8. kesäkuuta 2009

Maanantai 8.6.2009 Päivä Amsterdamissa

Lähestyessämme aamuyöllä Ijmuidenia ohitimme öljyn / kaasunporaustorneja. Päivän valjetessa olimme jo Hollannin rannikon läheisyydessä näköetäisyydellä rantaan. Satama oli suuri ja aallonmurtajien sisään ajoivat myös Amsterdamin satamiin suuntaavat laivat.

Löysimme huvivenesataman ja sieltä laituripaikan pienen etsiskelyn jälkeen. Perillä olimme 09.30. Legin pituus oli tripin mukaan 134 Nm, Aika 25 tuntia, josta moottorilla 15 h. Xia ja Jorma olivat jo ehtineet satamaan. Jorma oli saattelemassa gastiaan lentokentälle.

Sataman palvelut olivat erinomaiset. Peseytymis- ym tilat olivat ok. Suihkussa riitti lämmintä vettä. Aamupuurot syötiin hieman normaalia myöhemmin. Saatuamme veneen ja itsemme kuntoon suuntasimme Amsterdamin keskustaan. Sinne oli bussiyhteys satamasta. Matka kesti tunnin ja reitti kulki osittain mereltä kaupungin keskustaan johtavan kanavan vierellä. Reitin varrella oli runsaasti tuulimyllyjä. Ne olivat nykyaikaisia sähköntuotantoon tarkoitettuja. Siipien pituus useita kymmeniä metrejä. Ne pyörittävät yläilmoissa olevaa bussin kokoista ”dynamoa”. Niitä on kaupungin ja sataman välillä kymmeniä, mahdollisesti satoja. Kanavan viertä bussilla ajaessa oli hämmentävää nähdä kanavassa oleva valtamerialus. Sen nähdäkseen joutui katsomaan ylöspäin. Kanavan veden pinta oli paljon tien pintaa korkeammalla.

Saavuimme lopulta keskustaan. Olimme jo puolimatkassa hyppäämässä bussista ulos. Kuljettaja onneksi pelasti tilanteen kysymällä, että emmekö tulekaan perille asti. Päätepysäkillä tuli uusi ongelma. Missä me olemme. Kukaan ei osannut näyttää turistikartaltamme, minne olemme tulleet. Lopulta tämäkin ongelma ratkesi ja uskoimme, että osaamme ”navigoida” kaupungilta takaisin.

Kaupunki oli keväisen vehreä ja suurkaupungin tavoin täynnä elämää. Kiertelimme kanavan reunoja. Polkupyöriä, kahviloita ja baareja oli runsaasti. Monen hämärän kuppilan edustalla oli outo imelä tuoksu. Mieleen tuli että niissä poltellaan muutakin kuin kevyt savukkeita. Amsterdamin kierros ei ole mitään, ellei tutustuta punaisten lyhtyjen alueeseen. Kiertelimme alueella. Varhaisesta ajankohdasta huolimatta useissa ikkunoissa oli esittely alkanut – varsinainen mannekiini esitys.

Kävimme syömässä kiinalaisessa ravintolassa. Ravintola oli korkeatasoinen ja laskukin osoittautui olevan sen mukainen. Jatkoimme vielä kaupunkikierrosta. Seurasimme mm eräällä aukiolla jalkapallo-ottelua pehmeällä hiekkapohjalla. Aukiolle oli tuotu pehmeää hiekkaa ja aidatulla alueella oli menossa kova ottelu. Ymmärsimme, että joukkueissa oli paikallisten seurojen senioripelaajia.

Päätettyämme lähteä takaisin veneelle löysimme bussipysäkille yllättävän hyvin. Olimme valmiina odottamassa 10 min ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa. Bussi tuli parin minuutin kuluttua ja lähti samantien ennen aikatauluun merkittyä aikaa. Onneksi hyppäsimme mukaan. Meille jäi sellainen vaikutelma, että pysäkin aikataulu on ohjeellinen ja siitä voi poiketa hieman kumpaankin suuntaan.

Veneellä nautimme vielä iltateet ja pienen drinkin Kari mielijuomasta salmiakinmakuisesta tummasta siirappimaisesta yskänlääkkeestä.