![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhP6mTKPC8fUOPNfpItJrP1Buv-GDIpqEW45kuLYQpJEq5HHsveeei6S1VZuAsbZlZQnMVNwX7hmK0Dy4TjSQdQ9wfS1CqYkBcYa1gEATTSHo2Im6eNJXcnMbiQLI3Db4V3LjboM_Ng0Eg/s200/20090613+Puma+3.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwLPDEoFLqHmWSHKI84e2-3W8p0ML9zGg-_5mshiiJqS8-TUv9TrdMD3uxXSo3kgS02s_b8-HtdPZjtCV7XIqhU3YBXdnSQ6l-gOQTMAKenDJk70oeVI_A02dllK_dSQWsRD_KbT5Cc7s/s200/20090613+Puma+2.jpg)
Immirgrantin miehistö kuvasi kanava-ajoa tylsäksi. Me emme tunteneet samoin. Nähtävää oli runsaasti. Laivoja oli välillä sikin sokin, pysähtelyjä ja peruuttamisia. Liikenteen pysähdellessä kokonaan me pystyimme etenemään kanavan reunan tuntumassa pienen syväyksemme ansiosta.
Saavuimme Kiel – Holtenau – sululle parin tunnin ajon jälkeen. Puma ajoi sulkuun edellämme ja sulun hoitaja kävi heidän kanssaan pitkät keskustelut. Luulimme heidän selvitelleen kanavamaksun suorittamista luottokortilla. Sulun avauduttua Puma lähti liikkeelle ja me perässä. Yritimme viestittää sulunhoitajalle missä maksaisimme oman kanavamaksumme. Hän heilautti kättään ja käski jatkaa matkaa.
Meillä ei ollut mitään sitä vastaan. Paarbuurin puoleisesta yläapuvantista oli irronnut säikeitä Ijmuiden - Cuxhaven välillä. Häiritsin Sakun aamurauhaa suomessa tekstiviestillä. Tiedustelin voisiko hän hakea meille vaijerin korjauspaikan Kielissä. Saku löysi netin avulla lupaavan paikan Olympiahafenista ja me suunnistimme sinne.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgA2iA9gDVRdMifXz08iCXYVMe_g6PeiuY1PQGxWJyVIApQvTEEDoHehLkoaiHJS8Jv2eWditQGDx-tCjjjSUTt5li0TjLnopT9P0xFVUwDhkCVstE-ecadfl3C6jBmNKQ8YWJKw08Jbxs/s200/20090613+Puma+1.jpg)
Matkaa sululta oli 7 mailia ulos merelle. Yritimme löytää sieltä vapaata meille sopivaa laituripaikkaa. Puikkelehdimme kovassa sivutuulessa venerivistöjen välissä. Onnistuin tuulen viemänä kolauttamaan keulakaiteen muoviputkella suojattuun tolppaan. Kaide vääntyi hieman, mutta on oikaistavissa. Emme löytäneet sopivaa paikkaa. Siirryimme viereiseen Hafen Strande marinaan. Ajoimme suoraan polttoainelaituriin. Tankkasimme 109 l dieseliä ja kyselimme samalla paikkaa. Paikka löytyi.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg7HOnQhMXx9amTuE8evinWVmZ6RxM5TSQjRE2kMUMFstbUGM_6ZIvGMJ7Ba5f2EhW4J-b4IvcqlLjrfH0KaRO4sYIMVtyGD9sojNOc9EtSHHXKEaZKw7g6mSrNy0KPmhVDYHAw6NM6sjI/s200/20090613+Puma+4.jpg)
Kirjauduttuamme marinaan kiipesin Karin ja Jatan avustamana mastoon irrottamaan apuvanttia. Toimenpide onnistui helpohkosti. Vaijerin kanssa suuntasimme rantaa pitkin Olympiahafeniin venetarvikeliikkeeseen jossa vaijeri saataisiin korjattua. Liikkeessä ei ilahduttu lainkaan esittämästäni ongelmasta. Heillä ei kuulemma ollut tämän 7 mm vaijerikoon kaikkia osia. Kaveri sanoi, että Selden tekee ne Bavarialle. Hänellä ei ole mahdollisuutta pitää kaikkia kokoja varastossa.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhaIdM_IRNvFkB0qn6p9Ih60Y96k-QA_hjw3Sn_NMP3mGY2nC0rpbWCRCyZmilHPI96KKipVrPBESXqDYvS6Hhid9m8PBI6lMuR5CH7Mp-ILzFEhcRTWG2gPHBHWSsiNl2CkU4fsn-ZLY8/s200/20090613+Apuvanttia+irrottamassa.jpg)
Liikkeessä oli myös saksalainen purjehtija, joka kuuli asian. Olimme itse jo luovuttamassa. Hän puuttui keskusteluun ja kävi kaverin kanssa läpi eri vaihtoehtoja. Hänen avullaan löytyi ratkaisu. Liikkeessä olevilla osilla voitiin nykyinen vaijeri jatkaa. Jatketulla apuvantilla pääsisimme purjehtimaan kotiin.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjd-OvumVLPzbFPhF0DwYfB3jt9sW3VL4E3bgCOOiTLpSsWiONroEe3eWGIEVLeRAq36Kz0UPpkZ-Ryxz07mJ-jY-hwNIdUGebiVjgufzsOUipooSjME7_dKDuNH2eT8XkJSwC4sjzoP-U/s200/20090613+Kielin+Olympia+Haven.jpg)