20. huhtikuuta 2009

03.4.2009 Perjantai. Purjehdus Antigualle.


Yö oli odotetun rauhaton. Mainingit pyörittelivät venettä villisti. Tarkistimme aamulla eilen tekemämme suunnitelman purjeilla liikkeelle lähdöstä. Tuuli oli heikohko. Avasimme puolet isosta ja jalustimme sen tiukasti veneen keskilinjaan. Ankkuria sisään vetäessä tuuli kävi purjeen molemmilla puolilla. Onnistuisimme paremmin, jos saisimme tuulen styyrpuurin puolelle. Ankkurin irrotessa pohjasta tuuli oli juuri ja juuri toivomallamme puolella. Autoin vielä keulapotkurilla ja vene lähti hiljaa lipumaan ulos merelle avoimesta aukosta.

Varsinainen purjehdus oli vauhdikas. Etenimme suoraan pohjoista kohti 7 – 8 solmun vauhdilla. Laskimme nousukulman mukaan paikan, jossa meidän tulee tehdä halssin vaihto. Arviot onnistuivat hyvin. Pystyimme sen jälkeen etenemään suoraan kohti Jolly Harbourin lahtea, jonne ankkuroimme 7,5 tunnin purjehduksen jälkeen. Matkaa kertyi 46 mailia. Sijainti 17N04,5 061W53,8.

Lainaus Wikipediasta:
”Antigua on saari Karibianmerellä. Se on osa Antiguaa ja Barbudaa. Antiguassa on noin 65 000 asukasta, joista yli 24 000 elää pääkaupungissa, St. John'sissa. Antigua sijaitsee Barbudan saaresta
etelään.Antigua sijaitsee koordinaateissa 17° 09' N 61° 80' W. Saaren pinta-ala on 280 km². Saarella vallitsee trooppinen meri-ilmasto, jossa on pienet kausittaiset lämpötila vaihtelut. Maaperältään
Antigua on alavaa kalkkikivimaastoa ja korallisaaria. Saarella on myös korkeampia vulkaanisia alueita. Saaren korkein kohta on Boggy Peak 402 m”.

Ankkurointi paikka oli mainio. Lahti on laaja, matala, hiekkapohjainen ja vesi siintää turkoosin värisenä. Lahdessa oli kaksi muuta tuttua venettä. Suomen lipulla purjehtiva Pentti Aminoffin Clipper Nighthawk ja englantilainen ARC vene Namaste.

Lähdin ajelemaan jollalla kohti Volvon huoltoliikettä ja hakemaan suodatinta. Liike osoittautui eräänlaiseksi konepajan, korjaamon ja varaosaliikkeen risteytykseksi. Johtaja pysäytti sorvin ja kyseli asiaani. Hän ilmoitti, että ei ole tuota varastossa, mutta ilmoitti että saisin vastaavan yläkerran venetarvikeliikkeestä. Sieltä löytyikin suodatin, joka mittausten ja vastaavuus taulukoitten perusteella täytti odotukset. Kävin samalla tiedustelemassa telakalta veneen nostoaikaa. Meritähti on tarkoitus nostaa täällä telakalle pohjan maalausta varten. Sain nostoajan maanantaille klo 10:30. Samalla kyselin hinausapua satamaan, ellemme onnistu käynnistämään konetta. Sellainen järjestyisi tarvittaessa.

Päästyäni takaisin veneelle aloimme Sepon johdolla sovittamaan tuomaani suodatinta. Teimme kaikki mahdolliset temput, mutta emme saaneet polttoainetta kulkemaan tankista pumpulle. Purimme koko esisuodatin systeemin ja totesimme, että reitti suodattimelta tankkiin on tukossa. Matkalla on yksinkertainen sulkuventtiili. Sen täytyi olla tukkeutunut. Ohitettuamme sulkuventtiilin polttoaine alkoi virrata ilman ongelmia. Moottori käynnistyi ilman vaivoja ensi yrityksellä.
Uskomatonta, että yksinkertainen sulkuventtiili voi tukkeutua. Onneksi en lähtenyt Montserratista lentäen hakemaan uutta suodatinta.

Ei kommentteja: