19. lokakuuta 2008

19.10.2008 sunnuntai. Gomeran saareen tutustuminen.

Aamulla lähdimme toiselle saarikierroksella. Nyt suuntasimme suoraan länteen kohti Playa Santiagon kaupunkia. Ajettaessa ulos San Sebastianista sieltä lähtee kaksi päätietä. valitsimme nyt toisen länteen vievän suunnan. Tie oli korkeuseroltaan ja avautuvilta maisemiltaan huikeampi kuin eilen valitsemamme tie. Kymmenien hiuspinni kurvien jälkeen olimme nousseet n. 900 m korkeuteen, edenneet linnuntietä 6-7 km ja auton mittariin oli tullut 28 km. Tien varrella oli asuttuja kyliä ja siellä täällä rinteillä yksittäisiä taloja. Tämän jälkeen lähdimme laskeutumaan alas kohti Playa Santiagon kaupunkia. Kaupunki ja sen läheisyydessä oleva lentokenttä näkyivät hyvin laskeutuessamme vuoren rinnettä alas.
Kaupungin sydän oli yhden rantakadun varrella ja sen toisessa päässä oli satama, johon yhteysalukset liikennöivät. Satamassa oli myös muutamia huviveneitä. Kaupunki oli kaunis, eikä siellä ollut massaturismin jättämiä jälkiä. Turisteja oli mutta ne sulautuivat hyvin paikallisten joukkoon.
Söimme sataman läheisyydessä salaattilounaan ja jatkoimme sen jälkeen takaisin vuoristoon luonnonsuojelualueelle. Ohitimme matkalla saaren lentokentän ja Alajeron kylän / kaupungin. Luonnonsuojelualueen kasvillisuus ja maisemat avautuivat eritavalla nyt kirkkaassa auringon paisteessa kuin eilen sateen ja sumun seassa. Ajoimme puiston läpi etelä – pohjoissuunnassa ja palasimme tuttua tietä takaisin San Sebastianiin ja veneelle. mRuokailimme veneellä ja lähdimme sitten vielä iltakävelylle kaupungin hiekkarannalle. Rannan hiekka oli mustaa tulivuoren purkauksen kuonahiekkaa.