19. syyskuuta 2008

19.09.2008 perjantai. Siirtyminen Las Palmasiin.


Herätys oli klo 06.00. Tarkoituksemme oli lähteä liikkeelle hyvissä ajoin, että ehtisimme uuteen marinaan sopivasti iltapäivällä. Tuuli oli noussut ja se vinkui vanteissa 10 – 12 m/s voimalla ja tuntui tulevan oikeasta suunnasta halutessamme mennä Gran Canarian eteläkärkeä kohti. Avain olisi pitänyt luovuttaa vartijalle, jonka sanottiin olevan paikalla 24h. Yritimme tavoittaa häntä VHF kanavalla 9 useaan otteeseen ilman tulosta. Lähdimme liikkeelle avaimet taskussa, saatamme tarvita niitä vielä.

Päästyämme sataman edustalle ja saatuamme purjeet ylös jouduimme toteamaan, että nousukulma ei riitä kiertämään Gran Canariaa etelän kautta ilman kryssejä ja aallokon suunta tekisi matkasta vähemmän mukavan. Muutimme suunnitelmaa ja otimme kurssin kohti pohjoiskärkeä ja Las Palmasia. Sinne matka taittui vauhdikkaasti 8 - 9 solmun nopeudella, kunnes olimme saaren suojassa ja tuuli loppui kokonaan. Lopun matkan ajoimme koneella. Las Palmasin edustalla Kari oli vahdissa ja sai puhelun. Jostain syystä hän halusi puhua selkä menosuuntaan päin. Puhelu kesti pitkään ja kurkistettuani veneen keulalle havaitsin pienehkön kalastusveneen suoraan edessä törmäyskurssilla. Törmäys vältettiin, mutta se oli taas yksi muistutus tarkkaavaisuuden tärkeydestä. Perävanan mukaan ohjaaminen ei ole turvallisin tapa.


Las Palmasin satama on suuri. pohjoisesta lähestyttäessä joutuu pelkästään aallonmurtajan reunaa ajamaan 5 km ennen kuin pääsee sisäänajoaukkoon, josta on vielä pari kilometriä huvivenesatama-altaaseen. Ajoimme ensin polttoaine laituriin ja tankkasimme matkan tähän mennessä edullisinta dieseliä. 80l á 0,85 €/l. Tässä hinnassa ei voi veroja olla kovinkaan paljon.

Satamatoimisto oli suljettuna ja jouduimme odottamaan sen avautumista tunnin verran. Saimme paikan laiturista no 17. ARC kilpailun osanottajana saimme alennusta ja maksu oli sähköineen suihkuineen 14 €/vrk. Peruutimme laituriin ja kaivoimme limaiset ja likaiset mooring köydet, joilla veneen keula kiinnitettiin tukevasti. Nyt oli taas käyttöä langonkille. Raumalaisella oli suuria vaikeuksia luottaa langonkin rakenteeseen, mutta lopulta saimme houkuteltua hänet laiturilta takaisin veneeseen sitä myöten. Kari keräsi rohkeutensa kun satamaan tulo drinkin tarjoiluaika lähestyi.


Kippari jäi veneelle ja tutkimaan sataman ihmeellisyyksiä, kun muu miehistö suuntasi hankkimaan muona täydennystä. He kävivät lähistön Hyperdinossa ja muiden oivallisten ostosten lisäksi tekivät varsinaisen löydön. Punaviiniä 0,75l hintaan 0,85 €. Viini osoittautui vielä aivan kelvolliseksi. Viinirypälemehu olisi maksanut 2,10 €/l. Takaisin pojat tulivat taksilla maksu 3,5 €.

Minä vierailin tällä välin rannan nettikahvilassa. Monet naputtelivat kannettavia tietokoneitaan, mutta minä en onnistunut saamaan linjaa toimintakuntoon. Ehkä myöhemmin.
Illallisena oli tarjolla broiler–fileitä curry–kastikkeessa riisipedillä. Illallinen oli mainio, kiitos kokille. Kippari meni nukkumaan aikaisin, mutta muu miehistö piti elämää yllä pitkälle yli puolen yön.

Ei kommentteja: