1. kesäkuuta 2009
Falmouth maanantai 1.6.2009
Aamiaisen jälkeen hankkiuduimme takaisin satamaan. Minä jäin odottelemaan Jattaa ja Karia saapuvaksi puolen päivän aikoihin. Kari soitti aikataulussa ja ilmoitti heidän palauttaneen jo vuokra-autonsa ja istuvan taksissa matkalla satamaan.
He saapuivat pirteinä ja energisinä. Pitkä ajomatka ei ollut vienyt voimia. Kari ajeli ensimmäistä kertaa vasemmanpuoleisen liikenteen seassa ja oli vähän ymmällään runsaista ”roundabout” eista. Totesi, että kaikki tulivat väärää puolta vastaan.
Seuraavassa heidän matkaraporttinsa:
MATKA FALMOUTHIIN
Su 31.5.09
Lento Tampere – Gatwick klo 8.00. Terhi ja Ville veivät Pirkkalaan. Marjatta Mattila oli tuomassa kassin Jarille vietäväksi. Halasi meidät lähtiessään. Riiassa viivyttiin 1,5 h. Syötiin pizzat. Lennolla sieltä Lontooseen näkyi lähes koko paluureitti veneellä. Friisein saaret, Hollanti, Ijisselmeer. Kanaali.
Gatwickistä Europcarin auto, löytyi hyvin South Terminalista. Työnnyimme vasemmanpuoleiseen liikenteeseen rohkeasti. Apuna vain yleiskartta joka oli netistä tulostettu. Kohti Brightonia ensin, rantatielle joka veisi Falmouthiin. Liikenne oli outoa, ympyröitä, ”roundabouts” PALJON. Oli navigaattorikin joka vähän auttoi, mutta emme osanneet käyttää tarpeeksi. Ajo pitkin maaseutua oli uuvuttavaa ja upeaa. Kun pääsimme Brightonin ohi, meno alkoi tuntua sujuvan, mutta samalla aikaa kului hurjasti. Yritimme jaksaa mahdollisimman pitkälle mutta oli pakko luovuttaa ja yövyimme Dorchesterissa hyvässä, 1500 luvulta peräisin olevassa Best Western hotellissa. Koko kaupunki oli kuin siltä ajalta. Kaunein näkemämme kaupunki. Englantilainen aamiainen oli suuri pettymys Karille. Yö maksoi 107 puntaa. Ehkä noin 130 euroa.
Ma 1.6.09
Ajo alkoi sujua helpommin. Läksimme Dorchesterista klo 8.15 ja olimme Falmouthissa klo 12.30, noin puoli tuntia ennen auton määräaikaa. Palautusosoitekin oli kadonnut kaikessa tohinassa. Onneksi navigaattorissa oli päämäärä suht lähelle, parin km päähän, kyselemällä saimme selville Europcarin toimiston paikan erääseen marinaan. Sieltä taksilla Visitors Yacht Haveniin missä Jari oli vastassa. Kävimme kaupungilla syömässä, kaupassa ja illalla oluella rannassa. Xian porukan kanssa juttelimme. Olivat edellispäivänä tulleet Atlantilta.
Jatta ja Kari majoittuivat veneeseen. Karilla on jo kokemusta oltuaan Meritähden matkassa Cascaisista ( Lissabon ) Kanarialle. Iltapäivällä valmisteltiin venettä lähtökuntoon. Pesimme mm köydet makealla vedellä. Ne olivat ”kangistuneet” pahasti suolavedestä. Xian miehistön kanssa vaihdettiin kokemuksia. Heidän kasvoiltaan alkoivat Atlantin rasitukset kaikota. Kävimme syömässä ja iltadrinkeillä lähipubissa. Päätimme lähteä aamulla merelle, saatuamme ensin tankin täyteen dieseliä. Yömyssyksi Kari tarjosi Riikasta hankkimaansa Black Balsamia.
31. toukokuuta 2009
Falmouth sunnuntai 31.5.2009
Katselin Xialle sopivaa laituripaikkaa. Sellainen löytyi toisen veneen kyljestä. Ennakoitu aikataulu piti paikkansa. Xian valot ilmestyivät näkyviin 22.45 ja vene kiinnittyi laituriin tasan 23.00.
Varasin 24 tölkkiä olutta laiturille alkupaloiksi. Tölkit sihahtelivat auki kiivasta vauhtia. Xialla oli ollut vatsatautia riesana tällä legillä. Jorma vallankin vaikutti huonokuntoiselta. Olutkaan ei hänelle maistunut. Xiassa ei myöskään ollut pidetty lämmityslaitetta merellä päällä. Vene oli kylmä ja kostea. Lämmitys saatiin päälle ja olo veneessä muuttui miellyttävämmäksi aste asteelta.
30. toukokuuta 2009
Falmouth lauantai 30.5.2009
Lähdin pääkadulla olleen kyltin perusteella hakemaan korttelin sisäpihan kahviota. Se osoittautui viehättäväksi. Kahvio oli rakennettu osittain puutarhaan ja sitä hoiti jonkin yleishyödyllinen yhdistys. Silmäilin läpi paikallisia päivän lehtiä. Jatkoin pesulaan n. 20 min kävelymatkan päähän. Kävely sai jälleen pulssin kohoamaan. Pyykit olivat sovitusti valmiina hintaan 17£. Matka veneelle sujui alamäkeä. Pyykkisäkki oli kohtalaisen painava kannettava.
Jätin kaupassa käynnin myöhempään etten myöhästyisi sovitusta tapaamisesta veneellä.
Asentaja tuli paikalle riuskaotteisen tyttöystävänsä kanssa sovittuun aikaan. Hän avasi Furleksin rullan etuharuksen irrottamiseksi. Löysäsin takaharuksen ja lisäksi kiristimme kutteristaagin. Saimme etuharuksen vaurioituneen tokkelin irrotettua ja pienten ponnistelujen kautta uuden kiinnitettyä. Vantteja ei tarvinnut löysätä ja se helpotti operaatiota. Olin tyytyväinen kun olin tilannut asennusapua. Yksin en olisi työstä selviytynyt.
29. toukokuuta 2009
Falmouth perjantai 29.5. 2009
Palasimme autolla veneelle. Saku, Pekka ja Hannu pakkasivat tavaransa autoon. Hyvästelyjen jälkeen he lähtivät kohti Gatwick´iä. Heidän lentonsa Helsinkiin lähtisi seuraavana päivänä.
28. toukokuuta 2009
Falmouth torstai 28.05.2009
Tapahtumia matkalla Azorit – Falmouth ( Englanti )
Vastatuuleen ja -aaltoon edetessämme meno oli kohtalaisen hurjaa. Keula putosi aallonharjalta alas aiheuttaen joka kerta kovan ”lämäyksen”. Koko vene tärisi ja tutisi. Merenkäynti teki sen, että koko porukan ruokahalut olivat tipotiessään. Ne alkoivat palata kolmantena päivänä. Sen merkkinä oli ensimmäisen oluttölkin avaaminen.
Matkalla näimme delfiinejä ja valaan hahmoja kauempana veneestä. Nähtyämme myöhemmin kauempaa valaiden suihkuja olimme varmoja näkemästämme. Kilpikonna ui vastaamme keskellä Atlanttia. Minnekähän sekin oli matkalla?
Matkalla vastaan tullut rahtialus väisti meitä kohteliaasti. Samoin teki suoraan törmäyskursilla vastaamme tullut 2004 maailman suurimpana matkustaja aluksena vesille laskettu Queen Mary II. Se oli valmistuessaan historian suurin matkustaja-alus. Pituutta sillä on 345 metriä ja leveyttä 42 metriä. Korkeutta laivalla on 70 metriä. Mitoistaan huolimatta Atlantin aallot saivat sen keinumaan merellä.
Matkan puolivälissä huomasimme etuharuksen kiinnityshelan puoliksi murtuneen. Maston pystyssä pysymisestä vastasi etupäässä jälkeenpäin asentamani fokkastaagi. Rullasimme genuan sisään ja kiristimme yhden nostimen mastolle lisätueksi. Nostimme fokan fokkastaagiin ja jatkoimm
e sen ja ison avulla eteenpäin. Hela on oletettavasti murtunut vasta-aaltoon ajaessamme. Murtuma on osittain tullut jo edellisen legin alkuvaiheissa, koska murtumakohdassa oli ruostetta. Nyt meillä oli luvassa sivu- ja myötätuulta, joten rasitus ei olisi samaa luokkaa. Fokka toimi erittäin hyvin. Tuulen voimistuessa vaihdoimme sen myrskyfokkaan.
Tiistaina 26.5 kuulimme radiosta sota-alus York´in varoituksen. Se ampuisi kevyitä ohjuksia ilmoitetusta sijaintipaikastaan 100 N
m säteellä. Tarkistimme olemmeko ehkä vaaravyöhykkeellä. Olimmehan me 30 Nm ilmoitetusta ampumapaikasta. Otimme VHF yhteyttä Warship York´iin ja ilmoitimme sijaintimme suuntamme ja nopeutemme. Aluksi meidät komennettiin siirtymään etelään 15 mailia eli palaamaan osittain takaisin. Ilmoitin että se ei ole mahdollista ja että meillä on vaurioitunut maston tuenta
. Sen vuoksi meidän pitää edetä myötätuulessa. Seuraavaksi he kysyivät tarvitsemmeko apua. Ilmoitimme pärjäävämme jos saamme pitää kurssimme. Parin tinkikierroksen jälkeen lopputulos oli, että he toivoivat meidän hidastavan ja ajavan mahdollisimman paljon etelään. Yksikään ohjus ei osunut.
Matkan aikana oli tavattoman kylmää ja märkää. Välillä tuntui, että olemme eksyneet Grönlannin vesille. Tilanteen teki hankalammaksi se että en pystynyt käynnistämään lämmityslaitetta. Kummasti ne kosteatkin vaatteet lämmittävät kun ensin saa ne puettua päälleen.
Vastapainona oli muutama aurinkoinen sivumyötäinen päivä. Nämä saivat unohtamaan muut vaikeudet. Autopilotti hoiti mainiosti ohjaamisen. Käsiohjauksella ajoimme tuskin 15 min koko matkan aikana.
Lähestyessämme kanaalia liikenne vilkastui ja tähystykseen tuli kiinnittää enemmän huomiota. AIS oli mainio apu suurempien alusten havaitsemisessa. Kiusallisia aluksia ovat kalastusalukset. Niillä on harvoin AIS lähetin ja niiden valoista ei osaa päätellä mitä ne puuhailevat ja minne ovat menossa. Scilly saarten edustan liikenteenjako väylillä laivaliikenne ryhmitellään kanavalle. Huviveneiden pitää pysyä poissa liikennealueelta.
Muonat riittivät hyvin vaikka Hortassa hankittiin ainoastaan tuoremuonaa. Suuri osa appelsiineista ehti pilaantua ennen kuin ymmärsimme syödä ne. Säilykemuonasta corner-pihvi on selvästi aliarvostettu. Meillä se oli monipuolisesti käytössä.
Perillä Falmouth´in Visitors Yacht Haven´issa olimme 28.05 klo 12.30 UTC. Matkaa kului aikaa 8 vrk 5 h 30 min. Matkaa teimme lokin mukaan 1384 Nm.
Azorit 15–20.05.2009
Wikipedia kertoo Azorien saarista seuraavaa:
”Azorit (port. Açores) on Atlantilla sijaitseva Portugalille kuuluva autonominen saariryhmä. Se sijaitsee noin 1 500 kilometrin päässä Lissabonista ja noin 3 900 kilometrin päässä Pohjois-Amerikan rannikolta. Azorien yhdeksän tuliperäistä saarta levittäytyvät yli 600 kilometrin kokoiselle alueelle. Azoreilla, Picon saarella, sijaitsee Portugalin korkein vuori Pico, jonka huippu kohoaa 2 351 metrin korkeuteen merenpinnan yläpuolelle. Saarten asukasluku vuonna 2004 oli 241 269. Suurin kaupunki on São Miguelin saarella oleva Ponta Delgada, jossa asuu noin 64 500 ihmistä.
Faial on yksi Azorien saarista. Se sijaitsee Atlantilla lähimpänä naapurisaarenaan Pico. Faialin löysi vuonna 1427 Diogo de Silves, joka nimesi sen Insula de La Ventura nos Portulanosiksi. Saari sijaitsee Azorien keskiosassa ja sen pinta-ala on 172 km². Sen korkein kohta 1 043 merenpinnasta. Faialilla asuu 14 785 ihmistä (2003). Tärkein asutuskeskus on saaren kaakkoisosassa sijaitseva Horta.
Pico on yksi Azorien saarista. Se kuuluu Portugaliin ja siellä sijaitsee maan korkein kohta, Pico Alto eli Ponta de Pico (2 351 m).
Pico sijaitsee 17,5 kilometriä São Jorgesta etelään ja 7 kilometriä Faialista länteen. Sen pinta-ala on 447 km², mikä tekee sitä Azorien toiseksi suurimman saaren. Saaren suurimmat asutuskeskukset ovat pääkaupunki Madalenan lisäksi São Roque do Pico ja Lajes do Pico. Väkiluku on noin 15 000.
Picon viinitarhat ovat UNESCO:n maailmanperintöluettelossa.”
Maahantulomuodollisuudet olivat Portugalilaisittain perusteelliset ja byrokraattiset. Satamaviranomainen, maahantuloviranomainen ja tulli, sekä vielä uudelleen satamaviranomaisen puheille. Muodollisuuksista selvittiin ja meille osoitettiin satamapaikka toisen veneen kylkeen. Ennen veneen siirtämistä laituripaikalleen tankkasimme dieseliä. Sitä mahtui tankkiin 62 litraa.
Saatuamme veneen kiinnitettyä paikalleen painuimme suihkuun. Suihku osoittautui mainioksi. Kahden euron maksulla sai pyyhkeen ja saippuan palan. Lämmintä vettä riitti ja hyvän pukutilan ansiosta vaatteetkin pysyivät kuivina.
Aloitimme veneen siivouksen ja muonavaraston inventoinnin. Uuden miehistön energian avulla työt tuli suoritetuksi reippaasti. Järjestelimme majoituksen veneeseen niin, että molemmat miehistöt pystyivät majoittumaan siihen pariksi päiväksi.
Tämän jälkeen lähdimme tutustumaan satamaan ja kaupunkiin. Illalliseksi päätimme nauttia pizzat. Ne osoittautuivat reilun kokoisiksi ja maukkaiksi. Ruokailun jälkeen minä olin valmis yöpuulle ja suuntasin suoraan veneelle. Toiset halusivat iltadrinkille Sports Cafeeseen. Sadekuuro yllätti matkalla ja he tulivat juoksujalkaa myös veneelle.
Lauantaina vuokrasimme auton. Sillä noudettiin ensin muonatäydennykset ja sitten lähdimme katsomaan Faial´in saarta. Suuntasimme ensin sammuneen tulivuoren kraatterin reunalle ihastelemaan valtavaa ”monttua”. Kraatteriin ja sen ympärille oli viitoitettu kävelyreittejä. Me tyydyimme autolla ajettaviin teihin. Kiersimme saarta vastapäivää. Saaren pohjoisosassa poikkesimme syömään hampurilaiset. Saaren länsiosassa oli tulivuori, jonka kraatterin reuna oli purkauksen yhteydessä valunut mereen. Paikka oli täynnä laavakiveä ja hiekkaa. Laavavirta oli tuhonnut asutusta ja niemellä olevan majakan perustukset olivat myös osittain tuhoutuneet. Majakka oli jäänyt pystyyn ja sen perustukset oli korjattu. Paikalle maan alle oli rakennettu hieno luontokeskuksen tapainen informaatiokeskus. Siellä oli tarjolla tietoa tulivuoresta ja niiden toiminnasta. Valitettavasti se sulki ovensa juuri kun ehdimme paikalle.
Illalla suuntasimme Peter´s Sport Cafe´seen ruokailemaan. Paikka on ollut avoinna pitkään ja sen hallinta on ollut samalla suvulla usean polven ajan. Paikka on veneilijöiden suosiossa. Siellä voit tavata muiden veneiden miehistöjä ja vaihtaa halutessasi kuulumia ja kokemuksia. Ravintolan seinät ja katto on verhoiltu venekuntien jättämillä lipuilla ja viireillä. Ruoka-annokset olivat maukkaat ja kookkaat.
Sunnuntaina lähdimme vierailulle läheiselle Pico´n saarelle. Hortan satamasta pääsi lautalla yli kahden tunnin välein. Lähdimme aamun ensimmäisellä lautalla ja palaisimme varhain iltapäivällä. Seppo lähtee kotimatkalle lentäen. Illalla Ponta Delgadaan ja huomenna maanantaina sieltä Finnairin lomalennolla suoraan Helsinkiin.
Saavuttuamme Picolle otimme neljän tunnin kiertoajelun taksilla. Hinta oli 20 euroa hengeltä. Saarella oli viiniviljelyksiä. Viljelykset olivat erikoisia koska istutusten suojaksi oli rakennettu n. 1,5 metrin korkuisia laavakiviaitoja. Aidat oli monessa paikassa tehty niin tiheäksi labyrintiksi, että sisätila oli vain vajaa aari.
Kiersimme saaren myötäpäivää. Pohjoisrannalla saimme tutustua erikoiseen aaltovoimalaan. Pohjoisesta tulevat aallot ja mainingit ohjattiin tunneliin. Tunnelin täyttyessä vedellä, siellä ollut ilma poistui ulos kanava-aukkoa myöten. Kanavaan oli sijoitettu tuuliturbiini, jonka ilmavirta sai pyörimään. Poistuessaan ilma meni poistokanavaa pitkin ja palatessaan paluukanavaa pitkin. Kanavissa virtaukset saivat turbiinin pyörimään ja se taas pyöritti generaattoria. Sähkötehoa saatiin maksimissaan 400 KW. Jatkuvateho valvonnan alla oli tällä hetkellä 60 KW. Laitteistoa kehitettiin mm Portugalin teknisen korkeakoulun avustuksella. Oppilaat Lissabonista olivat tekemässä mittauksia ja kehittämässä ohjaukseen tarvittavaa ohjelmistoa. Olimme kaikki vaikuttuneita valtavasta merenkäynnistä ja voimalasta. Samalla paikalla oli myös viinin maistajaiset. Se tarkoittaa normaalisti paikallisten viinien myyntiä. Turistit on helpompi houkutella sisään kun puhutaan maistajaisista. Muutaman pullo paikallista tarttui meillekin mukaan.
Saaren itäosassa tutustuimme valaanpyyntikeskukseen. Keskus oli museona, koska valaita ei enää pyydetty laajasti. Loppumatkalla näimme mm laavakivestä rakennetun vapaa-ajan asuntoalueen. Picon huipulle emme ajan puutteen vuoksi pyrkineet, mutta maisemat olivat vaikuttavat hieman alempaakin katsellen. Palasimme lautalla Hortaan hyvissä ajoin, että Seppo pääsisi lähtemään kiireettä kotimatkalle.
Olimme päättäneet lähteä liikkeelle kohti englantia tiistaiaamuna. Maanantai-iltana säätiedotusten perusteella päätimme, että emme poikkeaisi matkalla Terceira´n saarelle. Tämä oli pettymys, mutta luvassa olleiden säiden perusteella poikkeaminen ei olisi ollut järkevää. Maanantaipäivän käytimme lähdön valmisteluun.
Tullessamme saimme paikan veneellemme suurehkon kaksimastoisen iäkkään purjeveneen edestä. Toisena päivänä veneellä kävi kova kuhina. Viranomaisia oli runsaasti ja lopuksi vene hinattiin pois sataman toiseen osaan viranomaislaituriin. Maanantai-iltana ollessamme ruokailemassa huomasimme lehdestä artikkelin, jossa kerrottiin, että asianomaisesta veneestä oli löydetty 150 kg kokaiinia. Vene oli ilmoituksensa mukaan matkalla Kanarian saarille.
Tiistaiaamu aukesi tuulisena ja sateisena. Sää ei estänyt meitä lähtemästä matkaan, ei edes suoraan menosuunnasta puhaltanut navakka tuuli. Irrotimme köydet klo 07.00 UTC ja edessä olisi lähes 10 päivän purjehdus.