16. syyskuuta 2008

16.09.2008 tiistai. Lähtö kohti Kanarian saaria.


Aamulla meri tuntui rauhalliselta ja pilviä oli taivaalla uhkaamassa sadekuurolla. Satamakonttorissa Cátia katsoi sääennusteen U-grip palvelusta ja kopioi muistitikulleni tiedoston 7 seuraavan päivän säästä. Tuulet näyttivät leppoisilta, mutta me halusimme jo jatkaa matkaa eteenpäin. Cátia ehdotti, että poikkeaisimme matkalla Selvagens saarilla. Ne ovat Portugalille Madeiran lailla kuuluvat pienet saaret 160 mailia Madeiralta Teneriffan suuntaan. Saarilla on vain vartija ja satunnaisesti luontotutkijoita. saarelle pääsemiseksi tarvitaan lupa, josta Cátia lähetti anomuksen jonnekin virastolle. vastausta ei kuulunut tunnin aikana ja hän sanoi, että käytännössä hakemus riittää ja antoi lähettämänsä paperin meille. Satamamaksu oli 27 euroa yöltä sisältäen sähkön ja veden.

Sveitsiläiset lähtivät ja Meritähtikin oli lähtökunnossa. Miehistö oli kannella touhuamassa lähdön kanssa ja marinero laiturilla valmiina lähettämään meidät matkaan. Olin juuri kutsumassa porukan yhteen sopimaan miten ahtaasta paikasta lähdetään liikkeelle, kun keulasta huudettiin, että irti on. Marinero oli hieman hätäinen irrottaessaan köydet laiturista. Yhteistä suunnitelmaa ei ollut, mutta pian oli jokaisella miehistön jäsenellä oma suunnitelma ja niitä esiteltiin eripuolilta huitomalla käsillä erisuuntiin. Tarkkaavaiset gastit tutkivat tilannetta niin, että kipparilla ei aina ollut näkyvyyttä mihinkään oleelliseen suuntaan. Onneksi ei ollut tuulta kuin nimeksi.

Tilanteesta selvittiin ilman törmäyksiä, mutta se oli kipparin täydellinen painajainen. Merelle päästyämme ajoimme ensin muutaman tunnin koneella. Sitten tuuli nousi ja saimme purjeilla mukavan vauhdin, parhaimmillaan 9 solmua. Saavutimme Antin ohjauksessa kaksi samaan suuntaan matkalla ollutta purjevenettä. Ne suuntasivat myöhemmin enemmän itään kohti Lantzarottea.

Yöllä näimme AISin mukaan lähestyvän merkillisen laivan. Sen matkan päämääränä oli Brasilia, nopeutta 12 – 13 solmua, ei ohjattavissa, mutta törmäyskurssilla kuitenkin. Laivan ollessa 5 mailin etäisyydellä näimme siinä runsaasti valoja ja ne vaikuttivat punaisilta. Äkkiä valot sammuivat ja laiva käänsi kurssia 90 astetta etelään kohti Kanarian saaria. Hitaasti se häipyi näytöltä. Myöhemmin Las Palmasin satamassa oli öljynporauslautta hinaajien kanssa. Se sopisi kyseiseksi alukseksi. Hinaus on voinut olla matkalla kohti Brasiliaa, mutta syystä tai toisesta on päätetty poiketa Las Palmasissa.


Ei kommentteja: