16. maaliskuuta 2009

13 – 19.02.2008 purjehdukset

Jukka, Valery ja Sami saapuivat veneelle perjantaina. Esiinmarssi oli Jukalle ominainen vesitaksilla suoraan laiturille.
Suunnitelmissa oli mennä Martiniquelle, mutta siellä puhjenneiden rauhattomuuksien vuoksi päätimme pysytellä Lucialla. Tarkoitus oli kierrellä saaren rantoja veneellä ja sisäosia autolla. Jäimme vielä yhdeksi yöksi marinaan että kaikki löytäisivät veneestä oman paikkansa. Lauantaina bunkrasimme veneen viikon matkaa varten ja iltapäivällä siirryimme Rodney Bay – lahteen ankkuriin. siellä uitiin puhtaassa ja kirkkaassa merivedessä ja jollailtiin illansuussa Pigeon Islandille. Yö nukutti hyvin. Vallinnut tuuli piti veneen viileähkönä.

Aamulla aamiaisen ja uintien jälkeen suuntasimme kohti Marigot Baytä. Saavuimme sinne hyvissä ajoin iltapäivällä ja kiinnityimme poijuun. Hinta 65 EC$. Olin kuunnellut jo jonkin aikaa veneestä kuuluvaa outoa ääntä. Se kuului vaihde vapaalla tyhjäkäynnillä. Kävin rannalla kyselemässä olisiko ketään huoltomiestä tavoitettavissa. Mooringsin mekaanikko ”BaBa” sanoi, että hän voisi tulla kuulostelemaan ääntä työajan jälkeen.

Hän tutki ja kuunteli aikansa ja ehdotti, että otettaisiin moottori irti vetolaitteesta ja katsotaan mistä ääni tulee. Pitäisi ottaa aamulla laituripaikka marinasta. Hän tulisi illalla töihin. Samalla kun me ihmettelimme outoja ääniä, muu miehistö viihtyi uimarannalla ja marinapalvelujen parissa.

Sain aamulla laituripaikan ja aloin siirtää venettä sinne. Silloin selvisi, että veto oli kadonnut täysin. Saimme avuksi kolme venettä - yksi veti ja kaksi jarrutti. Niin mentiin onnistuneesti laituripaikalle. Jukka vuokrasi auton ja muu miehistö lähti sillä tutustumaan saareen. He olettivat veneilyn loppuneen muutamaksi päiväksi.

Baba saapui kaverinsa kanssa välittömästi irrottamaan moottoria. Tunnin kuluttua tiedettiin että moottorin ja vaihteiston yhdistävien laippojen väliset kumit olivat murtuneet väsymällä tai ylikuormituksesta. Rodney Bayn Volvo huollosta löytyi uusi osa. Se haettiin ja paikalleen asennus alkoi Baban varsinaisen työajan jälkeen. Koekäyttö tapahtui kahden tunnin kuluttua. Kaikki tuntui olevan ok. Juotiin porukalla oluet kerättiin työkalut ja siivottiin paikat. Baban poistuessa kavereineen autoilevat turistit palasivat veneelle. Työ sujui uskomattoman ripeästi. Kiitos vielä Baballe.

Autoileva miehistö oli päivän aikana tutustunut mm tulivuoreen ja Jalousie Plantation Resorts´in uimarantaan Pitonien juurella. Iltapala nautittiin veneellä Marigot Bayn iltahämyssä. Marinassa oli muutama miljoonapursi palkattuine miehistöineen. Niiden kimpussa oli yleensä useampi henkilö pesu- ja kiillotuspuuhissa.

Tiistaina jatkoimme matkaa Pitonien väliseen lahteen saman rannan läheisyyteen jossa muut olivat jo autolla vierailleet. Jukka tuli paikalle autolla ja muut veneellä. Paikka on mahtava, uimme ja snorklasimme. Paikallinen venebisnesmies ”Malcom” organisoi meille grilli-illan. Hän pystytti grillin rannalle ja tuotti sinne tarvittavat illallisainekset juomineen. Aperitiivit olivat tuliset ja vahvat. Tarjottavat maistuivat. Palveluun sisältyi kotiin / veneelle kuljetus. Se osoittautui tarpeelliseksi pimeällä lahdella. Oman veneen erottaminen ei ollut helppoa. Jukka tuli yksin jollalla ja eksyi kauas Meritähdestä. Puhelimen ja runsaiden valotunnisteiden avulla mies saatiin käännytettyä takaisin matkalta kohti Meksikonlahtea.

Keskiviikkona lähdimme porukalla tutustumaan kasvitieteelliseen puutarhaan. Marjatan ollessa mukana ne on vaikea ohittaa. Tutustuimme myös muuhun ympäristöön. Trooppinen ilmasto ja tuliperäinen maa valtavine korkeuseroineen synnyttävät mahtavan kasvillisuuden ja jylhät maisemat.

Veneelle palatessa vietimme muutaman tunnin uimarannalla. Valery ja Sami kävivät paikallisen järjestämällä sukellusmatkalla. Vedenalaiset maisemat olivat myös olleet vaikuttavat.Yö kului rauhallisesti.

Torstaina oli vieraiden kotiinpaluupäivä. Aamupäivä käytettiin uintiin ja pakkaamiseen. Lentokentälle lähtö tapahtui hyvissä ajoin puolen päivän aikaan. Marjatta ja minä jäimme kahden. Irrotimme Meritähden poijusta ja suuntasimme kohti Rodney Bayn lahtea odottamaan uusia vieraita