10. joulukuuta 2008

XVI- päivä merellä. 09.12.2008 tiistai

Purjehdus oli vauhdikasta. Jatkoimme yön yli genaakkerilla ja isolla leikaten reilusti tuuleen että tosituuli tuli lähes veneen sivulta styyrbuurin puolelta. Nopeutemme vaihteli 8 - 9 solmun välillä ja kävi hetkellisesti yli kymmenen solmun. Tuulen suunta ja nopeus 7 - 8 m/s pysyi tasaisen muutamia puuskia lukuun ottamatta. Illan ja alkuyön ajoimme mukavalla "varmuuskertoimella".

Yön aikana vahdissa laskin saavutettuja maileja. Totesin että 200 mailia 24 aikana olisi saavutettavissa, mikäli pystyisimme säilyttämään siihen mennessä saavutetun jakson keskinopeuden 8,33 kn. Aloimme ottaa enemmän riskejä ja lisäsimme ison purjeen pinta-alaa kohta kun tuuli osoitti heikkenevän ja päinvastoin.

Muutaman kerran tuulenpuuskan aikana olimme menettää veneen hallinnan, mutta onnistuimme kuitenkin aina palauttamaan kurssin ennen nopeuden menettämistä. Suuri pinta-alaisen genaakkerin menettäessä vetonsa on sen täyttymisessä aina suuret riskit. Purje voi pettää saumoistaan tai jokin kiinnityspiste voi pettää.

Köydet ovat kovilla ja ne kuluvat kohdista, joissa syntyy mahdollisesti hankausta. Muutimme köysien paikkoja muutaman tunnin välein, jotta hankautumiset eivät tulisi samaan kohtaan ja johtaisi köyden katkeamiseen.

Vesalla on eniten kokemusta, näkemystä ja intoa purjeiden trimmaukseen. Hän tuli vahtivuoroon minun jälkeeni aamulla kuudelta. kerroin tilanteen ja ehdotin, että hän tekisi pitkän kuuden tunnin jakson vastaten purjeista ja ohjaamisesta. Aamiainen hoidettaisiin muiden toimesta.

Tavoitteessa pysyttiin tunti tunnilta ja viimeisen tunnin aikana riski jäädä siitä hieman nousi tuulen heikentyessä, Vesa otti veneen käsiohjaukseen ja oman sen hetkisten kirjaustemme perusteella saavutimme lukeman 201 mailia. Tarkistettuamme tilanteen myöhemmin meidän oli pettymykseksemme todettava, että tulos oli vain 199,4 Nm. Virallisiin tuloksiin merkittiin 199 Nm.
Meitä harmitti, mutta emme antaneet masennukselle valtaa muutimme omia sääntöjämme. Otettiin mutkan mukaan ja silloinhan 200 meni kirkkaasti rikki. Tämä tulos on kohtalaisen hyvä ja vaatii olosuhteiden ja oikeiden valintojen lisäksi herpaantumatonta tarkkailua koko 24 tunnin ajan.

Olimme VHF kautta yhteydessä Tenarezen kippariin Teemuun. Totesimme olevamme 3 mailin päässä toisistamme. Sovimme, että he ajavat viereemme ja suoritetaan muutama ohitus molemmin puoli paraatipurjeilla miehistöt kannella. Tämä antoi mahdollisuuden hienoihin kuviin ja videoihin.

Tenareze tuli viereemme ja teki ohituksen takakautta, mutta Meritähti oli niin kovassa menossa, että Tenareze ei pystynyt takakautta enää nousemaan ohitse. Vedimme ison sisään ja kuristimme genaakkeria vauhdin hillitsemiseksi. Tenareze paikkasi spinnusta löytyneen pienen repeämän teippaamalla ennen sen nostamista. Saatuaan spinnunsa ylös Tenareze lähti nousemaan takaa paarbuurin puolelta ohitsemme lähietäisyydeltä. Vene oli niin kaunis kuin Swan vaan voi olla ja keinui ylväästi Atlantin aalloilla.
Saimme mahtavia kuvia. Tenarezesta ilmoitettiin samaa meille. Ennen kisan jatkamista Jaakko esitti huuliharpulla VHF välityksellä Tenarezelle Merimiesvalssin. Kiitos takaisin välittyneistä runsaista abloodeista. Toivotettiin toisillemme hyvää matkaa, reippaita tuulia ja reilua kisaa.

Parin tunnin kuluttua alkoi tuntua ettei tilanne ollutkaan reilu. Tenarezen masto eteni etenemistään emmekä saaneet Meritähteä enää samaan vauhtiin jolla olimme ottaneet Tenarezen kiinni. Tuntui, että se vei meiltä vauhdin mennessään.
Päivän ruokalista: Aamiainen normaali puuroa, mysliä, jogurttia, kahvia, teetä tuoremehua. Lounaaksi oli tarjolla Italialainen antipasta Martin kokkaamana. Siihen sisältyi paistettua pekonia, keitettyjä nakkeja, maustettua espanjalaista Curazon - makkaraa, salaattia, oliiveja ja jalopenoja. Päivälliskokkivuoro oli tällä kerralla minulla. Päätin tarjota Corner-pihvi munakkaan ( jauhelihamunakas ) ja riisiä. Hienosäätö ja maustaminen tapahtui pääkokin Kalen ohjeiden mukaan. Munien ja Cornerpihvin annostelun
tein summittaisesti ja siitä seurasi, että lopputulosta ei voinut kutsua munakkaaksi vaan Corner - pihviksi. Tavoite toteutui ja ruoka kelpasi.

Illalla ennen nukkumaan menoa tehtiin vielä tankkiin vettä, makean veden riittävyyden varmistamiseksi. vettä on nyt niin runsaasti, että uskallamme ottaa makeavesi suihkun aina merivedellä peseytymisen jälkeen.

8. joulukuuta 2008

XV- päivä merellä. 08.12.2008 maanantai

Pääsimme illalla mukavaan menoon piristyneiden tuulien ansiosta. Aloitimme yön genualla ja isolla turvallisuussyistä. Tuuli oli yöllä vakaa ja sen nopeus vaihteli 4 - 6 m/s. Kahden aikaan vahdin vaihdon yhteydessä vaihdoimme myös purjeita. Genua rullattiin sisään ja tilalle nostettiin genaakkeri. Nopeutta saatiin lisää 1 - 2 solmua ja se vaihteli 6 - 8 solmua. Näillä purjeilla jatkettiin aamuun ja ne ovat ylhäällä vieläkin tätä kirjoitettaessa.

Päivällä tuuli voimistui hieman ja vaihteli 6 - 8 m/s. Venettä se kuljetti 7,5 - 8 solmun nopeudella ja hetkittäiset huiput olivat vähän päälle 10 solmua. Tilanne on muuttunut. Nyt voi ja pitää mennä lujaa jos aikoo pitää kiinni asemistaan. Tämä tulisi tehdä niin, että laitteet pysyvät ehjänä. Maileja syntyi 24 tunnin hieman yli 150.

Sääennuste lupasi tasaista reipasta tuulta koko loppumatkalle. Nämä lienevät niitä paljon puhuttuja pasaatituulia ja me olemme päässeet niihin kiinni. Aallokko on pientä eikä häiritse veneen kulkua. Näin vene saa tuulen voimakkuuteen nähden hyvän nopeuden.

Veden kohina veneen perässä on niin kova, ettei normaalia puhetta tahdo istumalaatikossa kuulla.

Päivä oli erittäin lämmin ja aurinkoinen. Mittasimme lämpötilaksi biminikatteen alla +31 astetta. Merivesi on mittarimme mukaan 27 asteista.

Miehistö ruokittiin tänään seuraavan menun mukaan: Aamiainen puuro, mysli, kahvi, tee, näkkileipä ja leikkeleet. Lounas sienikeitto ja jälkiruokana ananasviipaleita. Päivällinen hyvin maustettu meririsotto.

Matkantekoa vauhditettiin musiikin avulla. Tällä kerralla soitimme CD levyiltä hienoja merimies aiheisia ja muita kappaleita. Illalla Jaska tunnelmoi huuliharpun kanssa.

Matkan päämäärä lähestyy hyvää vauhtia. Tätä kirjoitettaessa matkaa maaliin oli n. 720 Nm. Mikäli kaikki menee hyvin, voimme odottaa ehtivämme perille St Lucialle viikonvaihteen aikana.

7. joulukuuta 2008

XIV- päivä merellä. 07.12.2008 sunnuntai

Rauhallinen meno on jatkunut. Lähdimme yöhön toiveikkain mielin. Nopeutta oli kivasti ja aloimme jo uskoa, että heikot tuuliennusteet eivät pitäisikään paikkaansa. Kymmenen aikaan illalla jouduimme toteamaan, että kyllä pitävät. Tuuli hiipui hiljalleen ja loppui kokonaan. Vene alkoi pyöriä paikallaan.

Ajoimme genaakkerilla ja isolla. Yhden aikoihin vedimme genaakkerin sukkaansa, kiristimme ison ja jäimme pyörimään paikallemme odottaen tuulta.

Puolen tunnin odottelun jälkeen tuuli elpyi niin, että purjeet pysyivät jotenkin vedossa. Illan ja yön aikana tuulet vaihtelivat 2 - 3 m/s. Veneen nopeudeksi saimme 0 - 5 kn. 24 tunnin aikana maileja kertyi 107 Nm.

Tuuliperäsimen kiinnityksen pettämisestä lähetimme reklamaation valmistajalle. Odottelemme mielenkiinnolla heidän vastaustaan.

Päivän menu: Aamiaisella puuroa ja vaihtoehtoisesti mysliä, kahvi, tee, näkkileipä, leikkeleitä. Lounaalla nuudelikeitto ja keitettyjä kananmunia. Päivällinen perunoilla ja vihanneskeitolla vahvistettua muhennosta.

Olin lounaskokkivuorossa ja pääsin kananmunia keittäessäni snoppailemaan edelliseltä miehistöltä oppimallani munien keitto kikalla.

Kananmunien keitto-ohje

Keitä vesi kattilassa. Ota munat ja iske pienellä piikillä reikä pyöreämpään päähän ( terävän pään vastakkainen pää ), jossa on ilmakupla. Laske muna varovasti lusikalla kiehuvaan veteen. Reiästä poistuu laajeneva ilma, joka muuten rikkoisi kuoren. Keitä maun mukaan 5 - 10 min.

Uusien tulostietojen tultua jouduimme huomaamaan, että olemme menettäneet asemiamme huomattavasti viime yön aikana. Lähellämme olleet kolme muuta venettä olivat vetäneet 40 - 50 mailin kaulan olemattomassa tuulessa. Toivotaan, että etumatka liittyy koneella ajoon.

XIII- päivä merellä. 06.12.2008 lauantai

Tuuli ja meri olivat rauhoittuneet edellisen vuorokauden lukemista. jatkoimme myötätuuleen genualla ja isolla viritettynä virsikirjaksi. Tuuli ja vauhti olivat kohdallaan emmekä muuttaneet purjeita yötä vasten. Jatkoimme niillä pitkälle seuraavaan aamupäivään. Tämä siitäkin huolimatta, että tuuli yritti kerran pyöräyttää meidät ympäri. Aamupäivällä purimme virsikirjan ja jatkoimme isolle ja genualla skuutattuna samalle puolella. Leikkasimme myötätuuleen 30 astetta. Iltapäivän aluksi ajoimme koneella
kolme tuntia tuulen loputtua kokonaan. Tuulen noustua 3 - 4 m/s jatkoimme genaakkerilla ja isolla.

Elimme veneessä UTC aikaa ja sen mukaan rytmitettyä päiväohjelmaa. Olemme nyt siirtyneet pituuspiireillä lähes 30 astetta länteen päätimme siirtää ruoka-ajat kaksi tuntia myöhempään. Auringon nousu ja lasku sopivat silloin paremmin päivärytmiin ja pääsemme totuttautumaan samalla määräsataman St Lucian aikaan.

Kolmastoista päivä merellä oli suomen itsenäisyyspäivä 06.12. Aamiaisella päätimme, että päivää juhlistetaan jotenkin.

Aamun tunteina tuli useita pieniä kevyitä sadekuuroja. Aamiaisen jälkeen näimme uhkaavan sadealueen lähestyvän. Menin veneen perään pesulle ja jäin kannelle odottamaan taivaalta tulevaa huuhtelua. Sade oli reipas ja sain muutkin seurakseni kannelle peseytymään. Näky oli varmaan huvittava kun veneen kannella on koko ukkolauma kelteisillään saippuoituna nauttimassa vesisateesta.
Katsojat olivat kuitenkin harvassa. Peseytyminen tuli sopivasti itsenäisyyspäivän kunniaksi.

Edellisenä päivänä vesikone lopetti makean veden tekemisen. Tänään oli sopivan leppoisa keli ja aikaa tutustua laitteen toimintaan. Laite saatiin lopulta toimimaan. Ongelmien syyksi selvisi putkistoon ja pumppuun päässyt ilma. Koneajon aikana iltapäivällä teimme n. 120 l makeaa vettä etutankkiin.

Päivän menu muodostui seuraavaksi: aamiaisella puuro, lounaaksi hyvin maustettu vihanneskeitto Ála Kale ja päivällisenä lihapyörykät ja nuudelit Jaskan kokkaamana. Ruokajuomana viini ja vesi valinnan mukaan.

Itsenäisyyspäivän kunniaksi veneessä järjestettiin konsertti. Konsertissa esiintyivät Vesa soittamalla "Maamme laulun" klarinetilla. Kale esitti sotilaslaulun ja Jaakko esitti kevyempää musiikkia huuliharpulla.

Juhlien aikana Meritähti kynti Atlantia rauhallisesti siniristilippu perälippuna hulmuten ja kookas sinivalkoinen genaakkeri tiukalle tuuleen pingoittuneena paabuurin puolella.

Juhlien päätyttyä tuuli voimistui ja vauhti kiihtyi. Tätä kirjoittaessani tuuli tuli 110 astetta keulasta styyrbuurin puolelta nopeudella 4,5 m/s. Meritähti sai sillä 7,5 - 8 solmun nopeuden ja reilun kallistuksen.

XII - päivä merellä. 05.12.2008 perjantai

Edellisenä päivänä voimistunut tuuli puhalsi reippaana kun valmistelimme purjeita yöksi. Päädyimme jättämään ison ja etukulmastaan ulos puomiin kiinnitetyn genaakkerin. Viemällä genaakkerin etukulman kiinnityspiste puomin avulla veneen sivulle kokan etupuolelle saamme mielestämme purjeelle paremmin tuulta. Tällä järjestelyllä veneen hallittavuus tuulen voimistuessa tulee vaativammaksi.

Vene kulki vauhdikkaasti ja tuntui olevan hallinnassa pitkälle yli keskiyön. Yhden jälkeen heräsin keulahytissä melkoiseen rynkytykseen. Välillä tunnuin iskeytyväni hytin kattoon ja taas putoavan alas patjoille. Samanaikaisesti pyörimme hytin laidalta toiselle minä ja Kaiseri ( ompelukone ).
Keikutuksesta huolimatta yritin nukkua ja otin avuksi puolikkaan nukahtamistabletista. Niitä Purjehtijalääkäri tuttavamme oli määrännyt otettavaksi mukaan.

Nukahdin ja heräsin uudelleen tunnin unien jälkeen valtavaan pamahdukseen. Genaakkerin skuutin bloki murtui. Genaakkerin kulma pääsi vapaasti tuulen riepoteltavaksi ja siitä syntynyt rasitus sai toisen skuutti köyden lukon aukeamaan. Tämän jälkeen koko genaakkeri yli 100 neliötä oli tuulen armoilla. Onneksi sukan alasvetoköysi oli sidottu hyvin veneeseen. Menin Vesan avuksi hytin kattoluukusta ja yhdessä saimme pienin nykäyksin vedettyä sukan alas ja vangittua purjeen sukkaan.

Jatkoimme tämän jälkeen genualla ja isolla niin, että ne olivat skuutattuna samalle puolella. Leikkasimme riittävästi tuuleen. Siirryin nukkumaan pentterin sohvalle, johon oli rakennettu nopeasti viritettävä meripunkka. Siinä olin veneen keskipisteessä ja purjeiden tasapaino ja veneen liikkeiden hallittavuus oli helposti tunnistettavissa. Kävin loppuyön aikana kahdesti kannella apuna reivaamassa purjeita pienemmäksi. Isosta oli lopulta ulkona 30% ja genuasta 40%. Vauhtia saatiin näilläkin aikaan
8,5 - 9,5 solmua. Huiput surffissa aallonharjalta alas olivat 12,4 solmua. Tuulen nopeus vaihteli 10 - 13 m/s ( 17 puuskissa ).

Päivän valjettua tuuli hieman vaimeni ja aloimme lisätä purjepinta-alaa. Aallokko oli korkea ja se tuli viistosti takaa veivaten venettä reippaasti. Aallon harjalta alas tultaessa veneen perä liukui hurjaa vauhtia sivuttain. Tämä oli liikaa lukkiutuneen tuuliperäsimen kiinnitykselle. Alakiinnitys repesi auki. Pultit tulivat aluslevyistä huolimatta läpi veneen perälaminaatin. Tuuliperäsin purettiin ja reiät tulpattiin uusilla pulteilla suurehkoilla teak "aluslevyillä" ja massalla. Aluslevyt olivat
mukitelineen teossa jääneet hukkapalat, jotka olin säilyttänyt.

Remontti kesti kaksi tuntia eikä veneen nopeus pudonnut sinä aikana alle 7,5 solmun. Tästä muodostui vauhdikkain vuorokautemme tässä kisassa. Maileja kertyi 170 ja asemamme kisassa vahvistui mukavasti tällä tuloksella.

Päivän ruokalista: Aamiaiseksi perinteinen puuro, lounaaksi kreikkalainen salaatti ála Kale. Sipulia - tomaattia - kurkkua ja tonnikalaa. Päivällisenä tarjoiltiin nakit ja muusi Taivassalolaiseen tapaan Jaskan toimiessa kokkina. Ensimmäisen kerran matkan aikana oli kattamisongelmia. Mikäli onnistui pitämään lautasen tukevasti pöydällä, tahtoivat murkinat löytyä omasta tai kaverin sylistä.

Kova meno ja merenkäynti näkyivät ensimmäisen kerran miehistössä. Vapaa-aika käytettiin tarkkaan lepäämiseen ja seuraaviin tehtäviin valmistautumiseen.

5. joulukuuta 2008

XI - päivä merellä. 04.12.2008 torstai

Yhdestoista päivä merellä toi mukanaan vaisuina puhaltaneisiin tuuliin uudenlaista vipinää. Tuulen nopeus kasvoi hieman purjehdusreitillämme ja alueelle esiintyi paikallisia matalankeskuksia ja niiden mukanaan tuomia puuskia.

Olimme purjehtineet koko iltapäivän genaakkerilla ja isolla. Meno oli tasaista ja vauhdikastakin. Jätimme ne yöksi. Oman vahtivuoroni loputtua klo 24.00 painuin nukkumaan keulahyttiin. Unen läpi tajusin veneen kovan vauhdin ja keulan rauhattomat liikkeet. Heittelehdin punkan laidasta laitaan samoin kuten hytin kiinnittämättömät tavarat. Välillä veneen keula sukelsi syvään ja tuntui, että nyt leikitään sukellusvenettä.

Jonkin ajan kuluttua kuului kova pamaus ja purjeen läiskytys alkoi kuulua. Nousin kansiluukusta katsomaan mitä on tapahtunut. Genaakkerin skuuttiköyden lukko oli auennut ja genaakkeri lepatti vallattomasti tuulessa. Näin Vesan lähestyvän veneen keulaa otsalampun valossa kontaten elämänlankaan sidottuna, veneen heittelehtiessä vallattomasti aallokossa. Saimme vaivoin yhdessä vedettyä genaakkerin sukkaan. Olin valmiina vetämään sukan kansiluukusta keulahyttiin, mutta tuuli tahtoi saada yliotteen.
Onnistuin kuitenkin pitelemään sen ja lopulta keräämään purjeen hyttiini.

Tuuli oli nopeasti noussut 6 - 7 m/s tasolta 14 - 16 m/s ja puuskaiseksi. Jatkoimme genualla ja isolla. Aamuyön tunteina ne asetettiin virsikirjaksi ja jatkoimme niin läpi koko päivän. Illalla kohtasimme pienen matalan sateineen. Onnistuimme osittain kiertämään sen etelän kautta, mutta purjeita jouduimme reivaamaan ja trimmaamaan ohituksen aikana.

Matala toi mukanaan myös sateen, jonka hyödynsin peseytymällä sateessa. Illansuussa meidät ohitti rahtilaiva n. 1,5 mailin etäisyydeltä. Muita laivoja eikä veneitä ei tullut näkyviin vuorokauden aikana.

Miehistö ravittiin tänään perusaamiaisen lisäksi lounaalla tarjotulla, Vesan valmistamalla Minestrone keitolla ja Martin päivälliseksi valmistamilla muusilla ja lihapyöryköillä. Päivällisellä tarjottiin jälkiruuaksi persikoita.

Vesa suurusti ja täydensi Minestrone keittoa niin, että tullessani syömään myöhemmin en huomannut mitään ongelmaa popsiessani sitä haarukalla.

Illalla saimme väliaikatietoja kisajärjestäjiltä ja sähköpostitse kotoa. Iloksemme saimme huomata, että olemme kivasti keskivaiheilla. Tähän saa olla tyytyväinen vallinneilla keveillä tuulilla. Tuulen nopeus 5 m/s on ollut tällä legillä jo kohtalainen tuuli. Kotivesillä ei sellaisilla tuulilla tahdo viitsiä edes nostaa purjeita. Alirikattu painava veneemme tarvitsisi yli 10 m/s tuulet ja silloin edellytyksen pärjätä muiden mukana paranisivat oleellisesti.

3. joulukuuta 2008

X - päivä merellä. 03.12.2008 keskiviikko

Kymmenes päivä merellä tuli tänään täyteen. Todennäköisesti yli kymmenen päivää on vielä jäljellä. Legin tähän mennessä tehty osuus on yllättänyt minut helppoudella ja yksinkertaisuudellaan. Kale ja Jaakko, jotka ovat tehneet tämän matkan aikaisemmin, ovat sitä mieltä että tuulet ovat tällä kerralla oikukkaammat kuin heidän aikaisemmilla ylityksillään. Minusta tämä on helppoa verrattuna saaristossamme purjehtimiseen.

Talvella kerroin Lepän Kaleville millainen matkasuunnitelmani on. Reitti Norjan ja Skotlannin kautta, n. 30 eri gastia Las Palmasiin mennessä jne. Olin itse huolissani tästä Atlantin ylityksestä. Kalevi sanoi, että kun vene on Las Palmasissa tulet huomaamaan, että loppu on pelkkää lomaa alkumatkaan verrattuna. En uskonut sitä silloin, mutta nyt alan jo epäillä hänen olleen oikeassa.

Yöksi jätimme purjeiksi genuan ja ison. Tuuli oli voimistunut mukavasti 6 - 8 m/s ja se puhalsi kulkusuuntaamme nähden melkein suoraan sivulta. Meno oli vauhdikasta 7 - 9 solmua. Yöllä vahdissa ollessa olo on mystinen kun vene halkoo vettä 9 solmun nopeudella, kohina käy, mutta juuri mitään ei näy.

Aamulla kokeilimme genuan rinnalla fokkaa nostamalla se kutteristaagiin. Aikamme viriteltyämme saimme palautettua saman nopeuden, joka meillä oli ennen kokeilua. Matka jatkui ja tuuli tuntui sopivalta genaakkerille. Genua rullalle ja genaakkeri ylös. Saatuamme sen ylös tuuli alkoi nousta ja siinä esiintyi puuskia. Genaakkeri oli hetkessä liikaa sen hetkisellä tuulella. Genaakkeri alas ja genua ulos. Jonkin ajan kuluttua saavutimme taas sen alkuperäisen nopeuden. Tulihan siinä aamujumpat osalle miehistöä.

Vähän ennen puoltapäivää tuuli laantui ja vaihdoimme taas genaakkerin. Nyt vaihto osui nappiin ja tätä kirjoittaessani olemme ajaneet sillä yhteen menoon kahdeksan tuntia veneen nopeuden vaihdellessa 6,5 - 8 solmua, tuuli 7 - 8,5 m/s ja se puhaltaa 120 astetta keulasta Paarbuurin puolelta. Saimme tänään kokoon 139 mailia.

Yöllä ja aamupäivän aikana meillä oli näköyhteys Tenarezen kanssa. Illalla myös keskustelimme puhelimitse ja totesimme, että meillä on neljän mailin ero. Me olimme kivassa tuulessa ja Tenareze sateessa ilman tuulta. Kovin paikallisia ovat nämä sääilmiöt. Tänään on molemmilla ollut tuulta. Tenareze ajoi spinnulla meidän mielestämme lähes myötätuuleen ja me leikkasimme genaakkerilla 20 astetta enemmän etelään. Tenareze katosi horisontin taakse etuoikealle. Parin päivän aikana nähdään, kumman kurssivalinta
oli parempi.

Aamulla veneemme keulan edustalla oli seitsemän delfiiniä. Ne leikkivät sukellellen ja hyppien keulan molemmin puolin.

Kalastusta harjoitetaan päivittäin. Eilisestä blogista jäi pois alkuillan saalis 2 kg kultamakrilli. Tänään laskin oman vieheeni veneen perään. Tunnin odottelun jälkeen kela pärähti. Veneessä oli valitettavasti sillä hetkellä nopeutta 7 solmua. Saalis pyristeli voimalla vastaan ja kelaaminen oli tässä vauhdissa hankalaa. Komensin paikalle kuvausryhmät videokameroineen ja valmistauduin nostamaan 15 kg vonkaletta Atlantin aalloista. Muutaman kierroksen kelattuani siima löystyi. Saalis oli päättänyt,
ettei tule meidän pannuumme. Videolle jäi innostuneen alun jälkeen tyrmistynyt ja pettynyt onkimies, joka ei vielä ole saanut sinttiäkään ylös näistä vesistä. Lohdutukseksi voin todeta, että pakoon lähteneellä oli ainakin melkoiset purukalustot vieheeseen jääneistä jäljistä päätellen.

Kalasaaliit on eri veneissä jakaantuneet kahteen luokkaan: ylös saatuihin ja niihin joita ei saatu ylös veneeseen asti. Jälkimmäisen ryhmän kalat ovat jostain syystä huomattavan paljon kookkaampia kuin ensimmäisen ryhmän kalat.

Miehistö ravittiin tänään aamupuurolla ja lounaalla, jolla tarjottiin Maizenalla suurustettua pinaattikeittoa. Siihen oli lisätty porkkanalohkoja "aldente", ruokajuomana vesi ja tölkki olutta halukkaille. Päivälliseksi tarjoiltiin perunamuusia ja voissa paistettua kultamakrillia. Ruokajuomana oli tällä kerralla valkoviini ja vesi. Päivälliskokkina toimi Lasse, joka hääräsi kalapaistoksen kanssa ensimmäisen kerran elämässään. Lopputulos oli loistava.

Päivän aikana tyhjeni toinen 230l makeavesitankeista. Kulutus on ollut 23l/vrk ja miestä kohti tulee päivässä melkein 4 litraa. Se on liikaa jos makean veden tekeminen ei onnistu koneella. Koneen toimiessa sitä syntyy 38 l/h, mutta se vaatii virtaa n. 40A eli 1 l = 1Ah. Laturista tulee 80 A ja 80Ah tekeminen vaatii 3l dieseliä. 1 litra vettä edellyttää polttamaan 0,04 l dieseliä. Tähänastisen veden kulutuksen tyydyttäminen vaatii 1 l dieseliä päivässä.

Radioyhteyksiä oli päivän aikana runsaasti kotimaahan ja toisiin veneisiin. Ensimmäisen kerran onnistuimme olemaan samalla taajuudella yhdessä Xia, Tenareze ja Meritähti. Päivä yhteyden aikana selvisi, että Xialla on syntymäpäivä. Risto täytti 25 + jotain vuosia. Jaakko ja Vesa lauloivat onnittelulaulun radion välityksellä päivänsankarille. Serenadi oli tehokas. 120 mailin päässä oli havaittavissa päivänsankarin kaino liikuttuneisuus. Onnea vielä.

Muita raportoitavia asioita: - viimeinen mansikkahillopurkki odottaa avaajaa pilssissä. Sen loputtua aamiaislistalla on pelkkä "puuro - brutale", voi harmi muonalaskenta petti tässä kohdassa, - Jaska antoi esityksen päällään seisomisesta pentterin lattialla. Esitys epäonnistui - vaatii lisää harjoittelua. Ranskalaisella korostuksella puhuva leidi kutsui ARC veneitä illalla. Ehdin vastaamaan. Soittajalla oli ääni kuin Edith Piafilla. Hän oli kiinnostunut sijainnistamme. Annoin tarkat koordinaatit.
Odottelimme kovasti että hän olisi piipahtanut iltateelle, mutta ei näkynyt.