21. syyskuuta 2008

21.09.2008 sunnuntai. Siirtyminen Puerto Ricoon.

Lähdimme aamulla merelle vienossa tuulessa. Tuulta oli 3-4 m/s ja suunta oli sopiva genaakkerin käytölle. Nostimme genaakkerin ja annoimme veneen lipua paahtavassa auringossa kohti etelää 3 – 4 solmun nopeudella.
Matkalla tuli vastaan sunnuntaikalastajien veneitä ja muita kruisailijoita. Rannikolla ennen Maspalomasin lomakeskusta rannalla oli erittäin laajat tuulivoimala-alueet. laskimme yli 100 voimalaa yhdellä näkymällä. Maspalomasin jälkeen rannalta tulee näkyviin sementtitehdas, jonka silhuetti muistuttaa siiloineen New Yorkin silhuettia.

Rantauduimme Puerto Ricon marinaan. Marinan toimistossa ei osattu montaa sanaa englantia, mutta asiat saatiin selville ja marinapaikka kahdeksi yöksi. Ajoimme taas perä edellä numeroituun paikkaan marineron opastuksella. Ensimmäiseksi teimme öljynvaihdon moottoriin ja perälaitteeseen. Öljyt olivat lämpimät ja tulivat helposti ulos koneesta.

Puerto Rico on suomalaistenkin turistien talvella suosima lomakohde. Huvivenesatama tuntuu olevan muun rakennustoiminnan puristuksessa. Ajankohta oli liian aikainen, jotta olisimme tavanneet suomalaisia ja saaneet ostaa suomalaisia lehtiä. Lennot alkavat vasta lokakuun puolivälissä. Nyt paikalla tuntui olevan mm espanjalaisia, saksalaisia, englantilaisia ja irlantilaisia.

Tapasimme myös yhden saksalaisveneen Bavarian, jolla oli ARC lippu, s/y Blue Pearl ( www.sy-blue-pearl.de ) Veneessä oli nuoripari, joka oli lähdössä kiertämään maapalloa. he olivat varanneet aikaa kolme vuotta. Ainoa suomalainen, jonka tapasimme, oli Jukan vanha työkaveri. Hän yritti viihdyttää jäätelönmyyjää kadun varrella.

Illalla lähdimme tutustumaan turistikeskuksen iltaelämään tarkoituksella ruokailla sopivassa paikassa. Kadun varret olivat täynnä ravintoloita ja sisäänheittäjiä oli kuin Hampurin Reperbanilla. Hyva ruoka, halpa hinta löytyi jokaisen sanavarastosta ja parhaat osasivat enemmän. Ostoskeskuksen vilinässä runsas tyrkyntä teki siitä epämiellyttävän paikan, jos halusi viettää rauhallisen illallishetken.

Illallisesta selvittiin, emmekä tulleet huijatuksi, sen jälkeen kun otimme ensin yhteen väärän hintaisen viinin tuonnista pöytään. Yön hämyssä kävelimme veneelle ja istuimme vielä tovin sitloorassa ennen nukkumaan menoa.