7. joulukuuta 2008

XII - päivä merellä. 05.12.2008 perjantai

Edellisenä päivänä voimistunut tuuli puhalsi reippaana kun valmistelimme purjeita yöksi. Päädyimme jättämään ison ja etukulmastaan ulos puomiin kiinnitetyn genaakkerin. Viemällä genaakkerin etukulman kiinnityspiste puomin avulla veneen sivulle kokan etupuolelle saamme mielestämme purjeelle paremmin tuulta. Tällä järjestelyllä veneen hallittavuus tuulen voimistuessa tulee vaativammaksi.

Vene kulki vauhdikkaasti ja tuntui olevan hallinnassa pitkälle yli keskiyön. Yhden jälkeen heräsin keulahytissä melkoiseen rynkytykseen. Välillä tunnuin iskeytyväni hytin kattoon ja taas putoavan alas patjoille. Samanaikaisesti pyörimme hytin laidalta toiselle minä ja Kaiseri ( ompelukone ).
Keikutuksesta huolimatta yritin nukkua ja otin avuksi puolikkaan nukahtamistabletista. Niitä Purjehtijalääkäri tuttavamme oli määrännyt otettavaksi mukaan.

Nukahdin ja heräsin uudelleen tunnin unien jälkeen valtavaan pamahdukseen. Genaakkerin skuutin bloki murtui. Genaakkerin kulma pääsi vapaasti tuulen riepoteltavaksi ja siitä syntynyt rasitus sai toisen skuutti köyden lukon aukeamaan. Tämän jälkeen koko genaakkeri yli 100 neliötä oli tuulen armoilla. Onneksi sukan alasvetoköysi oli sidottu hyvin veneeseen. Menin Vesan avuksi hytin kattoluukusta ja yhdessä saimme pienin nykäyksin vedettyä sukan alas ja vangittua purjeen sukkaan.

Jatkoimme tämän jälkeen genualla ja isolla niin, että ne olivat skuutattuna samalle puolella. Leikkasimme riittävästi tuuleen. Siirryin nukkumaan pentterin sohvalle, johon oli rakennettu nopeasti viritettävä meripunkka. Siinä olin veneen keskipisteessä ja purjeiden tasapaino ja veneen liikkeiden hallittavuus oli helposti tunnistettavissa. Kävin loppuyön aikana kahdesti kannella apuna reivaamassa purjeita pienemmäksi. Isosta oli lopulta ulkona 30% ja genuasta 40%. Vauhtia saatiin näilläkin aikaan
8,5 - 9,5 solmua. Huiput surffissa aallonharjalta alas olivat 12,4 solmua. Tuulen nopeus vaihteli 10 - 13 m/s ( 17 puuskissa ).

Päivän valjettua tuuli hieman vaimeni ja aloimme lisätä purjepinta-alaa. Aallokko oli korkea ja se tuli viistosti takaa veivaten venettä reippaasti. Aallon harjalta alas tultaessa veneen perä liukui hurjaa vauhtia sivuttain. Tämä oli liikaa lukkiutuneen tuuliperäsimen kiinnitykselle. Alakiinnitys repesi auki. Pultit tulivat aluslevyistä huolimatta läpi veneen perälaminaatin. Tuuliperäsin purettiin ja reiät tulpattiin uusilla pulteilla suurehkoilla teak "aluslevyillä" ja massalla. Aluslevyt olivat
mukitelineen teossa jääneet hukkapalat, jotka olin säilyttänyt.

Remontti kesti kaksi tuntia eikä veneen nopeus pudonnut sinä aikana alle 7,5 solmun. Tästä muodostui vauhdikkain vuorokautemme tässä kisassa. Maileja kertyi 170 ja asemamme kisassa vahvistui mukavasti tällä tuloksella.

Päivän ruokalista: Aamiaiseksi perinteinen puuro, lounaaksi kreikkalainen salaatti ála Kale. Sipulia - tomaattia - kurkkua ja tonnikalaa. Päivällisenä tarjoiltiin nakit ja muusi Taivassalolaiseen tapaan Jaskan toimiessa kokkina. Ensimmäisen kerran matkan aikana oli kattamisongelmia. Mikäli onnistui pitämään lautasen tukevasti pöydällä, tahtoivat murkinat löytyä omasta tai kaverin sylistä.

Kova meno ja merenkäynti näkyivät ensimmäisen kerran miehistössä. Vapaa-aika käytettiin tarkkaan lepäämiseen ja seuraaviin tehtäviin valmistautumiseen.

Ei kommentteja: