1. syyskuuta 2008

31.08.2008 sunnuntai

Lähdin aamulla kohta herättyäni ensiapuasemalle vaihdattamaan sidettä hiertymään. Aseman piti avautua klo 08.00. Muutamia minuutteja yli kahdeksan alkoi asemalle saapua väkeä, mutta ei poliklinikalle. Yrittäessäni kysellä vastauksena sain kohteliaan anteeksipyytävän katseen ja osoituksen kelloon ja jotain minutos tai sinnepäin. Ymmärsin, että pitäisi odotella muutama minuutti. Puolen tunnin odottelun jälkeen ilmestyi asemalle vuorossa oleva hoitaja. Herttainen mutta ei yhtä hoikka kuin eilen vuorossa ollut. Potilaskertomukseni tutkittiin ja side vaihdettiin. Pyysin voiteen nimen paperille ja varmuuden vuoksi potilaskertomuksen mukaani. Hoitaja suostui pyyntööni. Kysyin hintaa ja sain vastauksen 9 euroa / käynti eli 18 euroa.

Kiiruhdin veneelle aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen täytimme vesitankit ja lisäsimme polttoainetta kanistereista uudella opitulla menetelmällä. Riitta ja Matti lähtivät satama-alueelle kävelylle ja löysivät itsensä veteraaniautojen näyttelystä. Satamamestari tuli ilmoittamaan, että 10 min kuluttua klo 11.00 avataan silta ja silloin voi lähteä jos haluaa.

Hälytin Riitan ja Matin nostalgisista kulkupelitunnelmista juoksujalkaa laittamaan itseään ja venettä lähtökuntoon. Onnistuimme livahtamaan ulos kolmen muun purren perässä ennen sillan sulkemista. Ajoimme koneella purjeet ylhäällä ruotsalaisen ja norjalaisen veneen perässä pujotellen satojen pyydyspoijujen välissä.

Ruotsalaisvene SeaQwest http://www.seaqwest.se/ ja norjalainen kääntyivät ensimmäiseen satamaan, mutta me päätimme mennä Portoon asti. Portossa jäimme ankkuriin aallonmurtajan sisäpuolelle seuranamme kolme muuta purtta, yksi rahtilaiva ja sota-alus. Oli turvallinen olo.

Tein automaattisulakkeen vaihdon mittaripaneeliin ja onnistuin tekemään sen ahtaaseenpaikkaan rikkomatta mitään muuta. Nyt saimme taas virtaa ulkopistokkeeseen. Plotterimme alkoi oikkuilla lähestyessämme Portoa. Se kaatuili ahkerasti mutta viritteli itsensä uudelleen käyntiin. Yritin selvittää mahdollisia huonoja johdinliitoksia, mutta en huomannut mitään.

Illalliseksi nautittiin kasviskeittoa. Odottelimme televisiosta säätiedotusta, mutta uni voitti ja nukahdin pentterin sohvalle kesken odotuksen. Tunnin nokosten jälkeen kömmin omaan hyttiin ja jatkoin aamuun asti.