31. joulukuuta 2008

Lähtö 23.11.2008 veneestä kuvattuna

Kaksi tuntia ennen starttia veneet alkoivat siirtyä laitureista lähtöalueelle. Satama-altaassa mentiin jonossa muiden veneitten seassa. Laitureilla ja rannoilla oli runsaasti saattajia. Saattelijoiden mukana oli ilahduttavan paljon suomalaisia.

Lähtölinjalla syntyi ruuhkaa kun veneet hakivat sopivaa väliä ja tuulta. Törmäyksiltä ilmeisesti vältyttiin ainakin oman veneemme kohdalla. Muutaman tunnin aikana veneet hajaantuivat niin, että tilaa oli kaikille. Seuraavana aamuna oli näkyvissä enää kaksi venettä.


18. joulukuuta 2008

Maaliin päästiin onnellisesti

Valitettavasti en pystynyt päivittämään tätä blokia johtuen heikoista linjoista, kiireistä ja ehkä pienestä väsymyksestäkin. Viivyimme Saint Lucialla maanantaiaamuun asti. Maanantaina purjehdimme Martiniquelle Fort-de-France´n edustalle. Hoidimme siellä maahantulo muodollisuudet ja ostimme lentoliput kotiin kolmelle. Martti, Lasse ja minä lensimme kotiin ja kirjoitan tätä jo kotona Loimaalta. Veneeseen jäi Kalevi, Jaakko ja Vesan. Kalevin ja Vesan vaimot liittyivät myös mukaan miehistöön.

ARC - kilpailussa kokonaisaikamme oli 19 vrk 11 tuntia 7 min 20s. Tulimme maaliin sijalla 81. Lopulliset tulokset julkistetaan 20.12.2008 palkintojen jakotilaisuuden jälkeen myös netissä. Lopullisissa tuloksissa otetaan huomioon moottorilla ajotunnit ja ja ns. tasoituskerroin, jolla tasataan eri veneiden ja miehistöjen välisiä laskennallisia ja tilastollisia eroja. Uskomme, että sijoituksemme paranee ainakin omassa luokassamme B, johtuen vähäisistä moottorilla ajotunneista (5,5 h ).

Itse palaan veneelle helmikuun 9 päivänä. Tarkoituksena on tutustua purjehtien Karibian saaristoon ja päättää mihin suunnata veneen kokka huhtikuun lopussa. Vaihtoehtoina on telakoida vene Karibialle, suunnata Panaman kanavaan ja Tyynelle merelle, tai lähteä paluumatkalle kohti Suomea. Vaikea päätös, mutta eiköhän se synny.

Mikäli olet kiinnostunut lähtemään miehistöön mukaan jollekin näistä vaihtoehdoista laita viestiä osoitteeseen symeritahti@gmail.com.


Lähipäivinä teen yhteenvedon kuvien kera kisaosuudesta.

Kiitos omalle miehistölle erinomaisesta jaksamisesta ja aktiivisuudesta ylityksen aikana.


Kiitos Katriinalle,Antille, Sakulle ja muille, jotka tukivat matkantekoa lähettämällä erilaista informaatiota sähköpostilla.


Kiitos kaikille niille, jotka ovat edesauttaneet tämän matkan toteutumista eritavoin.


Kiitos tämän blokin lukijoille mielenkiinnosta. Kilpailun aikana päivittäinen lukijajoukko nousi satoihin ja lähes kymmenkertaiseksi alkumatkaan verraten. Sivustoa on luettu 19 eri maassa suomenkieltä taitavien toimesta.



12. joulukuuta 2008

XIX - päivä merellä. 12.12.2008 perjantai

Purjehdimme yön genualla ja isolla spiirattuna virsikirjaksi. Aallokko, jonka korkeus oli 3 - 4 m, veneen takaa työnteli meitä tuulen ja virran ohella kohti Saint Luciaa 6 - 7 solmun nopeudella.
Aamulla aamiaisen jälkeen meri oli tasaantunut niin, että päätimme vaihtaa spinaakkerin loppurutistusta varten. Kaikki oli valmiina sukan ylös vetoa varten, kun Vesa pyysi odottamaan. Hän oli huomannut styyrpuurin puoleisen ylävantin vaijerissa kolme katkennutta säiettä. Tuuli oli 16 - 20 solmua. Päätimme olla avaamatta spinnua turvallisuussyistä. Jatkoimme virsikirjalla pitkälle iltapäivään. Menetimme tällä luultavasti 2 tuntia ja 1 - 2 sijaa kilpailussa. On kuitenkin parempi tulla maaliin parin
kolmen katkenneen vaijerisäikeen kanssa kuin katkenneella mastolla. Vaurio ilmeisesti tuli eilisessä ukkospuuskassa, kun emme ehtineet rullata spiirattua genuaa sisään ennen myräkkää. Ylävantin vaijeri on pieni, mutta ilmeisesti silläkin on oma tehtävänsä maston tuennassa.

Illansuussa tuuli vaimeni alle 10 solmun ja vauhtimme laski oleellisesti. Päätimme nostaa spinnun lopputunneiksi. 24 tunnin aikana kertyi matkaa n. 160 mailia.

Päivän aikana meitä seurasi yksittäinen delfiini noin 3 tunnin ajan. Siitä ei kuitenkaan onnistuttu saamaan kunnon kuvaa. Se ilmestyi pintaan aina odottamattomasta paikasta ja sukelsi takaisin pinnan alle saman tien.

Olemme koko päivän eläneet maaliintulon odotustunnelmissa. Kaikki ovat käyneet pesulla ja osa on ajanut partansa. Edustuspaitoja on katseltu valmiiksi päälle puettavaksi kun maalilinja lähestyy.
Olemme saaneet monia onnentoivotuksia omaisilta, tuttavilta ja ystäviltä. Kiitos niistä.

"Maata näkyvissä" huusi vahtivuorossa ollut Vesa klo 19.30. Kaikki ryntäsivät kannelle ihmettä katsomaan. Martiniquen vuoret alkoivat erottua horisontista. Matkaa maaliin oli vielä silloin yli neljä tuntia.

Miehistö ravittiin tänään seuraavalla menulla:
Aamiainen normaali totuttu puuro ja muut lisukkeet. Lounas Pasta Catalonia ja uunituoreet patongit. Päivällinen, Pasta Berlusconi. Siihen käytettiin lounaan tähteet ja jatkettiin edellispäivän päivällistähteillä. Lopputulos oli sekava kuin Italian poliittinen tilanne, värikäs ja maukas. Jälkiruokana Magedonia de Frutas.
Ylijäämäisen papuvarastomme hyödyntämiseksi olemme vastaanottaneet muutamia hyviä reseptejä. Kiitos niistä. Kaikissa oli huomattu varoittaa tämän ruoka-aineen kiusallisesta sivuvaikutuksesta. Se on nyt arvioitava entistä tarkemmin, kun emme enää ole merellä.

Arvioimme ylittävämme maalilinjan kolmen tunnin kuluttua. Maalilinjan ylityksen kunniaksi veneessä tarjotaan kaakaorommitoti "pikkujalka special".

Matkan ollessa viimeisillä metreillä on todettava, että miehistö on hämmästyttävän pirteässä kunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin. On vaikea kuvitella, että olemme olleet tässä veneessä lähes kolme viikkoa, eikä missään vaiheessa ole ilmennyt mitään pitkästymisen merkkejä. Kaikilla on ollut koko ajan puuhaa riittävästi.

Uskon, että tarkka päivärytmi jota olemme noudattaneet tiukasti esim ruokailujen, siivouksen ja levon kanssa on oleellinen osa jaksamista. Välillä tuntuu, että ruokaa tehdään koko ajan. Joskus seuraava kokki on joutunut odottamaan että edellinen on saanut tiskit valmiiksi ennen kuin on voinut aloittaa seuraavan aterian valmistelut. Tästä on seurannut, että ns välipaloja on koko matkalla nautittu erittäin vähän. Niitä ovat olleet lähinnä kahvin kanssa nautitut korput, jotka maultaan eivät ole vastanneet
kotona saatavia korppuja.

11. joulukuuta 2008

XVIII - päivä merellä. 11.12.2008 torstai

Yön purjehdimme virsikirja - asetuksella myötätuuleen suoraan kohti maalia. Illalla yritimme pohjoisemmaksi, mutta voimakas aallokko teki hankalaksi purjehtimisen muuhun kuin myötätuuleen ja - aallokkoon. Loivasti poikittain aaltoon nähden purjehdittaessa aallokko rullasi venettä voimakkaasti. Se taas lätkytti purjeita ja nopeus kokonaisuudessaan putosi liikaa.
Taivaalla oli koko päivän uhkaavia pilviä. Ne saivat aikaan lyhyehköjä sadekuuroja ja tuulenpuuskia.
Yksi näistä voimakkaimmista pääsi yllättämään meidät. Ehdimme rullata ison purjeen sisään, mutta emme puomilla tuettua genuaa. Myräkkä nousi, tuuli puhalsi ja satoi voimakkaasti. Genuan skuutin bloki särkyi, mutta muuten säästyimme vahingoilta. Positiiviselle puolelle voi laskea perusteellisen suihkun vesisateessa. Päivän peseytymistarpeet tuli hoidettua samalla hampaita lukuun ottamatta. Maileja kertyi 24 tunnin aikana 174. Tulos ei ole huono, mutta liian moni kilpailija on saanut aikaan enemmän
maileja.

Tällä hetkelläkin purjehdimme virsikirja asetuksella myötätuulessa ja -aallokossa suoraan kohti maalia. Nyt haluaisimme hieman enemmän etelään.

Päivän menu: aamiaiseksi puuro, kahvi, tee, tuoremehu, näkkileipä, leikkeleet ja luumuja. Lounas: Pasta - nakki - perunahöystö. Maistui mainiolle. Meritähden oman reseptin mukaan.
Päivälliseksi on luvassa erikoishöystöä, jossa on pohjana lounaalta jäänyt perushöystö. Sen kokki jatkaa sopivaksi katsomillaan veneestä löytyvillä eineksillä. Jälkiruuaksi on luvassa räiskäleitä.

Ruokatarpeista on toistaiseksi koskemattomana hernekeittona ostetut purkit. Ne osoittautuivat pavuiksi tomaattiliemessä. Pavut eivät toistaiseksi ole improvisoineet kokkeja.

Matkaa maaliin on tällä hetkellä jäljellä n. 190 mailia. Uskallamme odottaa, että seuraava yö on viimeinen matkalla nukuttava yö. Parhaassa tapauksessa tulemme maaliin valoisana aikana. Tuskin kukaan kuitenkaan malttaa nukkuen odottaa maalilinjan ylitystä vaikka se tapahtuisikin yön hiljaisina ja pimeinä vaikkakin kuun valaisemina tunteina.

10. joulukuuta 2008

XVII- päivä merellä. 10.12.2008 keskiviikko

Illalla pohdimme millaisilla purjeilla ajetaan yöhön. Tenareze oli saanut selvästi meitä paremman nopeuden spinnulla, mutta me päädyimme genaakkeriin. Pidimme sitä turvallisempana käytettäessä yön pimeydessä.

Tuulen nopeus vaihteli 6 - 7 m/s yön aikana ja se antoi meille kohtalaisen nopeuden. Tuulen suunta oli muuttunut epäsuotuisammaksi. Emme voineet enää leikata yhtä reilusti VMG olisi pudonnut liikaa ( VMG = maalin lähestymisnopeus ). Nopeutemme maan suhteen ( COG ) vaihteli 6,5 - 8,5 solmun välillä.

Aamulla päivän valjettua vaihdoimme genaakkerin tilalle spinnun ja saimme 1 - 1,5 solmuun lisänopeutta. Spinnulla jatkettiin koko päivä ja se on ylhäällä vielä illallakin tätä kirjoitettaessa. Päivän aikana olemme joutuneet tarkkailemaan paikallisia sadepilviä, jotka saavat aikaan tuulenpuuskia ja voivat rikkoa spinnun. Ensimmäinen pääsi yllättämään lounaan päätteeksi. Saimme kuitenkin vedettyä purjeen sukkaan ennen kuin tuulen voima kasvoi liikaa. Toimenpide sai hien pintaan, mutta palkinto tuli
taivaalta. Mukava sadekuuro huuhteli kansimiehet raikkaalla vedellä. Harvoin sadekuurosta nauttii niin kuin täällä lämpimässä.

Sadepilvet havaitsimme silmin ja niiden läheisyyttä seurasimme tutkan avulla. Kerran eräs pilvi tuli niin lähelle, että vedimme spinnun sukkaan varmuuden vuoksi. Se nostettiin kuitenkin ylös nopeasti.

24 tunnin aikana saimme kasaan lähes 170 mailia. Tenareze oli saanut aikaan selvästi enemmän, mutta lähimmät kilpailijat, jotka olemme itse valinneet, olivat jääneet hieman.

Yöt vahdissa ovat upeita. Kuu valaisee taivaan ja meren pinnan, ilma on lämmin. Vastaavan tunnelman voi saavuttaa elokuisella yöpurjehduksella Suomessa. Lasse sanoi, että eihän tästä puutu kuin pullo olutta ja makkara.

Päivän ruokalista: Aamiainen tavanomainen, lounaaksi valkoviinillä ja merivedellä maustettua parsakeittoa. Viiniä oli jäänyt eilen pullon pohjalle ja sen tasapuolinen jakaminen voitiin tehdä näin, Keitto sai kivan lisämaun. Merivesi tuli keittoon kutsumatta pentterin avoimesta ikkunasta, kun keittopuuhat olivat parhaassa vedossa. Päivällisenä on luvassa pasta carbonada lisättynä Corner pihvillä. Lasse kokkina valmistelee päivällistä parasta aikaa ja ilmoitti juuri, että tarkempi määrittely tehdään
sen mukaan mitä käytetyistä aineksista tulee.

Tällä hetkellä vaikutta siltä, että ehdimme maaliin vielä perjantain aikana. Todennäköisesti emme kuitenkaan valoisaan aikaan, mikä olisi ollut toivottua. Emme kuitenkaan aio jäädä odottamaan lauantaita ja päivän valoa.

XVI- päivä merellä. 09.12.2008 tiistai

Purjehdus oli vauhdikasta. Jatkoimme yön yli genaakkerilla ja isolla leikaten reilusti tuuleen että tosituuli tuli lähes veneen sivulta styyrbuurin puolelta. Nopeutemme vaihteli 8 - 9 solmun välillä ja kävi hetkellisesti yli kymmenen solmun. Tuulen suunta ja nopeus 7 - 8 m/s pysyi tasaisen muutamia puuskia lukuun ottamatta. Illan ja alkuyön ajoimme mukavalla "varmuuskertoimella".

Yön aikana vahdissa laskin saavutettuja maileja. Totesin että 200 mailia 24 aikana olisi saavutettavissa, mikäli pystyisimme säilyttämään siihen mennessä saavutetun jakson keskinopeuden 8,33 kn. Aloimme ottaa enemmän riskejä ja lisäsimme ison purjeen pinta-alaa kohta kun tuuli osoitti heikkenevän ja päinvastoin.

Muutaman kerran tuulenpuuskan aikana olimme menettää veneen hallinnan, mutta onnistuimme kuitenkin aina palauttamaan kurssin ennen nopeuden menettämistä. Suuri pinta-alaisen genaakkerin menettäessä vetonsa on sen täyttymisessä aina suuret riskit. Purje voi pettää saumoistaan tai jokin kiinnityspiste voi pettää.

Köydet ovat kovilla ja ne kuluvat kohdista, joissa syntyy mahdollisesti hankausta. Muutimme köysien paikkoja muutaman tunnin välein, jotta hankautumiset eivät tulisi samaan kohtaan ja johtaisi köyden katkeamiseen.

Vesalla on eniten kokemusta, näkemystä ja intoa purjeiden trimmaukseen. Hän tuli vahtivuoroon minun jälkeeni aamulla kuudelta. kerroin tilanteen ja ehdotin, että hän tekisi pitkän kuuden tunnin jakson vastaten purjeista ja ohjaamisesta. Aamiainen hoidettaisiin muiden toimesta.

Tavoitteessa pysyttiin tunti tunnilta ja viimeisen tunnin aikana riski jäädä siitä hieman nousi tuulen heikentyessä, Vesa otti veneen käsiohjaukseen ja oman sen hetkisten kirjaustemme perusteella saavutimme lukeman 201 mailia. Tarkistettuamme tilanteen myöhemmin meidän oli pettymykseksemme todettava, että tulos oli vain 199,4 Nm. Virallisiin tuloksiin merkittiin 199 Nm.
Meitä harmitti, mutta emme antaneet masennukselle valtaa muutimme omia sääntöjämme. Otettiin mutkan mukaan ja silloinhan 200 meni kirkkaasti rikki. Tämä tulos on kohtalaisen hyvä ja vaatii olosuhteiden ja oikeiden valintojen lisäksi herpaantumatonta tarkkailua koko 24 tunnin ajan.

Olimme VHF kautta yhteydessä Tenarezen kippariin Teemuun. Totesimme olevamme 3 mailin päässä toisistamme. Sovimme, että he ajavat viereemme ja suoritetaan muutama ohitus molemmin puoli paraatipurjeilla miehistöt kannella. Tämä antoi mahdollisuuden hienoihin kuviin ja videoihin.

Tenareze tuli viereemme ja teki ohituksen takakautta, mutta Meritähti oli niin kovassa menossa, että Tenareze ei pystynyt takakautta enää nousemaan ohitse. Vedimme ison sisään ja kuristimme genaakkeria vauhdin hillitsemiseksi. Tenareze paikkasi spinnusta löytyneen pienen repeämän teippaamalla ennen sen nostamista. Saatuaan spinnunsa ylös Tenareze lähti nousemaan takaa paarbuurin puolelta ohitsemme lähietäisyydeltä. Vene oli niin kaunis kuin Swan vaan voi olla ja keinui ylväästi Atlantin aalloilla.
Saimme mahtavia kuvia. Tenarezesta ilmoitettiin samaa meille. Ennen kisan jatkamista Jaakko esitti huuliharpulla VHF välityksellä Tenarezelle Merimiesvalssin. Kiitos takaisin välittyneistä runsaista abloodeista. Toivotettiin toisillemme hyvää matkaa, reippaita tuulia ja reilua kisaa.

Parin tunnin kuluttua alkoi tuntua ettei tilanne ollutkaan reilu. Tenarezen masto eteni etenemistään emmekä saaneet Meritähteä enää samaan vauhtiin jolla olimme ottaneet Tenarezen kiinni. Tuntui, että se vei meiltä vauhdin mennessään.
Päivän ruokalista: Aamiainen normaali puuroa, mysliä, jogurttia, kahvia, teetä tuoremehua. Lounaaksi oli tarjolla Italialainen antipasta Martin kokkaamana. Siihen sisältyi paistettua pekonia, keitettyjä nakkeja, maustettua espanjalaista Curazon - makkaraa, salaattia, oliiveja ja jalopenoja. Päivälliskokkivuoro oli tällä kerralla minulla. Päätin tarjota Corner-pihvi munakkaan ( jauhelihamunakas ) ja riisiä. Hienosäätö ja maustaminen tapahtui pääkokin Kalen ohjeiden mukaan. Munien ja Cornerpihvin annostelun
tein summittaisesti ja siitä seurasi, että lopputulosta ei voinut kutsua munakkaaksi vaan Corner - pihviksi. Tavoite toteutui ja ruoka kelpasi.

Illalla ennen nukkumaan menoa tehtiin vielä tankkiin vettä, makean veden riittävyyden varmistamiseksi. vettä on nyt niin runsaasti, että uskallamme ottaa makeavesi suihkun aina merivedellä peseytymisen jälkeen.

8. joulukuuta 2008

XV- päivä merellä. 08.12.2008 maanantai

Pääsimme illalla mukavaan menoon piristyneiden tuulien ansiosta. Aloitimme yön genualla ja isolla turvallisuussyistä. Tuuli oli yöllä vakaa ja sen nopeus vaihteli 4 - 6 m/s. Kahden aikaan vahdin vaihdon yhteydessä vaihdoimme myös purjeita. Genua rullattiin sisään ja tilalle nostettiin genaakkeri. Nopeutta saatiin lisää 1 - 2 solmua ja se vaihteli 6 - 8 solmua. Näillä purjeilla jatkettiin aamuun ja ne ovat ylhäällä vieläkin tätä kirjoitettaessa.

Päivällä tuuli voimistui hieman ja vaihteli 6 - 8 m/s. Venettä se kuljetti 7,5 - 8 solmun nopeudella ja hetkittäiset huiput olivat vähän päälle 10 solmua. Tilanne on muuttunut. Nyt voi ja pitää mennä lujaa jos aikoo pitää kiinni asemistaan. Tämä tulisi tehdä niin, että laitteet pysyvät ehjänä. Maileja syntyi 24 tunnin hieman yli 150.

Sääennuste lupasi tasaista reipasta tuulta koko loppumatkalle. Nämä lienevät niitä paljon puhuttuja pasaatituulia ja me olemme päässeet niihin kiinni. Aallokko on pientä eikä häiritse veneen kulkua. Näin vene saa tuulen voimakkuuteen nähden hyvän nopeuden.

Veden kohina veneen perässä on niin kova, ettei normaalia puhetta tahdo istumalaatikossa kuulla.

Päivä oli erittäin lämmin ja aurinkoinen. Mittasimme lämpötilaksi biminikatteen alla +31 astetta. Merivesi on mittarimme mukaan 27 asteista.

Miehistö ruokittiin tänään seuraavan menun mukaan: Aamiainen puuro, mysli, kahvi, tee, näkkileipä ja leikkeleet. Lounas sienikeitto ja jälkiruokana ananasviipaleita. Päivällinen hyvin maustettu meririsotto.

Matkantekoa vauhditettiin musiikin avulla. Tällä kerralla soitimme CD levyiltä hienoja merimies aiheisia ja muita kappaleita. Illalla Jaska tunnelmoi huuliharpun kanssa.

Matkan päämäärä lähestyy hyvää vauhtia. Tätä kirjoitettaessa matkaa maaliin oli n. 720 Nm. Mikäli kaikki menee hyvin, voimme odottaa ehtivämme perille St Lucialle viikonvaihteen aikana.

7. joulukuuta 2008

XIV- päivä merellä. 07.12.2008 sunnuntai

Rauhallinen meno on jatkunut. Lähdimme yöhön toiveikkain mielin. Nopeutta oli kivasti ja aloimme jo uskoa, että heikot tuuliennusteet eivät pitäisikään paikkaansa. Kymmenen aikaan illalla jouduimme toteamaan, että kyllä pitävät. Tuuli hiipui hiljalleen ja loppui kokonaan. Vene alkoi pyöriä paikallaan.

Ajoimme genaakkerilla ja isolla. Yhden aikoihin vedimme genaakkerin sukkaansa, kiristimme ison ja jäimme pyörimään paikallemme odottaen tuulta.

Puolen tunnin odottelun jälkeen tuuli elpyi niin, että purjeet pysyivät jotenkin vedossa. Illan ja yön aikana tuulet vaihtelivat 2 - 3 m/s. Veneen nopeudeksi saimme 0 - 5 kn. 24 tunnin aikana maileja kertyi 107 Nm.

Tuuliperäsimen kiinnityksen pettämisestä lähetimme reklamaation valmistajalle. Odottelemme mielenkiinnolla heidän vastaustaan.

Päivän menu: Aamiaisella puuroa ja vaihtoehtoisesti mysliä, kahvi, tee, näkkileipä, leikkeleitä. Lounaalla nuudelikeitto ja keitettyjä kananmunia. Päivällinen perunoilla ja vihanneskeitolla vahvistettua muhennosta.

Olin lounaskokkivuorossa ja pääsin kananmunia keittäessäni snoppailemaan edelliseltä miehistöltä oppimallani munien keitto kikalla.

Kananmunien keitto-ohje

Keitä vesi kattilassa. Ota munat ja iske pienellä piikillä reikä pyöreämpään päähän ( terävän pään vastakkainen pää ), jossa on ilmakupla. Laske muna varovasti lusikalla kiehuvaan veteen. Reiästä poistuu laajeneva ilma, joka muuten rikkoisi kuoren. Keitä maun mukaan 5 - 10 min.

Uusien tulostietojen tultua jouduimme huomaamaan, että olemme menettäneet asemiamme huomattavasti viime yön aikana. Lähellämme olleet kolme muuta venettä olivat vetäneet 40 - 50 mailin kaulan olemattomassa tuulessa. Toivotaan, että etumatka liittyy koneella ajoon.

XIII- päivä merellä. 06.12.2008 lauantai

Tuuli ja meri olivat rauhoittuneet edellisen vuorokauden lukemista. jatkoimme myötätuuleen genualla ja isolla viritettynä virsikirjaksi. Tuuli ja vauhti olivat kohdallaan emmekä muuttaneet purjeita yötä vasten. Jatkoimme niillä pitkälle seuraavaan aamupäivään. Tämä siitäkin huolimatta, että tuuli yritti kerran pyöräyttää meidät ympäri. Aamupäivällä purimme virsikirjan ja jatkoimme isolle ja genualla skuutattuna samalle puolella. Leikkasimme myötätuuleen 30 astetta. Iltapäivän aluksi ajoimme koneella
kolme tuntia tuulen loputtua kokonaan. Tuulen noustua 3 - 4 m/s jatkoimme genaakkerilla ja isolla.

Elimme veneessä UTC aikaa ja sen mukaan rytmitettyä päiväohjelmaa. Olemme nyt siirtyneet pituuspiireillä lähes 30 astetta länteen päätimme siirtää ruoka-ajat kaksi tuntia myöhempään. Auringon nousu ja lasku sopivat silloin paremmin päivärytmiin ja pääsemme totuttautumaan samalla määräsataman St Lucian aikaan.

Kolmastoista päivä merellä oli suomen itsenäisyyspäivä 06.12. Aamiaisella päätimme, että päivää juhlistetaan jotenkin.

Aamun tunteina tuli useita pieniä kevyitä sadekuuroja. Aamiaisen jälkeen näimme uhkaavan sadealueen lähestyvän. Menin veneen perään pesulle ja jäin kannelle odottamaan taivaalta tulevaa huuhtelua. Sade oli reipas ja sain muutkin seurakseni kannelle peseytymään. Näky oli varmaan huvittava kun veneen kannella on koko ukkolauma kelteisillään saippuoituna nauttimassa vesisateesta.
Katsojat olivat kuitenkin harvassa. Peseytyminen tuli sopivasti itsenäisyyspäivän kunniaksi.

Edellisenä päivänä vesikone lopetti makean veden tekemisen. Tänään oli sopivan leppoisa keli ja aikaa tutustua laitteen toimintaan. Laite saatiin lopulta toimimaan. Ongelmien syyksi selvisi putkistoon ja pumppuun päässyt ilma. Koneajon aikana iltapäivällä teimme n. 120 l makeaa vettä etutankkiin.

Päivän menu muodostui seuraavaksi: aamiaisella puuro, lounaaksi hyvin maustettu vihanneskeitto Ála Kale ja päivällisenä lihapyörykät ja nuudelit Jaskan kokkaamana. Ruokajuomana viini ja vesi valinnan mukaan.

Itsenäisyyspäivän kunniaksi veneessä järjestettiin konsertti. Konsertissa esiintyivät Vesa soittamalla "Maamme laulun" klarinetilla. Kale esitti sotilaslaulun ja Jaakko esitti kevyempää musiikkia huuliharpulla.

Juhlien aikana Meritähti kynti Atlantia rauhallisesti siniristilippu perälippuna hulmuten ja kookas sinivalkoinen genaakkeri tiukalle tuuleen pingoittuneena paabuurin puolella.

Juhlien päätyttyä tuuli voimistui ja vauhti kiihtyi. Tätä kirjoittaessani tuuli tuli 110 astetta keulasta styyrbuurin puolelta nopeudella 4,5 m/s. Meritähti sai sillä 7,5 - 8 solmun nopeuden ja reilun kallistuksen.

XII - päivä merellä. 05.12.2008 perjantai

Edellisenä päivänä voimistunut tuuli puhalsi reippaana kun valmistelimme purjeita yöksi. Päädyimme jättämään ison ja etukulmastaan ulos puomiin kiinnitetyn genaakkerin. Viemällä genaakkerin etukulman kiinnityspiste puomin avulla veneen sivulle kokan etupuolelle saamme mielestämme purjeelle paremmin tuulta. Tällä järjestelyllä veneen hallittavuus tuulen voimistuessa tulee vaativammaksi.

Vene kulki vauhdikkaasti ja tuntui olevan hallinnassa pitkälle yli keskiyön. Yhden jälkeen heräsin keulahytissä melkoiseen rynkytykseen. Välillä tunnuin iskeytyväni hytin kattoon ja taas putoavan alas patjoille. Samanaikaisesti pyörimme hytin laidalta toiselle minä ja Kaiseri ( ompelukone ).
Keikutuksesta huolimatta yritin nukkua ja otin avuksi puolikkaan nukahtamistabletista. Niitä Purjehtijalääkäri tuttavamme oli määrännyt otettavaksi mukaan.

Nukahdin ja heräsin uudelleen tunnin unien jälkeen valtavaan pamahdukseen. Genaakkerin skuutin bloki murtui. Genaakkerin kulma pääsi vapaasti tuulen riepoteltavaksi ja siitä syntynyt rasitus sai toisen skuutti köyden lukon aukeamaan. Tämän jälkeen koko genaakkeri yli 100 neliötä oli tuulen armoilla. Onneksi sukan alasvetoköysi oli sidottu hyvin veneeseen. Menin Vesan avuksi hytin kattoluukusta ja yhdessä saimme pienin nykäyksin vedettyä sukan alas ja vangittua purjeen sukkaan.

Jatkoimme tämän jälkeen genualla ja isolla niin, että ne olivat skuutattuna samalle puolella. Leikkasimme riittävästi tuuleen. Siirryin nukkumaan pentterin sohvalle, johon oli rakennettu nopeasti viritettävä meripunkka. Siinä olin veneen keskipisteessä ja purjeiden tasapaino ja veneen liikkeiden hallittavuus oli helposti tunnistettavissa. Kävin loppuyön aikana kahdesti kannella apuna reivaamassa purjeita pienemmäksi. Isosta oli lopulta ulkona 30% ja genuasta 40%. Vauhtia saatiin näilläkin aikaan
8,5 - 9,5 solmua. Huiput surffissa aallonharjalta alas olivat 12,4 solmua. Tuulen nopeus vaihteli 10 - 13 m/s ( 17 puuskissa ).

Päivän valjettua tuuli hieman vaimeni ja aloimme lisätä purjepinta-alaa. Aallokko oli korkea ja se tuli viistosti takaa veivaten venettä reippaasti. Aallon harjalta alas tultaessa veneen perä liukui hurjaa vauhtia sivuttain. Tämä oli liikaa lukkiutuneen tuuliperäsimen kiinnitykselle. Alakiinnitys repesi auki. Pultit tulivat aluslevyistä huolimatta läpi veneen perälaminaatin. Tuuliperäsin purettiin ja reiät tulpattiin uusilla pulteilla suurehkoilla teak "aluslevyillä" ja massalla. Aluslevyt olivat
mukitelineen teossa jääneet hukkapalat, jotka olin säilyttänyt.

Remontti kesti kaksi tuntia eikä veneen nopeus pudonnut sinä aikana alle 7,5 solmun. Tästä muodostui vauhdikkain vuorokautemme tässä kisassa. Maileja kertyi 170 ja asemamme kisassa vahvistui mukavasti tällä tuloksella.

Päivän ruokalista: Aamiaiseksi perinteinen puuro, lounaaksi kreikkalainen salaatti ála Kale. Sipulia - tomaattia - kurkkua ja tonnikalaa. Päivällisenä tarjoiltiin nakit ja muusi Taivassalolaiseen tapaan Jaskan toimiessa kokkina. Ensimmäisen kerran matkan aikana oli kattamisongelmia. Mikäli onnistui pitämään lautasen tukevasti pöydällä, tahtoivat murkinat löytyä omasta tai kaverin sylistä.

Kova meno ja merenkäynti näkyivät ensimmäisen kerran miehistössä. Vapaa-aika käytettiin tarkkaan lepäämiseen ja seuraaviin tehtäviin valmistautumiseen.

5. joulukuuta 2008

XI - päivä merellä. 04.12.2008 torstai

Yhdestoista päivä merellä toi mukanaan vaisuina puhaltaneisiin tuuliin uudenlaista vipinää. Tuulen nopeus kasvoi hieman purjehdusreitillämme ja alueelle esiintyi paikallisia matalankeskuksia ja niiden mukanaan tuomia puuskia.

Olimme purjehtineet koko iltapäivän genaakkerilla ja isolla. Meno oli tasaista ja vauhdikastakin. Jätimme ne yöksi. Oman vahtivuoroni loputtua klo 24.00 painuin nukkumaan keulahyttiin. Unen läpi tajusin veneen kovan vauhdin ja keulan rauhattomat liikkeet. Heittelehdin punkan laidasta laitaan samoin kuten hytin kiinnittämättömät tavarat. Välillä veneen keula sukelsi syvään ja tuntui, että nyt leikitään sukellusvenettä.

Jonkin ajan kuluttua kuului kova pamaus ja purjeen läiskytys alkoi kuulua. Nousin kansiluukusta katsomaan mitä on tapahtunut. Genaakkerin skuuttiköyden lukko oli auennut ja genaakkeri lepatti vallattomasti tuulessa. Näin Vesan lähestyvän veneen keulaa otsalampun valossa kontaten elämänlankaan sidottuna, veneen heittelehtiessä vallattomasti aallokossa. Saimme vaivoin yhdessä vedettyä genaakkerin sukkaan. Olin valmiina vetämään sukan kansiluukusta keulahyttiin, mutta tuuli tahtoi saada yliotteen.
Onnistuin kuitenkin pitelemään sen ja lopulta keräämään purjeen hyttiini.

Tuuli oli nopeasti noussut 6 - 7 m/s tasolta 14 - 16 m/s ja puuskaiseksi. Jatkoimme genualla ja isolla. Aamuyön tunteina ne asetettiin virsikirjaksi ja jatkoimme niin läpi koko päivän. Illalla kohtasimme pienen matalan sateineen. Onnistuimme osittain kiertämään sen etelän kautta, mutta purjeita jouduimme reivaamaan ja trimmaamaan ohituksen aikana.

Matala toi mukanaan myös sateen, jonka hyödynsin peseytymällä sateessa. Illansuussa meidät ohitti rahtilaiva n. 1,5 mailin etäisyydeltä. Muita laivoja eikä veneitä ei tullut näkyviin vuorokauden aikana.

Miehistö ravittiin tänään perusaamiaisen lisäksi lounaalla tarjotulla, Vesan valmistamalla Minestrone keitolla ja Martin päivälliseksi valmistamilla muusilla ja lihapyöryköillä. Päivällisellä tarjottiin jälkiruuaksi persikoita.

Vesa suurusti ja täydensi Minestrone keittoa niin, että tullessani syömään myöhemmin en huomannut mitään ongelmaa popsiessani sitä haarukalla.

Illalla saimme väliaikatietoja kisajärjestäjiltä ja sähköpostitse kotoa. Iloksemme saimme huomata, että olemme kivasti keskivaiheilla. Tähän saa olla tyytyväinen vallinneilla keveillä tuulilla. Tuulen nopeus 5 m/s on ollut tällä legillä jo kohtalainen tuuli. Kotivesillä ei sellaisilla tuulilla tahdo viitsiä edes nostaa purjeita. Alirikattu painava veneemme tarvitsisi yli 10 m/s tuulet ja silloin edellytyksen pärjätä muiden mukana paranisivat oleellisesti.

3. joulukuuta 2008

X - päivä merellä. 03.12.2008 keskiviikko

Kymmenes päivä merellä tuli tänään täyteen. Todennäköisesti yli kymmenen päivää on vielä jäljellä. Legin tähän mennessä tehty osuus on yllättänyt minut helppoudella ja yksinkertaisuudellaan. Kale ja Jaakko, jotka ovat tehneet tämän matkan aikaisemmin, ovat sitä mieltä että tuulet ovat tällä kerralla oikukkaammat kuin heidän aikaisemmilla ylityksillään. Minusta tämä on helppoa verrattuna saaristossamme purjehtimiseen.

Talvella kerroin Lepän Kaleville millainen matkasuunnitelmani on. Reitti Norjan ja Skotlannin kautta, n. 30 eri gastia Las Palmasiin mennessä jne. Olin itse huolissani tästä Atlantin ylityksestä. Kalevi sanoi, että kun vene on Las Palmasissa tulet huomaamaan, että loppu on pelkkää lomaa alkumatkaan verrattuna. En uskonut sitä silloin, mutta nyt alan jo epäillä hänen olleen oikeassa.

Yöksi jätimme purjeiksi genuan ja ison. Tuuli oli voimistunut mukavasti 6 - 8 m/s ja se puhalsi kulkusuuntaamme nähden melkein suoraan sivulta. Meno oli vauhdikasta 7 - 9 solmua. Yöllä vahdissa ollessa olo on mystinen kun vene halkoo vettä 9 solmun nopeudella, kohina käy, mutta juuri mitään ei näy.

Aamulla kokeilimme genuan rinnalla fokkaa nostamalla se kutteristaagiin. Aikamme viriteltyämme saimme palautettua saman nopeuden, joka meillä oli ennen kokeilua. Matka jatkui ja tuuli tuntui sopivalta genaakkerille. Genua rullalle ja genaakkeri ylös. Saatuamme sen ylös tuuli alkoi nousta ja siinä esiintyi puuskia. Genaakkeri oli hetkessä liikaa sen hetkisellä tuulella. Genaakkeri alas ja genua ulos. Jonkin ajan kuluttua saavutimme taas sen alkuperäisen nopeuden. Tulihan siinä aamujumpat osalle miehistöä.

Vähän ennen puoltapäivää tuuli laantui ja vaihdoimme taas genaakkerin. Nyt vaihto osui nappiin ja tätä kirjoittaessani olemme ajaneet sillä yhteen menoon kahdeksan tuntia veneen nopeuden vaihdellessa 6,5 - 8 solmua, tuuli 7 - 8,5 m/s ja se puhaltaa 120 astetta keulasta Paarbuurin puolelta. Saimme tänään kokoon 139 mailia.

Yöllä ja aamupäivän aikana meillä oli näköyhteys Tenarezen kanssa. Illalla myös keskustelimme puhelimitse ja totesimme, että meillä on neljän mailin ero. Me olimme kivassa tuulessa ja Tenareze sateessa ilman tuulta. Kovin paikallisia ovat nämä sääilmiöt. Tänään on molemmilla ollut tuulta. Tenareze ajoi spinnulla meidän mielestämme lähes myötätuuleen ja me leikkasimme genaakkerilla 20 astetta enemmän etelään. Tenareze katosi horisontin taakse etuoikealle. Parin päivän aikana nähdään, kumman kurssivalinta
oli parempi.

Aamulla veneemme keulan edustalla oli seitsemän delfiiniä. Ne leikkivät sukellellen ja hyppien keulan molemmin puolin.

Kalastusta harjoitetaan päivittäin. Eilisestä blogista jäi pois alkuillan saalis 2 kg kultamakrilli. Tänään laskin oman vieheeni veneen perään. Tunnin odottelun jälkeen kela pärähti. Veneessä oli valitettavasti sillä hetkellä nopeutta 7 solmua. Saalis pyristeli voimalla vastaan ja kelaaminen oli tässä vauhdissa hankalaa. Komensin paikalle kuvausryhmät videokameroineen ja valmistauduin nostamaan 15 kg vonkaletta Atlantin aalloista. Muutaman kierroksen kelattuani siima löystyi. Saalis oli päättänyt,
ettei tule meidän pannuumme. Videolle jäi innostuneen alun jälkeen tyrmistynyt ja pettynyt onkimies, joka ei vielä ole saanut sinttiäkään ylös näistä vesistä. Lohdutukseksi voin todeta, että pakoon lähteneellä oli ainakin melkoiset purukalustot vieheeseen jääneistä jäljistä päätellen.

Kalasaaliit on eri veneissä jakaantuneet kahteen luokkaan: ylös saatuihin ja niihin joita ei saatu ylös veneeseen asti. Jälkimmäisen ryhmän kalat ovat jostain syystä huomattavan paljon kookkaampia kuin ensimmäisen ryhmän kalat.

Miehistö ravittiin tänään aamupuurolla ja lounaalla, jolla tarjottiin Maizenalla suurustettua pinaattikeittoa. Siihen oli lisätty porkkanalohkoja "aldente", ruokajuomana vesi ja tölkki olutta halukkaille. Päivälliseksi tarjoiltiin perunamuusia ja voissa paistettua kultamakrillia. Ruokajuomana oli tällä kerralla valkoviini ja vesi. Päivälliskokkina toimi Lasse, joka hääräsi kalapaistoksen kanssa ensimmäisen kerran elämässään. Lopputulos oli loistava.

Päivän aikana tyhjeni toinen 230l makeavesitankeista. Kulutus on ollut 23l/vrk ja miestä kohti tulee päivässä melkein 4 litraa. Se on liikaa jos makean veden tekeminen ei onnistu koneella. Koneen toimiessa sitä syntyy 38 l/h, mutta se vaatii virtaa n. 40A eli 1 l = 1Ah. Laturista tulee 80 A ja 80Ah tekeminen vaatii 3l dieseliä. 1 litra vettä edellyttää polttamaan 0,04 l dieseliä. Tähänastisen veden kulutuksen tyydyttäminen vaatii 1 l dieseliä päivässä.

Radioyhteyksiä oli päivän aikana runsaasti kotimaahan ja toisiin veneisiin. Ensimmäisen kerran onnistuimme olemaan samalla taajuudella yhdessä Xia, Tenareze ja Meritähti. Päivä yhteyden aikana selvisi, että Xialla on syntymäpäivä. Risto täytti 25 + jotain vuosia. Jaakko ja Vesa lauloivat onnittelulaulun radion välityksellä päivänsankarille. Serenadi oli tehokas. 120 mailin päässä oli havaittavissa päivänsankarin kaino liikuttuneisuus. Onnea vielä.

Muita raportoitavia asioita: - viimeinen mansikkahillopurkki odottaa avaajaa pilssissä. Sen loputtua aamiaislistalla on pelkkä "puuro - brutale", voi harmi muonalaskenta petti tässä kohdassa, - Jaska antoi esityksen päällään seisomisesta pentterin lattialla. Esitys epäonnistui - vaatii lisää harjoittelua. Ranskalaisella korostuksella puhuva leidi kutsui ARC veneitä illalla. Ehdin vastaamaan. Soittajalla oli ääni kuin Edith Piafilla. Hän oli kiinnostunut sijainnistamme. Annoin tarkat koordinaatit.
Odottelimme kovasti että hän olisi piipahtanut iltateelle, mutta ei näkynyt.

2. joulukuuta 2008

IX - päivä merellä. 02.12.2008 tiistai

Tutustuimme yön aamuyöstä uuteen ilmiöön, jonka ristimme "Ellin pikkumatalaksi". Nimi johtuu osittain sääkartassa nimetystä merialueesta, joka on nimetty Ellieksi. Olemme tainneet jo jättää Ellien taaksemme. Kotoinen sanonta, jossa Elli ja kova sadekuuro mainitaan samassa sananparressa ( taisi ollakin Esteri ), vaikutti ilmiön nimeen. Ilmiö toi meillekin vettä ja kasteli ei toivottuja paikkoja.

Jätimme juuri yhteen kursimamme spinnun ylös yötä vasten. Matka jatkui mukavaa vauhtia aina aamutunneille asti. Ennen viittä tuuli yltyi ja edellisestä vahingosta viisastuneena Vesa ja Jaska vetivät spinnun sukkaan ja avasivat genuan tilalle. Tuuli yltyi ja alkoi vaihtaa suuntaa. Pojat ohjasivat vakio tuulikulmaan. Kun vene oli kääntynyt melkein tulosuuntaansa, he käynnistivät moottorin, ottivat purjeet sisään ja palauttivat alkuperäisen kurssin.

Tätä seurasi jonkin ajan kuluttua raju sadekuuro. Veneessä oli kaikki luukut avoinna. Tarvitsimme tuuletusta emmekä olleet vielä saaneet sadetta niskaamme tällä matkalla. Sivuikkunaa suljettaessa oli ikkunan rakoon pimeässä jäänyt verhon kulma. Tämän vuoksi ikkuna vuoti ja vesi tuli suoraan pentterin sohvalle. Sohvatyyny kastui ja alkoi tiputtaa veden suoraan sohvan alle olleeseen muonavarastoon.

Vesaa kuivaili paikkoja ja vahingossa rikkoi muutaman muonavarastossa olleen kananmunan. Rikkoontuneelle kananmunalle piti tehdä jotain. Aamiaisen laittovuorossa ollut Vesa muutti aamiaismenun ja paistoi munat. Munien kanssa on tapana tarjota pekonia. Niin pyrki Vesakin tekemään ja käristi pekonin tapaista. Pekoni oli kuitenkin ilmakuivattua siivutettua kinkkua ja tästä tuli pääkokin ankarat nuhtelut. Kannattaa sulkea luukut kunnolla, kun sade koittaa.

Ajoimme koneella aamun aikana yhteensä 4 tuntia. Sen jälkeen tuuli virkistyi ja jatkoimme purjeilla. Jouduimme ensimmäisen kerran ilmoittamaan konetunneista 24 tunnin raportissamme. Saimme aikaan 117 mailia 24h aikana.

Olimme harmissamme ompelulangan loppumisesta. Vesa sai idean kokeilla miten vanha Kaiser selviäisi, jos käyttäisimme kalastuskelalla olevaa 20 kg dynema siimaa ompeluun. Kaiser teki sillä kiitettävän näköistä tikkiä. Nyt voimme lasketella reippaammin spinnulla onhan meillä kelalla 300 m ompelulankaa jonka lujuus riittää.

Kalella oli pyykkipäivä. Hän pesi pikkupyykin huolella merivedellä. Viimeisen huuhtelun hän teki 3 l makeaa vettä. Mikäli viimeisenkin huuhtelun tekee suolavedellä, imee suola koko ajan ilmasta kosteutta itseensä eikä tahdo kuivua lainkaan.

Ruokalistalla oli tänään edellä kerrotusta johtuen erikoisaamiainen. Munia ja paistettua ilmakuivattua Parman kinkkua. Puuroa oli myös tarjolla. Lounaaksi oli jokin pussikeitto, jota suurustettiin riisillä. Päivällisenä pastaa Corner - pihvi kastikkeella ja vihreäsalaattia.

Leppoisat kelit saivat miehistön lukutoukat töihin. Lasse mm on parissa päivässä lukenut enemmäm kuin edellisenä 10v aikana. Itse luin yhden Vareksen kirjan. Ruumiita tuli runsaasti ja olutta kitattiin mm Vanhassa apteekissa. Parempiakin hänen kirjojaan olen lukenut.

1. joulukuuta 2008

VIII - päivä merellä. 01.12.2008 maanantai

Marraskuu vaihtui joulukuuksi, mutta täällä joulun lähestymistä ei huomaa. Ympäristössä tapahtuu muutoksia etenemisen myötä, mutta niistä ei voi ennakoida talven tuloa päinvastoin. Ilma ja vesi on lämmennyt. Ilma on yöllä 22 astetta ja päivällä lähempänä kolmeakymmentä. Meriveden lämpötila on noussut 24 asteeseen.

Jätimme illalla genaakkerin ja ison päälle. Tuuli alkoi voimistua illalla kymmenen aikaa ja otimme genaakkerin alas ja jatkoimme genualla ja isolla. Purjehdimme myötätuulessa leikaten halsseilla n. +/- 30 astetta. Aamuyöllä genua ja iso aseteltiin "virsikirjaksi" ja jatkettiin suunnilleen tuulen suuntaan kuuteen asti aamulla. Silloin päätimme vaihtaa genuan tilalle spinnun. Tällä saimme mukavasti vauhtia lisää. Meno oli kohtalaisen reipasta aina puoleen päivään asti. Saimme kasaan 137 mailia 24 tunnin
aikana.

Tuuli alkoi nousta ja pyöriä puuskissa, eikä spinnu enää pysynyt ryhdissään. Eräs pyörrre keräsi sen rullatun genuan ympäri, eikä sitä tahdottu saada irti. Kääntämällä reilummin tuuleen se lopulta onnistui. Epäonneksemme samaan aikaan kehittyi tuulenpuuska n. 11 m/s. Spinnu täyttyi reippaasti, mutta sivusauma ei kestänyt paineiskua vaan repesi auki koko sivun matkalta.

Otimme rikkoontuneen purjeen alas ja avasimme genuan tilalle. Oli hankkinut käsikäyttöisen ompelukoneen "Kaiser" vuosimalli 1900 luvun alkupuolelta. Kone on hieno sen ajan insinööritaidonnäyte. Tutkimme purjeen vauriot ja purjeneulomo Ropponen & Co otti haasteen vastaan ja aloitti revenneiden saumojen korjaamisen. Vesa ohjasi varsinaista ompeluvaihetta ja "Co" antoi käyttövoimaa pitäen konetta käynnissä sivussa olevaa käsipyörää pyörittäen.

Kuuden tunnin aherruksen jälkeen oli saumaa tehty 25 m ja purje harsottu kasaan. Kone toimi moitteettomasti ja sai kehuja. Ongelmaksi muodostuu jatkossa lanka, jota en ymmärtänyt varata mukaan riittävästi. Pieni korjaus saadaan vielä tehtyä, mutta ei toista tämän luokan ompelu-urakkaa. Spinnu oli ylhäällä uudelleen klo 18.

Ruokalistalla oli tänään aamupuuron ja muiden aamiaiseinesten lisäksi lounaaksi keskipäivän keitto. Keitosta löytyi luultavasti kaikkia mukanamme olleita ruoka-aineita. Sitä oli jatkettu jo muutaman kerran vaihtaen liukuvasti koostumusta. Päätimme nyt tiskata kattilan ja hankkia uuden päiväkeiton "juuren". Päivälliseksi Kale laittoi hienot pihvit, keitetyt perunat ja kastikkeen. Ateria oli makoisa. Illalla nautimme vielä iltakaakaot tummien laivakorppujen kera.

Radioliikenne jatkui vilkkaana. Miehistön hygieniasta huolehdittiin käymällä uimassa veneen perässä. Vesi oli lämmin ja virkistävä. Vesikoneen avulla teimme huuhteluvettä suolan huuhtelemiseksi iholta.

30. marraskuuta 2008

VII - päivä merellä. 30.11.2008 sunnuntai

Taas on kulunut vuorokausi merellä. Tämän vuorokauden aikana saavutimme yhden rajapyykin kisataipaleella - alle 2000 mailia maaliin. Illalla tuulet olivat erittäin vaimeat. 20 - 22:00 välillä tuulen nopeus oli vain 2 - 4 m/s. Oma nopeutemme sinä aikana vaihteli 2,2 ja 3,5 solmun välillä.
Jätimme illalla purjeiksi genaakkerin ja ison. Yöllä 22 jälkeen tuuli voimistui ja 2 - 3 välillä heräsin rajuun menoon. Tuuli oli noussut 8 - 9 m/s ja keulahytissä tuntui aina välillä, että nyt sukelletaan. Purjeala oli liian suuri voimistuneelle tuulelle. Tilanne ratkesi muutaman hetken kuluttua kun genaakkerin etukulman skuuttiköysi katkesi. Se oli hankautunut poikki puomin kyljessä. Pääsin vapaavuorosta purjeenvaihtotalkoisiin keulahytin kansiluukun kautta. Purjeen vetäminen sukkaan vaati kahden
miehen panoksen kannella. Lopuksi sain genaakkerin viereeni keulapunkkaan. Siellä oli spinnu, mutta sain raivattua itselleni kolon. Loppuyön purjeina olivat genua ja iso. Aamulla tuuli oli tasaantunut ja vaihdoimme jälleen genaakkerin genuan tilalle.
24 tunnin aikana saimme kasaan 140 mailia. Suuntana oli 220 -230, joten ilmeisesti menetämme asemiamme kilpailutilanteessa.

Päivän aikaa 4 miehistön jäsentä huolehti hygieniastaan käymällä uimassa veneen perässä. Mereen mennään turvaliivit päällä ja turvaköysi kytkettynä veneeseen. Suolavesi huuhdellaan pois makeaan veteen kastetulla pyyhkeellä tai parilla litralla makeaa vettä. Tätä pesuvettä alamme tehdä vesikoneella tarpeelliset määrät seuraavina päivinä. Tankkivedet käytämme ruuanlaittoon. Meriveden lämpötila on noussut 24 asteeseen.

Radioyhteydet suomeen olivat tänään erinomaiset ja suuri joukko suomalaisia amatöörejä kävi tervehtimässä taajuudella. Päivittäinen yhteys on taajuudella 14277 USB ja aika 09:00 UTC.

Kalaa yritimme narrata koko päivän vetämällä kahta uistinta veneen perässä. Onni ei ollut myötä. Tuoretta kalaa ei ollut tänään tarjolla.

Miehistö muonitettiin tänään tarjoamalla aamulla puuroa, lounaaksi jotain pastakeittoa pussikeittona. Keittoa jäi sopivasti ja Vesa päivällisen laittovuorossa jatkoi sitä muutamalla perunalla, jauhelihalla ja muilla eineksillä. Soppa maistui ja reippaan annostuksen vuoksi kattilan pohjalle jäi taas mukavat pohjat johon seuraava kokki voi ideoida jatkoa. Ruokalistasta tulee näin liukuva ja siinä on pehmyt laskeutuminen seuraavaan makumaailmaan. Lisäetuna on että kattilaa ei tarvitse tiskata kovin
usein, eikä synny tähteitä.

29. marraskuuta 2008

VI - päivä merellä. 29.11.2008 lauantai

Purjehdimme koko yön genualla ja isolla. Ne oli viritetty virsikirjaksi ja genua tuettuna puomilla. Odotettavissa oli vaihtelevaa tuulta ja tämän vuoksi halusimme jättää turvalliset purjeet yön ajaksi. Aamulla päivän valjettua vaihdoimme genuan tilalle genaakkerin. Sen molemmat kulmat olivat tuettuna puomeilla ja pystyimme säätämään sen lähes keskelle ja purjehtimaan myötätuuleen. Iso rullattiin sisään myötäisen ajaksi. Purjehdimme koko päivän suuntaan 260 astetta, eli lähes maalia kohti. Tuuli on
vaihdellut 2,5 - 6,0 m/s. ja nopeutemme 4 - 8,5 solmuun. Aallon korkeus on ollut 2 - 3 m ja pituus yksi kaapelinmitta ( n. 200 m ). Matkaa kertyi oman laskentamme mukaan 24 tunnin aikana n. 150 mailia.

Olemme olleet jo jonkin aikaa pasaatituulten alueella ja meillä pitäisi olla apunamme myös myötävirtaa yhden solmun verran. Veneen mittarien perusteella siitä ei voi olla varma. Pasaatituuletkin ovat heikkoja ainakin toistaiseksi.

Olemme nähneet päivän aikana kolme venettä risteävällä kurssilla. Yhdellä oli AIS lähetin ja sen tietojen mukaan kyseessä oli 109 jalan vene. AISin perusteella on päivän aikana lähistöllä ollut kaksi rahtilaivaa, mutta emme ole saaneet niistä näköhavaintoa.

Tänään emme ole kalastaneet, siihen palattaneen huomenna. Sen sijaan radioliikenne on jälleen ollut vilkasta. Yhteyksiä on ollut suomeen ja suomalaisveneeseen Xia, joka on edessämme n. 30 mailia puolenpäivän paikkatiedon mukaan. Winlink asemista pohjois-amerikan asemat ovat alkaneet toimia ja sieltä saadut yhteydet ovat olleet erittäin nopeita ja tehokkaita.

Keittiö on tarjonnut tänään aamupuuron lisäksi lounaaksi tonnikalasalaattia ja pääruokana keitettyjä perunoita Cornerbeef - kastikkeella ja vihreällä salaatilla.

Nyt on vilkkain pikkujouluaika. Veneessä juhlimme pikkujoulua ripustamalla Martin tuoman pienen joulukuusen veneen kattoon. Joimme sen kunniaksi kahvit jonka kera tarjottiin piparkakut. Martti oli huomaavaisena tuonut molemmat suomesta.

28. marraskuuta 2008

V - päivä merellä. 28.11.2008 perjantai

Nopeus paranee ja meno on vauhdikasta omasta veneestä katsottuna. Sijoituksista päätellen muiden kohdalla on samaa kehitystä.

Illalla jätimme purjeiksi genuan spiirattuna ja ison "virsikirjaksi" asetettuna. Ajoimme suuntaa 260 astetta alkuillan, myöhemmin virsikirja purettiin, viritettiin uudelleen yöllä tunniksi ja aamuun jatkettiin sivutuulessa genua vapaana.

Aamulla aamiaisen jälkeen Vesa teki kovasti töitä virittäen puomien kiinnityspisteitä ja erilaisia köysien meni ristiin rastiin pitkin ja poikin. Niitä piti vuorotellen kiristellä ja löysätä komentojen mukaan. Purjeiden trimmaaminen on siitä mukavaa puuhaa, että aina tuntuu nopeus kasvavan. Ensin kiristetään ja nopeus kasvaa, sitten löysätään ja taas nopeus kasvaa. Kuinkahan lujaa ollenkaan mennään kun lähestytään maalia.

Lopulta köysiä oli ilmeisesti levitetty riittävästi eripuolille, kun kuului komento " Nyt genaakkeri ylös". Näin tapahtui. Seurauksena oli veneen innostuminen niin, että sitä ei tahtonut pidätellä mikään. Ohjattavuuden kanssa oli niin ja näin. Palattiin perusruutuun kuin noppapelissä. Jatkettiin genualla ja isolla.

Vaihdoimme samalla kurssin lounaaseen. Tuuli on ollut suunnasta 70 - 80 astetta. Voimakkuus 6 - 8 m/s. Loppupäivän purjeet ovat saaneet olla rauhassa ja meno on jatkunut tasaisesti kurssilla 220 -230 astetta. Nopeus on vaihdellut 6,5 - 8,5 solmun välillä. Oman tulkintamme mukaan saimme viimeisen vuorokauden aikana kasaan n. 160 mailia, mikä on meille paras tulos tähän mennessä tässä kisassa.

Kalaa saimme tänäänkin ja ilman vieheitten uittamista. Kannelle laskeutui lentokala. Useimmat meistä ei sellaista ollut aiemmin nähneet, joten se pääsi ihmeteltäväksi ja valokuvattavaksi. Kalevi kertoi, että sen voisi paistaa ja maku olisi kuin silakalla. Tällä kerralla päästimme sen takaisin luonnon kiertoon heittämällä laidan yli mereen.

Aamiaisen valmistaminen kuuluu 06 - 08:00 vuorossa olevalle II - vahdille. Vuoro osui tänään minun kohdalleni. Vakiopuurot syntyivät reseptillä viisi mukillista vettä ja yksi mitallinen ryynejä. Tällä konseptilla puuron määrä ja viskositeetti menevät kohdalleen. Aamiaiskokin tehtäviin on sisällytetty tiskien lisäksi myös pentterin ja vessan siivous ( ruuanlaiton jälkeen ).

Lounaaksi Jaakko valmisti yhden erikoisuuksistaan Minestrone soppa pussikeittona. Soppa maistui. Päivällisen valmisti Martti. Eilen pyydystettyä Doradoa ja muusia. Perille päästyämme jokainen miehistön jäsen on suorittanut perusosan Kalen kokkikoulussa. Teen ja pussikeittojen valmistuksen lisäksi on hyvät edellytykset selvitä myös seuraavan vaikeusasteen tehtävistä.

Yhteydenpito sähköpostien ja puheyhteyksien avulla on ollut vilkasta. HF - radio on tähän tarkoitukseen päällä päivittäin useita tunteja. Olemme saaneet sähköpostin kautta vinkkejä tulevasta säästä, suomen uutisia ym. Tätä blogi - sivuamme emme pysty lukemaan veneestä, mutta olemme saaneet kommenteista kopioita. Kiitos kaikille hyvän matkan ym toivotuksista. Näitä on mukava saada ja lukea.

Biskajan ylityksen aikana luin yhden kirjan kokonaan ja kymmeniä sivuja toista kirjaa. Tällä legillä ei ole toistaiseksi vielä ehtinyt edes miettimään minkä kirjan valitsisi luettavaksi. Sellainen ihme tapahtui, että Vesa meni parin tunnin päiväunille. Seurasin esimerkkiä. Herätessäni meni pitkään ennen kuin tajusin missä olen.

27. marraskuuta 2008

IV - päivä merellä. 27.11.2008 keskiviikko

Nopeus paranee meillä ja harmi vaan muutamalla lähimmällä kilpailijalla ehkä vielä enemmän. Nopeuden takana ovat voimistuneet tuulet. Ajoimme illan, yön ja lähes koko päivän suuntaan 220 astetta spinaakkerin avulla. Tuuli tuli 50 - 60 astetta. Olemme pyrkineet välttämään lännessä olleita heikon tuulen alueita. Iltapäivän aikana ennuste muuttui ja suuntasimme melkein suoraan länteen. Jatkanemme sinne 1 - 2 vrk. Kuluneen vuorokauden aikana tuulet ovat olleet 4 - 8 m/s, mutta illansuussa ne vahvistuivat
6 - 8 m/s. Oletamme tuulen voimistuvan yön aikana ja pienensimme sen vuoksi purjealaa. Spinaakkerin tilalle vaihdoimme ison ja genuan, joita käytämme ainakin aamuun asti.
Tuulien kannalta olemme valinneet reittimme kohtalaisen hyvin. Viimeisen vuorokauden aikana on idempänä ja etelämpänä ollut kovempi tuuli. Siellä olleet veneet ovat saaneet siitä hyötyä. Vuorokauden aikana kertyi maileja 150 ja " kellotimme" nopeusennätyksen 10,5 kn. Kilpailusijoituksessamme ei suurta muutosta ole tapahtunut. Suomalaisten veneiden kärkipaikalla on Xia.

Iltapäivällä kalaonnemme kääntyi. Vedimme kolmea uistinta perässä ja kahteen nappasi melkein samanaikaisesti. Kalat olivat mukavan kokoisia Doradoja 3 ja 4 kiloiset. Ensimmäiset välipalat nautittiin suoraan tuoreena Wasabilla maustettuina.

Ruokalistalla oli puuroa aamiaiseksi, herkkusienikeittoa lounaaksi ja tietenkin kalaa päivälliseksi. Kalan kanssa oli tarjolla "mummon muusia" Leipänä meillä on näkkileipää ja korppuja. Levitteenä on Hollantilaista peltipurkkeihin pakattua, todella maukasta voita. Sitä voi avaamattomana säilyttää huoneen lämmössä. Siitä pitävät kaikki paitsi omalääkäri.

Tänään olemme taas olleet radioyhteydessä Xian kanssa kahdesti ja Tenarezen kanssa kerran. Radioamatöörejä on tavattu bändillä vakioaikaan toista kymmentä.

Veneen rutiinit ovat asettumassa paikalleen. Se näkyy tehokkaampana toimintana ja lopuksi kertyneinä maileina. Joudumme vielä tekemään listan erivaiheissa suoritettavista tehtävistä. Tällä pyritään ehkäisemään unohtamistapauksia.

Päivisin aurinko on polttavaa. Aurinkorasvojen suojakertoimien pitää olla lähes 50. Omani on 50+.

26. marraskuuta 2008

III - päivä merellä. 26.11.2008 keskiviikko

Jälleen on leppoisa vuorokausi takana. Merellä ei ole ollut mainittavaa aallokkoa, eikä toivottua tuulta ole löytynyt etsinnöistä huolimatta. Tuulen nopeus on vaihdellut 2,5 - 5,5 m/s suunnasta 50 - 60 astetta. Se ei saa venettämme liikkeelle toivomallamme tavalla. Uskomme, että kovemmat tuulet parantaisivat kilpailukykyämme.

Olemme leikanneet tuuleen 15 - 20 astetta ja ajaneet kurssia 225 astetta. Yötä vasten lähdimme isolla ja genaakkerilla, jota käytimme kuten spinnua. Yöllä tuulen laskettua 2,5 - 3,0 m/s otimme ison sisään. Näin mentiin aamuun saakka ja tuulen voimistuttua otimme ison jälleen mukaan. Iltapäivällä vaihdoimme genaakkerin spinaakkeriin. Jouduimme ottamaan sen kuitenkin melko pian alas kun väliaikainen puomin kiinnityspiste piti rakentaa uudelleen. Istumakaukalo oli pari tuntia konepajana. Vesan ideoilla
ja johdolla rakensimme uuden "istukan " puomille maston päähän. Se inspiroitiin saatavilla olevista varusteita. Alumiinia kierteitettäessä komennettiin Jaakko avaamaan Stolisnaya - pullonsa. Jaloa juomaa käytettiin leikkuunesteenä. Hyvin toimi. Jaakolla oli surkea ilme kasvoillaan. Pulloon onneksi jäi vielä jäljelle. Onneksi koska ei tiedä jos pitää tehdä uusia kierteitä alumiiniin. Kello 18:00 saimme spinnun taas ylös ja aloitimme mailien keräilyn uudella innolla.

Vedimme koko päivän kahta siimaa vieheineen veneen perässä. Saalista emme onnistuneet vielä saamaan. Yöllä veneen ympärillä pyöri isohkoja kaloja.

Saimme illalla sähköpostilla kaikkien ARC - veneiden sijaintitiedot ja niistä saa jonkinmoisen käsityksen kilpailutilanteesta. Saamiemme sähköpostien mukana olemme kuitenkin saaneet parempaa tietoa omasta asemastamme muihin nähden. Tämän päivän sijaintipäivitysten perusteella olemme meille lähetettyjen viestien perusteella luokkamme 9. ja kokonaiskisassa jossain 90 paikkeilla.

Sijoituksemme ei parantune lähipäivinä koska jatkamme samaa kurssia. Emme uskalla ajaa enempää länteen sinne ennustettujen keveiden ja epämääräisten tuulien johdosta.

Radioliikenne on ollut aktiivista. Kiitos sähköposteista ja tekstiviesteistä. On mukava saada näkemyksiä ja kommentteja veneen ulkopuolelta.

Veneen ruokalistalla oli eilen illalla luvassa olleet sopat, aamulla puuroa ja lounaaksi sienikeittoa. Päivllisen laittovuoro oli nyt minulla.. Laitoin munakkaan käyttäen lisukkeina jauhelihaa, sipulia ja paprikaa. Ruoka kelpasi eikä kukaan halunnut ulos ravintolaan syömään. Ruuan valmistuksessa oli konsulttina Kale.

Veneessä oli tänään ensimmäinen varsinainen kylpypäivä. Puolet miehistöstä kävi uimatasolla peseytymässä merivedellä. Huuhtominen tapahtui vesikoneella tehdyllä makealla vedellä.

25. marraskuuta 2008

II - päivä merellä

Leppoisat kelit ovat jatkuneet. Eilen tuuli vaihteli illalla 5 - 7 m/s ja yöllä 3 - 4 m/s välillä. Veneen nopeus vastaavasti vaihteli 2,5 - 7 solmua. Iltapäivällä lisäsimme purjepinta-alaa vaihtamalla genaakkerin genuan tilalle. Spiirasimme sen reilusti puomilla ulos saimme sen toimimaan usean tunnin ajan sellaisena.

Meillä on kaksi käyttökelpoista puomia matkassa, mutta nyt ei ole enää mastolla kiinnityskiskoa. Joudumme kiinnittämään puomit mastoon köysiviritelmillä. Illalla genuan takakulma aukesi puomikiinnityksestä ja me irrotimme koko puomin paikaltaan, leikkasimme enemmän tuuleen jolloin saimme genaakkerin vetämään.

Yöllä etukulman köysi katkesi hankauksesta johtuen. Kookas purje liehui kuin laskuvarjo veneen ulkopuolella. Sukkaan vetämällä sen kokoaminen sujui helposti. Köysi korjattiin ja jatkettiin samalla tavalla. Yöllä ohitimme hiljaisesta vauhdista huolimatta yhden veneen lähietäisyydeltä ja mielestämme saavutimme muutamia, joiden valot näkyivät yön pimeydessä. Meidät ohitti lähietäisyydeltä suurehko purjevene ajaen moottorilla. Omien laskelmiemme mukaan toisena päivänä saimme kasaan noin sata mailia.

Jaakko piti Vesalle yöllä tähtikurssia. Taivaalta oli tunnistettu ainakin Otava, Pohjantähti, Orion ja Seulaset. Jatkokursseja lienee tarjolla vielä ennen kuin maalilinja ylitetään.

Illalla nautimme päivälliseksi luvassa olleen Jaakko´s speciaalin. Ruokajuomana oli tarjolla lasillinen punaviiniä halukkaille, joita löytyi kolme. Olemme ottaneet käyttöön Antin esittelemän vahtivuorojärjestelmän. Siihen kuuluu joka ilta "Happy Hour". Ruokailun jälkeen miehistö tuntui tosi onnelliselta. Perähyteistä kuului kuorsaus yli kaiken muun.

Aamulla oli tarjolla puuroa, jonka viskositeetin Jaakko oli onnistunut saamaan erinomaiseksi. Päivällä tarjottiin lounaaksi Lassen kokkaamana kinkkumakkara - perunakeittoa. Päivälliseksi on luvattu pastaa cornerpihvikastikkeella ( Argentiinalainen jauheliha ).

Radioliikenne on ollut vilkasta. Olemme vastaanottaneet ja lähettäneet useita sähköposteja ja tekstiviestejä. Olemme saaneet tietoja sijainnistamme muihin kilpailijoihin nähden. Olimme ensimmäisen päivän jälkeen omassa ryhmässämme seitsemännellä tilalla ja kokonaiskilpailussa 80 paikkeilla. Olemme myös saaneet uutisreferaatteja kotimaan tapahtumista. Kiitos lähettäjille. Varsinkin tiedot kilpailutilanteesta kiinnostavat, koska emme saa niitä mistään muualta.
Veneiden välinen radioliikenne on myös vilkastunut. VHF :llä vaihdoimme kuulumisia mm yhden amerikkalaisveneen kanssa, joka leikkasi kurssillaan läheltä meitä. He kaipasivat sääraportteja, joita he eivät saaneet mistään muualta. Annoimme tiedot ja lupasimme tietoa jatkossakin jos pysyttelevät takanamme.

Olimme myös yhteydessä Xian kanssa. Heillä oli halu saada yhteys. Motiivi selvisi melko pian kun he kertoivat saaneensa 6kg tonnikalan ja halusivat näennäisesti kysellä ohjeita sen maustamiseen ja laittamiseen.

Kalastus nousi nopeasti meillä prioriteettilistalla korkeammalle ja hetken kuluttua meilläkin oli kaksi uistinta veneen perässä. Tavoitteena on tietenkin yli 6 kg kala. Xialla osaavat varmaan antaa hyviä vihjeitä isojen kalojen laittamiseksi kun harjoittelevat nyt ensin tuo kuusikiloisen kanssa.

24. marraskuuta 2008

I - päivä merellä

Ensimmäinen vuorokausi merellä on vietetty. Kaikki on sujunut hyvin. Matkaa tehdään leppoisasti ja turvallisesti aurinkoisessa säässä.

Eilinen lähtö oli ainakin ensikertalaisen kokemana upea. Lähtölinjalle rynnisti samaan aikaan lähes kaksisataa venettä rinta rinnan etsien sopivaa kulku ja tuulirakoa. Tiedossamme ei ole että mitään vaurioita olisi syntynyt. Kilpailun säännöt edellyttivät keula-ankkurin poistamista lähdön ajaksi. Mikäli joku menettäisi veneensä hallinnan, syntyisi melkoinen hässäkkä ja keulilla sojottavat koukut rouhisivat tehokkaasti lasikuitukylkiä. Tämmöisessä kisassa pätee sanonta: "Ei startissa voi kisaa voittaa,
mutta sen voi siinä kyllä hävitä".

Kympin paukun jälkeen tuli esille se laaja tieto ja kokemus, joka Meritähden miehistöllä on. Mielipiteitä ja aloitteellisuutta on runsaasti ja se tuodaan esiin aktiivisesti kuuluvalla äänellä. Nuorelle kipparille ( miehistön kuopus 59v ) on haastetta saada tämä kokemus ja energia muunnetuksi reippaasti Karibian suuntaan liikutuiksi merimaileiksi.

Innokkaiden strategikkojen lisäksi veneessä on vahvoja vinssimiehiä. Illalla vinssattiin spiirapuomin mastokiskon alapää irti mastosta.

Yöllä planktonit valaisivat mukavasti perävanaa. Kuu ja tähdet tuikkivat taivaalla ja ympärillä vilkkuivat kanssakilpailijoiden ajovalot. Lähtötohinaa lukuun ottamatta on viimeinen vuorokausi ollut helpoin ja turvallisin tämän matkan aikana.

Radioyhteyksiä on pidetty Suomeen ja jonkin verran kanssakilpailijoihin. Suomessa on alkava talvi vahvistanut otettaan ja Helsingissä mm on jonkinmoinen lumimyräkkä.

Ruokaa on riittänyt, eikä minkään varastokolon pohja ole vielä näkyvissä. Nestehukka on melkoinen. Juomisesta pidämme huolen henkilökohtaisten 1,5 l vesipullojen avulla. Aamulla täyttö ja illalla pullon on oltava tyhjä.

Aamiaiseksi oli tarjolla Martin keittämää puuroa, lounaaksi "Kale" - speciaali, tonnikala - sipuli - tomaatti. Illalliseksi on luvassa "Jaakkos" - speciaali nakit ja muusi.

Annoimme positiomme klo 12:00 UTC ( klo 14:00 Suomen aikaa ) ARC - toimistoon. Kuuntelimme radiolla positionsa antaneiden sijainnit ja totesimme olevamme mukavasti oman ryhmämme mukana. Kahteen mukana olevaan samanlaiseen veneeseen nähden meillä näyttää olevan pieni etumatka.
Ensimmäisenä vuorokautena matkaa kertyi n. 140 mailia.

Seuraava operaatiomme on purjealan lisääminen vauhdin parantamiseksi.Tähän mennessä olemme käyttäneen ainoastaan isoa ja genuaa, sitäkin spiiraamatta puomiongelman takia. Huomenna päästäneen laskemaan uistin veteen ja odotetaan sopivan kalan nappaavan.

*) Kympin paukku on äänimerkki 10 min ennen starttia. Sen jälkeen on konevoiman käyttö kielletty.

23. marraskuuta 2008

Meritähden lähtö

"Meritähti lähti matkaan irrottaen köydet laiturista klo
1200.
Meritähden lähtöä oli tahdittamassa Veikko ja mukava joukko
saattajia. Veikko soitti hanurillaan tunnin ajan
suomalaisia merimieskappaleita. Kappaleet tuntuivat sopivan
myos muiden kuin suomalaisten korville. Kiitos kaikille,
jotka ovat edesauttaneet matkalle pääsyä."

Yhteydenpito lähdön jälkeen

Tätä blogisivustoa pyritään täydentämään tekstein matkan aikana yhteyksistä riippuen. Kuvat tulevat myöhemmin. Meillä ei ole yhteyttä normaalisähköpostiin, mutta lähettämällä max 160 merkin tekstiviestin sähköpostilla osoitteeseen 881631636395@msg.iridium.com voimme vastata siihen winlink - sähköpostilla. Samalla osoitteesi kirjautuu whitelistalle, joka mahdollistaa pelkän teksti sähköpostin lähetyksen ja vastaanoton ( ei liitteitä ).

Meitä voi kuulla epäsäännöllisesti radiotaajuudella 14288 päivisin 09:00 ja 10:00 UTC.
Kannustustekstiviestejä otetaan myös vastaan.

ARC sivuilta http://www.worldcruising.com/arc/viewer.aspx voi päivittäin seurata kilpailutilannetta

22. marraskuuta 2008

20 - 22.11.2008 Veneen bunkraus

Kuudelta mieheltä kuluu melkoinen määrä ruokaa Atlantin ylityksen aikana. Suunnitelmia oli tehty kuukausia, mutta lopullinen hankintalista tehtiin täällä.

Keskitimme ostokset kolmeen pisteeseen: Lähellä olevaan Hiper Dinoon,Mercadonaan ja kauppahalliin. Saimme arvokasta apua Hiper Dinon suomalaiselta myyjättäreltä, Sirpalta ja Jussilta. Kiitos heille.

Proviantin sijoittamiseksi irrottelimme salongin lattialevyjä ja saimme sieltä hyvää varastointitilaa käyttöömme. Vihanneksille ja hedelmille kiinnitimme riippuverkkohyllyt. Tavarat mahtuivat hyvin, jääkaappeihin jäi hyvää tilaa samoin kuin muihin ”päivätankkeihin”.

Muona laskettiin neljän viikon ajalle. Rahdatessamme sitä veneelle tuntui, että sillä tämmöinen porukka eläisi useita kuukausia. Perille päästyämme selviää miten hyvin arvio pitää paikkansa.








Hankintalistalla oli 107 "nimikettä"/ ruokalajia ja yhteensä n. 370 kg


- vettä tankeissa 460l

- vettä pulloissa 270 l

- maitoa 64 l

- tuoremehua 32 l

- jogurttia 24 l

- leipää korppuina ja näkkileipänä 23 kg

- omenia 13 kg

- säilykelihaa 13 kg

- nakkeja 13 kg

- leikkeleitä 12 kg

- vihanneksia 25 kg

- olutta 32 l

- viiniä 18 l



Todennäköisesti laihtumisvaaraa ei ole. Startissa jäämme jälkeen kilpailijoistamme, niin kuin formuloissa, jos tankit ovat täynnä. Pitänee keventää reipasta tahtia kuormaa.

20. marraskuuta 2008

20.11.2008 torstai. Vieraana Tenarezella

Torstai-iltana Teemu oli kutsunut meidät Meritähden ja muiden suomalaisveneitten miehistöt viettämään iltaa kipparoimalleen Tenareze – veneelle. Me pyysimme Veikon hanureineen mukaan vahvistukseksi.

Aluksi Kalevi ja Jaakko konsultoivat muita suomalaisvenekuntia keskinäisestä yhteydenpidosta HF – taajuuksilla merellä olon aikana. Ilta kului rattoisasti kun päästiin alkujäykkyydestä eroon. Tenarezen perämies Senja esitti tunteella Ystävän laulun. Erinomainen tunnepitoinen ja Veikon säestämä esitys.

Ilta jatkui. Laulumiehiä ja naisia olisi saanut olla enemmän. Vesa ja Jaakko pistivät parastaan, ettei Veikon olisi tarvinnut yksin esiintyä. Vauhtiin päästiin kunnolla vasta Veikon esitettyä ”Kani” – laulun. Juhlat päättyivät, kuten yleensä, silloin kun ne ovat parhaimmillaan.

19. marraskuuta 2008

19.11.2008 keskiviikko. Suomi-kerholla ja Sirpan luona

Olimme saaneet Las Palmasiin lähtöämme seuraamaan ystäväni ja kurssikaverini laivurikurssilta Veikon vaimoineen. Veikko on Loimaan seudulla ja ulkopuolellakin tunnettu hanuristi.

Keskiviikko iltana Veikko soitti Suomi – kerholla ja menimme joukolla kuuntelemaan häntä. Veikko soitti ja yleisö viihtyi. Mukana oli myös Veikon vaimo Salme ja heidän ystävänsä Sirpa, jonka luo he olivat majoittuneet matkansa ajaksi.

Lasse voitti arpajaisten pääpalkinnon ja odotamme joukolla, että pääsemme nauttimaan palkinnosta matkan aikana tai jälkeen. Sirpa kutsui meidät lopuksi kotiinsa jossa suunnittelimme Meritähden muonahankintoja ja sopivia ostopaikkoja.

Oli mieleenpainuvaa saada tutustua Sirpan ja hänen miehensä taiteella ja maulla sisustettuun kotiin. Se sijaitsi Canterasin rannan tuntumassa. Asunto oli kolmessa tasossa, ensimmäinen kahdeksannessa kerroksessa. Kolmas taso oli kattotasanteella ja sieltä avautui mahtava näköala merelle Teneriffan suuntaan. Taustalla Teide – vuori.

Ilta oli unohtumaton. Kiitos Sirpalle kutsusta ja Veikolle musisoinnista.