18. huhtikuuta 2009

01.4.2009 Keskiviikko. Montserratiin. Koneongelma.

Lähdimme taas liikkeelle kohta auringon noustessa. Suuntasimme kohti Montserratin saarta.
Wikipedia kertoo saaresta mm seuraavaa:
Montserrat on Yhdistyneen kuningaskunnan hallinnoima tuliperäinen 102 neliökilometrin kokoinen saari Leewardsaarilla, itäisellä Karibianmerellä.Pääkaupunki on Plymouth.”.

Saaren tekee mielenkiintoiseksi siellä sijaitseva tulivuori, joka purkautui 1995. Laava peitti alleen paljon asuttuja alueita. Väkeä jouduttiin evakuoimaan ja silloinen asukasluku 13000 laski 4000. Nykyisin se on 8400. Tulivuoren purkautumisen yhteydessä kuoli 190 ihmistä.

Purjehdus sujui hienosti. Aamulla Teemu Tenarezelta vastasi radiokutsuumme. Hän oli matkalla Puerto Ricoon ja oli sillä hetkellä jossain Puerto Ricon ja Dominikaanisen tasavallan välissä. Purjehtiessamme lähellä saaren itärantaa näimme tulivuoren purkauksen synnyttämiä laavaväyliä. Purkauksen yhteydessä oli ilmassa ollut paljon tuhkaa. Se heikensi näkyvyyttä, että mm Nevis- saaren lentoliikenne pysähtyi.

Lähestyessämme saaren pohjoista kärkeä käynnistimme moottorin ja suunnitelmana oli ajaa moottorilla pohjoiskärjen ympäri. Moottori sammui omia aikojaan. Meille tuli kiire virittää purjeet niin, että emme ajaudu liian lähelle rantaa. Moottori ei käynnistynyt parista yrityksestä huolimatta uudelleen. Päätimme mennä purjeilla ankkurointipaikalle. Sopivan ankkurointipaikan hakeminen purjein puuskittaisen tuulen ja merivirtojen seassa ei ole aivan riskitön. Yhden hukkakierroksen jälkeen päätimme pudottaa ankkurin turvalliselle etäisyydelle muista veneistä. Paikka on nimeltään Little Bay ja sen sijainti on 16N48,4 061W32,3.

Yritimme saada moottoria käyntiin vaihtaen polttoainesuodattimen. Ongelma oli, että Volvon ensikäden varaosapakkauksesta ei löytynyt polttoaineen esisuodatinta. Johtopäätös oli, että esisuodattimen tukkeutuminen estää koneen käynnistymisen. Seuraavaksi pitäisi etsiä uusi suodatin.

Menin seuraavaksi kirjautumaan sisään maahan. Toimitus oli taas pitkän kaavan mukaan. Samantapaiset kaavakkeet täytettiin kolmessa eri paikassa tullissa, maahantulovirastossa ja satamakonttorissa. Lomakkeita oli usein 4-5 päällekkäin kalkkeripaperi välissä. Toimituksesta selvittiin.

Otimme iltapäivätorkut ennen lähtöä tutustumaan satama-alueeseen. Herättyämme Marjatta päätti kiehauttaa kahvit. Hän oli suodattamassa kahvia kuumavesikannu oikeassa kädessään, kun vene heilahti voimakkaasti. Hän yritti pelastaa suodattimen kaatumiselta, mutta sai samalla kannusta kiehuvaa vettä vasemman käden ranteelle.

Veneeseen tuli hetkeksi pieni paniikki. Käsi saatiin kuitenkin melko nopeasti ämpäriin viileään veteen. Vesi yritettiin pitää viileänä upottamalla sen sekaan mm kylmiä olut tölkkejä jääkaapista. Veneen lääkevarastossa oli sopivasti ns rasvalaastaria jolla peitimme paloalueen ja sidoimme sen sideharsolla ja lopuksi lakanasta leikkaamaamme siteeseen. Satama-alueeseen tutustuminen jäi siltä illalta.

Illalla alkoi voimakas vellonta ankkuripaikalla. Mainingit tulivat jostain vaikka tuuli ei ollut kova. Vene keikkui sietämättömästi ja teki nukkumisesta katkonaisen ja tuskaisen.

Ei kommentteja: