18. huhtikuuta 2009

18.3.2009 keskiviikko. Lähtö Rodney Baystä


Yö nukuttiin hyvin, eikä vesipumppu herättänyt. Korjaus oli ilmeisesti onnistunut. Aamutoimien jälkeen suuntasimme tekemään viimeisiä hankintoja. Tilasin Volvon edustajalta uudet öljy- ja polttoainesuodattimet. Hän toi ne viimehetkellä ennen laiturista irtoamista. Öljynvaihdon jälkeen oli konetunteja kertynyt 240. Lähdimme etsimään uusia öljyjä ja vein samalla tyhjät kaasupullot täyttöpisteelle pesulan taakse. Paikallisessa venetarvikeliikkeessä ei ollut sopivaa öljyä. Seuraavaksi menimme marina-altaan toiselle puolelle telakan polttoainepisteelle. Sielläkään ei ollut. Jatkoimme vielä kylälle, jossa näkyi Shellin moderni huoltoasema. Sieltä löytyi. Ostimme kuusi gallonaa eli yli 20l. Ne riittäisivät kahteen öljyn vaihtoon.

Tuula ja Marjatta tekivät viimeisiä muonatäydennyksiä marinan kaupasta. Minä hoidin maasta ja satamasta ulos kirjautumisen. Odottelimme kaasupullojen täyttöä ja suodattimien toimitusta. Kaasupullot täytettiin marinan pesulan yhteydessä olevassa täyttöpisteessä. Rakennuksen takana oli isohko säiliö ja täyttämiseen tarvittavat suutin ym tarvikkeet. Tyhjä pullo nostettiin vanhahkon mekaanisen vaa´an päälle, vaakaan asennettiin maksetun kaasun paino, suuttimet kiinni ja menoksi. Täyttöasema oli erotettu muista alueen toiminnoista harvalla lauta-aidalla. Suunnilleen viiden metrin päässä toinen yrittäjä yritti hitsaamalla korjata jotain veneen osaa. Pullot tulivat täyteen ja liekki paloi iloisesti. Meillä on nyt kaasua 2x11 kg ja 2x 3 kg. Pieniä pulloja täytämme matkanvarrella ja ylitykselle lähdemme tällä 28 kg kaasukuormalla. Se riittää niin, että normaalikäytöllä uutta kaasua tarvitaan vasta loppukesällä 2010, jos vene on suomen talven telakalla.

Suodattimet toimitettiin. Irrotimme köydet ja lähdimme matkaan. Oli mukava tunne irtautua laiturista ja päästä merelle vapaampiin tuuliin. Jäimme yöksi ankkuriin marinan edustan lahteen. Lahdelle ajaessa pisti ensimmäiseksi silmään merestä törröttävä purjeveneen masto. Mastoa oli näkyvissä muutama metri. Vene oli uponnut marinassa olomme aikana. Kyseessä oli kuitenkin ilmeisesti hylätty vene, joka oli ollut pitkään ankkurissa ilman miehistöä.

Etsimme ankkuripaikan läheltä Pauliinaa, joka oli siirtynyt pitkän satamassa olon jälkeen tänne lahdelle. Saatuamme veneen ankkuriin saimme vieraaksi hedelmäkauppiaan ja rastatukkaisen kaverin, joka halusi myydä tupakkaa. Ilmoitin, että emme polta tupakkaa. Hän ilmoitti, että hänellä olisi erikoistupakkaa ns Relax –tupakkaa. Emme olleet siitäkään kiinnostuneet. Kyseessä on ilmeisesti jonkinlainen huume. Kävimme uimassa ja muut tekivät jollamatkan Pigeon Islandille. Pauliinan miehistö Markku ja Kaija piipahtivat tervehtimässä ollessaan matkalla marinaan nettiin, suihkuun ja hakemaan vettä. Kutsuimme heidät illalliselle.

Loppuilta sujui rattoisasti nauttien kokin aikaansaannoksista, sekä toistemme ja Pauliinan miehistön markun ja Kaijan seurasta. Heillä on tarkoitus telakoida vene tälle alueelle ja tulla suomeen kesäkuussa. Hyvästelimme heidät siinä uskossa, että ei nähtäisi enää täällä.

Ei kommentteja: