27. elokuuta 2008

27.08.2008 keskiviikko

Varsinainen herätys klo 08.00. Yöllä olin kuitenkin ollut hereillä. Kuulin keulahyttiin ankkurikettingin rahinan ja menin tarkistamaan antaako ankkuri periksi. Rahina johtui kuitenkin veneen pyörimisestä virtauksen mukana. Aamiainen oli normaali kaurapuuro pääruokana. Aamun lämpötila +15 astetta. Aamu oli usvainen, mutta lahti osoittautui oivalliseksi ankkuripaikaksi hiekkarantoineen. Täällä voisi olla vaikka useamman päivän. Emme olleet päässeet suihkuun kuuteen päivään ja mm sen vuoksi suuntasimme kohti Bayonan satamaa. Ankkuri nostettiin klo 10.10 ja saavuimme Bayonaan 12.10. Soitin laituripaikasta pursiseuran marinaan ja saimme sieltä laituripaikan. Meitä tultiin veneellä vastaan ja ohjattiin oikeaan paikkaan, sekä autettiin kiinnittymisessä. Satamaan tuli perässämme ruotsalainen vene edellisestä ankkuripaikasta. Se sai paikan vierestämme. Siellä oli myös ainakin yksi norjalainen Bavaria. Satamamaksu oli 31,91 € ja se sisälsi suihkun, sähkön ja internet liittymän, joka kuitenkin lakkasi toimimasta ensimmäisen illan jälkeen.
Satamassa on kaksi marinaa ja pursiseuran marina on vanhan linnan kupeessa hienolla paikalla. Pursiseuran nimi on Monte Real Club de Yates ( MRCY ). Ensimmäisen kerran matkan aikana oli käyttöä talven aikana tehdylle langonkille. Päätimme tehdä viimeistelyt ja asentaa sen paikoilleen. Siitä tuli toimiva. Vene siivottiin sisältä ja päästiin suihkuun ensimmäisen kerran Corkista lähdön jälkeen.
Ylermille houkutus lähteä Kutturaan kullankaivuuseen nousi ylivoimaiseksi ja hän lähti Madridin kautta kotimaahan. Minkähänlaista kultaa siellä etsitään? Meidän pitää nyt tulla toimeen vähemmällä kokemuksella. Emmeköhän selviä rantoja pitkin kohti etelää.

Ylermille kiitos neuvoista, opeista ja erityisesti toistuvista tietokilpailuista, jotka auttoivat Biskajalla pitkästymisen torjunnassa. Kysymyksissä tuli usein esille historia, josta huomasimme, että kotiläksyt olivat jääneet aikoinaan liian vähälle huomiolle.
Kaupassa käytiin ja illalliseksi oli tarjolla makkaroita, perunoita ja ruskeaa kastiketta. Ruokajuomaksi nautimme pullon punaviiniä, jossa hinta / laatusuhteesta oli ainakin hinta kohdallaan ( 1,25 €/0,75l ) ja laatu vastasi kotoisen Alkon edullisinta lajivalikoimaa.

26. elokuuta 2008

26.08.2008 tiistai


Herättiin klo 07.30. Yö oli erittäin rauhallinen, ei ääniä eikä keikutusta. Puuro aamiaisen jälkeen ankkuri nostettiin 09.45 ja tavoitteena purjehtia lupaavissa tuulissa Vigon lähistölle. Arvioimme ajaksi 10 tuntia. Ylermillä oli vaikeuksia pelastusliivin pukemisessa. Liivi oli päällä väärin päin. Hän ihmetti kuinka se näin vaikeaa on, kun on joskus onnistunut valjastamaan hevosenkin. Arvelimme, että olisiko hevonen ollut niin fiksu, että olisi kävellyt itse valjaisiin.
Neljän tunnin purjehduksen jälkeen tuuli tyyntyi ja päätimme jatkaa koneella alkuperäiseen tavoitteeseen. Saavuimme 21.15 Vigon edustalla olevan Isla Del Faron itärannalle, joka osoittautui mainioksi ankkuripaikaksi. Sen oli valinnut yli kymmenen muutakin venettä. Illalliseksi tarjottiin kalkkunapastaa.

25. elokuuta 2008

25.08.2008 maanantai 4. päivä Biskajalla



Yöllä tuuli vaimeni ja ensimmäisen vahdinvaihdon jälkeen yritimme auttaa matkantekoa nostamalla genaakkerin. Se ei auttanut, tuuli hädin tuskin sai pidettyä sen suorana. Genaakkeri vedettiin takaisin pussiinsa ja siirryttiin kone voimaan 6 tunnin ajaksi, jolloin tuuli oli taas noussut ja saimme kunnon kyydit. Päivän aikana näimme 3 valasta etäältä, delfiinejä ja pyöriäisiä, mutta kunnon kuvaa ei saatu vieläkään. Illan suussa olimme törmätä valaisiin, jotka havaitsimme viime hetkellä veneen edessä. Väistimme ja nekin uivat sukeltaen pois. Rannikkoa lähestyessämme näimme myös runsaasti laivoja, jotka reitillään kiersivät Espanjan luoteiskärkeä. Päivällä yritin mennä mastoon tikkaiden avulla, mutta ote ei pitänyt kunnolla ja sain hiertymän oikeaan pohkeeseen alas liukuessa. Sitä on pitänyt hoitaa.
Päätimme ajaa Ria De Camarinas sataman viereiseen lahteen ankkuriin. Siellä oli ankkurissa jo yksi englantilainen purjealus. Ankkuroimme veneen klo 21.20 ja matkaa oli kertynyt lokiin 620 Nm ja aikaa kului 4 vrk 1h 20 min.
Biskajan ylityksen kunniaksi poksautimme vuosi aiemmin lahjaksi saadun shampanjapullon. Aloitimme ruuan valmistuksen. Ruokana oli makkaraa, perunoita ja jälkiruokana kahvia ja kuorrutettua tiikerikakkua irlantilaisittain. Nukkumaan mentiin seuraavan vuorokauden aikana klo 01.00.

24. elokuuta 2008

24.08.2008 sunnuntai 3. päivä Biskajalla


Yö oli kulunut vauhdikkaasti tähtien tuikkiessa ja kuun valaistessa. Ohi kulkenut alus oli tunnistanut meidät valonheittimensä avulla. Aluksen perässä oli punainen vilkkuva valo ja Ylermin tulkinnan mukaan se kuljettaisi jotain vaarallisia aineita. Päivän aikana vauhtia oli parhaimmillaan yli kymmenen solmua. Matti valmisti jauhelihakastiketta ja keitti perunoita. Ne nautittiin hyvällä ruokahalulla. Muita aluksia ei tullut näköetäisyydelle koko päivän aikana. Illalla ladattiin akkuja ajamalla koneella 3 tuntia.
Kolmannen vuorokauden matkaksi tuli 170 Nm.

23. elokuuta 2008

23.08.2008 lauantai 2. päivä Biskajalla

Yöllä tuuli oli voimistunut ja kääntyi hiljalleen lounaaseen ja etelään. Muutimme veneen kurssia vastaavasti kohti kaakkoa. Ensimmäisen vuoron vaihdon jälkeen tuuli yltyi edelleen ja päätimme pienentää genuaa niin, että lopulta ulkona oli vain puolet ja isosta purjeesta 70%. Matti keitti onnistuneesti aamu puurot ja sai ne pysymään kattilassa. Lautaset eivät kuitenkaan pysyneet pöydällä ja puuro jouduttiin nauttimaan yksi kerrallaan seisaaltaan. Pystyssä pysyminen oli vaikeaa ja joka paikassa oli kova jyske ja pauke. Iltapäivällä tuuli oli kääntynyt kohti etelää. Me päätimme vaihtaa halssia ja purjehtia kohti länttä ettemme ajautuisi liian syvälle Biskajalle. Tällä halssilla purjehdimme 8 tuntia jolloin tuuli taas kääntyi, nyt länteen ja me jatkoimme styyrbuurihalssilla (?) kohti etelää.
Päivällä otin nälkäisenä kokkivuoron ja valitsin yksinkertaisimman valmispastan. Se nautittiin lusikoiden mukeista ruokajuomana vesi. Päivällä tuli sateen ja usvan keskellä näköetäisyydellä vastaan kaksi purjevenettä. Lämpötila oli aamulla +15 ja päivällä +17 astetta. Toisen vuorokauden matkaksi tuli 140 Nm.

22. elokuuta 2008

22.08.2008 perjantai 1. päivä Biskajalla


Yövuoro sujui hyvin. Yhtä hinaajaa jouduttiin väistämään klo 2 aikaan. Aiemmin vastaan tuli hinaaja vetäen porauslauttaa. Tuuli pysyi hyvänä ja nopeus oli 8 solmun luokkaa koko yön. Ylermi oli aloittanut tietovisailut Matin ja muiden päänmenoksi ja viihdyttämiseksi. Mannerheimin hevosten nimet tulivat ylityksellä tutuksi.

Vahdin vaihdon yhteydessä aamu neljältä Riitta huomasi merenkäynnin vatsanpohjukassa. Hän asensi Iisalmen apteekissa suositellut rannekkeet paikoilleen. Sen tehosta ei ole täyttä varmuutta, mutta sanotaanhan, että jokainen tulee autuaaksi oman uskonsa kautta ja niin se orastava pahoinvointikin helpotti eikä uusinut enää kovemmassakaan kelissä. Päivä valkeni 06.30 ja Irlannin mantereesta oli näkyvissä enää heikko siluetti. Aamupuurot jätettiin kuitenkin väliin ja ne korvattiin puolen päivän mysleillä hillolla kuorrutettuina.
Päivän aikana matka jatkui mukavasti. Näimme pyöriäisiä veneen ympärillä, mutta ne olivat niin vikkeliä, ettemme saaneet kunnon valokuvaa. Lämpötila oli aamulla +12 ja päivällä vähän korkeampi. Näimme kolme valasta n. 50 metrin etäisyydeltä. Ne sukeltelivat ja etääntyivät veneestä, mutta niiden vesisuihkut näkyivät pitkään merenpinnalla.

Illalla ajoimme moottorilla 3 tuntia akkujen lataamiseksi. Aurinkoa ei ollut niin paljoa, että paneelit olisivat ladanneet akut päivällä. Virrankulutusta lisäsi lämmittimen päällä olo ja autopilotin ”response” – asetuksen ollessa 9, jolloin se vastasi veneen poikkeamiin aggressiivisesti. Muutin asetukseksi 3, jolloin pilotti työskenteli paljon rauhallisemmin. Ensimmäisen vuorokauden matkaksi tuli 140 Nm. Vuorot toimivat normaalisti, purjeita viriteltiin ja osallistuttiin Ylermin visailuihin eri elämän aloilta.

21. elokuuta 2008

21.08.2008 torstai

Aamu avautui aurinkoisena ja lupaavana. Aamiaisen jälkeen ryhdyimme valmistelemaan Biskajan ylitystä. Tilasimme polttoaine täydennyksen. Ylermi rupesi kokoamaan jollaa ja toimi samalla venevahtina. Riitta, Matti ja minä suunnistimme bussilla reput selässä lähimpään kylään pitkän ostoslistan kanssa. Leipurilla ja parissa muussa pikkukaupassa käynnin jälkeen suuntasimme paikalliseen Lidliin. Ostoslistalla oli mm. 60l pullotettua vettä ja 10 isoa suklaalevyä hätäravinnoksi ym. Makeannälkää ei tulkittaisi hätätilanteeksi. Kolme kärryä saatiin täyteen ja muovikasseihin sullottuna ne täyttivät kymmenen kassia. Ostokset maksoivat 229 euroa ja se tuntui kohtuulliselta. Paluumatka tehtiin taksilla.
Veneellä Ylermi oli saanut jollan pumpattua ja polttoainetta oli toimitettu 45l. Tankkaus ei ollut onnistunut yhtä siististi kuin edellisessä paikassa. Tavarat pakattiin veneen uumeniin, jolla sidottiin kannelle ja asennettiin myrskyfokka kutteristaagiin käyttöönottovalmiiksi. Useammalta taholta saatujen säätietojen perusteella luvassa olisi otollinen sää Biskajan ylitykselle, joten päätimme lähteä samana päivänä.

Veneelle tuli käymään paikallinen purjehtija joka oli edellisenä yönä tullut kotisatamaansa mm Suomeen suuntautuneelta 10 viikon purjehdukselta. Hän opasti meitä purjehtimaan ensin rannikon tuntumassa länteen ja jatkamaan aina 11 pituuspiirille asti, jolloin meri olisi syvä ja mahdollinen huono keli olisi siedettävämpi.
Irrotimme köydet klo 19.15 ja suuntasimme ulkomerelle väistellen paikallisten ”torstai-kisan” osallistuvien kilpaveneitä. Vastaan tuli myös suurehko alus matkalla satamaan kahden hinaajan avustamana.

Tuuli oli suotuisa ja saimme kohta 7 – 8 solmun nopeuden. Annoimme mennä rannikon tuntumassa tavoitteena 11 pituuspiiri. Päätimme noudattaa 4 tunnin vahtivuoroja ja kaksi henkeä aina kannella. Ylermi ja Matti ottivat ensimmäisen ylipitkän vuoron. Riitta ja Jari tulisivat vahtiin aamulla neljältä.