30. elokuuta 2008

30.08.2008 lauantai


Yöllisestä konsertista huolimatta heräsimme varhain ja nautimme aamupuurot. Minua vaivasi hoidanko reidessä olevaa hiertymää oikein ja päätin hakeutua jollekin klinikalle saamaan ohjeita. Tarvikkeita oli veneessä, mutta tarvitsisin ainakin jotain sopivaa rasvaa, ettei side kuivuisi haavaan kiinni. Lähdin kyselemään satamakonttorista neuvoa. Kaveri katsoi vaivaani ja sitten pyysi seuraamaan. Lähdettiin autolla liikkeelle ja päädyttiin palo/ambulanssiasemalle, jossa oli pieni ensiapuklinikka. Side uusittiin muutamassa minuutissa ja toivotettiin tervetulleeksi seuraavana aamuna uudelleen uuden siteen vaihtamiseksi. Lupasivat antaa osoitteen minne seuraavassa satamassa voi mennä. Yritin selittää, että voin huolehtia asiasta itse veneellä, jos löydän heidän käyttämäänsä rasvaa, mutta yhteinen kielitaitomme ei riittänyt niin pitkälle. Operaatio kesti 20 min, kun tarjosin rahaa, ei sitä otettu klinikalla eikä kyydistäkään maksu kelvannut. Sanoisin palvelua hyväksi.
Päivällä veneen kupeella kävi paikallinen asukas, joka halusi meidän tekevän valituksen satamakonttoriin yöllisestä metelistä. Hän asuu vieressä ja saa tämän annostuksen joka viikonloppu. On saanut tarpeekseen, eikä hänen valituksensa ole saanut hiljennettyä meteliä. Hän kävi hakemassa tukea ponnisteluihinsa. Lupasimme harkita asiaa.

Tämän jälkeen vuorossa oli kaupunkiin tutustuminen Riitan ja Matin kanssa. Varmistin ensin reitin aamulliselle ensiapuasemalle ja sitten suunnistimme kaupungin vanhaan keskustaan etsien matkalla internet – pistettä. Sellainen löytyi ja sain hoidettua yhden pankkiasian kotimaassa. Keskustassa oli toritapahtuma, jossa kansallispukuiset myyjät tarjosivat elintarvikkeita ja käsitöitä. Musiikki kuului tapahtumaan. Jäimme kahvioon istumaan ja tilasimme kahvit ja jäätelöannokset. Kahvi oli taas samanlainen täyskofeiinitiiviste ja jäätelö aivan oivallinen. Laskua maksaessa tuli kotoinen tunnelma – oli nimittäin yhtä kallista.
Kaupunki on korkean vuoren kupeessa ja vuoren huipulla on linna. Päätimme lähteä tutustumaan linnaan. Ylös pääsi tietä pitkin ilmaiseksi ja vaijerihissillä edestakaisin lunastamalla 3 euron lipun. Lunastimme lipun.

Vaijeri hissin rata oli mielenkiintoinen kun meidän lähtiessämme alhaalta ylös lähti toinen vaunu samaan aikaan ylhäältä alas. Mielenkiintoiseksi tilanteen teki insinöörin kannalta se, että kiskoja oli vain yksi pari – miten ohitus tapahtuu. Paikallinen kaapelivaunuinsinööri oli ratkaissut asian rakentamalla radan keskikohdalle ohituskaistat vaihteineen. Ei tullut törmäystä.
Ylhäältä on hienot näköalat yli kaupungin. Näimme sataman ja zoomilla erottui Meritähtikin omalla laituripaikallaan ja koko sisääntuloreittimme. Linna osoittautuikin kirkoksi ja siellä oli parasta aikaa menossa vihkitilaisuus. Soluttauduimme hetkeksi hääväen joukkoon ja seurasimme toimitusta. Emme jääneet seuraamaan päättyisikö toimitus odotetulla tavalla. Riitta ja Matti lähtivät vielä kiertelemään kaupunkia, mutta minä suuntasin veneelle tekemään muistiinpanoja.
Ilta kului ruokaillessa, lukiessa ja näitä tarinoita kirjoitellessa. Yöllä oli taas ilmaiskonsertti.

29. elokuuta 2008

29.08.2008 perjantai

Herätys seitsemältä. Aamiaisen ja valmistelujen jälkeen irrotimme köydet 09.20. Tarkoitus oli tankata, mutta tankilla oli jono, eikä ollut täyttä varmuutta milloin asema avattaisiin, joten päätimme lähteä eteenpäin.
Ilma oli usvainen ja aamun säätiedotus televisiossa lupasi sadekuuroja. Muutaman mailin ajettuamme ukkonen iski niin lähellä, että luulimme sen iskeneen veneeseen. Sähkölaitteet kuitenkin toimivat, eikä savua näkynyt. Veneeseen on rakennettu pari vuotta sitten tehokas ukkosenjohdatus mastolta ja vanteilta teräsköliin. Sen pitäisi auttaa, mutta jos salama iskee täydellä voimalla kohdalle niin, ei silloin riitä mitkään johtimet. Tuuli oli heikko ja sekin vastainen, joten ainoa vaihtoehto eteenpäin pääsemiseksi oli moottorilla ajo.
Kello 11 nousi oikea hernerokkasumu. Näkyvyyttä oli vain muutama veneen mitta. Käynnistimme tutkan lisäksi automaattisen merkinantotorven. Sumutorven merkkiääni varoittaisi ainakin pienempiä veneitä ja isommat näkyvät tutkassa. Meidän pitäisi näkyä muiden alusten tutkissa tehokkaan passiivisen ja aktiivisen tutkaheijastimen ansiosta.
Sumu alkoi hälvetä 2 tunnin kuluttua. Ranta on täynnä kalastajien pyydysmerkkejä ja niiden väisteleminen on täyttä työtä. Pimeällä rannan läheisyydessä ajaminen on vaarallista, koska pyydysmerkkejä on mahdoton nähdä. Useimmiten itse pyydykset ovat niin syvällä, että ylitse voi ajaa ilman ongelmia. Ruotsalainen purjehtija kertoi, että joskus pyydykset ovat myös lähellä pintaa ja useampi merkki on yhdistetty toisiinsa pinnalla olevalla narulla.
Koneella ajo alkoi maistua puulle ja päätimme mennä seuraavaan satamaan nimeltään Viana De Castello. Olimme vaihtaneet maata ja tulleet Espanjasta Portugalin puolelle. Vaihdoimme kiireellä kohteliaisuuslipun ennen satamaan tuloa. Huvivenesatama sijaitsi 2 mailia aallonmurtajan takana jokisuistossa. Varsinaiseen satamaan pääsemiseksi oli avattava sisäänajoväylän yli kulkeva kävelysilta.
Silta aukesi, ensin tuli yksi vene ulos ja me ajoimme sen jälkeen sisään. Laituripaikalle opastettiin kiitettävästi ja veneen kiinnittämisessä autettiin. Satamakonttori oli tähän mennessä byrokraattisin Veneen dokumentit ja miehistön passit tarvittiin ja ne piti esittää ensimmäisen kerran tämän matkan aikana. Satamamaksu oli 25,80 €/vrk sisältäen sähkön. Suihkusta piti maksaa erikseen 1,27 € käynniltä. Internetiä ei löytynyt.

Pilvet ovat kaikonneet taivaalta ja laituri on tuulelta suojassa. Lämpötila on noussut +32 asteeseen, mikä tuntuu aivan riittävältä. Illansuussa edellisessä satamassa tapaamamme ruotsalaisvene kaarsi satamaan ja sai taas paikan vierestämme, norjalaisvene seurasi heitä.
Riitta ja Matti lähtivät kävelylle kaupungille. Ilman karttaa he joutuivat keskustan ulkopuolelle ja löysivät suuren marketin, joka Riitan mukaan oli suurin mitä hän on nähnyt tähän mennessä. He tekivät joitain ostoksia ja löysivät jopa kauraryynejä, joten puuroaamiaiset on taattu taas joksikin aikaa.
Illallisella oli tarjolla tulisia lihavartaita ja viinissä kokeiltiin puolet kalliimpaa laatua 2,29 €/pullo. Veneen suihkut testattiin ja ne tuntuivat olevan kunnossa. Illalla alkoi marinan vastakkaisella rannalla äänekäs ulkoilmakonsertti. Musiikki oli valittu nykynuorison tyylin ja maun mukaan eikä äänentoistolaitteita säästelty. Ulkoilmasoitanta taukosi kolmen aikaan yöllä, mutta jytke jatkui sisällä vielä aamu kuuteen asti. Edellisen kerran vastaavasta ilmaiskonsertista päästiin nauttimaan Göteborgissa.

28. elokuuta 2008

28.08.2008 torstai



Heräsimme 08.00 ja lähdimme aamiaisen jälkeen pyykkikassien kanssa etsimään pesutupaa annettujen ohjeiden mukaan. Pesutupaa ei löytynyt, mutta pesula kylläkin. Pyykit luvattiin pestä saman päivän aikana ja illalla saisi tulla hakemaan. Hinta oli 12 € säkki, jossa oli 2 – 3 Cylinda-annosta. Jätimme 2 säkillistä pyykkiä pesuun.

Nautimme rantakadulla kahvit. Tilasimme Americanot ja saimme puolen kahvikupin annoksen tuimaa kahvia, joka nostatti hiukset pystyyn. Palasimme veneelle ja aloitimme kannen pesun. Edellinen kannenpesu oli tapahtunut monta viikkoa sitten ennen Dubliniin tuloamme. Ukkonen jyrähteli ja salamat leiskuivat iltapäivällä.
Ukonilman ja sateen rauettua lähdimme tutustumaan sataman yhteydessä olleeseen linnakkeeseen. Linnake oli hieno taidonnäyte oman aikansa kivirakentamisesta. Linnake on tehty puolustautumista varten ja kaikesta ymmärsi, että hyökkääjän piti olla vahva ja taitava mikäli aikoi edetä viimeiselle sisäpihalle. Tykit olivat vielä paikallaan, mutta tuskin ampumakunnossa. Valmistusvuosi oli 1852.

Kävin hakemassa langonkiasennuksen viimeistelyyn kaksi 5m köydenpätkää ja pienen pikalukon. Yritin myös ostaa juomavesitankkiin laitettavia desifiointitabletteja, mutta en onnistunut löytämään. Kyselin ruotsalaisveneeltä käyttävätkö he jotain omissa vesitankeissaan ja kertoivat, että eivät käytä, mutta eivät ole enää juoneet tankkivettä, mutta käyttävät ruuanlaittoon. Se oli uskottavaa, ainakin isännän lasissa tuntui olevan useimmiten wiskiä.

Tunsin itseni väsyneeksi ja otin parin tunnin torkut iltapäivän kuluksi. Suomesta saamani kova antibioottikuuri ilmeisesti väsyttää kun olen tuntenut itseni väsyneeksi useana päivänä. Voihan se olla, että elimistö opettelee paikallisille tavoille ja haluaa siestaa.
Riitta ja Matti kävivät etsimässä kalakauppaa. He löysivät sellaisen, mutta eivät uskaltaneet ostaa kalaa. He päätyivät ostamaan illalliselle espanjalaista voimakkaasti maustettua lihaisaa makkaraa, erittäin maukasta ja tukevaa. Suomalaisesta tarjouksessa olevasta herkku grillimakkarasta jää pannulla usein jäljelle vain vetinen kuori ja rasvaa pannun pohjalle, tämä ei käyttäytynyt samalla tavalla. Illallisen jälkeen Riitta ja Matti keittivät vielä iltakahvit, mutta minä painuin pehkuihin ilman kahvia.
Aamulla on tarkoitus lähteä eteenpäin kohti Portoa.

27. elokuuta 2008

27.08.2008 keskiviikko

Varsinainen herätys klo 08.00. Yöllä olin kuitenkin ollut hereillä. Kuulin keulahyttiin ankkurikettingin rahinan ja menin tarkistamaan antaako ankkuri periksi. Rahina johtui kuitenkin veneen pyörimisestä virtauksen mukana. Aamiainen oli normaali kaurapuuro pääruokana. Aamun lämpötila +15 astetta. Aamu oli usvainen, mutta lahti osoittautui oivalliseksi ankkuripaikaksi hiekkarantoineen. Täällä voisi olla vaikka useamman päivän. Emme olleet päässeet suihkuun kuuteen päivään ja mm sen vuoksi suuntasimme kohti Bayonan satamaa. Ankkuri nostettiin klo 10.10 ja saavuimme Bayonaan 12.10. Soitin laituripaikasta pursiseuran marinaan ja saimme sieltä laituripaikan. Meitä tultiin veneellä vastaan ja ohjattiin oikeaan paikkaan, sekä autettiin kiinnittymisessä. Satamaan tuli perässämme ruotsalainen vene edellisestä ankkuripaikasta. Se sai paikan vierestämme. Siellä oli myös ainakin yksi norjalainen Bavaria. Satamamaksu oli 31,91 € ja se sisälsi suihkun, sähkön ja internet liittymän, joka kuitenkin lakkasi toimimasta ensimmäisen illan jälkeen.
Satamassa on kaksi marinaa ja pursiseuran marina on vanhan linnan kupeessa hienolla paikalla. Pursiseuran nimi on Monte Real Club de Yates ( MRCY ). Ensimmäisen kerran matkan aikana oli käyttöä talven aikana tehdylle langonkille. Päätimme tehdä viimeistelyt ja asentaa sen paikoilleen. Siitä tuli toimiva. Vene siivottiin sisältä ja päästiin suihkuun ensimmäisen kerran Corkista lähdön jälkeen.
Ylermille houkutus lähteä Kutturaan kullankaivuuseen nousi ylivoimaiseksi ja hän lähti Madridin kautta kotimaahan. Minkähänlaista kultaa siellä etsitään? Meidän pitää nyt tulla toimeen vähemmällä kokemuksella. Emmeköhän selviä rantoja pitkin kohti etelää.

Ylermille kiitos neuvoista, opeista ja erityisesti toistuvista tietokilpailuista, jotka auttoivat Biskajalla pitkästymisen torjunnassa. Kysymyksissä tuli usein esille historia, josta huomasimme, että kotiläksyt olivat jääneet aikoinaan liian vähälle huomiolle.
Kaupassa käytiin ja illalliseksi oli tarjolla makkaroita, perunoita ja ruskeaa kastiketta. Ruokajuomaksi nautimme pullon punaviiniä, jossa hinta / laatusuhteesta oli ainakin hinta kohdallaan ( 1,25 €/0,75l ) ja laatu vastasi kotoisen Alkon edullisinta lajivalikoimaa.

26. elokuuta 2008

26.08.2008 tiistai


Herättiin klo 07.30. Yö oli erittäin rauhallinen, ei ääniä eikä keikutusta. Puuro aamiaisen jälkeen ankkuri nostettiin 09.45 ja tavoitteena purjehtia lupaavissa tuulissa Vigon lähistölle. Arvioimme ajaksi 10 tuntia. Ylermillä oli vaikeuksia pelastusliivin pukemisessa. Liivi oli päällä väärin päin. Hän ihmetti kuinka se näin vaikeaa on, kun on joskus onnistunut valjastamaan hevosenkin. Arvelimme, että olisiko hevonen ollut niin fiksu, että olisi kävellyt itse valjaisiin.
Neljän tunnin purjehduksen jälkeen tuuli tyyntyi ja päätimme jatkaa koneella alkuperäiseen tavoitteeseen. Saavuimme 21.15 Vigon edustalla olevan Isla Del Faron itärannalle, joka osoittautui mainioksi ankkuripaikaksi. Sen oli valinnut yli kymmenen muutakin venettä. Illalliseksi tarjottiin kalkkunapastaa.

25. elokuuta 2008

25.08.2008 maanantai 4. päivä Biskajalla



Yöllä tuuli vaimeni ja ensimmäisen vahdinvaihdon jälkeen yritimme auttaa matkantekoa nostamalla genaakkerin. Se ei auttanut, tuuli hädin tuskin sai pidettyä sen suorana. Genaakkeri vedettiin takaisin pussiinsa ja siirryttiin kone voimaan 6 tunnin ajaksi, jolloin tuuli oli taas noussut ja saimme kunnon kyydit. Päivän aikana näimme 3 valasta etäältä, delfiinejä ja pyöriäisiä, mutta kunnon kuvaa ei saatu vieläkään. Illan suussa olimme törmätä valaisiin, jotka havaitsimme viime hetkellä veneen edessä. Väistimme ja nekin uivat sukeltaen pois. Rannikkoa lähestyessämme näimme myös runsaasti laivoja, jotka reitillään kiersivät Espanjan luoteiskärkeä. Päivällä yritin mennä mastoon tikkaiden avulla, mutta ote ei pitänyt kunnolla ja sain hiertymän oikeaan pohkeeseen alas liukuessa. Sitä on pitänyt hoitaa.
Päätimme ajaa Ria De Camarinas sataman viereiseen lahteen ankkuriin. Siellä oli ankkurissa jo yksi englantilainen purjealus. Ankkuroimme veneen klo 21.20 ja matkaa oli kertynyt lokiin 620 Nm ja aikaa kului 4 vrk 1h 20 min.
Biskajan ylityksen kunniaksi poksautimme vuosi aiemmin lahjaksi saadun shampanjapullon. Aloitimme ruuan valmistuksen. Ruokana oli makkaraa, perunoita ja jälkiruokana kahvia ja kuorrutettua tiikerikakkua irlantilaisittain. Nukkumaan mentiin seuraavan vuorokauden aikana klo 01.00.

24. elokuuta 2008

24.08.2008 sunnuntai 3. päivä Biskajalla


Yö oli kulunut vauhdikkaasti tähtien tuikkiessa ja kuun valaistessa. Ohi kulkenut alus oli tunnistanut meidät valonheittimensä avulla. Aluksen perässä oli punainen vilkkuva valo ja Ylermin tulkinnan mukaan se kuljettaisi jotain vaarallisia aineita. Päivän aikana vauhtia oli parhaimmillaan yli kymmenen solmua. Matti valmisti jauhelihakastiketta ja keitti perunoita. Ne nautittiin hyvällä ruokahalulla. Muita aluksia ei tullut näköetäisyydelle koko päivän aikana. Illalla ladattiin akkuja ajamalla koneella 3 tuntia.
Kolmannen vuorokauden matkaksi tuli 170 Nm.