3. joulukuuta 2008

X - päivä merellä. 03.12.2008 keskiviikko

Kymmenes päivä merellä tuli tänään täyteen. Todennäköisesti yli kymmenen päivää on vielä jäljellä. Legin tähän mennessä tehty osuus on yllättänyt minut helppoudella ja yksinkertaisuudellaan. Kale ja Jaakko, jotka ovat tehneet tämän matkan aikaisemmin, ovat sitä mieltä että tuulet ovat tällä kerralla oikukkaammat kuin heidän aikaisemmilla ylityksillään. Minusta tämä on helppoa verrattuna saaristossamme purjehtimiseen.

Talvella kerroin Lepän Kaleville millainen matkasuunnitelmani on. Reitti Norjan ja Skotlannin kautta, n. 30 eri gastia Las Palmasiin mennessä jne. Olin itse huolissani tästä Atlantin ylityksestä. Kalevi sanoi, että kun vene on Las Palmasissa tulet huomaamaan, että loppu on pelkkää lomaa alkumatkaan verrattuna. En uskonut sitä silloin, mutta nyt alan jo epäillä hänen olleen oikeassa.

Yöksi jätimme purjeiksi genuan ja ison. Tuuli oli voimistunut mukavasti 6 - 8 m/s ja se puhalsi kulkusuuntaamme nähden melkein suoraan sivulta. Meno oli vauhdikasta 7 - 9 solmua. Yöllä vahdissa ollessa olo on mystinen kun vene halkoo vettä 9 solmun nopeudella, kohina käy, mutta juuri mitään ei näy.

Aamulla kokeilimme genuan rinnalla fokkaa nostamalla se kutteristaagiin. Aikamme viriteltyämme saimme palautettua saman nopeuden, joka meillä oli ennen kokeilua. Matka jatkui ja tuuli tuntui sopivalta genaakkerille. Genua rullalle ja genaakkeri ylös. Saatuamme sen ylös tuuli alkoi nousta ja siinä esiintyi puuskia. Genaakkeri oli hetkessä liikaa sen hetkisellä tuulella. Genaakkeri alas ja genua ulos. Jonkin ajan kuluttua saavutimme taas sen alkuperäisen nopeuden. Tulihan siinä aamujumpat osalle miehistöä.

Vähän ennen puoltapäivää tuuli laantui ja vaihdoimme taas genaakkerin. Nyt vaihto osui nappiin ja tätä kirjoittaessani olemme ajaneet sillä yhteen menoon kahdeksan tuntia veneen nopeuden vaihdellessa 6,5 - 8 solmua, tuuli 7 - 8,5 m/s ja se puhaltaa 120 astetta keulasta Paarbuurin puolelta. Saimme tänään kokoon 139 mailia.

Yöllä ja aamupäivän aikana meillä oli näköyhteys Tenarezen kanssa. Illalla myös keskustelimme puhelimitse ja totesimme, että meillä on neljän mailin ero. Me olimme kivassa tuulessa ja Tenareze sateessa ilman tuulta. Kovin paikallisia ovat nämä sääilmiöt. Tänään on molemmilla ollut tuulta. Tenareze ajoi spinnulla meidän mielestämme lähes myötätuuleen ja me leikkasimme genaakkerilla 20 astetta enemmän etelään. Tenareze katosi horisontin taakse etuoikealle. Parin päivän aikana nähdään, kumman kurssivalinta
oli parempi.

Aamulla veneemme keulan edustalla oli seitsemän delfiiniä. Ne leikkivät sukellellen ja hyppien keulan molemmin puolin.

Kalastusta harjoitetaan päivittäin. Eilisestä blogista jäi pois alkuillan saalis 2 kg kultamakrilli. Tänään laskin oman vieheeni veneen perään. Tunnin odottelun jälkeen kela pärähti. Veneessä oli valitettavasti sillä hetkellä nopeutta 7 solmua. Saalis pyristeli voimalla vastaan ja kelaaminen oli tässä vauhdissa hankalaa. Komensin paikalle kuvausryhmät videokameroineen ja valmistauduin nostamaan 15 kg vonkaletta Atlantin aalloista. Muutaman kierroksen kelattuani siima löystyi. Saalis oli päättänyt,
ettei tule meidän pannuumme. Videolle jäi innostuneen alun jälkeen tyrmistynyt ja pettynyt onkimies, joka ei vielä ole saanut sinttiäkään ylös näistä vesistä. Lohdutukseksi voin todeta, että pakoon lähteneellä oli ainakin melkoiset purukalustot vieheeseen jääneistä jäljistä päätellen.

Kalasaaliit on eri veneissä jakaantuneet kahteen luokkaan: ylös saatuihin ja niihin joita ei saatu ylös veneeseen asti. Jälkimmäisen ryhmän kalat ovat jostain syystä huomattavan paljon kookkaampia kuin ensimmäisen ryhmän kalat.

Miehistö ravittiin tänään aamupuurolla ja lounaalla, jolla tarjottiin Maizenalla suurustettua pinaattikeittoa. Siihen oli lisätty porkkanalohkoja "aldente", ruokajuomana vesi ja tölkki olutta halukkaille. Päivälliseksi tarjoiltiin perunamuusia ja voissa paistettua kultamakrillia. Ruokajuomana oli tällä kerralla valkoviini ja vesi. Päivälliskokkina toimi Lasse, joka hääräsi kalapaistoksen kanssa ensimmäisen kerran elämässään. Lopputulos oli loistava.

Päivän aikana tyhjeni toinen 230l makeavesitankeista. Kulutus on ollut 23l/vrk ja miestä kohti tulee päivässä melkein 4 litraa. Se on liikaa jos makean veden tekeminen ei onnistu koneella. Koneen toimiessa sitä syntyy 38 l/h, mutta se vaatii virtaa n. 40A eli 1 l = 1Ah. Laturista tulee 80 A ja 80Ah tekeminen vaatii 3l dieseliä. 1 litra vettä edellyttää polttamaan 0,04 l dieseliä. Tähänastisen veden kulutuksen tyydyttäminen vaatii 1 l dieseliä päivässä.

Radioyhteyksiä oli päivän aikana runsaasti kotimaahan ja toisiin veneisiin. Ensimmäisen kerran onnistuimme olemaan samalla taajuudella yhdessä Xia, Tenareze ja Meritähti. Päivä yhteyden aikana selvisi, että Xialla on syntymäpäivä. Risto täytti 25 + jotain vuosia. Jaakko ja Vesa lauloivat onnittelulaulun radion välityksellä päivänsankarille. Serenadi oli tehokas. 120 mailin päässä oli havaittavissa päivänsankarin kaino liikuttuneisuus. Onnea vielä.

Muita raportoitavia asioita: - viimeinen mansikkahillopurkki odottaa avaajaa pilssissä. Sen loputtua aamiaislistalla on pelkkä "puuro - brutale", voi harmi muonalaskenta petti tässä kohdassa, - Jaska antoi esityksen päällään seisomisesta pentterin lattialla. Esitys epäonnistui - vaatii lisää harjoittelua. Ranskalaisella korostuksella puhuva leidi kutsui ARC veneitä illalla. Ehdin vastaamaan. Soittajalla oli ääni kuin Edith Piafilla. Hän oli kiinnostunut sijainnistamme. Annoin tarkat koordinaatit.
Odottelimme kovasti että hän olisi piipahtanut iltateelle, mutta ei näkynyt.

Ei kommentteja: