18. huhtikuuta 2009

29.3.2009 Sunnuntai. Kiertoajelu Guadeloupella

Selvittyämme aamusaarnaajasta ja nautittuamme aamiaisen pakkauduimme eväiden kanssa sitikkaan ( C1 ). Seppo toimi jälleen kartturina ja minä ajoin. Tällä kerralla ajettiin tien oikealla puolella kotoisasti. Suuntasimme saaren läntiseen osaan kiertäen sitä rantatietä pitkin myötäpäivään.

Rannikko tarjosi hienoja näköaloja. Poikkesimme eräässä kalastaja kylässä. Koska oli sunnuntai monet ihmiset olivat pukeutuneet sen mukaan. Monet olivat matkalla kirkkoon tai sieltä pois. Parin tunnin ajelun jälkeen olimme valmiit syömään eväät vastaan tulleella näköalapaikalla.

Seurasimme kahden värikkäillä purjeilla varustetun veneen kisaa meren lahdella. Tie kiersi länsirannalle. Ajoimme sitä pohjoista kohti. Matkalla pysähdyimme ostamaan hedelmiä. Etsimme purjehdusoppaassa mainittua vesiputousta. Saatuamme lopulta asiantuntevaa tietoa sen sijainnista huomasimme tulleemme sen ohi. Enää emme viitsineet ajaa takaisin. Reitti kääntyi kohti itää ja lähtöpaikkaa. Karttaan oli merkitty näköalapaikka. Sinne johti tiekin sademetsän läpi, mutta varsinaista näköalaa emme havainneet, jonkin aidalla ympäröidyn sähkö / radioaseman kylläkin. Palasimme takaisin. Seppo teki pienen kävelyretken polkua pitkin mäelle, mutta palasi pian takaisin. Paikan kasvillisuus oli todella rehevää.

Palasimme satamaan veneelle, parkkeerasin auton huojentuneena – ”ei kolhuja”. Illalla menimme rannan suosittuun ”merirosvo” kapakkaan. Paikan suosiota kasvatti se, että siellä oli langaton nettiyhteys. Tarkoitukseni oli tehdä Tuulan ja Marjatan lentolippuvaraukset Lontoosta Helsinkiin. Istuttuamme pöytään ja saatuamme juomamme, sekä nettiyhteyden auki pimeni koko kulmakunta lähes kokonaan. Sähköt menivät poikki. Erilaisia taskulamppuja ja kynttilöitä alettiin sytytellä välittömästi. Seuraavaksi käynnisteltiin pieniä generaattoreita eripuolilla ravintola-aluetta ja meteli kohosi. Oma ravintolamme sai myös generaattorinsa käyntiin, mutta se sammui hetken kuluttua. Odottelimme puoli tuntia ja siirryimme sen jälkeen veneelle. Lentolippujen varaaminen ei onnistunut.