25. elokuuta 2008

25.08.2008 maanantai 4. päivä Biskajalla

Yöllä tuuli vaimeni ja ensimmäisen vahdinvaihdon jälkeen yritimme auttaa matkantekoa nostamalla genaakkerin. Se ei auttanut, tuuli hädin tuskin sai pidettyä sen suorana. Genaakkeri vedettiin takaisin pussiinsa ja siirryttiin kone voimaan 6 tunnin ajaksi, jolloin tuuli oli taas noussut ja saimme kunnon kyydit. Päivän aikana näimme 3 valasta etäältä, delfiinejä ja pyöriäisiä, mutta kunnon kuvaa ei saatu vieläkään. Illan suussa olimme törmätä valaisiin, jotka havaitsimme viime hetkellä veneen edessä. Väistimme ja nekin uivat sukeltaen pois. Rannikkoa lähestyessämme näimme myös runsaasti laivoja, jotka reitillään kiersivät Espanjan luoteiskärkeä. Päivällä yritin mennä mastoon tikkaiden avulla, mutta ote ei pitänyt kunnolla ja sain hiertymän oikeaan pohkeeseen alas liukuessa. Sitä on pitänyt hoitaa.
Päätimme ajaa Ria De Camarinas sataman viereiseen lahteen ankkuriin. Siellä oli ankkurissa jo yksi englantilainen purjealus. Ankkuroimme veneen klo 21.20 ja matkaa oli kertynyt lokiin 620 Nm ja aikaa kului 4 vrk 1h 20 min.
Biskajan ylityksen kunniaksi poksautimme vuosi aiemmin lahjaksi saadun shampanjapullon. Aloitimme ruuan valmistuksen. Ruokana oli makkaraa, perunoita ja jälkiruokana kahvia ja kuorrutettua tiikerikakkua irlantilaisittain. Nukkumaan mentiin seuraavan vuorokauden aikana klo 01.00.