehmeällä hiekkapohjalla. Aukiolle oli tuotu pehmeää hiekkaa ja aidatulla alueella oli menossa kova ottelu. Ymmärsimme, että joukkueissa oli paikallisten seurojen senioripelaajia.
Päätettyämme lähteä takaisin veneelle löysimme bussipysäkille yllättävän hyvin. Olimme valmiina odottamassa 10 min ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Bussi tuli parin minuutin kuluttua ja lähti samantien ennen aikatauluun merkittyä aikaa. Onneksi hyppäsimme mukaan. Meille jäi sellainen vaikutelma, että pysäkin aikataulu on ohjeellinen ja siitä voi poiketa hieman kumpaankin suuntaan.
Veneellä nautimme vielä iltateet ja pienen drinkin Kari mielijuomasta salmiakinmakuisesta tummasta siirappimaisesta yskänlääkkeestä.
7. kesäkuuta 2009
Sunnuntai 7.6.2009 Kohti Amsterdamia

Aloitimme päivän normaalisti aamiaisella ja suihkulla. Tämän jälkeen siirryimme polttoainelaituriin tankkaamaan. Tankkasimme 89,24 l dieseliä. Hinta 95,49 €. Kello 08.30 irrotimme köydet ja lähdimme matkaan kohti Amsterdamin edustalla olevaa Ijmudenin satamaa.

Tarkoitus oli jatkaa suoraan kanaaliin, mutta kartassa ei ollut viitoitettua reittiä matalikkojen läpi. Päätimme ajaa tuloväylää takaisin 10 mailia ja kääntää sitten kanaaliin. Tämän ensimmäisen 10 mailia jouduimme ajamaan koneella vastatuuleen. Päästyämme kääntymään ensin kohti pohjoista ja sitten koilliseen purjeet vetivät vauhdikkaasti sivu- ja takamyötäisessä.
Päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Jatta ja Kari saivat ensimmäisen kerran tällä matkalla nauttia vauhdikkaasta purjehduksesta. Liikenne kanaalissa oli vilkasta.

6. kesäkuuta 2009
Lauantai 6.6.2009 Päivä Dunkerquessa


Kävimme suihkussa ja valmistauduimme visiitille kaupungille. Veneemme vieressä laiturilla oli pantupystyyn jonkinlaiset kekkerit. Tarjolla oli syötävää ja juotavaa. Väkeä kerääntyi paikalle runsaasti. Päätimme olla osallistumatta kemuihin, koska emme näyttäneet kuuluvan kohderyhmään.
Satamassa oli menossa myös jokin meripelastusharjoitus. Altaassa esiteltiin pelastuslautan laukaisua. Seurasin puuhaa hetken. Laukaisun kanssa oli suuria vaikeuksia. Pitkän työskentelyn jälkeen lautta saatiin laukeamaan ja se avautui oikeaan muotoon. Esitys oli varoittava esimerkki siitä miten laukaisun ei olisi pitänyt mennä. Luulen, että tositilanteessa myrskyävällä merellä lauttaa ei olisi saatu avattua lainkaan.
Teimme kävelylenkin kaupungille. Tutustuimme mm suureen kirkkoon ovien ollessa houkuttelevasti avoinna. Osuimme kirpputorille, joka oli pystytetty viikonvaihteen ajaksi. Sieltä löytyi kaikkea mahdollista rihkamaa, tarpeellisiakin tavaroita ja elintarvikkeita.
Minä päätin palata täältä takaisin veneelle. Jatta ja Kari jatkoivat vielä kierrostaan. Kari ilmestyi veneelle seuraavaksi. Jatta oli mennyt tutustumaan sataman yhteydessä olevaan sotamuseoon. Siellä oli II -maailmansodan maihinnousuun liittyviä juhlallisuuksia ja näyttely.
5. kesäkuuta 2009
Perjantai 5.6.2009 Ranskan puolelle



Onnistuimme sisäänajossa ja löysimme huviveneille tarkoitetun altaan ja laiturit. Kiinnityimme ensin lähimpään vapaaseen paikkaan. Tutkittuamme muita vapaita paikkoja siirryimme vielä mielestämme paremmalle paikalle. Olimme perillä 22.30. Legi Cowes´ista kesti 26 tuntia ja siitä koneajoa 24,7 tuntia. Matka lokin mukaan oli 145 mailia. Nautimme iltadrinkit ja painuimme nukkumaan. Huomenna päivänvalossa katseltaisiin minne on tultu
4. kesäkuuta 2009
Torstai 4.6.2009 Kierros Isle of Wightilla
Lähdimme aamulla saarikierrokselle vuokra-autolla. Kiersimme saarta vastapäivään. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Fort Victorian Viewpoint . Muurien päältä näki lahden yli mantereen puolelle. Linnoituksia oli lahden molemmin puolin. Ne on aikoinaan tehty puolustustarkoituksiin. Salmessa olleen kovan virtauksen johdosta syntyi huvittavia tilanteita. Kalastajat veneineen kulkivat virran mukana poikittain 3 – 4 solmun nopeudella. Näimme myös purjeveneiden liikkuvan samoin poikittain. Luultavasti ne tulivat virran suunnan käännyttyä takaisin.
Jatkoimme matkaamme pysähtyen Sandown kaupunkiin katselemaan lomalaisten rantaelämää. Jatkoimme edelleen Rydeen, jossa nautimme burgerit .
Ryde on myös lomanviettäjien rantalomapaikka. Vastakkaisella puolella salmea on Portsmouth´in kaupunki. Täällä tuli tunne, että päivän turismiannos on täynnä. Suuntasimme takaisin satamaan ja luovutimme auton.
Otin veneellä seuraavien päivien säätiedot. Ne näyttivät että olisimme saamassa vastatuulta seuraavana iltapäivänä. Päätimme lähteä vielä illalla yöksi merelle. Kävimme ensin kaupassa täydentämässä ruokavarastoamme. Samalla Jatta sai postitettua kirjoittamansa kortit. Palatessamme veneelle ostimme paikalliset pikaruoka-annokset Fish & Shipsit.
Irrotimme köydet 20.30. Suuntasimme kohti kanaalin kapeinta kohtaa päämääränä Calais ranskan puolella.
Otin ensimmäisen vahti / ruorivuoron ja lupasin hoitaa sen kolmeen asti aamulla. Jatta tulisi jatkamaan. Aurinko laski nopeasti liikkeelle lähdön jälkeen. Portsmountin edustalla salmessa oli kova liikenne. Tarkkaillessani edessä olevaa ja sivuilta tulevaa liikennettä huomasin yllättäen valtavan tumman hahmon takana oikealla puolella. Suuri rahtilaiva oli huomaamatta äänettömästi tullut sivulle takaa ohittaessaan Meritähteä.
Turvallinen liikkuminen yöllä ilman tutkaa ja plotteria olisi mielestäni kyseenalaista. Reittien lukuisat opastevalot hukkuvat kaupunkien taustavaloihin ja siitä sekamelskasta ei tahdo saada selvää. Avomerelle päästyämme navigointi ja tähystys tulivat helpommiksi.
3. kesäkuuta 2009
Keskiviikko 3.6.2009 Saapuminen Cowesiin


