26. marraskuuta 2008

III - päivä merellä. 26.11.2008 keskiviikko

Jälleen on leppoisa vuorokausi takana. Merellä ei ole ollut mainittavaa aallokkoa, eikä toivottua tuulta ole löytynyt etsinnöistä huolimatta. Tuulen nopeus on vaihdellut 2,5 - 5,5 m/s suunnasta 50 - 60 astetta. Se ei saa venettämme liikkeelle toivomallamme tavalla. Uskomme, että kovemmat tuulet parantaisivat kilpailukykyämme.

Olemme leikanneet tuuleen 15 - 20 astetta ja ajaneet kurssia 225 astetta. Yötä vasten lähdimme isolla ja genaakkerilla, jota käytimme kuten spinnua. Yöllä tuulen laskettua 2,5 - 3,0 m/s otimme ison sisään. Näin mentiin aamuun saakka ja tuulen voimistuttua otimme ison jälleen mukaan. Iltapäivällä vaihdoimme genaakkerin spinaakkeriin. Jouduimme ottamaan sen kuitenkin melko pian alas kun väliaikainen puomin kiinnityspiste piti rakentaa uudelleen. Istumakaukalo oli pari tuntia konepajana. Vesan ideoilla
ja johdolla rakensimme uuden "istukan " puomille maston päähän. Se inspiroitiin saatavilla olevista varusteita. Alumiinia kierteitettäessä komennettiin Jaakko avaamaan Stolisnaya - pullonsa. Jaloa juomaa käytettiin leikkuunesteenä. Hyvin toimi. Jaakolla oli surkea ilme kasvoillaan. Pulloon onneksi jäi vielä jäljelle. Onneksi koska ei tiedä jos pitää tehdä uusia kierteitä alumiiniin. Kello 18:00 saimme spinnun taas ylös ja aloitimme mailien keräilyn uudella innolla.

Vedimme koko päivän kahta siimaa vieheineen veneen perässä. Saalista emme onnistuneet vielä saamaan. Yöllä veneen ympärillä pyöri isohkoja kaloja.

Saimme illalla sähköpostilla kaikkien ARC - veneiden sijaintitiedot ja niistä saa jonkinmoisen käsityksen kilpailutilanteesta. Saamiemme sähköpostien mukana olemme kuitenkin saaneet parempaa tietoa omasta asemastamme muihin nähden. Tämän päivän sijaintipäivitysten perusteella olemme meille lähetettyjen viestien perusteella luokkamme 9. ja kokonaiskisassa jossain 90 paikkeilla.

Sijoituksemme ei parantune lähipäivinä koska jatkamme samaa kurssia. Emme uskalla ajaa enempää länteen sinne ennustettujen keveiden ja epämääräisten tuulien johdosta.

Radioliikenne on ollut aktiivista. Kiitos sähköposteista ja tekstiviesteistä. On mukava saada näkemyksiä ja kommentteja veneen ulkopuolelta.

Veneen ruokalistalla oli eilen illalla luvassa olleet sopat, aamulla puuroa ja lounaaksi sienikeittoa. Päivllisen laittovuoro oli nyt minulla.. Laitoin munakkaan käyttäen lisukkeina jauhelihaa, sipulia ja paprikaa. Ruoka kelpasi eikä kukaan halunnut ulos ravintolaan syömään. Ruuan valmistuksessa oli konsulttina Kale.

Veneessä oli tänään ensimmäinen varsinainen kylpypäivä. Puolet miehistöstä kävi uimatasolla peseytymässä merivedellä. Huuhtominen tapahtui vesikoneella tehdyllä makealla vedellä.

25. marraskuuta 2008

II - päivä merellä

Leppoisat kelit ovat jatkuneet. Eilen tuuli vaihteli illalla 5 - 7 m/s ja yöllä 3 - 4 m/s välillä. Veneen nopeus vastaavasti vaihteli 2,5 - 7 solmua. Iltapäivällä lisäsimme purjepinta-alaa vaihtamalla genaakkerin genuan tilalle. Spiirasimme sen reilusti puomilla ulos saimme sen toimimaan usean tunnin ajan sellaisena.

Meillä on kaksi käyttökelpoista puomia matkassa, mutta nyt ei ole enää mastolla kiinnityskiskoa. Joudumme kiinnittämään puomit mastoon köysiviritelmillä. Illalla genuan takakulma aukesi puomikiinnityksestä ja me irrotimme koko puomin paikaltaan, leikkasimme enemmän tuuleen jolloin saimme genaakkerin vetämään.

Yöllä etukulman köysi katkesi hankauksesta johtuen. Kookas purje liehui kuin laskuvarjo veneen ulkopuolella. Sukkaan vetämällä sen kokoaminen sujui helposti. Köysi korjattiin ja jatkettiin samalla tavalla. Yöllä ohitimme hiljaisesta vauhdista huolimatta yhden veneen lähietäisyydeltä ja mielestämme saavutimme muutamia, joiden valot näkyivät yön pimeydessä. Meidät ohitti lähietäisyydeltä suurehko purjevene ajaen moottorilla. Omien laskelmiemme mukaan toisena päivänä saimme kasaan noin sata mailia.

Jaakko piti Vesalle yöllä tähtikurssia. Taivaalta oli tunnistettu ainakin Otava, Pohjantähti, Orion ja Seulaset. Jatkokursseja lienee tarjolla vielä ennen kuin maalilinja ylitetään.

Illalla nautimme päivälliseksi luvassa olleen Jaakko´s speciaalin. Ruokajuomana oli tarjolla lasillinen punaviiniä halukkaille, joita löytyi kolme. Olemme ottaneet käyttöön Antin esittelemän vahtivuorojärjestelmän. Siihen kuuluu joka ilta "Happy Hour". Ruokailun jälkeen miehistö tuntui tosi onnelliselta. Perähyteistä kuului kuorsaus yli kaiken muun.

Aamulla oli tarjolla puuroa, jonka viskositeetin Jaakko oli onnistunut saamaan erinomaiseksi. Päivällä tarjottiin lounaaksi Lassen kokkaamana kinkkumakkara - perunakeittoa. Päivälliseksi on luvattu pastaa cornerpihvikastikkeella ( Argentiinalainen jauheliha ).

Radioliikenne on ollut vilkasta. Olemme vastaanottaneet ja lähettäneet useita sähköposteja ja tekstiviestejä. Olemme saaneet tietoja sijainnistamme muihin kilpailijoihin nähden. Olimme ensimmäisen päivän jälkeen omassa ryhmässämme seitsemännellä tilalla ja kokonaiskilpailussa 80 paikkeilla. Olemme myös saaneet uutisreferaatteja kotimaan tapahtumista. Kiitos lähettäjille. Varsinkin tiedot kilpailutilanteesta kiinnostavat, koska emme saa niitä mistään muualta.
Veneiden välinen radioliikenne on myös vilkastunut. VHF :llä vaihdoimme kuulumisia mm yhden amerikkalaisveneen kanssa, joka leikkasi kurssillaan läheltä meitä. He kaipasivat sääraportteja, joita he eivät saaneet mistään muualta. Annoimme tiedot ja lupasimme tietoa jatkossakin jos pysyttelevät takanamme.

Olimme myös yhteydessä Xian kanssa. Heillä oli halu saada yhteys. Motiivi selvisi melko pian kun he kertoivat saaneensa 6kg tonnikalan ja halusivat näennäisesti kysellä ohjeita sen maustamiseen ja laittamiseen.

Kalastus nousi nopeasti meillä prioriteettilistalla korkeammalle ja hetken kuluttua meilläkin oli kaksi uistinta veneen perässä. Tavoitteena on tietenkin yli 6 kg kala. Xialla osaavat varmaan antaa hyviä vihjeitä isojen kalojen laittamiseksi kun harjoittelevat nyt ensin tuo kuusikiloisen kanssa.

24. marraskuuta 2008

I - päivä merellä

Ensimmäinen vuorokausi merellä on vietetty. Kaikki on sujunut hyvin. Matkaa tehdään leppoisasti ja turvallisesti aurinkoisessa säässä.

Eilinen lähtö oli ainakin ensikertalaisen kokemana upea. Lähtölinjalle rynnisti samaan aikaan lähes kaksisataa venettä rinta rinnan etsien sopivaa kulku ja tuulirakoa. Tiedossamme ei ole että mitään vaurioita olisi syntynyt. Kilpailun säännöt edellyttivät keula-ankkurin poistamista lähdön ajaksi. Mikäli joku menettäisi veneensä hallinnan, syntyisi melkoinen hässäkkä ja keulilla sojottavat koukut rouhisivat tehokkaasti lasikuitukylkiä. Tämmöisessä kisassa pätee sanonta: "Ei startissa voi kisaa voittaa,
mutta sen voi siinä kyllä hävitä".

Kympin paukun jälkeen tuli esille se laaja tieto ja kokemus, joka Meritähden miehistöllä on. Mielipiteitä ja aloitteellisuutta on runsaasti ja se tuodaan esiin aktiivisesti kuuluvalla äänellä. Nuorelle kipparille ( miehistön kuopus 59v ) on haastetta saada tämä kokemus ja energia muunnetuksi reippaasti Karibian suuntaan liikutuiksi merimaileiksi.

Innokkaiden strategikkojen lisäksi veneessä on vahvoja vinssimiehiä. Illalla vinssattiin spiirapuomin mastokiskon alapää irti mastosta.

Yöllä planktonit valaisivat mukavasti perävanaa. Kuu ja tähdet tuikkivat taivaalla ja ympärillä vilkkuivat kanssakilpailijoiden ajovalot. Lähtötohinaa lukuun ottamatta on viimeinen vuorokausi ollut helpoin ja turvallisin tämän matkan aikana.

Radioyhteyksiä on pidetty Suomeen ja jonkin verran kanssakilpailijoihin. Suomessa on alkava talvi vahvistanut otettaan ja Helsingissä mm on jonkinmoinen lumimyräkkä.

Ruokaa on riittänyt, eikä minkään varastokolon pohja ole vielä näkyvissä. Nestehukka on melkoinen. Juomisesta pidämme huolen henkilökohtaisten 1,5 l vesipullojen avulla. Aamulla täyttö ja illalla pullon on oltava tyhjä.

Aamiaiseksi oli tarjolla Martin keittämää puuroa, lounaaksi "Kale" - speciaali, tonnikala - sipuli - tomaatti. Illalliseksi on luvassa "Jaakkos" - speciaali nakit ja muusi.

Annoimme positiomme klo 12:00 UTC ( klo 14:00 Suomen aikaa ) ARC - toimistoon. Kuuntelimme radiolla positionsa antaneiden sijainnit ja totesimme olevamme mukavasti oman ryhmämme mukana. Kahteen mukana olevaan samanlaiseen veneeseen nähden meillä näyttää olevan pieni etumatka.
Ensimmäisenä vuorokautena matkaa kertyi n. 140 mailia.

Seuraava operaatiomme on purjealan lisääminen vauhdin parantamiseksi.Tähän mennessä olemme käyttäneen ainoastaan isoa ja genuaa, sitäkin spiiraamatta puomiongelman takia. Huomenna päästäneen laskemaan uistin veteen ja odotetaan sopivan kalan nappaavan.

*) Kympin paukku on äänimerkki 10 min ennen starttia. Sen jälkeen on konevoiman käyttö kielletty.

23. marraskuuta 2008

Meritähden lähtö

"Meritähti lähti matkaan irrottaen köydet laiturista klo
1200.
Meritähden lähtöä oli tahdittamassa Veikko ja mukava joukko
saattajia. Veikko soitti hanurillaan tunnin ajan
suomalaisia merimieskappaleita. Kappaleet tuntuivat sopivan
myos muiden kuin suomalaisten korville. Kiitos kaikille,
jotka ovat edesauttaneet matkalle pääsyä."

Yhteydenpito lähdön jälkeen

Tätä blogisivustoa pyritään täydentämään tekstein matkan aikana yhteyksistä riippuen. Kuvat tulevat myöhemmin. Meillä ei ole yhteyttä normaalisähköpostiin, mutta lähettämällä max 160 merkin tekstiviestin sähköpostilla osoitteeseen 881631636395@msg.iridium.com voimme vastata siihen winlink - sähköpostilla. Samalla osoitteesi kirjautuu whitelistalle, joka mahdollistaa pelkän teksti sähköpostin lähetyksen ja vastaanoton ( ei liitteitä ).

Meitä voi kuulla epäsäännöllisesti radiotaajuudella 14288 päivisin 09:00 ja 10:00 UTC.
Kannustustekstiviestejä otetaan myös vastaan.

ARC sivuilta http://www.worldcruising.com/arc/viewer.aspx voi päivittäin seurata kilpailutilannetta

22. marraskuuta 2008

20 - 22.11.2008 Veneen bunkraus

Kuudelta mieheltä kuluu melkoinen määrä ruokaa Atlantin ylityksen aikana. Suunnitelmia oli tehty kuukausia, mutta lopullinen hankintalista tehtiin täällä.

Keskitimme ostokset kolmeen pisteeseen: Lähellä olevaan Hiper Dinoon,Mercadonaan ja kauppahalliin. Saimme arvokasta apua Hiper Dinon suomalaiselta myyjättäreltä, Sirpalta ja Jussilta. Kiitos heille.

Proviantin sijoittamiseksi irrottelimme salongin lattialevyjä ja saimme sieltä hyvää varastointitilaa käyttöömme. Vihanneksille ja hedelmille kiinnitimme riippuverkkohyllyt. Tavarat mahtuivat hyvin, jääkaappeihin jäi hyvää tilaa samoin kuin muihin ”päivätankkeihin”.

Muona laskettiin neljän viikon ajalle. Rahdatessamme sitä veneelle tuntui, että sillä tämmöinen porukka eläisi useita kuukausia. Perille päästyämme selviää miten hyvin arvio pitää paikkansa.








Hankintalistalla oli 107 "nimikettä"/ ruokalajia ja yhteensä n. 370 kg


- vettä tankeissa 460l

- vettä pulloissa 270 l

- maitoa 64 l

- tuoremehua 32 l

- jogurttia 24 l

- leipää korppuina ja näkkileipänä 23 kg

- omenia 13 kg

- säilykelihaa 13 kg

- nakkeja 13 kg

- leikkeleitä 12 kg

- vihanneksia 25 kg

- olutta 32 l

- viiniä 18 l



Todennäköisesti laihtumisvaaraa ei ole. Startissa jäämme jälkeen kilpailijoistamme, niin kuin formuloissa, jos tankit ovat täynnä. Pitänee keventää reipasta tahtia kuormaa.

20. marraskuuta 2008

20.11.2008 torstai. Vieraana Tenarezella

Torstai-iltana Teemu oli kutsunut meidät Meritähden ja muiden suomalaisveneitten miehistöt viettämään iltaa kipparoimalleen Tenareze – veneelle. Me pyysimme Veikon hanureineen mukaan vahvistukseksi.

Aluksi Kalevi ja Jaakko konsultoivat muita suomalaisvenekuntia keskinäisestä yhteydenpidosta HF – taajuuksilla merellä olon aikana. Ilta kului rattoisasti kun päästiin alkujäykkyydestä eroon. Tenarezen perämies Senja esitti tunteella Ystävän laulun. Erinomainen tunnepitoinen ja Veikon säestämä esitys.

Ilta jatkui. Laulumiehiä ja naisia olisi saanut olla enemmän. Vesa ja Jaakko pistivät parastaan, ettei Veikon olisi tarvinnut yksin esiintyä. Vauhtiin päästiin kunnolla vasta Veikon esitettyä ”Kani” – laulun. Juhlat päättyivät, kuten yleensä, silloin kun ne ovat parhaimmillaan.