18. elokuuta 2008

18.08.2008 Maanantai

Aamulla herättiin varhain. Ylermi ei tainnut nukkua lainkaan. Hän oli ahertanut erään merenkulkuun liittyvän ongelman parissa aamutunneille asti. Hän oli saanut tehtäväkseen selvittää tutkakuvien perusteella kahden laivan lähestymiskäyttäytymistä ennen onnettomuutta. Tehtävä oli tullut valmiiksi ja hän lähti postittamaan aikaansaannostaan toimeksiantajalleen.
Marinan väki ilmestyi työpaikalleen vähitellen, olihan maanantaiaamu. Koko yön jatkunut sadekin osoitti taukoamisen merkkejä. Tämä nostatti toiveita saada Meritähden loput työt tehdyksi ja ”Tähti” vesille. Ankkuriboksin tyhjennysreiät puuttuivat ja ne saatiin aamupäivän aikana tehdyksi. Reiät tulivat parempaan paikkaan kuin uutena, vettä jää enää pohjalle 5 – 10 mm entisen 150 mm sijaan.



Puolen päivän aikaan nosturi lähestyi lupaavasti ja meille tuli taas kiire kun huomasimme että vene aiotaan laskea veteen. Ei aikaakaan kun olimme nosturin matkassa hihnojen varassa matkalla laskupaikalle. Vesillelasku onnistui, eikä vuotoja ollut. Satama-altaassa ja sen ympärillä ovat vuorovesivirrat voimakkaat ja se teki ahtaissa paikoissa ajamisen mielenkiintoiseksi.
Kiinnityimme laituriin ja aloitimme loppuvalmistelut lähtöä varten. Tunnelmaa latisti uudelleen alkanut sade. Teimme viimeiset muonahankinnat ja tilasimme polttoainetta.
Vene tankattiin kanistereista koska polttoainepumppu oli vesillelaskupaikalla ja paikka varattuna koko ajan nostoihin ja laskuihin. Opimme uuden menetelmän polttoaineen siirtämiseksi siististi kanisterista tankkiin. Kanisteri asetettiin istuinkaukalon penkille tankin täyttöaukon yläpuolelle ja kanisterista johdettiin n. 25 mm letku tankkiin. Toinen n. 12 mm letku laitettiin myös sisään kanisteriin. Kanisterin suu ja letkut tiivistettiin öljyisellä rätillä ilmatiiviiksi ja pienemmän letkun kautta puhallettiin ilmaa, jolloin polttoaine virtasi veneen tankkiin isompaa letkua pitkin. Puhaltaminen lopetettiin ja virtaus jatkui, koska isompi letku toimi lappona. Menetelmä on yksinkertainen ja fiksu. Tankkasimme 95 l hintaan 1,08 €/l, verovapaata polttoainetta. Suomessa verovapaan polttoaineen myynti huviveneisiin lopetettiin sillä perusteella, että EU :ssa oli näin päätetty. Kysyin, että eikö päätös koske lainkaan Irlantia, kaveri vastasi että tuleehan sieltä kaikenlaisia päätöksiä, mutta me Irlannissa ratkaisemme itse mitkä ovat järkeviä ja mitkä eivät. Suomi on EU mallioppilas ja meillähän tehdään niin kuin käsketään ja diesel maksaa 1,50 €/l.
Paras aika lähteä liikkeelle olisi nousuveden aikaan kello 2 yöllä. Päätimme katsoa miltä tilanne silloin näyttää ja nukkua ensin muutama tunti.
Aamulla herättiin varhain. Ylermi ei tainnut nukkua lainkaan. Hän oli ahertanut erään merenkulkuun liittyvän ongelman parissa aamutunneille asti. Hän oli saanut tehtäväkseen selvittää tutkakuvien perusteella kahden laivan lähestymiskäyttäytymistä ennen onnettomuutta. Tehtävä oli tullut valmiiksi ja hän lähti postittamaan aikaansaannostaan toimeksiantajalleen.
Marinan väki ilmestyi työpaikalleen vähitellen, olihan maanantaiaamu. Koko yön jatkunut sadekin osoitti taukoamisen merkkejä. Tämä nostatti toiveita saada Meritähden loput työt tehdyksi ja ”Tähti” vesille. Ankkuriboksin tyhjennysreiät puuttuivat ja ne saatiin aamupäivän aikana tehdyksi. Reiät tulivat parempaan paikkaan kuin uutena, vettä jää enää pohjalle 5 – 10 mm entisen 150 mm sijaan.
Puolen päivän aikaan nosturi lähestyi lupaavasti ja meille tuli taas kiire kun huomasimme että vene aiotaan laskea veteen. Ei aikaakaan kun olimme nosturin matkassa hihnojen varassa matkalla laskupaikalle. Vesillelasku onnistui, eikä vuotoja ollut. Satama-altaassa ja sen ympärillä ovat vuorovesivirrat voimakkaat ja se teki ahtaissa paikoissa ajamisen mielenkiintoiseksi.
Kiinnityimme laituriin ja aloitimme loppuvalmistelut lähtöä varten. Tunnelmaa latisti uudelleen alkanut sade. Teimme viimeiset muonahankinnat ja tilasimme polttoainetta.
Vene tankattiin kanistereista koska polttoainepumppu oli vesillelaskupaikalla ja paikka varattuna koko ajan nostoihin ja laskuihin. Opimme uuden menetelmän polttoaineen siirtämiseksi siististi kanisterista tankkiin. Kanisteri asetettiin istuinkaukalon penkille tankin täyttöaukon yläpuolelle ja kanisterista johdettiin n. 25 mm letku tankkiin. Toinen n. 12 mm letku laitettiin myös sisään kanisteriin. Kanisterin suu ja letkut tiivistettiin öljyisellä rätillä ilmatiiviiksi ja pienemmän letkun kautta puhallettiin ilmaa, jolloin polttoaine virtasi veneen tankkiin isompaa letkua pitkin. Puhaltaminen lopetettiin ja virtaus jatkui, koska isompi letku toimi lappona. Menetelmä on yksinkertainen ja fiksu. Tankkasimme 95 l hintaan 1,08 €/l, verovapaata polttoainetta. Suomessa verovapaan polttoaineen myynti huviveneisiin lopetettiin sillä perusteella, että EU :ssa oli näin päätetty. Kysyin, että eikö päätös koske lainkaan Irlantia, kaveri vastasi että tuleehan sieltä kaikenlaisia päätöksiä, mutta me Irlannissa ratkaisemme itse mitkä ovat järkeviä ja mitkä eivät. Suomi on EU mallioppilas ja meillähän tehdään niin kuin käsketään ja diesel maksaa 1,50 €/l.
Paras aika lähteä liikkeelle olisi nousuveden aikaan kello 2 yöllä. Päätimme katsoa miltä tilanne silloin näyttää ja nukkua ensin muutama tunti.

Ei kommentteja: