7. kesäkuuta 2009

Sunnuntai 7.6.2009 Kohti Amsterdamia


Aloitimme päivän normaalisti aamiaisella ja suihkulla. Tämän jälkeen siirryimme polttoainelaituriin tankkaamaan. Tankkasimme 89,24 l dieseliä. Hinta 95,49 €. Kello 08.30 irrotimme köydet ja lähdimme matkaan kohti Amsterdamin edustalla olevaa Ijmudenin satamaa.
Tarkoitus oli jatkaa suoraan kanaaliin, mutta kartassa ei ollut viitoitettua reittiä matalikkojen läpi. Päätimme ajaa tuloväylää takaisin 10 mailia ja kääntää sitten kanaaliin. Tämän ensimmäisen 10 mailia jouduimme ajamaan koneella vastatuuleen. Päästyämme kääntymään ensin kohti pohjoista ja sitten koilliseen purjeet vetivät vauhdikkaasti sivu- ja takamyötäisessä.
Päivä oli aurinkoinen ja lämmin. Jatta ja Kari saivat ensimmäisen kerran tällä matkalla nauttia vauhdikkaasta purjehduksesta. Liikenne kanaalissa oli vilkasta. Matkalla sivuutimme kaksi ”laivaparkkia”. Niissä oli suuri määrä toimettomia laivoja ankkurissa odottamassa rahtia. Toisessa ankkurointipaikassa oli yli sata laivaa. Tämä on yksi osoitus nykyisestä lamasta ja rahtien vähyydestä. Olemme paluumatkalla nähneet varmaankin muutaman sata ankkurissa olevaa alusta. Paljonkohan niitä on kaikkiaan maailmassa.

6. kesäkuuta 2009

Lauantai 6.6.2009 Päivä Dunkerquessa

Aamiaisen jälkeen kävin kirjautumassa sisään satamaan ja sain koodit suihkuun ja muihin saniteettitiloihin. Sää oli aurinkoinen, mutta tuulinen. Satama osoittautui kaikin puolin viihtyisäksi. Kielivaikeuksia oli hieman jo satamassa ja myöhemmin kaupungilla enemmän. Ranskalaiset eivät ole kovin aktiivisia englanninkielen harrastajia.

Kävimme suihkussa ja valmistauduimme visiitille kaupungille. Veneemme vieressä laiturilla oli pantupystyyn jonkinlaiset kekkerit. Tarjolla oli syötävää ja juotavaa. Väkeä kerääntyi paikalle runsaasti. Päätimme olla osallistumatta kemuihin, koska emme näyttäneet kuuluvan kohderyhmään.

Satamassa oli menossa myös jokin meripelastusharjoitus. Altaassa esiteltiin pelastuslautan laukaisua. Seurasin puuhaa hetken. Laukaisun kanssa oli suuria vaikeuksia. Pitkän työskentelyn jälkeen lautta saatiin laukeamaan ja se avautui oikeaan muotoon. Esitys oli varoittava esimerkki siitä miten laukaisun ei olisi pitänyt mennä. Luulen, että tositilanteessa myrskyävällä merellä lauttaa ei olisi saatu avattua lainkaan.

Teimme kävelylenkin kaupungille. Tutustuimme mm suureen kirkkoon ovien ollessa houkuttelevasti avoinna. Osuimme kirpputorille, joka oli pystytetty viikonvaihteen ajaksi. Sieltä löytyi kaikkea mahdollista rihkamaa, tarpeellisiakin tavaroita ja elintarvikkeita.

Minä päätin palata täältä takaisin veneelle. Jatta ja Kari jatkoivat vielä kierrostaan. Kari ilmestyi veneelle seuraavaksi. Jatta oli mennyt tutustumaan sataman yhteydessä olevaan sotamuseoon. Siellä oli II -maailmansodan maihinnousuun liittyviä juhlallisuuksia ja näyttely.

Illan vietimme veneellä keräten voimia seuraavaa legiä varten.

5. kesäkuuta 2009

Perjantai 5.6.2009 Ranskan puolelle

Yö kului rauhallisesti moottorilla ajellessa. Jatta tuli vuoroon kolmelta ja minä painuin nukkumaan. Päivä valkeni utuisena. Ohitimme Hastingsin voimalaitokset ja pian niiden jälkeen lähdimme ylittämään kanaalia. Suuntasimme Calaisin sijasta Dunkerque´n satamaan. Liikenne oli vilkasta. Kanaalin suuntaisen liikenteen lisäksi oli paljon poikittaista liikennettä Dower – Calais. Navigoimme muun liikenteen seassa onnistuneesti. Päästyämme ranskan rannikon läheisyyteen jouduimme toteamaan että vastassamme on sekä vastavirta ja vastainen tuuli. Yön pimeys oli myös laskeutumassa maiseman ylle. Etenimme loppumatkan 3 solmun nopeudella. Päästyämme sataman sisäänajoaukolle oli jo täysi pimeys ja merenkäynti oli noussut navakaksi. Ennen sisäänajoa varmistelin moneen kertaan, että olemme oikealla aukolla. Valomeri taustalla häiritsi varsinaisten navigoinnin avuksi tarkoitettujen valojen näkyvyyttä.
Onnistuimme sisäänajossa ja löysimme huviveneille tarkoitetun altaan ja laiturit. Kiinnityimme ensin lähimpään vapaaseen paikkaan. Tutkittuamme muita vapaita paikkoja siirryimme vielä mielestämme paremmalle paikalle. Olimme perillä 22.30. Legi Cowes´ista kesti 26 tuntia ja siitä koneajoa 24,7 tuntia. Matka lokin mukaan oli 145 mailia. Nautimme iltadrinkit ja painuimme nukkumaan. Huomenna päivänvalossa katseltaisiin minne on tultu

4. kesäkuuta 2009

Torstai 4.6.2009 Kierros Isle of Wightilla

Lähdimme aamulla saarikierrokselle vuokra-autolla. Kiersimme saarta vastapäivään. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Fort Victorian Viewpoint . Muurien päältä näki lahden yli mantereen puolelle. Linnoituksia oli lahden molemmin puolin. Ne on aikoinaan tehty puolustustarkoituksiin. Salmessa olleen kovan virtauksen johdosta syntyi huvittavia tilanteita. Kalastajat veneineen kulkivat virran mukana poikittain 3 – 4 solmun nopeudella. Näimme myös purjeveneiden liikkuvan samoin poikittain. Luultavasti ne tulivat virran suunnan käännyttyä takaisin.

Jatkoimme matkaamme pysähtyen Sandown kaupunkiin katselemaan lomalaisten rantaelämää. Jatkoimme edelleen Rydeen, jossa nautimme burgerit . Ryde on myös lomanviettäjien rantalomapaikka. Vastakkaisella puolella salmea on Portsmouth´in kaupunki. Täällä tuli tunne, että päivän turismiannos on täynnä. Suuntasimme takaisin satamaan ja luovutimme auton.

Otin veneellä seuraavien päivien säätiedot. Ne näyttivät että olisimme saamassa vastatuulta seuraavana iltapäivänä. Päätimme lähteä vielä illalla yöksi merelle. Kävimme ensin kaupassa täydentämässä ruokavarastoamme. Samalla Jatta sai postitettua kirjoittamansa kortit. Palatessamme veneelle ostimme paikalliset pikaruoka-annokset Fish & Shipsit.

Irrotimme köydet 20.30. Suuntasimme kohti kanaalin kapeinta kohtaa päämääränä Calais ranskan puolella.

Otin ensimmäisen vahti / ruorivuoron ja lupasin hoitaa sen kolmeen asti aamulla. Jatta tulisi jatkamaan. Aurinko laski nopeasti liikkeelle lähdön jälkeen. Portsmountin edustalla salmessa oli kova liikenne. Tarkkaillessani edessä olevaa ja sivuilta tulevaa liikennettä huomasin yllättäen valtavan tumman hahmon takana oikealla puolella. Suuri rahtilaiva oli huomaamatta äänettömästi tullut sivulle takaa ohittaessaan Meritähteä. Turvallinen liikkuminen yöllä ilman tutkaa ja plotteria olisi mielestäni kyseenalaista. Reittien lukuisat opastevalot hukkuvat kaupunkien taustavaloihin ja siitä sekamelskasta ei tahdo saada selvää. Avomerelle päästyämme navigointi ja tähystys tulivat helpommiksi.

3. kesäkuuta 2009

Keskiviikko 3.6.2009 Saapuminen Cowesiin

Aamulla saavuimme mantereen ja Isle of Wight väliseen salmeen. Saavuimme sinne virtausten kannalta huonoon aikaan. Jouduimme taistelemaan 2 - 3 solmun virtaa vastaan lähestyessämme Cowesin satamaa. Sen edustalla oli paljon veneitä. Siellä oli alkamassa jokin purjehduskisa. Selvisimme veneiden ja lauttojen seasta satamaan. Olimme perillä Cowes Yacht Haven marinan laiturissa 12:45. Matkaa oli tehty lokin mukaan 151 mailia. Aikaa kului n. 29 tuntia ja siitä koneajoa 27 tuntia. Tankkasimme 73 l ja siirryimme lopulliseen laituripaikkaamme. Illan vietimme satamassa ja veneellä. Suihku oli virkistävän kylmä. Varasimme vuokra-auton seuraavaksi päiväksi.

2. kesäkuuta 2009

Tiistai 2.6.2009 Kohti Isle of Wightia

Aamuherätys oli 06.30. Aamiaisvastuu minulla. Laitoin sen valmiiksi seitsemäksi. Polttoainelaiturin tankkauspiste avattiin kello kahdeksan. Siirsimme veneen sinne hyvissä ajoin tankkausta varten. Tankkasimme dieseliä 108,7 litraa hinta 105,15£. Hintaa laskettaessa laitettiin tankkiin 60% verollista ja 40% verotonta. Veroton osuus vastasi lämmityslaitteen tarvitsemaa polttoainetta. Jouduin antamaan siitä kirjallisen vakuutuksen.

Xian miehistö oli laiturilla avustamassa ja hyvästelemässä meidät matkaan. Jorma sanoi heidän jatkavan kahden miehen voimin eteenpäin seuraavana päivänä.

Tuuli oli heikko ja jouduimme enimmäkseen ajamaan koneella. Tavoitteena oli ensin siirtyä päivämatkana Dartmounth´iin. Minulla oli kovat menohalut ja sain Jatalta ja Karilta hyväksymisen että ajettaisiin yli yön Isle of Wight´in Cowes´iin. Iltapäivän aikana huomasimme olevamme viiden englantilaisen sota-aluksen joukossa. Alukset pyörivät Plymoythin edustan lahdella kuin ajokoirat etsien jotain. Heillä oli jotkin harjoitukset menossa.

Yöllä pidimme kahden tunnin vahteja.

1. kesäkuuta 2009

Falmouth maanantai 1.6.2009

Olimme sopineet Xian miehistön kanssa yhteisestä aamiaisesta jossakin lähistön ravintolassa. Lähdimme aamulla yhdeksän aikoihin liikkeelle. Aluksi etsimme pankkiautomaatin ja sen jälkeen aamiaispaikkaa hakemaan. Ystävällisiä neuvoja ja hymyjä saimme. Niiden perusteella ei aamiaispaikkaa tahtonut löytyä. Aikamme marssittuamme otimme suunnan mutu – tuntumalla ja se tehosi. Päätimme nauttia englantilaisen aamiaisen pekonilla, munilla, paahtoleivällä jne – vastoin kaikkia terveysohjeita. Aamiainen maistui hyvältä. Jorman ruokahalu ei ollut vielä palannut.
Aamiaisen jälkeen hankkiuduimme takaisin satamaan. Minä jäin odottelemaan Jattaa ja Karia saapuvaksi puolen päivän aikoihin. Kari soitti aikataulussa ja ilmoitti heidän palauttaneen jo vuokra-autonsa ja istuvan taksissa matkalla satamaan.

He saapuivat pirteinä ja energisinä. Pitkä ajomatka ei ollut vienyt voimia. Kari ajeli ensimmäistä kertaa vasemmanpuoleisen liikenteen seassa ja oli vähän ymmällään runsaista ”roundabout” eista. Totesi, että kaikki tulivat väärää puolta vastaan.

Seuraavassa heidän matkaraporttinsa:

MATKA FALMOUTHIIN

Su 31.5.09
Lento Tampere – Gatwick klo 8.00. Terhi ja Ville veivät Pirkkalaan. Marjatta Mattila oli tuomassa kassin Jarille vietäväksi. Halasi meidät lähtiessään. Riiassa viivyttiin 1,5 h. Syötiin pizzat. Lennolla sieltä Lontooseen näkyi lähes koko paluureitti veneellä. Friisein saaret, Hollanti, Ijisselmeer. Kanaali.
Gatwickistä Europcarin auto, löytyi hyvin South Terminalista. Työnnyimme vasemmanpuoleiseen liikenteeseen rohkeasti. Apuna vain yleiskartta joka oli netistä tulostettu. Kohti Brightonia ensin, rantatielle joka veisi Falmouthiin. Liikenne oli outoa, ympyröitä, ”roundabouts” PALJON. Oli navigaattorikin joka vähän auttoi, mutta emme osanneet käyttää tarpeeksi. Ajo pitkin maaseutua oli uuvuttavaa ja upeaa. Kun pääsimme Brightonin ohi, meno alkoi tuntua sujuvan, mutta samalla aikaa kului hurjasti. Yritimme jaksaa mahdollisimman pitkälle mutta oli pakko luovuttaa ja yövyimme Dorchesterissa hyvässä, 1500 luvulta peräisin olevassa Best Western hotellissa. Koko kaupunki oli kuin siltä ajalta. Kaunein näkemämme kaupunki. Englantilainen aamiainen oli suuri pettymys Karille. Yö maksoi 107 puntaa. Ehkä noin 130 euroa.

Ma 1.6.09
Ajo alkoi sujua helpommin. Läksimme Dorchesterista klo 8.15 ja olimme Falmouthissa klo 12.30, noin puoli tuntia ennen auton määräaikaa. Palautusosoitekin oli kadonnut kaikessa tohinassa. Onneksi navigaattorissa oli päämäärä suht lähelle, parin km päähän, kyselemällä saimme selville Europcarin toimiston paikan erääseen marinaan. Sieltä taksilla Visitors Yacht Haveniin missä Jari oli vastassa. Kävimme kaupungilla syömässä, kaupassa ja illalla oluella rannassa. Xian porukan kanssa juttelimme. Olivat edellispäivänä tulleet Atlantilta.

Jatta ja Kari majoittuivat veneeseen. Karilla on jo kokemusta oltuaan Meritähden matkassa Cascaisista ( Lissabon ) Kanarialle. Iltapäivällä valmisteltiin venettä lähtökuntoon. Pesimme mm köydet makealla vedellä. Ne olivat ”kangistuneet” pahasti suolavedestä. Xian miehistön kanssa vaihdettiin kokemuksia. Heidän kasvoiltaan alkoivat Atlantin rasitukset kaikota. Kävimme syömässä ja iltadrinkeillä lähipubissa. Päätimme lähteä aamulla merelle, saatuamme ensin tankin täyteen dieseliä. Yömyssyksi Kari tarjosi Riikasta hankkimaansa Black Balsamia.