23. syyskuuta 2008

23.09.2008 tiistai. Puerto Ricosta Teneriffan Santa Cruziin

Tänään on päivä jolloin pitää siirtyä takaisin Teneriffan puolelle. Jukan, Antin ja Karin lennot ovat sieltä torstaiaamuna ja tarkoitus on tutustua vielä saareen yhden päivän kiertoajelulla.
Normaalien aamutoimien jälkeen irrotimme veneen laiturista ja siirryimme vastaanottolaituriin odottamaan satamatoimiston avautumista klo 10. Halusin palauttaa suihku- ja pesutilojen avaimen siitä antamani 20€ pantin takaisin saamiseksi.

Matkaan päästiin hieman yli kymmenen. Ajoimme ensin koneella kauemmaksi merelle ja sitten jatkoimme eteenpäin purjeilla. Tuuli oli oikean suuntainen ja pääsimme etenemään suurimman osan matkaa purjeilla
Kirjoittelin matkan aikana matkakertomusta, Jukka testaili amatööriyhteyksiä ja venettä kuljettivat lähinnä Antti ja Kari.

Matkalla ui vastaamme kookas merikilpikonna. Lähdimme koneella peruuttaen lähestymään sitä, koska valokuvausta varten. Päästyämme lähemmäksi se nosti yhtä käpäläänsä kuin tervehdykseksi ja painui samalla pinnan alle. Ei vaikuttanut varsinaiselta linssiluteelta. Ehdimme perille Santa Cruzin marinaan klo 17. Matkaa kertyi 50,9 Nm.
Keskustelimme illallisvaihtoehdoista. Karin ilmoitettua että hän voisi katsoa mitä saa aikaan, oli valinta selvä. Tarjolla oli tomaattipyreellä maustettua tonnikalaa ja pastaa, jälkiruokana omenalohkoilla vahvistettua hedelmäsalaattia. Lopuksi snapsit kokin esittämän snapsilaulun kera. Tällä kerralla pitäisi sanoa ruokaryyp raumlaisen Ryyplaul kans. Tässä on laulun sanat vapaasti kielitaitoisten käyttöön myös Rauman ulkopuolella.

Raumlainen ryyplaul

Kaad liiveihis ryyp, hyväs seuras vaik kaks, kaad kolmaskin viel.
Jos sun veres on paks, älä ussempa kaad, sil muuten käy niin, et ryyp kaataa snuu.

Proiskis!!!

Laulun jälkeen vene hiljeni nopeaan tahtiin ainakin kipparin korvissa. Uni vei voiton.